Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

montana

Discussie gestart

tineke

Hallo Amerikagangers,

Wij hebben een luxe cabin via homelink exchange (is aan te raden,kost je niks) geregeld aan het Canyon Ferry lake ,15 miles vanaf Helena.
Graag willen we tips ontvangen wat we daar vooral moeten zien.De planning is 2.5 week.We hebben al wel beseft dat we lang niet alles van het gebied kunnen zien,want de afstanden zijn "huge",maar als het bevalt gaan we gewoon volgend jaar weer.

Wie kent het gebied?is het geschikt/veilig voor wandelen.
Hoe zijn de wegen?
Bestaat er een mogelijkheid een open retour ticket te boeken.zodat we ons verblijf evt. wat kunnen verlengen?

Zijn er speciale documenten vereist,bv voor rijbewijs.

We zitten ongeveer 2 uur vanaf Yellowstone park en willen ook hier gaan overnachten,wie heeft hier tips waar het beste te verblijven.Glacier is op 3 uur rijden,is het aan te raden beide te bezoeken of heb je het met 1 park wel gezien? zoja .welke dan?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,en hoop dat jullie de tijd daarvoor willen nemen.
Alavst heel erg bedankt!! :D
Groet Tineke
#1 - 24-05-2007, 09:03 uur

Vegas

Hallo Tineke,

Montana is prachtig.
Je moet echt beide parken bezoeken, ze zijn zo verschillende en geweldig mooi allebei.
De route (route 89) naar Glacier vanuit Helena is erg mooi. Glacier  zelf is een prachtig park met ruige bergen en mooie wandel mogelijkheden. Neem ook de route door het park, de going to the sun route.
Via route 93 , tot aan Missoula terug richting Helena, ook geweldig.
Mooi prairies.

Yellowstone is een heel ander verhaal. niet te vergelijken met Glacier.
Neem daar gerust een paar dagen voor.
Je zou kunnen overnachten in West Glacier, met veel motels/hotels of beter nog in het park zelf.
De noord entrance (Gardiner) lijkt wellicht een logischer plek om te verblijven, maar is veel minder aantrekkelijk dan West Yellowstone of in het park zelf.

De wegen zijn erg goed in Montana.
Het is er erg rustig en veilig, de mensen zijn gastvrij en aardig.
#2 - 24-05-2007, 09:48 uur
« Laatst bewerkt op: 24-05-2007, 09:50 uur door Vegas »

tineke

 :)He elvis fan,

Bedankt voor je informatie over de parken,ben erg benieuwd! kan je goed wandelen in Yellowstone,hebben we er wandelgidsen voor nodig,of zijn er gemarkeerde paden?
Moet je een overnachtig daar van te voren reserveren?

groetjes Tineke


#3 - 24-05-2007, 14:52 uur

Vegas

Hey Tineke.
Je hebt geen wandelgidsen nodig.
Bij de entree krijg je een mooie kaart met wandelroutes en wegen ed, zeer duidelijk
Kijk eens internet op http://www.nps.gov/
Daar kun je ergens de kaart al wel downloaden.
De wandelroutes zijn in de parken duidelijk aangegeven en goed te doen. Je hebt wel verschillende zwaartes natuurlijk.

Motel reserveren kan. Ligt er aan in welke periode je gaat.
Ik zou in de zomermaanden wel reserveren als je in het park zelf wilt overnachten.
In West Yellowstone heb je nog wel kans op een slaapplek, hoewel YS wel een druk bezocht park is.
Glacier ligt wat meer afgelegen en is iets rustiger.
Ik heb daar overnacht in St Mary, daar was niet heel veel mogelijkheid om te overnachten. Daar zou ik vantevoren wel even checken.

Als je in het voor of najaar gaat zijn er meer dan genoeg slaapplaatsen.
Ik ben zelf in mei/juni geweest en kon overal zo terecht, zelfs in de weekenden en zelfs zo rond memorial weekend.

als je meer wilt weten, laat maar horen...

Yellowstone maps
http://home.nps.gov/applications/hafe/hfc/carto-detail.cfm?Alpha=YELL#

Glacier kaarten
http://home.nps.gov/applications/hafe/hfc/carto-detail.cfm?Alpha=GLAC
#4 - 24-05-2007, 15:34 uur
« Laatst bewerkt op: 24-05-2007, 15:53 uur door Vegas »

tineke

Hey,

dank voor de snelle reactie,ik zal me eens verdiepen in de website,en goed tip om een kaart te downloaden.Als je nog meer informatie hebt over wat we echt moeten zien in die omgeving dan hoor ik het graag,we hebben er nu al zin in.We gaan eind juli,dus ik ga maar wel overnachtingen in YS plannen
Goed weekend Gr. tineke
#5 - 24-05-2007, 16:17 uur

Marianne

Hallo Tineke,
Wat een leuke manier om iets van Amerika te zien, zoals jullie dat gaan doen!

