Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Het rondje met de camper in 28 dagen :-)

Discussie gestart

Pauline

Gewoon WOW  :-* :-* :-* zoals jullie hier reageren, dit is echt zo geweldig.

Marianne en Cees A, bedankt voor beide posten.
Yellowstone schrappen is idd de optie om overal goed de tijd te krijgen, maar doet zoals Cees A zegt wel pijn. Maar het het ligt wel zo uit de richting en kost ons best wel wat tijd hierdoor. We gaan hierover in beraad.

Wat betreft de North Rim, wij zijn twee jaar geleden een middag op de South Rim geweest tijdens een uitstapje vanaf Las Vegas, als die wandeling nu qua tijd vs. daglicht niet gaat kunnen we ervoor kiezen misschien die kant misschien wel over te slaan. Er moeten gewoon keuzen gemaakt worden, want we hebben geen jaar de tijd om alles in een keer te zien.
Op schaal 1 tot 10 in vergelijk met de zuid kant, hoe is de noord kant als ik jullie mening mag vragen???

In 2012 zijn wij een weekje naar Las Vegas gegaan met een groep vrienden (bezoek SEMA autoshow), vanuit daar hebben wij allerlei dagtrips gemaakt. Death Valley, Area 51, Valley Fire (op de terugweg en helaas te kort), Hoover Dam en de South Rim (via de oude Route66 wat een zware tegenvaller was helaas, wel mooi tankstation hierlangs).
Deze week overtuigde ons dat Amerika geweldig is (hadden we niet verwacht) en dat onze wens om ooit met de motor daar te gaan rijden bijgesteld moest worden naar een cabrio of camper (zijn qua motorrijden zo verwend in Europa dat het voor ons daar heeeeeeeeeel saai is om te rijden en je bent stukken minder flexibel)
#16 - 18-12-2014, 09:46 uur

Cees A

Beide kanten van Grand Canyon hebben hun charme. Moeilijk om dat in een cijfer te vatten.
South rim is toeristischer, drukker en een heel jaar open.
North rim is minder toeristisch, dus veel rustiger, maar kent, doordat het een stuk hoger ligt, een vrij kort seizoen.
Men streeft ernaar om in het weekend van memorial day open te zijn.
Half oktober sluiten de faciliteiten, maar het park blijft open tot de eerste serieuze sneeuwval.

De South Rim is gemakkelijker toegankelijk. Er loopt een weg langs de gehele rimrand.
Het stuk tussen visitorcenter en Desert View kun je met eigen auto berijden, het stuk tussen visitorcenter en Hermits Rest alleen te voet of per shuttlebus.
(zie de kaarten bij het stukje info over Grand canyon in m'n vorige bericht)

De North Rim is minder toeristisch ontwikkeld, wat ruiger en per auto wat minder goed toegankeijk.
Om van het ene uitzichtpunt bij de rim naar het volgende uitzichtpunt te rijden moet je steeds een stuk terug het binnenland in.
Er zijn wel mooie wandeltrails langs de rimrand. Zie de 2 kaarten van de North Rim hieronder:
Kaart 1:  http://www.nps.gov/grca/planyourvisit/upload/north_rim_overview.pdf
Kaart 2:  http://www.nps.gov/grca/planyourvisit/upload/North-Rim-Map.pdf

Het is al eerder geschreven, maar ALS je naar de North Rim gaat, doe dat dan tussen Zion en Bryce want dan kom je er zo ongeveer voorbij
 
#17 - 18-12-2014, 10:50 uur

Dirc

Het is al eerder geschreven, maar ALS je naar de North Rim gaat, doe dat dan tussen Zion en Bryce want dan kom je er zo ongeveer voorbij

Voor de google mappers:
150 km heen en terug als je rekent vanaf het kruispunt tussen de 89 naar Bryce en de 9 vanuit Zion.
Komje vanuit Page, dan is het vanaf de 89A maar 70 km extra op en neer.

Helaas is een stukje van de 89 wel dicht waardoor je de detour (89T) moet nemen. De 89 naar Kanab is dan korter volgens mij.
http://azdot.gov/images/default-source/us-89-landslide/us-89t-mapEC1FF6FE33CD.jpg?sfvrsn=2

Volgens mij zijn de reparaties nog in gang, als ik deze update lees:
http://azdot.gov/projects/north-central/us-89-landslide/updates
#18 - 18-12-2014, 11:54 uur
« Laatst bewerkt op: 18-12-2014, 11:56 uur door Dirc »

Marianne

De 89 zal in september volgens de huidige planning wel weer open zijn. Maar hoe dan ook: ook met de omweg via Kanab is het sneller om van Page eerst naar de GC te gaan en dan naar Bryce en Zion.
Cees heeft de verschillen tussen north en South Rim al genoemd. Je kunt natuurlijk ook op de NPS-site zien wat er bij beide rims te zien is. September zal al koud zijn aan de North Rim. Maar het is er wel heerlijk kamperen, met ruime plekken.
Wij zijn er heel lang geleden geweest, maar het staat voor volgend jaar juni op de planning dus eind juni kan ik er meer over zeggen.

