Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Aardbeving in Los Angeles volgens nu.nl

Discussie gestart

Bakvet

Los Angeles getroffen door aardbeving

Uitgegeven: 16 juni 2005 23:11

LOS ANGELES - De Amerikaanse stad Los Angeles is donderdagavond getroffen door een aardbeving. Dat hebben ooggetuigen gemeld. Het is nog niet bekend of er slachtoffers zijn gevallen en hoe groot de schade is.

De beving had een kracht van 5,3 op de schaal van Richter, meldde het Amerikaanse geologische centrum USGS.

Volgens die website valt het wel mee, het episch centrum ligt eerder in de buurt van Riverside.



Nou lekker dan, als ik van die websites invul om te onderzoeken waar ik het liefst zou willen wonen in de VS, komt Riverside meestal als eerste uit de bus.

***

Magnitude  5.3 - local magnitude (Ml)
Time  Thursday, June 16, 2005 at 1:53:25 PM (PDT)
Thursday, June 16, 2005 at 20:53:25 (UTC)  
Distance from  Yucaipa, CA - 4 km (2 miles) NE (41 degrees)
Beaumont, CA - 15 km (9 miles) N (349 degrees)
Redlands, CA - 16 km (10 miles) E (89 degrees)
San Bernardino, CA - 27 km (17 miles) E (101 degrees)
 
Coordinates  34 deg. 3.5 min. N (34.058N), 117 deg. 0.4 min. W (117.007W)  
Depth  12.5 km (7.8 miles)
#1 - 16-06-2005, 23:44 uur

schorp

Ik heb hem ook gevoeld (ik ben op het moment op m'n werk, in Studio City, het was maar een seconde..
#2 - 16-06-2005, 23:57 uur
« Laatst bewerkt op: 16-06-2005, 23:58 uur door schorp »

Chiefram

Ik heb nog nooit een aardbeving gevoeld. Ik denk dat dit zo'n vreemde gewaarwording moet zijn en dat je (denk ik tenminste) in de eerste instantie zal denken dat je een soort evenwichtsstoring hebt, alsof je net iets te veel gedronken hebt.

Heb je trouwens gelijk door (al was het maar een sekonde) dat het om een aardbeving ging op datzelfde moment?
#3 - 17-06-2005, 05:28 uur

schorp

Ik heb nog nooit een aardbeving gevoeld. Ik denk dat dit zo'n vreemde gewaarwording moet zijn en dat je (denk ik tenminste) in de eerste instantie zal denken dat je een soort evenwichtsstoring hebt, alsof je net iets te veel gedronken hebt.

Heb je trouwens gelijk door (al was het maar een sekonde) dat het om een aardbeving ging op datzelfde moment?

Het is een soort late reactie, (wat gebeurt er nu? en dan de realizatie, oh een aardbeving!!!)  Ik heb meerdere meegemaakt en moet toegeven dat ik ze spannend vind...  Je voelt alles bewegen en bent bewust dat het jij niet bent maar de grond onder je, de grond onder je en soms kan je het ook horen (alhoewel ik deze alleen voelde).
#4 - 17-06-2005, 08:48 uur
« Laatst bewerkt op: 17-06-2005, 08:49 uur door schorp »

Bakvet

Heb het een keer in Nederland gevoeld, zo'n "kracht 3.5" aardbeving ten gevolge van de gaswinning. Het was midden in de nacht en duurde ongeveer anderhalve minuut. In het begin had ik het gevoel dat m'n bed 10 centimeter op en neer ging, maar toen ik wat beter wakker was leek het meer alsof er een zware vrachtauto door de straat reed. Dan hoor je meestal ook het hout in je woning kraken en dat was bij dat aardbevingkje ook.

In California kampeerde ik eens in Napa Valley, toen ik de volgende ochtend op de radio hoorde dat er 50 mijl verderop een 5.x aardbeving geweest was. Niets van gemerkt. Ik heb nog een paar uur rondgereden op de plek des onheils, om mooie foto's van gescheurde grond te kunnen maken. Helaas - niets van te vinden.
#5 - 17-06-2005, 10:07 uur

Chiefram

Ik moet er niet aan denken dat ik de grond onder me hoor, met het idee dat het elk moment kan open scheuren en ik in een diep zwart gat zou kunnen vallen en niemand mij er uit kan halen, om vervolgens verpletterd te worden een weer 'sluitend' gat...

 :o :-\
#6 - 17-06-2005, 22:54 uur
« Laatst bewerkt op: 17-06-2005, 22:54 uur door Chiefram »

jeanne

 ::) :DWel spannend die aardbevingen.
Wij gaan over 3 weken naar LA.
Ben benieuwd, alhoewel ik weet hoe het voelt .
Ik woon in de omgeving van Roermond, daar was het een aantal jaren geleden eens flink raak.
Het voelt alsof er een straaljager vlak langs je huis scheurt. De kasten op onze slaapkamer wankelde en de lamp ging als een gek op en neer.
Ook was het net alsof de houten vloer op en neer golfde, Heel raar. En dat geluid het was een zwaar rollend geluid wat langzaam dichterbij kwam althans zo leek het.
Was even schrikken, maar we weten nu hoe het voelt.
Groetjes: Jeanne     (En toch hoop ik dat het tijdens onze rondreis daar rustig blijft).
#7 - 18-06-2005, 00:07 uur

jeanne

Was ik nog vergeten, bij ons was het een beving van ik geloof 5.5 op de schaal van richter.