Zowel Yellowstone als Glacier zijn beide schitterende parken, en niet echt met elkaar te vergelijken. Het bijzondere van Yellwostone zijn de vulkanische verschijnselen, maar ook qua natuur en wild is het een prachtig park om te bezoeken.
Glacier hebben wij ooit eens in juni bezocht, maar toen lag er helaas te veel sneeuw om te kunnen wandelen. Ik denk dat juli en augustus prima maanden zijn om daar naar toe te gaan.

In Yellowstone kun je met gemak een week doorbrengen zonder je te vervelen, maar in 2 of 3 dagen kun je ook al een aardig idee krijgen. Zoals Vegas al zei is op de NPS site veel informatie te vinden. Bij de ingang krijg je naast een kaart, ook de Yellwostone Today, een krantje met activiteiten in een bepaalde periode. Oudere versies van die krant zijn ook op de NPS site te vinden, zie http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/yellowstone-today.htm
Zelf hebben wij ooit eens de Lonely Planet voor Yellwostone en Grand Teton gekocht. Een heel handig en nuttig boekje, met veel informatie over wandelingen en bezienswaardigheden.
Misschien hebben jullie ook iets aan ons reisverslag van 2004 (zie link hieronder).

Voor de route naar het park kan ik de Beartooth Hwy aanraden. Is wel om, maar je ziet ook het mooie noordoosten van het park, en de Beartooth Hwy zelf is ook de moeite waard.

Het park is zo groot dat je kunt overwegen om op twee verschillende locaties te overnachten, maar alles vanuit 1 locatie bekijken is ook goed te doen. Canyon ligt mooi centraal, maar de Old Faithful Lodge is natuurlijk heel bijzonder om te overnachten. Wel snel volgeboekt. Reserveren kan via www.xanterra.com.

Als je van geschiedenis houdt is het aardig om eens iets over Lewis & Clark te lezen, jullie zullen ongetwijfeld hun route gaan doorkruisen.

Marianne
#6 - 24-05-2007, 21:08 uur

tineke

Hallo Tineke,
Wat een leuke manier om iets van Amerika te zien, zoals jullie dat gaan doen!

Zowel Yellowstone als Glacier zijn beide schitterende parken, en niet echt met elkaar te vergelijken. Het bijzondere van Yellwostone zijn de vulkanische verschijnselen, maar ook qua natuur en wild is het een prachtig park om te bezoeken.
Glacier hebben wij ooit eens in juni bezocht, maar toen lag er helaas te veel sneeuw om te kunnen wandelen. Ik denk dat juli en augustus prima maanden zijn om daar naar toe te gaan.

In Yellowstone kun je met gemak een week doorbrengen zonder je te vervelen, maar in 2 of 3 dagen kun je ook al een aardig idee krijgen. Zoals Vegas al zei is op de NPS site veel informatie te vinden. Bij de ingang krijg je naast een kaart, ook de Yellwostone Today, een krantje met activiteiten in een bepaalde periode. Oudere versies van die krant zijn ook op de NPS site te vinden, zie http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/yellowstone-today.htm
Zelf hebben wij ooit eens de Lonely Planet voor Yellwostone en Grand Teton gekocht. Een heel handig en nuttig boekje, met veel informatie over wandelingen en bezienswaardigheden.
Misschien hebben jullie ook iets aan ons reisverslag van 2004 (zie link hieronder).

Voor de route naar het park kan ik de Beartooth Hwy aanraden. Is wel om, maar je ziet ook het mooie noordoosten van het park, en de Beartooth Hwy zelf is ook de moeite waard.

Het park is zo groot dat je kunt overwegen om op twee verschillende locaties te overnachten, maar alles vanuit 1 locatie bekijken is ook goed te doen. Canyon ligt mooi centraal, maar de Old Faithful Lodge is natuurlijk heel bijzonder om te overnachten. Wel snel volgeboekt. Reserveren kan via www.xanterra.com.

Als je van geschiedenis houdt is het aardig om eens iets over Lewis & Clark te lezen, jullie zullen ongetwijfeld hun route gaan doorkruisen.

