Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Het westen in september/oktober 2008

Discussie gestart

Dreke

Hallo

We plannen een trip naar de westkust van de VS eind september / begin oktober 2008.

Ik stel deze vraag om de volgende reden:
- We zijn met een behoorlijk aantal (+/-10). Ieder heeft zo zijn voorkeuren en wensen. Om niet geconfronteerd te worden met ontgoochelingen, lijkt het ons best om ons degelijk te informeren. Onderlinge spanning is het laatste wat we kunnen gebruiken natuurlijk. Het lijkt me logisch dat we vermijden dat er iemand toegevingen doet om dan vast te stellen dat we ergens in een half gesloten park terechtkomen.
- Niemand heeft enige ervaring met reizen aan de westkust van de VS.
- Op het internet (en ook op deze website, chapeau daarvoor!) is een ongelofelijke hoop aan informatie te vinden. Maar het is heel moeilijk om in te schatten wat (minder) interessant is in de periode dat wij onze reis plannen.

Steden die tot de mogelijkheden behoren:
- Seattle
- San Francisco
- Los Angeles
- San Diego
- Las Vegas

Parken die tot de mogelijkheden behoren:
- Olympic NP
- Crater Lake NP
- Redwood NP
- Lassen Volcanic NP
- Yosemite NP
- Sequoia & Kings Canyon
- Death Valley
- Grand Canyon
- Bryce Canyon
- Joshua Tree NP
- Channel Islands NP

Wat zeker doen? Wat in die periode beter niet? Waarom? Wat kan je als tip meegeven, de dingen die niet zo bekend zijn, maar zeker wel de moeite?

We plannen een trip van drie weken te doen (rond de maandwisseling september/oktober). Liefst met een gezond evenwicht tussen aangenaam reizen en toch redelijk wat zien. Alles doen is zeker geen optie. :-)

Alvast op voorhand bedankt voor de info!

D.
#1 - 31-08-2007, 12:53 uur

Hans B

Hallo Dreke,
ik zou zeggen maak een gedegen plan wat de route zal zijn, geen alternatieven en laat de groep z'n commentaar leveren.
Stel je plan eventueel een of meerdere keren bij, daarna kan niemand zeggen dat er iets verkeerd gaat.
Ik denk dat dat op voorhand het belangrijkste is.

Verder zou ik wat de tijd (3 weken) en route betreft me beperken tot de "Golden Circle" (LA-Gr.C.-SF) met alles wat er tussen ligt.
Alle steden en parken doen die jij noemt, helemaal naar Seattle is wel een heel eind.
Hans
#2 - 31-08-2007, 13:18 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

XJ

Seattle is ver, te ver voor 3 weken zou ik zeggen. De I-5 (de weg die je het makkelijkst kan gebruiken vanuit CA tot Seattle) is ook niet echt bijzonder naar mijn mening. De 101 langs de kust in noordelijke richting is interessant en brengt je langs leuke strandjes en door kleine dorpen, maar dit zou nog veel langer duren. Ik heb geen ervaring met alles wat er op je lijst staat, maar ik zou het reizen zo veel mogelijk beperken en de meest efficiente route uitkiezen.

Las Vegas zou ik zeker doen.

Het weer in het westen is rond die periode nog zeer aangenaam, dus daar zie ik geen problemen als je van lekker warm houdt.

#3 - 01-09-2007, 00:25 uur

jerbia

Ook ik raad je aan om de 'Golden Circle' te doen. Veel forumleden doen deze ronde, of hebben hem al eens gedaan. Kijk eens naar de diverse reisverslagen en routes die je hier en hier kunt vinden.

Bianca
#4 - 01-09-2007, 01:44 uur

Ine

Wij hebben vaak in september/oktober naar het westen van de USA gereisd en altijd uitstekend weer gehad. Zonnig, droog, fris als je op hoogte bent.
Begin een soort rijschema te maken, kijk kritisch naar de te rijden mijlen en vergeet niet dat je gaat om wat te zien en niet alleen om hele dagen in de auto te zitten.Af en toe een extra dag inbouwen als de bestemming mooi is, geeft wat rust.
De parken vragen tijd, het is zonde niet een wandeling te maken.  Op de site van www.nps.gov kan je details van de parken vinden. Openingstijden, toegangsprijs, plattegrond e.d.
De meeste te zijn het hele jaar te berijden. Uitzondering zodra de 1e sneeuw valt is o.a. Lassen.
Blijf in de cirkel S.Franciso- LA-San Diego-Joshua - Gr. Canyon- (eventl. Monument Valley en Bridges NP) Bryce-Zion-Las Vegas-Death Valley.Dan heb je al een vrij zwaar programma.
#5 - 01-09-2007, 09:58 uur

Dreke

Alvast bedankt voor de informatie.

Welke periode is de meest geschikte om meer naar het noord-westen te trekken (van Redwood tot de Canadese grens)?
Wat ons daar vooral zou kunnen boeien is de fauna en flora. Liefst gecombineerd met aangenaam (lees: geen constante mist en nevel) weer.

