Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Navigatie

Discussie gestart

nieuwkomer

Heb je en navigatie nodig als je rondreist in het westen van amerika?
#1 - 16-04-2009, 00:41 uur

Old Faithful

Nee, niet echt. Met een goede kaart is het navigeren in Amerika geen enkel probleem.

Dit gezegd hebbende, afgelopen jaar heb ik de kaarten van Amerika voor mijn Garmin gekocht. Daarvoor had ik twee redenen. Ik gebruikte het kaartmateriaal als routeplanner bij de reisvoorbereiding. En ik gebruikte mijn Garmin in Amerika om de laatste kilometers naar het hotel af te leggen, een restaurant te vinden e.d.

Een doorsnee navigatietoestel brengt je zonder twijfel naar het adres, dat je als bestemming hebt opgegeven. Dit gebeurt echter niet noodzakelijkerwijs altijd via de route die jij wilt. In dat geval kun je het beste een papieren kaart gebruiken. Enkele kilometers voor je bestemming zet je dan je navigatietoestel aan om zonder zoeken naar je hotel te gaan.
Als je wat meer van gps weet, zijn er andere mogelijkheden. In sommige Garmin toestellen kunnen routes geladen worden, die je op de computer hebt voorbereid. Met een beetje kennis van zaken kun je het navigatietoestel "dwingen" precies de door jou gekozen route te kiezen.
TomTom gebruikers kunnen daarvoor het programma "Tyre" gebruiken. Daarover is op dit forum al eerder geschreven.  Gebruik de zoekfunctie maar eens met "tyre" als zoekterm.

Succes.
#2 - 16-04-2009, 01:28 uur
Groet,

Old Faithful

koosv

een voordeel van bijvoorbeeld een rand mc.nally kaart (5 a 10 $ bij wal-mart) is dat er zg scenic routes op staan (landschappelijk gezien mooie wegen met groene puntjes ernaast, althans op de kaart). daar heeft een tomtom of janjan totaal geen idee van, en dat geeft een teleurstellingseffect.
daarentegen vind je voor nav. systemen overal op het internet zg poi's: hotelketens, fry's electronics, home town buffets etc die je in je apparaat kan zetten, en die vind je weer niet op papieren kaarten.

old faithful heeft een goed punt, over de soms vreemde routes die je krijgt voorgeschoteld, maar heeft me op een lumineus idee gebracht.
er blijken op het internet fraaie scenic routes te staan!!
zie bv http://www.milebymile.com/main/United_States/California/byway/Death_Valley_Scenic_Byway.html
soms met uitgebreide beschrijvingen, maar ik moet daar nog beter naar kijken.

in de death valley kan je tegenwoordig gps guided apparaten huren, maar dat terzijde
hier een demo http://www.barzadventures.com/media/demos/DeathValley/SmallDemoDV.html
vergeet niet te kiezen voor bv scotty's castle. de echte schijnt 3 uur video te bevatten!

Koos
#3 - 16-04-2009, 11:25 uur

Old Faithful

old faithful heeft een goed punt, over de soms vreemde routes die je krijgt voorgeschoteld,

Het apparaat schotelt je niet een vreemde route voor, maar het doet gewoon wat het moet doen. In de meeste gevallen staat het ingesteld op het berekenen van de snelste route en krijg je keurig een route voorgeschoteld, die zoveel mogelijk via de Interstate loopt. Maar dat wil ik niet als ik op vakantie in de V.S. ben. Dan wil ik via die scenic byway rijden, die ik inderdaad in de Rand McNally Roadatlas kan zien. Ik moet mijn navigatietoestel dus duidelijk maken dat ik via die weg wil rijden.

Op mijn Garmin SP c510 kan ik, naast de bestemming, nog één extra viapunt ingeven. Door de route van een dag in twee stukken te verdelen: vertrek - viapunt - bestemming (bijv. een plaats om te lunchen) en dan weer vertrek - viapunt - bestemming (hotel), slaag ik er meestal wel in om de route te krijgen, die ik voor ogen had.
Bij mijn Garmin GPSmap 60CSx, een outdoor apparaat, ligt het nog gemakkelijker. Daar kan ik wel 50 viapunten ingeven, meer dan genoeg om precies de gewenste route te krijgen.

Zoals reeds gezegd zijn er voor TomTom gebruikers ook mogelijkheden met "Tyre", hoewel niet alle TomToms met meerdere tussenpunten overweg kunnen. Dat laatste geldt, dacht ik, m.n. voor de nieuwere toestellen.
#4 - 16-04-2009, 12:26 uur
Groet,

Old Faithful

Marianne

Heb je en navigatie nodig als je rondreist in het westen van amerika?

Nee, wij zijn er nu 6 keer geweest en behalve 3 jaar geleden toen we ongevraagd bij Hertz het Neverlost systeem meekregen alles zonder navigatiesysteem gedaan (en die Neverlost hebben we vaak uitgezet).
Koop wel een kaart - je kunt hier de Hallwag serie krijgen, is een aanrader, dan zie je ook wat de scenic routes zijn.
Bij de Hallwag en bij de meeste andere kaarten heb je ook plattegronden van de belangrijkste steden. Bij een AAA kantoor kun je als ANWB lid gratis kaarten en plattegronden en andere informatie krijgen, heel handig.
Als wij van te voren een motel boeken in een grote stad, dan printen we de routebeshrijving van het motel uit of we printen een kaartje van google maps.

Zeker buiten de steden is het erg gemakkelijk om je weg te vinden. Er zijn weinig wegen en de bewegwijziging is duidelijk.
Voor restaurants of winkels vind ik het ook niet echt nodig, tenzij je iets heel specifieks zoekt. Je hebt overal busienss loops met daaraan de nodige winkels, restaurants, wasserettes, etc.