Marianne

Hallo Marianne,

Dank voor je info,wat een goed site heb je met prachtige fotos,als ik meer tijd heb ga ik me er zeker in verdiepen,dit zijn echt goede tips waar ik wat aan heb.Ben je ook in Helena geweest? daar zitten wij vlakbij,en ik ben wel benieuwd wat mensen van die omgeving vinden en het canyon ferry lake waar wij zitten,zodat we misschien nog wat ideeen kunnen opdoen.En het is inderdaad een leuke manier om zo te gaan rezien zoals wij het gaan doen.we hebben zelfs geregeld dat de mensen waarvan we de cabin huren ons ophalen van het vliegveld ,en we hebben een jeep tot onze beschikking.Volgend jaar komen zij naar Nederland en verblijven dan in ons vakantiehuis.Maar ook mede door tips over trips in de omgeving kunnen wij al een goed beeld van onze reis krijgen
Groet Tineke

#7 - 29-05-2007, 08:34 uur

tineke

Nog een vraagje,

we hebben onze tickets geboekt via internet en daar stond iets over een toerisenvisum met een mega lang verhaal,om tijd te besparen wil ik hierbij vragen of wij dit moeten regelen voor ene verblijf van 2.5 week.
Graag alle info mbt. reizen,waar op te letten is welkom

gr. tineke
#8 - 29-05-2007, 08:46 uur

Vegas

Nee hoor.
Je mag 90 dagen vakantie vieren zonder visum.
2.5 weken is geen enkel probleem, daarvoor heb je niks bijzonders nodig. Wel een paspoort natuurlijk.....
#9 - 29-05-2007, 14:14 uur
« Laatst bewerkt op: 29-05-2007, 14:16 uur door Vegas »

Marianne

Hallo Marianne,

Dank voor je info,wat een goed site heb je met prachtige fotos,als ik meer tijd heb ga ik me er zeker in verdiepen,dit zijn echt goede tips waar ik wat aan heb.Ben je ook in Helena geweest? daar zitten wij vlakbij,en ik ben wel benieuwd wat mensen van die omgeving vinden en het canyon ferry lake waar wij zitten,zodat we misschien nog wat ideeen kunnen opdoen.En het is inderdaad een leuke manier om zo te gaan rezien zoals wij het gaan doen.we hebben zelfs geregeld dat de mensen waarvan we de cabin huren ons ophalen van het vliegveld ,en we hebben een jeep tot onze beschikking.Volgend jaar komen zij naar Nederland en verblijven dan in ons vakantiehuis.Maar ook mede door tips over trips in de omgeving kunnen wij al een goed beeld van onze reis krijgen
Groet Tineke

Hallo Tineke,
Helena ken ik niet. Misschien heb je iets aan de Lannoo reisgids Rocky Mountains, daar wordt ook het stuk tussen Glacier en Yellowstone in beschreven, met plaatsen als Helena, Butte, Great Falls, Deer Lodge. Het aardige van de Lannoo gidsen is dat ze ook routes beschrijven, en niet alleen de steden en de parken.

Marianne
#10 - 30-05-2007, 11:34 uur

pw.van.andel@hccne

Idaho is onze No.1 state en Montana No.2.
>Hoe zijn de wegen?
Tot een paar jaar terug had Montana als maximum snelheid: Safe speed (nu 74 miles/Hr) en dat is aan de wegen te merken.
>een open retour ticket boeken
Kan, is duurder dan ticket met alle restricties (harde data). Maar als je nu nog moet boeken voor de zomer van 2007, heb je niet veel goedkope keus meer.
Zodra je naar parken gaat, redt je het niet meer als dagtocht en heb je naast je luxe cabin ook nog een hotelkamer nodig. Als dagtocht misschien te doen Big Hole Natl Battlefield; een van de vele beschamende episodes. Het monument is nu voor alle partijen maar de inscriptie voor de Indianen kon ik niet vinden.

