Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

beste reisperiode west amerika

Discussie gestart

MandyVerhaaf

wat is de beste periode voor een rondreis door west amerika?
ons plan was in april te gaan, omdat het buiten het hoogseizoen vaak goedkoper is en minder druk in de toeristengebieden.
geldt dit voor het westen ook? ik las namelijk dat het in de NP's altijd redelijk rustig is.
Begin nu erg te twijfelen, vooral vanwege het weer (niet dat ik met 50 graden in death valley wil lopen of aan het strand wil liggen...)
#1 - 30-11-2009, 17:15 uur

Marianne

hallo Mandy,
Leuke vraag, maar moeilijk om te beantwoorden.
Wij reizen de laatste jaren in het hoogseizoen omdat we aan de schoolvakanties gebonden zijn. Ik vind dat niet ideaal, want het is toch echt veel drukker in de parken in het hoogseizoen. Bovendien kan het aardig heet zijn in de zomer. Dat maakt dat je in sommige parken niet zoveel doet/kunt doen als je wel zou willen.
Wat de beste tijd is, hangt voor een deel af van wat je wilt doen, en waar je precies naar toe gaat. Wil je naar Yosemite en je wilt ook de Tioga Pass en Glacier Point road rijden, of wil je naar een park als Lassen Volcanic of Yellwostone, dan is juli niet gek omdat dan alle wegen open zijn.
Mijn ideale maand is juni; lange dagen, meestal goed weer, en in Yosemite zijn de watervallen prachtig, terwijl nomaal gesproken alles dan wel toegankelijk is. Voor parken als Arches en Canyonlands is nog iets eerder misschien beter.
Wat de drukte betreft: het seizoen loopt van memorial day tot labor day (mei - september), pas daarbuiten wordt het echt rustiger. En in de weekenden kan het latijd druk zijn.
Overigens vinden wij de drukte, zelfs in parken als de Grand Canyon en Yosemite, nog wel meevallen zodra je iets verder loopt dan de gemiddelde toerist (en dat is echt niet ver). De meeste mensen brengen maar een kort bezoek, en komen nauwelijks hun auto uit.
Je kunt eens op de NPS site bij de verschillend parken kijken naar de informatie over de jaargetijden. Voor de beste periode voor Yosemite is dit een handige site: www.yosemitefun.com .

Marianne
#2 - 30-11-2009, 17:30 uur

JoeSee

De reistijd hangt ook samen met je budget. Wil je echt goedkoop, vlieg dan op 31 maart nog die kant op. Hierna wordt het bijna wekelijks duurder.
Wij vinden mei de prettigste maand voor zuidelijk Californie (dus LA en daaronder), dus Arizona, maar ook Grand Canyon, Monument Valley en Las Vegas.
In de zomer kan het wat drukker zijn, afhankelijk van waar je bent. Toen wij in juli 2001 voor het eerst bij de Grand Canyon stonden heb ik een Amerikaan aangesproken en gevraagd waar iedereen toch was ? Het was toch vakantietijd ?
Veel kinderen blijken in de zomer ondergebracht in summercamps en Amerikanen, ja....die hebben helaas zelf geen tijd om van hun prachtige land te genieten (beetje overdreven met een kern van waarheid).
Overigens was het in mei dit jaar net zo druk in Grand Canyon als in juli, echter veel minder warm. Voor pretparken is die hitte niet echt prettig, hoewel ze daar in de openlucht een soort airco hebben met verneveld koel water.

Naar mijn mening is julie route goed te doen in april met uitzondering van Yosemite, maar in plaats daarvan zou je natuurlijk ook naar Phoenix/Tucson kunnen gaan. Gebruik eventueel de zoekmogelijk van dit forum eens om te kijken wat daar te doen is. Voor temperaturen per plaats is vandaag ook nog een linkje geplaatst.

#3 - 30-11-2009, 20:42 uur

Ine

De laatste jaren zijn wij vaak eind september/begin oktober naar de westkust gegaan en dat is prima bevallen. Vliegtickets zijn niet meer zo duur, het is eigenlijk nergens druk en we hebben altijd uitstekend zonnig weer gehad.
Alleen op hoogte (bijv. Bryce) hebben we wel eens nachtvorst gehad, maar overdag werd het snel weer warm.
Ook zal je vaak de mooie herfstkleuren onderweg zien.
#4 - 01-12-2009, 08:15 uur

JoeSee

Inderdaad september, oktober kan natuurlijk ook.
In Bryce koelt het zomers ook behoorlijk af in de nacht. Iets om rekening mee te houden als je in een tentje slaapt.
#5 - 01-12-2009, 09:24 uur

MandyVerhaaf

voor ons was de keuze voor 31 maart vooral een financiele, omdat het toch al een paar honderd euro scheelt voor een ticket.
En we willen niet door de drukte heen, omdat voor mij dan het bijzondere van de ervaring er al snel afgaat.
Ik heb eens gekeken en het scheelt wel behoorlijk wat, ook met oktober. Ik vraag me alleen af of het landschap in april minder mooi is dan in de andere maanden
#6 - 01-12-2009, 12:08 uur

JoeSee

Alles komt zo'n beetje in bloei april/mei, dus in dat opzicht een mooie periode.
Zijn er al ergens bomen, dan zijn het veelal naaldbomen, dus niet echt een kale aanblik. Verder zul je vooral vlaktes, rotsen en bergen zien.
Stadjes en dorpjes zijn voornamelijk opgetrokken uit steen en asfalt met her en der wat struikjes en grasvelden.
De oostkant is veel groener dan de westkant van het land. Kijk ook maar eens op google maps.
#7 - 01-12-2009, 12:18 uur

