Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Bryce Canyon in juli-augustus met eigen auto (kleine camper) of shuttlebus

Discussie gestart

GerG

Beste mensen,

Er wordt geadviseerd om in Bryce Canyon in de zomer de shuttlebus te nemen. Wat mij echter opvalt is het volgende. De bus stopt volgens de website op de onderstaande plaatsen

Bryce Canyon Shuttle Stops/Route Sequence

Shuttle Staging Area
Ruby's Inn
Ruby's Campground (Southbound only/along Main Road/does not enter campground)
Bryce Canyon Visitor Center
Sunset Campground (Southbound/on main road/does not enter campground)
Bryce Point
Inspiration Point
Sunset Campground (Northbound/on main road/does not enter campground)
Sunset Point
Bryce Canyon Lodge
Sunrise Point (General Store & High Plateau Inst. are nearby)
Bryce Canyon Visitor Center
Shuttle Staging Area

Via de website van Ontdek Amerika zijn er de volgende scenic views (van Zuid naar Noord)
1. Rainbow Point en Yovimpa Point (18 mijl)
Een zeer weids uitzicht over zuidelijk Utah tot aan het Kaibab Plateau in Arizona (90 mijl). Bij helder weer zelfs uitzicht tot in New Mexico. Dit zijn de twee hoogst gelegen uitkijkplaatsen van het park.
2. Black Birch Canyon
3. Ponderosa Canyon (17 mijl)
Een goed uitzicht op de veelkleurige hoodoos in de gelijknamige vallei en op het Aquarius Plateau in het noorden.
4. Agua Canyon (16 mijl)
Dit is een van de mooiere scenic views, met veel contrasten in licht en kleur.
Let op de kleine bomen die boven op een hoodoo staan die bekend is als The Hunter.
5. Natural Bridge (11 mijl)
In tegenstelling tot wat de naam suggereert, is dit geen natuurlijke brug maar een boog.
Een natuurlijke brug wordt gevormd door stromend water, maar deze boog is gevormd door regen en vorst-erosie. De boog is 29 meter hoog en ruim 16 meter breed.
6. Farview Point (9 mijl)
Een weidse uitblik over aangrenzende plateaus en bergen. Het is zelfs mogelijk om in het zuiden het Kaibab Plateau van de Grand Canyon te zien liggen.
7. Piracy Point
Dit punt is alleen bereikbaar via een korte wandeling vanaf de parkeerplaats van Farview Point.
8. Swamp Canyon
9. Het Bryce Amphitheater (dichtbij de ingang van het park)
De vijf uitkijkpunten zijn te bereiken via drie dicht bij elkaar gelegen zijwegen.
9a. Paria View
Kijkt uit over hoodoos in het Amphitheater, die zijn gevormd door de Yellow Creek. In het zuiden zie je de White Cliffs. Je kijkt uit over de Paria River Valley en over het Aquarius Plateau.
9b. Bryce Point
Dit is het hoogste uitkijkpunt langs deze canyon, en het is vooral een goede plek tijdens de zonsopkomst en in de vroege ochtend.
9c. Inspiration Point
Een goed uitzicht op het Bryce Amphitheater en op de rotsformatie Silent City.
9d. Sunset Point
In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, kan je hier de zon niet goed zien ondergaan. Wel heb je hier in de namiddag een goed uitzicht over het Bryce Amphitheater.
9e. Sunrise Point
Een erg goede plek om het Bryce Amphitheater tijdens de zonsopkomst te zien.
De veranderingen in de kleurschakeringen zijn dan erg indrukwekkend.
10. Fairyland Point
Net voorbij de parkgrens (en zelfs nog vóór het Park Entrance Station) begint de één mijl lange Fairyland Road, die leidt naar het Fairyland Point. Een sprookjesachtig mooi amphitheater, Fairyland Canyon genaamd, met uitzicht op de Pink Cliffs. De rotsformatie Boat Mesa heeft de vorm van een boot. In de verte ligt de 2.257 meter hoge rotsformatie Sinking Ship.
De Fairyland Road is in de winter en na zonsondergang gesloten.

