Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Planning voor mei 2010

Discussie gestart

Ria K.

Dag allemaal,

Omdat ik heb gemerkt dat hier heel wat ervaren Amerikagangers te vinden zijn, die meer dan bereid zijn om "first time doe het zelvers" te helpen, durf  ??? ook ik als nieuweling mijn vragen aan jullie voor te leggen. In mijn voorstelberichtje heb ik verteld dat we in 2005 voor 't eerst naar 't Westen zijn geweest, met Jan Doets. We hadden gekozen voor het  Westcoast Palet pakket http://www.jandoets.nl/autotrips/west-usa/westcoast-palet/622_index.html  (met wat aanpassingen).
Volgend jaar willen we weer die kanten op, maar dan in mei, omdat we w้l graag bepaalde parken opnieuw willen zien, maar ik minder goed tegen de extreme warmte van de zomer kan. We hebben alletwee te maken met een minder goede gezondheid en slechte conditie, maar dat mag de pret niet drukken. We gaan dus zeker niet hiken, maar misschien zit een klein stuk lopen er wel in. Dat ligt er ook aan hoe het tegen die tijd met mij gesteld is, wat de kortademigheid betreft. Zo zou ik dolgraag in Bryce willen lopen (en fotograferen natuurlijk), maar omdat je op 't eind toch weer naar boven moet weet ik niet of dat haalbaar zal zijn. 

Ik ben nog maar net begonnen met plannen maken, omdat we pas kort weten dat mei een optie is. Wel heb ik ondertussen al heel wat gelezen, ook hier op 't forum.
Ons wensenlijstje:
Manlief wil heel graag nog eens naar Las Vegas, maar verder laat hij het aan mij over. Lekker makkelijk, maar meteen ook moeilijk :) Nu plan ik ook altijd onze kampeervakanties, omdat hij nu eenmaal geen zin heeft om van te voren na te denken over de vakantie - dat is nog zover weg - dus dat is niet zo'n probleem.
Zelf wil ik heel graag in elk geval Death Valley, Bryvce Canyon en Zuid Arizona bezoeken, maar ook nog zoveel ander fraais. Kortom ik wil weer veel te veel dus. Omdat begin mei de Tioga pas nog niet open is, zie ik maar af van Bodie,Yosemite en SF, dat komt hopelijk een andere keer nog eens. De vorige keer hebben we al een helicoptervlucht gemaakt boven de Grand Canyon (mangnifique) - dus misschien kunnen we nu de North Rim pakken - en hebben we ook een tocht gemaakt door Canyon de Chelly. Ik twijfel wel over aankomst- en terugvluchtplaats en de combinatie LV en DV. Ook achteraan na Flagstaff is het allemaal wat krap, zeker als ik ook een missiepost en het Pima Air and Space museum voor mijn echtelief wil meepakken.
Misschien kan ik het beter toch heel anders doen, dus graag jullie mening!

Mijn eerste opzet:

Vertrek do 29 april en retour za 15 mei

Amsterdam – Las Vegas, hotel weet ik nog niet
Las Vegas – Death Valley, Furnace Creek Ranch
Death Valley
Death Valley – Las Vegas, hotel weet ik nog niet
Las Vegas – Zion, Springdale
Zion
Zion – Bryce, Ruby
Bryce
Bryce – Arches, Moab
Moab
Moab – Torrey
Torrey – Page
Page
Page- Flagstaff
Flagstaff – Tuscon/Scottsdale o.i.d.
Tuscon/Scottsdale o.i.d.
Phoenix – Amsterdam
#1 - 26-11-2009, 17:40 uur

Marianne

Hallo Ria,

Mei lijkt mij een prachtige maand om naar het zuidwesten te gaan. En er is genoeg te doen zonder dat je lange wandelingen maakt. Je zou eens naar het reisverslag van Bianca (Jerbia) kunnen kijken voor hun reis in mei, zie hier, misschien kun je daar nog tips uit halen.
Hebben julie plannen voor een hele dag Death Valley? Zonder speciale wensen zou ik een middag en ochtend al voldoende vinden, je bent er vrij snel vanuit Las Vegas, dus met 1 overnachitng heb je voor de highlights voldoende tijd. Je kunt dan voor het laatste stuk nog iets meer tijd nemen.
Je hebt het over de North Rim, maar ik zie het niet in de route staan. kost je ook wel veel tijd, en hou er rekening mee dat de North Rim pas half mei open gaat.
War Bryce betreft: je zou eens kunnen kijken naar een wandeling vanuit Tropic; je begint dan op een lager gelegen punt, dus je hoeft niet op het laatst omhoog te lopen.
Probeer ook een dag Moab er bij te doen, daar kun je je altijd wel vermaken.

Marianne
#2 - 26-11-2009, 22:07 uur

Ria K.