Dries
#6 - 04-09-2007, 13:41 uur

Marianne

Alvast bedankt voor de informatie.

Welke periode is de meest geschikte om meer naar het noord-westen te trekken (van Redwood tot de Canadese grens)?
Wat ons daar vooral zou kunnen boeien is de fauna en flora. Liefst gecombineerd met aangenaam (lees: geen constante mist en nevel) weer.

Dries,
Als je meer naar het noorden wilt, zou ik eerder voor juli of augustus kiezen. Het nadeel is wel dat je dan in het hoogseizoen zit, dus bv voor de vlucht de hoofdprijs betaalt. Maar qua weer zit je dan wel goed, zeker rondom Seattle. Oktober lijkt mij wat laat, ook omdat de dagen toch al merkbaar korter worden, en op grote hoogte zul je al met sneeuw te maken kunnen krijgen. Maar als je in september/oktober wilt gaan, zou ik ook voor de genoemde Grand Circle gaan.

Mischien kun je wat ideeen opdoen uit onze reisverslagen. Vorig jaar heben wij de westkust gedaan, van Seattle naar San Francisco.

Hoe willen jullie gaan rondtrekken, met de auto of met een camper? En als het de auto wordt, hoe doe je dat dan met motels? Als je meerdere kamers nodig hebt is het misschien verstandig om alles van te voren vast te leggen, zeker als je in het hoogseizoen gaat.

Marianne
#7 - 06-09-2007, 20:14 uur

Dreke

Hallo

Ondertussen zijn we weer eens bijeen gekomen.

Het volgende is uit de bus gekomen voorlopig. Het noorden laten we vallen. De ideale route die wij nu voor ogen hebben zien er als volgt uit:
- Los Angeles
- San Francisco
- Yosemite
- Sequoia & Kings Canyon
- Death Valley
- Las Vegas
- Zion
- Bryce Canyon
- Grand Canyon
- San Diego

We zouden gaan tussen zaterdag 13/09/2008 en zondag 05/10/2008. Een dikke drie weken dus.

Nu heb ik nog een paar vragen:
- Is de door ons voorgestelde route haalbaar in drie weken? Clockwise of counter? Of maakt het eigenlijk totaal niet uit?
- Is er dan nog de mogelijkheid om bv. voldoende te kunnen genieten van de kust tussen LA en SF?
- Maakt het veel verschil uit of je de vliegtickets boekt als ze vrijkomen (zeer binnenkort) of een maand of twee later?
- Is het af te raden om op zaterdag te vertrekken en op zondag terug te komen, in de wetenschap dat men op maandag moet gaan werken?

D.
#8 - 21-09-2007, 13:40 uur

dimi_usa

Hei Dreke,

Dit is zeker en vast goed te doen in drie weken. In feite zou je nog bepaalde zaken kunnen bijnemen. Rond Zion/Bryce heb je nog een aantal heel mooie bezienswaardigheden: Petrefied Forest, Antilope Canyon, Coral Pink Sand Dunes, The Wave, enz. Je kan ook nog een toertje omrijden naar Monument Valley. Het hangt er natuurlijk vanaf aan welk tempo je door het westen wil snorren.
Welke richting je moet doen, maakt volgens mij niet zo veel uit, misschien moet je je wat tijd gunnen om aan de warmte te wennen en eerst naar San Fransisco te gaan om dan naar het zuiden te reizen. Vergeet niet dat je een aantal dagen nodig hebt om de jetlag te verwerken, en als daarboven op nog eens de warmte komt, wordt dit erg lastig. Een bijkomende reden: als jullie midden september aankomen en als laatste yosemite doen en dergelijk, kan het zijn dat bepaalde routes al gesloten zijn door de sneeuwval.

Je vliegtickets kun je best zo vroeg mogelijk boeken, want die gaan enkel maar duurder worden.

Op een zondag terug aankomen en maandag beginnen werken? Zou ik niet doen, want de jetlag is terug niet te onderschatten.


#9 - 21-09-2007, 14:52 uur

Marianne

Yosemite gisteren:



Marianne
#10 - 21-09-2007, 19:52 uur

Marianne

Hallo

Ondertussen zijn we weer eens bijeen gekomen.

Het volgende is uit de bus gekomen voorlopig. Het noorden laten we vallen. De ideale route die wij nu voor ogen hebben zien er als volgt uit:
- Los Angeles
- San Francisco
- Yosemite
- Sequoia & Kings Canyon
- Death Valley
- Las Vegas
- Zion
- Bryce Canyon
- Grand Canyon
- San Diego

We zouden gaan tussen zaterdag 13/09/2008 en zondag 05/10/2008. Een dikke drie weken dus.

Nu heb ik nog een paar vragen:
- Is de door ons voorgestelde route haalbaar in drie weken? Clockwise of counter? Of maakt het eigenlijk totaal niet uit?
- Is er dan nog de mogelijkheid om bv. voldoende te kunnen genieten van de kust tussen LA en SF?
- Maakt het veel verschil uit of je de vliegtickets boekt als ze vrijkomen (zeer binnenkort) of een maand of twee later?
- Is het af te raden om op zaterdag te vertrekken en op zondag terug te komen, in de wetenschap dat men op maandag moet gaan werken?