Marianne
#19 - 18-12-2014, 13:30 uur

Pauline

Het begin is gemaakt  :dansbanaan:

De vluchten zijn geboekt, net als de camper en ons eerste hotel, kwam qua € via een reisbureau op dezelfde prijzen, dus om te voorkomen dat als het fout gaat ikzelf van alles moet regelen het via het reisbureau gedaan.

Nu kunnen de echte voorbereidingen gaan beginnen.

Besloten is om Yellowstone te schrappen, hierdoor houden we ons aan ons eerste plan. Het bekende rondje, alleen hebben we er 4 weken voor ipv de 3 weken die de meeste hebben. Met de heen en terugvlucht toch lekker een maandje onderweg.
Dus zijn we nu bezig met de route en ik moet zeggen, wat Cees A heeft opgezet komt idd aardig in de richting van wat we van plan zijn als ik het zo zie.

Ik pas bij deze mijn eerste post aan, hierdoor is onze route elke keer makkelijk te vinden.
Heb al wel wat vragen, hiervan hoop ik dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen  :-\

1) Kan een Europese TomTom waar kaartmateriaal van W-Amerika opgezet wordt zo één-op-één daar dan gebruikt worden. Wij hebben deze nl. vanuit het motorrijden en kunnen dan hier in NL al heel de route maken en erin laden (dit kunnen eenvoudige auto TomToms namelijk niet) en hoe handig is het om toch nog papieren kaarten te hebben, zag een mooi setje op Marktplaats van meerdere AAA kaarten voor precies deze staten? Onze TomToms zijn nog nooit gecrashd btw.
2) Bestaat er iets als een campingboek/campingsite waar (bijna alle) RV-parken in staan, net zoals je hier in Europa hebt, dit om een lijst te kunnen maken met gewenste overnachtingsplekken?
3) Alle overige tips die waar we nu al rekening mee moeten houden voor het plannen van het rondje? Lees bijvoorbeeld in een boek dat de Tiogapas 90% van de tijd gesloten is, is dit idd zo?

Het duurt nog 9 maanden, maar we hebben er al zoveel zin in.
#20 - 30-12-2014, 18:01 uur

Schop

Hoi Pauline,

Wij hebben ook een Europese TomTom met een kaart voor Amerika, werkt uitstekend.

Er bestaat een boek met alle campgrounds, het heet geloof ik de Woodalls gids. Ik heb hem ooit gekocht en nooit gebruikt omdat het een formaat heeft van een uit de kluiten gewassen telefoonboek alleen dan eens zo dik! Erg onhandig om mee te nemen.

Een kaart kun je bij de ANWB winkel zo kopen, kost ongeveer 10 euro en dan heb je heel de USA in 1 keer.

Veel plezier!

Peter
#21 - 30-12-2014, 18:25 uur

Marianne

Je kunt bij de ANWB of bij een goede boekhandel de Hallwag kaarten kopen. De nummer 5 is voor het zuidwesten voldoende, maar misschien moet je nog nr 6 erbij kopen, afhankelijk van jullie precieze route.
De AAA -kaarten zijn bij een AAA-kantoor gratis te krijgen als je ANWB-lid bent. Ik vind papieren kaarten er prettig en eigenlijk onmisbaar. Op de AAA-kaarten kun je zien wat de scenic routes zijn. In de parken geven de navigatiesystemen niet altijd de juiste wegen aan.
Ik dacht dat in de camper altijd een campinggids aanwezig is. Of verschilt dat per verhuurder?
Voor de campings in de parken kun je het beste op de NPS-sites kijken.

Marianne
#22 - 30-12-2014, 19:15 uur

Schop

Je kunt bij de ANWB of bij een goede boekhandel de Hallwag kaarten kopen. De nummer 5 is voor het zuidwesten voldoende, maar misschien moet je nog nr 6 erbij kopen, afhankelijk van jullie precieze route.
De AAA -kaarten zijn bij een AAA-kantoor gratis te krijgen als je ANWB-lid bent. Ik vind papieren kaarten er prettig en eigenlijk onmisbaar. Op de AAA-kaarten kun je zien wat de scenic routes zijn. In de parken geven de navigatiesystemen niet altijd de juiste wegen aan.
Ik dacht dat in de camper altijd een campinggids aanwezig is. Of verschilt dat per verhuurder?
Voor de campings in de parken kun je het beste op de NPS-sites kijken.