Marianne
#5 - 16-04-2009, 13:04 uur

Zofsky

Wij hebben 1 keer met en 1 keer zonder navigatie gereden.

je hebt hem echt niet nodig, en als je hem aan zet moet je inderdaad opletten dat je niet een andere weg rijdt als dat je van plan was.
Ik vond het in de grote steden wel weer handig.

De tom tom gaf ook hele verkeerde tijden. Als het apparaat zei dat je nog 3 uur onderweg was dan was je er in 2 uur zeker wel (gaat waarschijnlijk uit van de drukte en stoplichten op de nederlandse wegen of zo)
#6 - 16-04-2009, 13:11 uur

Pete.Z

Nodig is het absoluut niet,het kan alleen wel handig zijn als je vooraf hotels reserveert in de steden,je rijdt er dan wat makkelijker heen.
Zelf laat ik de tomtom lekker thuis overigens.
#7 - 16-04-2009, 22:31 uur

Jez

Niet nodig. Ik vind kaartlezen in Amerika een eitje vergeleken met Europa en ik vind dat wel zo leuk. In de 8 keer dat we door de states zijn getrokken hebben we nog nooit navigatie gebruikt, laat staan gemist.
#8 - 16-04-2009, 22:49 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Bakvet

Jarenlang heb ik zonder gedaan, had niet echt het idee dat ik iets miste. Alleen ken je dit verschijnsel? Je rijdt twee dagen door een stad waar om de drie kruisingen een benzinepomp zit. En nu verlaat je het stedelijk gebied, je checkt je benzinemeter... oeps! Dan is er altijd opeens in geen velden of wegen meer een tankstation te bekennen. Toch wel handig dat je routeplanner weet dat je 1x rechts, na een halve mijl links en dan weer links moet zijn.

Vervang tankstation voor supermarkt, voor een last minute boodschap. Opeens rijdt je de ene na de andere buitenwijk af zonder een winkel tegen te komen. Uiteindelijk vind je er een, maar je weet al bijna zeker dat ze die lekkere '100% natural lemonade' die je eigenlijk zoekt bij die supermarkt-keten niet verkopen. Ga je nog verder zoeken? Je navigator zou hebben geweten dat je vanaf je motel 2 mijl de andere kant uit had moeten rijden.

Of je wilt even lekker goedkoop eten in een Panda Express. Zou er eentje binnen 10 minuten rijden zitten? Je navigator weet het.

Op mijn 110 gram zware routeplanner staat al die informatie, van pakweg Hawaii tot Kreta, ik rijd in een keer precies naar waar ik wil zijn.
#9 - 17-04-2009, 09:21 uur
« Laatst bewerkt op: 17-04-2009, 09:28 uur door Bakvet »

koosv

jij begrijpt het bakvet. het is aan te raden om niet al te oude kaarten te gebruiken. voor tomtom vanaf 825. dus bv 825.2159.
http://img13.imageshack.us/img13/5232/sfoo.jpg
en die mevrouw die net is uitgestapt uit haar fiatje (ik hoop dat het plaatje te zien is)
die rijdt zeker zonder navigatie, kan altijd in rechte lijn blijven rijden, dan kom je altijd bij de zee uit!!

Koos
#10 - 17-04-2009, 12:15 uur

Danielle

Hoi,

Misschien niet nodig maar wel erg handig. Hij lootste ons zonder moeite (en gekibbel) door Chicago, Las Vegas, LA, Houston en andere grote steden zonder fout te rijden en te hoeven keren. (lastig met een 30 feet camper).
Tomtom geeft als je bijvoorbeeld een camping zoekt wel 2 of 3 camping in de buurt aan, maar meestal zijn er nog meer en mooiere. Het is dus wel zaak om een "boekje" met adressen van campings te hebben. Ik neem aan dat dit ook voor hotels geldt.
Wel moet je een redelijk up to date versie va Tomtom oid hebben.
Wij vinden het erg fijn ding om mee te nemen. Naast een navigatie moet je natuurlijk wel een en ander voor de reis voorbereiden, hij weet niet alles.

Succes,
Danielle
#11 - 17-04-2009, 19:11 uur

koosv

Daniëlle,

je kan ook speciale RV sites (dus voor je camper) als poi ("nuttige plaats in  tomtom jargon) in je nav. apparaat opslaan
http://www.gps-data-team.com/poi/united_states/accommodation/RV_MH-US.html
op de website kan je voor ieder opgegeven punt inzoomen in google
desnoods filterbaar per staat.

Koos
#12 - 18-04-2009, 00:34 uur

phusebox

Ik heb een probleempje met Tyre... we vertrekken binnenkort naar Amerika en ik had alle routes mooi uitgezocht. Vandaag maar eens op mijn TomTom gezet, en hij zegt bij elk punt van de route dat het niet op de kaart staat, terwijl ik wel USA en Canada heb geselecteerd en geactiveerd?
#13 - 17-05-2009, 12:28 uur

koosv

Citaat
Ik heb een probleempje met Tyre...
een reisplan in tomtom bestaat uit een tekstfile met op iedere regel de coördinaten, een naam en een nummer:

-11517280|3611251|paris, las vegas,nv|0|
-11205537|3620856|north rim|2|
etc

als de coordinaat buiten de kaart ligt, is de regel doorgestreept in het overzicht van het reisplan op de tomtom.
(ik gebruik o.a. versie 7.9 van tomtom op een telefoon)
de file binnen tyre dient gewoon gekopieerd te worden naar de tomtom
in tomtom kiezen voor reisplanner, opties, en dan laad reisplan.

volgens mij moet het goed gaan, wel dient tomtom versie 5 of hoger te zijn.
Koos
#14 - 17-05-2009, 15:23 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15