Vlak bij (met nachtje slapen) is EBR1: de enige (voormalige) atoomcentrale die je geheel mag bekijken. NW van Atomic City,ID. Voor ons altijd een reden om even door Idaho te rijden. Er is daarna geen mooiere weg naar Helena via de Bannock pass (of Lemhi pass of nog beter: beide in een dagtocht). Weg is onverhard maar prima te doen met gewone auto.     
Ook vlakbij jou is: Great Falls: Lewis & Clarke trail interpret Ctr 9-6 (redelijk nieuw uitstekend museum), de  Malmstrom AF Base Mus en een andere favorite van ons:  Mehmke Steam Engine Mus 8293 US Highway 89. Als Mehmke nog maar leeft (in 2006 wel maar hij zag er slecht uit en je mocht alles meenemen wat je maar wilde uit zijn museum).
#11 - 31-05-2007, 04:13 uur

tineke

Hi peter,

Lewis and Clark staat al gepland! lijkt indd leuk.Hoelang doe je erover ,denk je van Helena naar YS? met de auto?  een routeplanner is niet altijd even zuiver en indd afhankelijk van de kwaliteit van de wegen. we gaan er zeker overnachten .er is nog wel wat beschikbaar heb al even gechequed maar nog niet beslist.
We hebben de vliegtickets al geregeld,indd weinig keus meer en met 3 overstappen,maar is niet anders... In totaal zijn we zo'n 18ooE  incl belasting ect.kwijt voor 2 personen,vond ik nog meevallen voor de augustusmaand,levert het wat op als je eerder zou boeken? want misschien gaan we volgend jaar weer als we enthousiast zijn geworden.Is het gebied geschikt voor dagtrips wandelen? is het veilig dit zelfstandig te ondernemen? is de refrigirator canyon een aanrader voor een dagtochtje?
weer heel veel vragen,hopelij krijg ik weer antwoord
Gr. Tineke
#12 - 31-05-2007, 20:09 uur

pw.van.andel@hccne

>Helena naar YS?
ik neem maar aan dat YS = Yellowstone. Wij weten niet hoe lang je daar over rijdt aangezien wij in onze vakanties nooit haast hebben en elk museum bezoeken (geen kunst). Ik zie dat wij 3 keer van Helena naat YS gereden zijn en meestal in 3 dagen: via Lehmi pass (of Bannock pass) naar Zuid ingang, via Virginia City (tourist trap a la Volendam) naar de West ingang of via Billings / Red lodge en de Beartooth en Chief Joseph = 296 via Cody. (Tourist trap met leuke rodeo). Verleden jaar hebben we de ingang van YS gezien maar de tijd niet genomen om YS in te gaan: er waren mooiere dingen in de omgeving te zien. (Wij zaten in YS tijdens de grote fik van 1992 en hebben sinds die tijd iets tegen YS). Rijdt de 295 eens en stop bij het JapCamp "Heart Mountain"  between Cody-Powell, je ziet de schoorsteen duidelijk vanaf de Alt.14. 
Lopen veilig? In de zin van struikrovers etc: veilig genoeg. Let op de koeien en zoek de stallen: die zijn er niet, de koeien zijn wintervast. Wij besteden geen tijd aan wandelingen: kosten teveel tijd en we komen altijd tijd tekort: er zijn teveel musea (meestal is de rit erheen mooier dan het museum zelf)     
>Tickets 1.800e in augustus. Prima prijs maar dat zal wel met fixed dates zijn. Geeft ook vastigheid in het leven
>refrigirator canyon? Geen benul, nooit (bewust) geweest. Maar het barst van de canyons in de USA en ze zijn allemaal mooi
Glacier Park: wij wisten alles van gletchers, we vlogen immers vaak over Groenland en wisten dus wat te verwachten. Maar in Glacier Park zijn het dingetjes van meters, niet van kilometers. En het miste ook nog zwaar. Ergo, zonde van onze tijd en daar gaan we nooit meer heen. Het is maar waar je interesse naar uit gaat. En dat maakt het adviseren van anderen zo moeilijk.     
#13 - 01-06-2007, 05:31 uur

tineke

heb gekeken op xanterracom maar geen mogelijkheid meer te reserveren voor 2 nachten YS  in aug.,wie heeft alternatieven; is er buiten het park een goed mogelijkheid to overnachtingen,zijn er nog meer websites die dit aanbieden?
gr. tineke
#14 - 01-06-2007, 21:12 uur

Vegas

Hallo Tineke,

Ik heb vorige keer een motel gereserveerd via www.inidaho.com
http://www.inidaho.com/List.asp?T=Hotel/Motel&L=All&P=0&R=0&B=0&BA=0&City=West_Yellowstone

Via een soort live chat functie kun je reserveren en vragen stellen aan een medewerker van inidaho.
Het is even wennen (je moet je creidt card nummer doorgeven), maar bij mij is alles goed gegaan.
Het is een soort v.v.v/ voor Idaho.
Kreeg netjes een bevestiging etc.

Ze kunnen je precies vertellen welke hotels vrij zijn en of het een goed motel/hotel is etc.
#15 - 01-06-2007, 21:22 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15