Marianne

Bij Cruise Amerika krijg je een gids met alle KOA campgrounds. Andere verhuurders weet ik (nog) niet. KOA en Good Sam zijn voor mij altijd de belangrijkste sites om te bekijken.
#23 - 30-12-2014, 19:36 uur

Old Faithful


1) Kan een Europese TomTom waar kaartmateriaal van W-Amerika opgezet wordt zo één-op-één daar dan gebruikt worden.
Ja hoor, geen probleem. GPS is van origine een Amerikaans systeem.
Ik ben ook voorstander van papieren kaarten erbij, als back-up en voor het overzicht.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
 
#24 - 31-12-2014, 00:59 uur
« Laatst bewerkt op: 31-12-2014, 01:01 uur door Old Faithful »
Groet,

Old Faithful

Pieter79

1) Kan een Europese TomTom waar kaartmateriaal van W-Amerika opgezet wordt zo één-op-één daar dan gebruikt worden. Wij hebben deze nl. vanuit het motorrijden en kunnen dan hier in NL al heel de route maken en erin laden (dit kunnen eenvoudige auto TomToms namelijk niet) en hoe handig is het om toch nog papieren kaarten te hebben, zag een mooi setje op Marktplaats van meerdere AAA kaarten voor precies deze staten? Onze TomToms zijn nog nooit gecrashd btw.

Ik weet niet wat een kaart-update kost voor W-Amerika of heel Noord-Amerika, maar voor onder honderd dollar heb je een goede gps met lifetime kaart updates, zie hier van Best Buy: http://www.bestbuy.com/site/searchpage.jsp?nrp=15&cp=1&seeAll=&id=pcat17071&_dyncharset=UTF-8&ks=960&sc=Global&list=y&usc=All Categories&type=page&iht=n&browsedCategory=abcat0301014&st=categoryid%24abcat0301014&qp=brand_facet%3DBrand~Garmin%5Efeatures_facet%3DFeatures~Lifetime%20Map%20Updates&sp=+currentprice skuidsaas

Je zou POI's al op een kaartje kunnen uploaden en dan in je nieuwe GPS steken wanneer je die in de US aanschaft, maar ook het handmatig inkloppen van die POI's is gemakkelijk te doen hoor.

Gr. Pieter
#25 - 31-12-2014, 01:07 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Cees A

V.w.b. de GPS is het uiteraard mogelijk om een extra kaart in je tomtom erbij te zetten.
Ik heb dat in het verleden ook wel gedaan. Toen had ik er echter minder goeie ervaringen mee. Bepaalde functies werkten niet en er waren regelmatig conflicten.
Misschien, waarschijnlijk of hopelijk heeft de voortschrijdende techniek deze problemen inmiddels opgelost, maar ik werk inmiddels al 10 jaar met 2 verschillende Garmins. 
Een voor thuis en (een in Amerika gekochte Nuvi) voor Amerika/Canada en dat werkt perfect.
M'n laatste Amerikaanse Nuvi is nu 2 jaar oud en kostte toen 95 $ bij Best Buy. Omgerekend tegen toenmalige koers iets van 70 € 
Om die reden ga ik met Pieter mee. Koop in de VS een simpele Garmin. Als motorrijders moet je het merk en de reputatie van Garmin zeker kennen.
Best Buy heeft een groter winkelaanbod dan Walmart.
De website van Walmart suggereert een groot winkelaanbod, maar het meeste is alleen online te bestellen.
In de Walmart winkels zelf hebben ze vaak maar een paar modellen.
Zo'n Garmin is plug and play.  Je hoeft niks te downloaden of zo.  Zelfs alle talen van de wereld zitten er al in, ook Nederlands.
Als dit (voorlopig) je enige VS reis is dan zet je bij thuiskomst het ding op Marktplaats en je verkoopt 'm aan de volgende VS reiziger.
PS: Je kunt de komende tijd natuurlijk zelf ook op marktplaats kijken of er toevallig geen Amerikaanse GPS wordt aangeboden.

