Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

beren spotten in Yosemite

Discussie gestart

christine

Hallo allemaal,

In juli vertrek ik voor drie weken met mijn vriend naar de westkust van Amerika. Zo gaan wij onder andere naar Yosemite NP en zouden daar heel graag beren willen spotten.
Is hier veel kans op in Yosemite? Wat maakt de kans groter dat we ze zullen zien? Zijn er bepaalde gebieden, waar ze veel voorkomen? En zijn er misschien wandelingen met een ranger, speciaal erop gericht om beren te spotten?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van mij vragen! Alvast ontzettend bedankt!

Christine
#1 - 07-05-2007, 19:27 uur

Yosemite Martin

Ha, een vraag over Yosemite. Daar heb ik verstand van. Er leven zo'n 300 tot 500 beren in Yosemite maar de meesten leven in het achterland en komen dus niet zo vaak bij de toeristen in de buurt, die zich meestal in Yosemite Valley ophouden. Het zijn allemaal ' bruine beren'  Dat is de soortnaam, maar ze kunnen ook een zwarte of grijze vacht hebben. Grizzlyberen komen niet meer in Californie voor en dus ook niet Yosemite. De beren bevinden zich meestal niet op de plekken waar veel toeristen zijn, althans overdag niet. Als je ze overdag wilt zien, dan moet je er dus op uittrekken, weg van de toeristen.

De kans dat je een beer tegenkomt is echter niet zo groot. Wij zijn nu vijf keer in Yosemite geweest en we zijn maar een keer een beer tegen gekomen. Dat was 's avonds laat in de vallei bij een boardwalk in een meadow bij Camp Curry. Daar stak plosteling in het pikkedonker op een meter afstand een beer voor ons over de boardwalk. Even later gevolgd door een ranger die de beer in de gaten hield. We schrokken ons lam, zowel van de beer als van de ranger die opeens uit het struikgewas kwam.

Als je in Yosemite Valley overnacht heb je de grootste kans om een beer te zien als je 's avonds laat nog rond de campings loopt of 's morgensvroeg bij het krieken van de dag. Een deel van de beren heeft, niet geheel ten onrechte, het idee  dat sommige toeristen slordig met voedsel omgaan en trekken dan als het donker wordt de vallei in op zoek naar voedselresten. Zo bezoeken in de zomer elk nacht wel een of meerdere beren de campings in de vallei, vaak gevolgd door een ranger. Als de ranger overigens eerder dan de beer achtergelaten voedselresten bij je aantreft, dan kan je rekenen op een fikse boete! Tegenwoordig is het beleid van de rangers om de beren zoveel mogelijk bij de toeristen weg te houden. Je hoort dan ook s' avonds regelmatig een knal in de vallei. Daarmee proberen rangers beren af te schrikken in de hoop dat beren mensenschuw worden. Dat lukt niet altijd. Elke week zijn er wel  incidenten waarbij beren 's nachts geparkeerde auto's beschadigen. Je hoeft je er statistisch gezien overigens niet zo'n zorgen over te maken.   :( Vorig jaar waren er zo'n 400 berenincidenten in het park op zo'n 4 miljoen bezoekers.

Voor wat betreft de rangerpraatjes, wij hebben twee keer zo'n praatje bijgewoond. Het is leuk en leerzaam. De rangers weten een hoop van de beren af. De eerste keer bracht een ranger ons naar een hol waar een beer een winterslaap had gehouden. Je kon nog allerlei sporen van het beest zien. Een beetje angstige Amerikaanse dame vroeg aan de ranger wat we moesten doen als we tijdens het praatje een beer tegen kwamen. "We vormen dan een grote cirkel met de ranger in het midden" antwoordde de ranger met een bloedserieus gezicht. " En dan?" vroeg de vrouw. " Dan zorgen we er met zijn allen voor dat de beer niet bij de ranger kan"   shiny. Deze berenwandeliingen zijn er echter niet op gericht om beren te spotten. De meeste kans om een beer te zien is dus om zelf 's avonds laat of 's morgens vroeg in de vallei rond te lopen. Meer kans om een beer te zien heb je in Yellowstone, daar leven ook grizzlyberen. 

Voor informatie over beren in Yosemite zie de NPS site over Yosemite:  http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/bears.htm

Overigens, ook al kom je geen beer tegen in het park, niet getreurd. Ook zonder beren is Yosemite zeer de moeite waard!

Martin

 
#2 - 07-05-2007, 23:53 uur

Adriaan47

Ik had een beer in mijn achter tuin in Georgia ( Blue Ridge ) welke regelmatig door mijn trash can heen ging.
Ik heb ook regelmatig beren gezien in de Smokey Mountains.
#3 - 07-05-2007, 23:56 uur

jfeelders

Misschien maak je meer kans als je in de 'buitengewesten' gaat kamperen. Tijdens onze West-USA vakantie in 2005 sliepen we in Yosemite op Hodgdon Meadow Campground en tijdens de 2e nacht trok een beer over de camping waarbij hij bij de buren wat dozen en containers vernielde. Gelukkig heeft hij onze tent niets aangedaan maar het waren 2 angstige uren in het donker waarna je geen beren meer wil tegenkomen.

#4 - 08-05-2007, 07:08 uur
2002 New York en New England || 2005 Californië, grote parken en Las Vegas (getrouwd!) || 2008 Route 66?
http://www.feelders.com || http://fotos.feelders.com

Wop

Ha, een vraag over Yosemite. Daar heb ik verstand van.
Overigens, ook al kom je geen beer tegen in het park, niet getreurd. Ook zonder beren is Yosemite zeer de moeite waard!

Martin

 

Martin vergeet je je Berenles voor beginnners niet?

Berenles
#5 - 08-05-2007, 13:05 uur

Yosemite Martin


Martin vergeet je je Berenles voor beginnners niet?

Berenles

Hé, de berenles voor beginners, die was ik helemaal vergeten. En dat, terwijl ik nog wel delen hieruit gebruikt had voor een verhaal met de titel: "de slimste beer van Yosemite" dat staat in het prachtige boek "Het Nutteloze Kennisparadijs" van ondergetekende. (Kopen dat boek!  ;)

De slimste beer van Yosemite was overigens de 'Volkswagenbeer'. In het begin van deze eeuw had Volkswagen een autotype op de markt waarij de deuren in het geval van een botsing automatisch opensprongen. Op een of andere manier had deze beer dit ontdekt. Als de Volkswagenbeer rook dat er voedselresten in een auto van dit type lag, opende hij deze auto's door net zo lang op het dak te springen  :dance: totdat de deuren opensprongen.

Martin
#6 - 08-05-2007, 21:29 uur

Wop

Citaat
é, de berenles voor beginners, die was ik helemaal vergeten. En dat, terwijl ik nog wel delen hieruit gebruikt had voor een verhaal met de titel: "de slimste beer van Yosemite" dat staat in het prachtige boek "Het Nutteloze Kennisparadijs" van ondergetekende. (Kopen dat boek!  Wink )

Zeg, waarom heb ik dat boek nog niet?  ;)
#7 - 09-05-2007, 19:30 uur

Yosemite Martin


leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15