JoeSee

Behalve op je vlucht kun je ook veel besparen op je overnachtingen, door een tent mee te nemen/daar te kopen. Dit verdien je in 1 nacht weer terug en neem je gewoon mee huis. Zie walmart.com
Persoonlijk vinden we kamperen in de USA echt helemaal fantastisch, omdat je vaak op de mooiste plekken kunt staan. Het is niet te vergelijken met kamperen in Europa.
#8 - 01-12-2009, 12:21 uur

MandyVerhaaf

ik ben een echte kampeerfreak, maar ik vrees dat ik mijn vriend niet in een tent krijg...nog net een heated cabin tent in yosemite!
We zoeken wel redelijk geprijsde hotels, maar we willen wel de volle ervaring (dus bv bij GC op de rim).
de tickets bij KLM zijn nu (waarschijnlijk omdat het een nieuwe maand is?) weer zon 50 euro pp omhoog gegaan.

Ik zal eens even kijken wat op de verschillende plaatsen de gemiddelde temperaturen zijn in april. Maar je denkt dat het wel te doen is (muv yosemite waar we nou juist in een cabin tent wilden)? Ik weet namelijk niet wat ik me moet voorstellen van het weer daar.
#9 - 01-12-2009, 12:46 uur

Ine

Voor alle weergegevens kan je kijken op www.wunderground.com. Je kunt alle gegevens uit het verleden terugvinden.
Kamperen in April llijkt mij in veel gebieden een koude aangelegenheid.
#10 - 01-12-2009, 13:44 uur

koosv

Het is wel beter om  de hele drukke, maanden juli en augustus te vermijden . In Yosemite krioelen de mensen dan als mieren, parkeerplaatsen, campings en hotels zijn overbezet, en het kan er heet zijn. Gemiddeld waren er in augustus 590.000 mensen over de gehele maand, tegen 350.000 in mei.

In Yellowstone zijn veel dieren met hun jongen in het voorjaar het meest actief, maar ga daar weer niet voor half mei heen, dan kan het er modderig zijn, sommige wegen zijn afgesloten en er is grote kans op sneeuwbuien.

Als je in het voorjaar gaat dan zijn de heuvels in Californië verrassend groen,ook in de maand mei, en de watervallen in Yosemite het meest imponerend.

Het is niet helemaal waar dat vliegprijzen in bv mei veel duurder zijn dan in maart.

Zo vind ik op een belgische site een retourtarief naar LAX vanaf BRU, begin mei (5 mei -19 mei, willekeurig gekozen) voor €517,28 all in. Dat is goedkoper dan op de site van AA, want dat is de maatschappij in dit geval. Belgen zijn veel slimmer in het bedingen van goede vliegprijzen en hoge posten in het europese parlement.
Er is zelfs nog een goede kans dat vliegprijzen op internetsites vanaf januari iets zullen dalen.
#11 - 01-12-2009, 13:46 uur

Bas_en_Es

Hallo,

wij zijn dit jaar van 15 mei - 3 juni geweest en vonden het een geweldige periode!! Supermooie watervallen, die anders in de zomer en daarna alweer opgedroogd zijn..
Het weer kan onderweg wel erg wisselen > bij Bryce 8 graden en een uurtje later bij zION weer bijna 30 graden!Hier rekening mee houden met kleding. We hadden precies mazzel dat de Tioga pass open ging eind mei, anders is het erg ver om (zonde van je tijd). Wij hadden tickets geboekt in januari dit jaar via e-bookers. Dit was nog onder de 500 euro per persoon. wij vonden het een erg goeie deal. Dit was dan wel met een tussenstop in Philadelphia, maar dit verliep vlekkeloos. Je bent toch je eerste dag kwijt, ook omdat je moe bent van het tijdsverschil.Ik zou dus nog even wachten met boeken en eens kijken naar andere aanbieders dan alleen maar klm. volgens mij geven ander mensen dit in andere topics ook als tip  ;D
Succes!
Groetjes,
Bas en Es.
#12 - 01-12-2009, 14:50 uur

MandyVerhaaf

de reden dat ik ben uitgegaan van KLM is omdat die rechtstreekse vluchten heeft en ik dat fijner vindt dan een overstap (heb nogal last van vliegangst)
Denk dan toch dat ik april laat voor wat het is....
Dan wordt het toch mei of oktober, qua prijs voor vliegtickets denk ik een beetje vergelijkbaar
Zal dit qua prijzen voor hotels etc veel verschil maken?
#13 - 01-12-2009, 15:44 uur

MandyVerhaaf


Zo vind ik op een belgische site een retourtarief naar LAX vanaf BRU, begin mei (5 mei -19 mei, willekeurig gekozen) voor €517,28 all in. Dat is goedkoper dan op de site van AA, want dat is de maatschappij in dit geval. Belgen zijn veel slimmer in het bedingen van goede vliegprijzen en hoge posten in het europese parlement.
Er is zelfs nog een goede kans dat vliegprijzen op internetsites vanaf januari iets zullen dalen.


op welke site heb je die gevonden?
#14 - 01-12-2009, 15:54 uur

koosv

#15 - 01-12-2009, 16:10 uur

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15