Mijn vraag is hoe je nu bij al deze uitzichtpunten kunt gaan kijken. Moet je dan lopen tussen de stoppunten van de bus en zo ja dan is dat niet echt uitnodigend?


Graag jullie reacties!

Alvast bedankt!

Groet,

Ger
#1 - 16-02-2015, 21:24 uur

Cees A

Ik begin met een paar PDF kaarten, dan zie je waar genoemde plaatsen liggen: (inzoomen op het PDF document voor detais)
Overzichtkaart van het gehele park: http://www.nps.gov/hfc/carto/PDF/BRCAmap1.pdf
Detailkaart: http://www.nps.gov/hfc/carto/PDF/BRCAmap2.pdf

Zoals je op de kaart ziet komt de shuttlebus niet verder dan het eerste stuk van het park.
Een troost:  Da's ook meteen het mooiste deel van Bryce.
De rest van het park lopend bekijken lijkt me, gezien de afstanden, niet echt een aanrader. (zie kaart voor afstanden)
Ik denk dat de shuttlebus juist dit eerste stuk bedient omdat dit ook het drukste deel van het park is.
Veel bezoekers gaan hier ook wandelen en dat zorgt dus voor meer parkeerdruk in dit deel van het park

Juist omdat het achterin het park een stuk minder druk is zou ik dat gedeelte gewoon zelf rijden.
Achterin het park zijn wel een paar trailhead-parkeerplaatsen voor langere wandelingen, maar over het algemeen wordt in dit deel van het park slechts kort geparkeerd omdat men alleen even de uitzichtpunten wil bekijken.
Het beste tijdstip voor dit deel van het park is vroeg in de ochtend, als het nog rustig is.
Rij eerst helemaal naar het einde van die parkweg en dan van achteraan in het park terug naar de ingang.
Op die terugweg kun je stoppen bij diverse uitzichtpunten die dan voor jou allemaal aan de rechterkant van de weg liggen.

V.w.b. het eerste deel van het park, tegen de tijd dat je daar aankomt zie je vanzelf of het daar al (te) druk is of (nog) niet.
Is het daar te druk en kun je nergens meer parkeren dan rij je terug naar de campground en doe je dat 1e stuk met de shuttlebus.

Tip:
Er zijn diverse mooie wandelingen in Bryce maar de mooiste vind ik persoonlijk de Navajo loop / Queens Garden combinatietrail.
Je gaat naar beneden via Wall Street of Thors Hammer bij Sunset Point en je komt dan automatisch op de Queens Garden Trail die je bij Sunrise Point weer naar boven voert.
Langs de rand van de rim loop je weer terug naar Sunset Point
Zie de detailkaart voor de route van deze wandeling.
Beschrijving van de wandeling: http://www.nps.gov/brca/planyourvisit/qgnavajocombo.htm
Hier nog een met foto's: http://www.everytrail.com/guide/navajo-loop-and-queen-s-garden-trail
O ja, nog een tip. Loop deze route niet andersom want de daling bij Sunset Point is erg steil.
Die wil je liever niet op het eind als klim hebben. Bij Sunrise is het allemaal wat geleidelijker. (zie grafiekje bij 1e linkje over deze trail)