Yosemite zit vroeg in je route dus de kans dat de Tioga Pass gesloten is is uitermate klein.
Wanneer de Tioga Road wordt gesloten is natuurlijk afhankelijk van de sneeuwval, maar meestal is dat pas ergens in nov. (met een paar uitschieters in okt. )
In dit staatje zie je de openings- en sluitingsdata van de Tioga Pass uit het verleden: http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/tiogaopen.htm
#26 - 31-12-2014, 09:10 uur

Old Faithful

Pauline rijdt motor en schrijft:
Wij hebben deze nl. vanuit het motorrijden en kunnen dan hier in NL al heel de route maken en erin laden (dit kunnen eenvoudige auto TomToms namelijk niet)
Daarom denk ik niet dat ze genoegen zal nemen met een eenvoudige Garmin die geen routes met meerdere viapunten kan verwerken. Bovendien denk ik dat ze thuis al routes wil maken en die in het toestel zetten.
Overigens denk ik wel dat het met Basecamp maken van routes voor een Garmin - ik gebruik overigens nog vaak MapSource - misschien iets gemakkelijker gaat dan met TomTom (en Tyre???).
#27 - 31-12-2014, 12:24 uur
Groet,

Old Faithful

Cees A

Daarom denk ik niet dat ze genoegen zal nemen met een eenvoudige Garmin die geen routes met meerdere viapunten kan verwerken. Bovendien denk ik dat ze thuis al routes wil maken en die in het toestel zetten.
Daarom schreef ik ook dat je uiteraard een kaart erbij kon zetten. Ik beschreef tevens mijn wisselende ervaringen met zo'n extra kaart.
Mijn ervaring van de laatste jaren met de Garmin Nuvi is dat je ook bij een simpele Nuvi genoeg via punten hebt voor een dag-route over door jou geselecteerde wegen.
Je kunt, en daar heb je gelijk in, in zo'n ding NIET de gehele route voor je vakantie alvast thuis al invoeren. Daar heb je niet genoeg via punten voor.
 
#28 - 31-12-2014, 13:09 uur

Pauline

Laten we maar niet gaan beginnen aan de discussie TomTom of Garmin, die hebben we al genoeg op onze motorvakanties (avonden kun je hiermee vullen)  :-\
Wij zijn absolute TomTom liefhebbers houd het daar maar op.

We maken een route in Tyre icm Google Earth waar we onze te bezoeken plaatsen in gemarkeerd hebben, manlief heeft zich al goed uitgeleefd in de Kerstvakantie en heeft deze al voor 80% klaar volgens mij (ook hij heeft zin in deze vakantie).
Collega van mij heeft een Amerikaanse TomTom die we mee mogen nemen, die heeft toen het advies gevolgd om daar er een te kopen (die heeft deze route met een auto gedaan). Al kun je daar weer geen routes in zetten, vandaar mijn vraag. We gaan dus maar op zoek naar digitaal kaartmateriaal en voor het handige dus papieren die ik blijkbaar gewoon bij de ANWB kan halen (dat had ik niet verwacht, maar ik kom dan ook nooit bij de ANWB, pasje van mijn moeder maar even lenen dus).

Wij hebben een aanvullende verzekering genomen op de camper, dit voor verlaging van het eigen risico en nog wat zaken (was een totaal pakketje wat zeer aantrekkelijk was met alles wat daarin zat), maar zijn er mensen die hier nog tips voor hebben. Ik weet in Europa als je een camper huurt je iets moet regelen dat de camper terug komt bij de huurder als er iets gebeurt met jezelf of de camper, dit via de ANWB of je reisverzekering. Mocht iemand hier dus wat slims over te melden hebben hoor ik het graag.

Ben iemand die dit soort vakantie op allerlei scenario's voorbereid zodat ik op mijn vakantie er niet meer over hoef na te denken en alleen hoef te doen en dat ik qua €€ geen verassingen krijg als iets op treed, vandaar al mijn vragen.
#29 - 06-01-2015, 10:28 uur

Marianne

We gaan dus maar op zoek naar digitaal kaartmateriaal en voor het handige dus papieren die ik blijkbaar gewoon bij de ANWB kan halen (dat had ik niet verwacht, maar ik kom dan ook nooit bij de ANWB, pasje van mijn moeder maar even lenen dus).
Bij de ANWB kun je niet veel kaarten kopen (ze zijn niet gratis), wel de Hallwag kaarten die ik noemde. Minder gedetailleerde kaarten zijn niet handig, maar op de Hallwag kaarten staan alle wegen die je met een camper kunt rijden. Neem je ANWB pasje mee. Dan kun je bij een AAA-kantoor gratis kaarten per stad/stad/park etc krijgen. Vroeger hadden ze ook (gratis) campinggidsen maar ik weet niet of die nog bestaan.
Maar de meeste campings vind je op de NPS-sites, dus dat komt wel goed. Het lijkt wat overdreven, maar de camping in Yosemite moet je echt op tijd boeken. En geen Crane Flat, die zou zelfs al gesloten kunnen zijn in die periode.
Heb je al een route?

Marianne
#30 - 06-01-2015, 13:12 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15