     Jeanne.
#8 - 18-06-2005, 00:11 uur

Bjorn

Wij waren op dat moment in LA.....niets van gemerkt.......heeeeerlijk geslapen!! hahahaha
We moesten het op het journaal horen.
#9 - 24-06-2005, 18:36 uur

Chiefram

::) :DWel spannend die aardbevingen.
Wij gaan over 3 weken naar LA.
Ben benieuwd, alhoewel ik weet hoe het voelt .
Ik woon in de omgeving van Roermond, daar was het een aantal jaren geleden eens flink raak.
Het voelt alsof er een straaljager vlak langs je huis scheurt. De kasten op onze slaapkamer wankelde en de lamp ging als een gek op en neer.
Ook was het net alsof de houten vloer op en neer golfde, Heel raar. En dat geluid het was een zwaar rollend geluid wat langzaam dichterbij kwam althans zo leek het.
Was even schrikken, maar we weten nu hoe het voelt.
Groetjes: Jeanne     (En toch hoop ik dat het tijdens onze rondreis daar rustig blijft).

Ja, dat in Roermond herrinner ik me nog als de dag van gisteren. Wat was ik boos toen zeg!!! Terwijl iedereen verzekerd was tegen schade, lieten de verzekeringsmaatschappijen iedereen gewoon stikken en zeiden dat dit soort (natuur)rampen NIET in de polissen werden vermeld. Kwamen ze mooi mee weg...

Toen later een Boeing van El-Al in de Bijlmer stortte, stonden de verzekeringsmaatschappijen vooraan in de rij om de schade te betalen. Dit terwijl er zowat NIEMAND verzekerd was omdat men geengeld had om zich te verzekeren.

Toen ik dat hoorde dacht ik dat ik zou ontploffen. Heb dat maar niet gedaan, want de verzekering dekt ook die schade niet.
#10 - 25-06-2005, 06:56 uur

schorp

::) :DWel spannend die aardbevingen.
Wij gaan over 3 weken naar LA.
Ben benieuwd, alhoewel ik weet hoe het voelt .
Ik woon in de omgeving van Roermond, daar was het een aantal jaren geleden eens flink raak.
Het voelt alsof er een straaljager vlak langs je huis scheurt. De kasten op onze slaapkamer wankelde en de lamp ging als een gek op en neer.
Ook was het net alsof de houten vloer op en neer golfde, Heel raar. En dat geluid het was een zwaar rollend geluid wat langzaam dichterbij kwam althans zo leek het.
Was even schrikken, maar we weten nu hoe het voelt.
Groetjes: Jeanne     (En toch hoop ik dat het tijdens onze rondreis daar rustig blijft).

Ja, dat in Roermond herrinner ik me nog als de dag van gisteren. Wat was ik boos toen zeg!!! Terwijl iedereen verzekerd was tegen schade, lieten de verzekeringsmaatschappijen iedereen gewoon stikken en zeiden dat dit soort (natuur)rampen NIET in de polissen werden vermeld. Kwamen ze mooi mee weg...

Toen later een Boeing van El-Al in de Bijlmer stortte, stonden de verzekeringsmaatschappijen vooraan in de rij om de schade te betalen. Dit terwijl er zowat NIEMAND verzekerd was omdat men geengeld had om zich te verzekeren.

Toen ik dat hoorde dacht ik dat ik zou ontploffen. Heb dat maar niet gedaan, want de verzekering dekt ook die schade niet.

Ik heb in de jaren 70 en 80 op Kruitberg gewoond, 458, 9 hoog, precies op de hoek waar die vliegtuig inging.  Ik denk niet dat wij verzekerd waren (als huurder ben je meestal niet verzekerd, maar de eigenaren van het goed wel).  Waarom betaalden de verzekeringsmaatschappijen uit aan bewoners van Bijlmermeer die geen afgesloten verzekeringen hadden?  Was het El Al die schade goeden betaalde, of de verzekering van het gebouw zelf?  Waren de gebouwen verzekerd of de bewoners?  

Waren er doden gevallen in Roermond, net zoals by de Bijlmer, waar er een duidelijke partij de schuld van was (EL AL)?
Ik begrijp dat het oneerlijk was dat de verzekering maatschappijen gebruik maakten van de claim dat de Roermond bewoners geen natuurramp claims hadden alhoewel het wel een feit is dat ze het niet hadden.  Ik vraag me af op welke gronden, de Kruitberg bewoners (als zij inderdaad geld hebben gekregen van verzekeraars (en terecht) vergoed zijn, of het El AL is of wat dan ook.  

Als het inderdaad waar is dat deze bewoners vergoed zijn, ben ik blij dat dat gebeurd is, ongeacht ze verzekerd waren of niet.  Jammer voor Roermonders dat zij niet vergoed zijn (waren er trouwens doden bij deze aardbeving?)
#11 - 25-06-2005, 09:54 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15