#2 - 17-02-2015, 11:14 uur

Marianne

Je kunt inderdaad ook met eigen vervoer het park in. Of dat handig is weet ik niet. Als je zoals Cees zegt vroeg in de ochtend naar het uiterste puntje gaat en dan stopt bij de verschillende viewpoints zal het wellicht nog wel te doen zijn. Ik kan me voorstellen dat het bij het deel waar de shuttlebus rijdt te druk is om de auto/camper te parkeren. Dit deel kun je dan met de shuttlebus doen en eventueel deels lopend.
Kijk eens wat je precies wilt doen. Het is ook al heel mooi als je een aantal viewpoints in het amphitheatre doet en dan een wandeling naar beneden.
Wij hebben in 2013 ook de Bristlecone Pines Loop gelopen. Wel prettig, maar geen echte must voor een eerste bezoek vind ik.
Probeer zeker het uur voor zonsondergag of na zonsopkomst mee te nemen; de kleuren van de hoodoos zijn dan prachtig.
Zie ook mijn wandeliste en ons 2013-verslag voor de Navajo-Queens garden combinatie. Kijk zelf wat je prettig vindt: eerst het steile stuk naar beneden en dan geleidelijk omhoog, of eerst langzaam naar beneden en via het steile stuk omhoog. Dat laatste is niet makkelijk maar er zijn mensen die het niet prettig vinden om via een heel steil stuk af te dalen. Bij het stijgen heb je het voordeel dat het deels in de schaduw ligt.

Marianne
#3 - 17-02-2015, 13:32 uur

GerG

Marianne en Cees À,

Bedankt voor jullie uiterst zinvolle tips, verwijzingen naar documenten en websites, hier kan ik goed mee vooruit. TOP!!!!

Ik begrijp er wel ook min of meer uit dat 1 dag voldoende is om Bryce te bezoeken, tenzij je een verwoed wandelaar bent en dat zijn wij niet.

We vinden wandelen wel leuk maar kiezen daarbij liever voor de combinatie van een mooie route met de auto met stops en daaraan gekoppeld een korte wandeling.

Ik zal deze site de komende tijd zeker vaker benaderen om de rest te plannen en hoop dan ook weer van jullie goede tips en adviezen te krijgen.

Groet,

Ger
#4 - 17-02-2015, 20:16 uur

leontine

Hoi Ger,

Wij hebben er 1 volle dag gezeten en hebben ook geen grote wandelingen gedaan.
Met de auto bovenin het park beginnen en dan per uitkijkpunt stoppen was ons ook goed bevallen, het is dan net wat rustiger, zeker aan het begin vd dag.

Veel plezier!
#5 - 18-02-2015, 19:18 uur

GerG

Hoi Ger,

Wij hebben er 1 volle dag gezeten en hebben ook geen grote wandelingen gedaan.
Met de auto bovenin het park beginnen en dan per uitkijkpunt stoppen was ons ook goed bevallen, het is dan net wat rustiger, zeker aan het begin vd dag.

Veel plezier!
Dag Leontine,

Bedankt voor je aanvulling op de reacties van Marianne en Cees.
We gaan een volle dag plannen voor Bryce en maken daarbij korte wandelingen vanaf de uitzichtpunten, zeker gezien de periode waarin we moeten gaan (juli-augustus)

Groet,

Ger
#6 - 19-02-2015, 19:33 uur

Cees A

Bryce is niet zo'n heel groot park.
Zeker als je geen lange wandelingen of andere activiteiten hebt gepland is een volle dag voor Bryce en één overnachting genoeg.
In de meeste reisschema's komt men 's morgens vanaf Zion gereden (ongeveer 2 uur rijtijd) en is men rond 10 of 11 uur in Bryce.
De rest van de dag en eventueel de avond besteedt men in Bryce.
Met een overnachting dichtbij Bryce kan men de zonsondergang en/of de zonsopkomst in het park nog mee maken en daarna reist men meestal weer verder.
#7 - 20-02-2015, 09:05 uur

leontine

Graag gedaan Ger. Wij vonden Bryce erg mooi  :).
#8 - 20-02-2015, 19:07 uur

Ruud2004

Met de auto eerst helemaal naar "achteren" rijden beviel ons prima. Heb je op de terugweg gelijk alle parkeerplaatsen aan de goede kant
#9 - 21-02-2015, 14:34 uur
Kijk eens op onze reisverslagen http://ruud2004.com/

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15