Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Hulp van botanicus/plantenliefhebber gezocht

Discussie gestart

allard

Omdat we dit jaar voor het eerst in het voorjaar door het zuidwesten gereisd hebben zijn er nogal wat foto's van bloeiende planten gemaakt. Ik ben nu bezig mijn fotowebsite op te zetten maar ik ben een deel van mijn aantekeningen kwijt geraakt. Wie (her)kent de volgende cactussoort? Of heeft iemand een link naar een bruikbare site waar veel foto's van in het zuidwesten voorkomende planten opstaan want ik heb nog wel een paar andere onbekende planten te benoemen.

Allard
#1 - 12-05-2007, 16:51 uur

Marianne

Zoiets? www.desertusa.com/flora.html

Ik weet dat je op de nps-site ook bij elk park wel een nature-stuk hebt, daar zul je ook wel wat kunenn vinden. Voor Zion bv hier: http://www.nps.gov/zion/naturescience/cacti.htm. Helaas zonder plaatjes dus je zult nog wel moeten googelen.

Marianne
#2 - 12-05-2007, 17:57 uur

essie

Hoi Hoi,
Ik heb een cactus boek en ik ben hem tegen gekomen het is de Melocactus dawsonii.
Groetjes essie
#3 - 12-05-2007, 19:41 uur
www.esthervanderzouw.com
Reisverslag 2003, 2005, 2007, 2008, 2009

allard

Mijn dank voor de hulp. Ik heb inmiddels een uitgebreide cactussite met foto's gevonden maar de dawsonii variëteit staat daar nu net niet bij. Ook bij de sites van de diverse parken kom ik niet verder. Mogelijk is identificatie wat lastiger omdat de foto een nog jong exemplaar betreft. Het frustrerende is dat deze cactus ook in de tuin van het visitor center van Temple Bar - Lake Mead NRA stond met een keurig naambordje erbij. Helaas is die notitie zoek. Dus als iemand daar ooit nog eens komt.....

Allard
#4 - 13-05-2007, 14:21 uur

michelly

Ik heb helemaal geen verstand van cactussen, maar ik wilde even laten weten dat jullie fantastische foto's hebben....

Groetjes Elly
#5 - 13-05-2007, 18:20 uur
onze website www.michelly.nl

dutch_in_seattle

Ik heb een cactus boek en ik ben hem tegen gekomen het is de Melocactus dawsonii.

Als ik google op plaatjes van "Melocactus dawsonii", dan lijken de resultaten helemaal niet op de foto van Marianne. Ik zal 't eens aan mijn schoonmoeder in Sedona, AZ vragen; die is "master gardener".

Ron (in Seattle, WA)
www.dutchoutpost.us
#6 - 13-05-2007, 18:33 uur

Tekkel

Ik stem op de Ferocactus johnstonianus


Bart
#7 - 13-05-2007, 20:04 uur
Visum Australia granted; 12-01-2009

michelly

Hoi Allard,

Ik heb van een cactuskenner begrepen dat het hier om de volgende cactus gaat: Een Echinocactus polycephalus, lokale naam = Cotton-Top Cactus. Je kunt ze vinden in Lake Meat NRA, Red Rock Canyon NCA en Death Valley NP.

Elly
#8 - 14-05-2007, 07:27 uur
onze website www.michelly.nl

essie

Ik heb een cactus boek en ik ben hem tegen gekomen het is de Melocactus dawsonii.

Als ik google op plaatjes van "Melocactus dawsonii", dan lijken de resultaten helemaal niet op de foto van Marianne. Ik zal 't eens aan mijn schoonmoeder in Sedona, AZ vragen; die is "master gardener".

Ron (in Seattle, WA)
www.dutchoutpost.us


Ik heb nog even op internet gezocht en ik krijg verschillende resultaten
http://www.ortegacactus.es/galleries/cact_h_m/Melocactus%20curvispinus%20ssp%20dawsonii.htm
Deze heeft inderdaad wat kortere stekels, maar volgens mij groeien die dingen bij cactussen??
#9 - 14-05-2007, 09:07 uur
www.esthervanderzouw.com
Reisverslag 2003, 2005, 2007, 2008, 2009

allard

Mijn dank voor de vele suggesties. Ik ga voor de Cotton top Cactus. Goed herkenbaar hoewel het stoffige plaatje niet al te duidelijk is. Misschien wil de cactuskenner van Elly bij gelegenheid ook nog eens kijken naar deze geelbloeiende cactus, ook afkomstig uit het Lake Mead NRA gebied.

Allard
#10 - 15-05-2007, 21:23 uur

michelly

Hallo,

Ik heb het nog even nagevraagd en het gaat hier om een Opuntia polyacantha var. Alba.
Var. Alba omdat hij een volledig witte bedoorning heeft, de (gewone) polyacantha heeft een witte doorn met bruine punt.
De Opuntia polyacantha is zeer wijd verspreid in de USA je kunt hem zelfs in Canada vinden.
Hij kent meerdere varieteiten, o.a. door verschil in bedoornings kleur maar ook de bloemen kunnen verschillen van zuiver geel tot donkergeel met een rode keel.

Elly
#11 - 16-05-2007, 23:00 uur
onze website www.michelly.nl

allard

Ik heb het nog even nagevraagd en het gaat hier om een Opuntia polyacantha var. Alba.

Mijn dank is groot. Dat het een opuntia zou moeten zijn  was al duidelijk maar al die variëteiten maken het lastig om de goede er uit te pikken. Ik heb het grootste deel van je uitstekende beschrijving overgenomen.

Allard
#12 - 17-05-2007, 11:32 uur

dutch_in_seattle

Ik heb een cactus boek en ik ben hem tegen gekomen het is de Melocactus dawsonii.

Als ik google op plaatjes van "Melocactus dawsonii", dan lijken de resultaten helemaal niet op de foto van Marianne. Ik zal 't eens aan mijn schoonmoeder in Sedona, AZ vragen; die is "master gardener".

Volgens mijn schoonmoeder in Sedona, AZ, is het "a member of the Cactus family-- ECHINOCACTUS Polycephalus.  It's a barrel cactus and can grow to about 2 feet, mainly on rocky and gravelly slopes at 100-2500' elevation."

Ron (in Seattle, WA)
www.dutchoutpost.us
#13 - 18-05-2007, 23:58 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15