D.


Om je een idee te geven: je zou zoiets kunnen doen:
1   Aankomst Los Angeles
2   Los Angeles
3   Los Angeles - Pismo Beach
4   Pismo Beach - Monterey
5   Monterey - San Francisco
6   San Francisco
7   San Francisco - Yosemite
8   Yosemite
9   Yosemite - Kings Canyon/Sequoia NP
10   Kings Canyon/Sequoia NP - Death Valley
11   Death valley - Las Vegas
12   Las Vegas
13   Las Vegas - Zion
14   Zion
15   Zion - Bryce
16   Bryce - Grand Canyon
17   Grand Canyon
18   Grand Canyon - …
19    … San Diego
20   San Diego
21   San Diego (terugvliegen of naar LA?)

Je hebt voldoende tijd voor de kust met twee overnachtingen (kun je ook anders verdelen). Wel heb je zo weinig tijd voor Sequoia NP, en ook de rit naar Death Valley is een lange dag. Je zou kunnen overwegen om via de Tioga Pass Yosemite te verlaten en nog een tussenstop langs de 395 te maken. Dat geeft je iets meer tijd, en je kunt dan ook het oostelijk deel van Yosemite bekijken. Zowel in Yosemite als in Sequoia kun je al met sneeuw te maken krijgen. Zorg daarom dat je wat flexibel bent en de route aan kunt passen aan de weersomstandigheden.

Tussen de Grand Canyon en San Diego kun je nog Joshua Tree NP bezoeken.

Wat de terugreis betreft: de laatste keer ben ik de dag na terugkomst weer gaan werken en dat beviel heel goed. Het is echt DE manier om zo snel mogelijk van je jet lag af te komen.
Op de heenreis valt het meestal wel mee met de jet lag; je bent de eerste dagen vroeg wakker, dus lekker vroeg op pad.

Marianne
#11 - 21-09-2007, 20:09 uur
« Laatst bewerkt op: 21-09-2007, 23:19 uur door Marianne »

Jez

Wij zijn net terug uit het Zuidwesten, en wat was het op de meeste plaatsen nog verschrikkelijk warm! Als we weer deze kant opgaan, gaan we toch echt later in het jaar!
#12 - 21-09-2007, 22:55 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Loek

Hey Janneke, goeie trip terug gehad?  :afro:

Ja het is hier ook nog steeds lekker warm voor de tijd van het jaar.  We kunnen nog steeds in zomer tenue op de motor toeren, maar je merkt dat de winter niet ver weg is.  Voor je het weet ligt er hier weer een pak sneeuw.
#13 - 22-09-2007, 22:59 uur

Jez

Hey Janneke, goeie trip terug gehad?  :afro:
Hoi Loek, we hadden een vreselijke terugvlucht  :'( Maar daar vertel ik nog wel over......

Citaat
Ja het is hier ook nog steeds lekker warm voor de tijd van het jaar.  We kunnen nog steeds in zomer tenue op de motor toeren, maar je merkt dat de winter niet ver weg is.  Voor je het weet ligt er hier weer een pak sneeuw.

We kwamen op 1 sept. aan in Denver en toen ben ik meteen verbrand op de schoudertjes. Toen we 19 sept. weer in Denver waren, was de temperatuur heerlijk!
#14 - 23-09-2007, 00:24 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

JDJ

hierbij de route die wij vorig jaar hebben gedaan. misschien kun je er wat mee. wij hebben er bewust voor gekozen om niet naar San Francisco te gaan zodat we nog wat tijd hadden om een rondje te maken door Colorado. En daar hebben we geen spijt van gehad. Wij waren daar rond 20-9 en de herfstkleuren waren echt prachtig. Bovendien ben je zo vroeger in Yosemite en heb je dus kans dat je via de mooie Tioga Pass kunt rijden.

1 aankomst LA
2 LA
3 LA
4 rijden naar Yosemite ( Oakhurst )
5 Yosemite
6 via Tioga Pass naar Mammoth Lakes
7 rijden naar Death Valley ( Furnace Creek )
8 naar Las Vegas
9 Las Vegas
10 Las Vegas
11 rijden naar Grand Canyon ( Tusayan )
12 Grand Canyon
13 rijden naar Page ( onderweg naar Horseshoe's Bend gaan, is echt een aanrader!!!!!!!!!!!!! )
14 rijden naar Mexican Hat ( via Monument Valley )
15 rijden naar Ouray in Colorado ( is een prachtige route )
16 rijden naar Blanding
17 rijden naar Bryce Canyon
18 Bryce Canyon
19 naar Las Vegas
20 vlucht terug

Dit was ons eerste reis in de VS en we vonden het geweldig. Altijd mooi weer en een prachtig afwisselend landschap.

Veel plezier alvast.

Johan
#15 - 26-09-2007, 16:29 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15