Dag Marianne,

Bedankt voor je reactie en de link naar het verslag van Bianca. Ik heb al een flink deel ervan gelezen, maar nog niet helemaal. Binnenkort verder. Hun reis komt idd. een aardig eindje overeen met mijn wensen en plannen en er staan zeker nog tips in die ik kan gebruiken. Ook jouw verslagen heb ik al gedeeltelijk bekeken en genoten!
Wat betreft Death Valley, vorige keer hebben we daar ้้n nacht doorgebracht, op doorreis van Lee Vining naar Las Vegas en dat vond ik toen eigenlijk iets te weinig. Aantal hoogtepunten niet gezien en nauwelijks de auto uit geweest vanwege de hitte. Maar misschien heb je wel gelijk en is vanuit Las Vegas een middag en ochtend toch wel genoeg. Zeker als we daardoor aan 't eind nog wat meer tijd hebben. Met het idee van de North Rim heb ik even gespeeld, maar denk dat dat toch geen optie is, ook al omdat, zoals je schrijft, dit pas half mei open gaat. Hier had ik me nog niet zo goed over geinformeerd. De wandeling vanuit Tropic zal ik zeker eens opzoeken. Een dag extra rond Moab gaat denk ik niet lukken, al is er altijd nog de kans dat ik de route helemaal omgooi, na het lezen van andere verslagen :). Niets hoeft, alles kan, behalve te lang wachten met boeken en reserveren natuurlijk. Zou januari een optie zijn, of is dat te laat voor de hotels in bv. Death Valley? Ik wil voor een deel eigenlijk op de bonnenfooi gaan, of raden jullie dat af?
#3 - 27-11-2009, 00:11 uur

JoeSee

Even wat aanvullingen:
Je route bevat best veel rotsen. Prima als je hier bewust voor kiest, maar je zou ook nog kunnen overwegen om wat aan te passen. Overigens zou je Moab/Arches ook in kunnen wisselen voor Capitol Reef en Monument Valley. (zijn ook rotsen, echt prachtig !)

Op weg naar Tucson zou je Sedona aan kunnen doen. Uitstapje van een middag bijvoorbeeld.
Als liefhebber van Arizona en het wilde westen zou ik een dag langer in omgeving Tucson adviseren en Moab/Arches voor een volgende keer bewaren. Hiermee bespaar je jezelf een behoorlijk omweg.
De wildwest studio's in Tucson zijn ook de moeite waard. Tombstone is trouwens ook erg de moeite waard. Het is een typisch wildwest plaatsje, waar een  legendarische gunfight wordt nagespeeld.

Je kunt een combi ticket kopen bij Pima Airforce om ook de Titan Missle (ondergrondse basis met atoomraket) te bekijken. De bustour over de basis is zeker te adviseren (kost iets extra, maar is het dubbel en dwars waard)
Iets zuidelijker is een enorme kopermijn te zien (met bustour en rondleiding door fabriek).
In de buurt van Phoenix is natuurlijk Lost Dutchman een fantastisch mooie omgeving waar vlakbij Goldfield Ghosttown te zien.

Zowel in Las Vegas, Death Valley en richting Tucson kan het in mei al behoorlijk warm zijn. Dit jaar boven de 100F in Phoenix en dat voelt best warm aan.



#4 - 27-11-2009, 11:21 uur

Liddin

Ook ik kan ivm gezondheidsproblemen een aantal dingen niet doen. Overweeg eens om een paard het werk te laten doen!

Wij hebben in Bryce een korte paardrijtrip gemaakt. In de lobby van de lodge/of via de website kun je dit reserveren http://www.canyonrides.com/bryce_canyon_rides.html.  Je boekt en betaalt daar en vervolgens zoek je op de afgesproken tijd daar vlakbij de paarden op. Zo'n 100 meter van de lodge. We hadden nog nooit paardgereden en je hoeft er alleen maar op te zitten, het paard doet het werk, in een slakkengangetje rijd je de canyon in naar beneden en er vervolgens weer uit omhoog.
Schitterende tocht en niet vermoeiend! Er gaat een zeer ervaren ruiter mee, die veel uitlegt mee en de groep was met 8 personen vol. Ze zoeken een rustig paard als je geen ervaring hebt. Het zijn trouwens grote muilezels, geen paarden. Fantastische trip! Als je ervaren bent zou ik zeker de halve dag trip nemen. Als onervaren ruiter krijg je toch wel wat zadelpijn na twee uur. Ik kon hierdoor ineens iets doen wat ik normaliter niet kan en dat was geweldig.

grt.
Lidwien
#5 - 28-11-2009, 06:38 uur

Ria K.

@Martin: rotsen vind ik erg mooi, maar er is idd. nog veel meer te zien...
Capital Reef (Torrey) stond al op mijn lijstje, ook daar zijn we vorige keer geweest, prachtig, net als het schitterende Monument Valley! Moab had ik erbij gezet omdat ik vooral Arches zo geweldig vond, maar bij nader inzien wijkt dat wel erg af van de route, zeker gezien onze wens ook het zuiden van Arizona te bezoeken. Dank voor je opmerking dus! Sedona e.o.waaronder Prescott hebben we ook eerder bezocht en hoeft even niet. Montezuma zou ik nog wel graag zien, want dat was net dicht toen we daar waren. Verder dank voor je tips rond Tuscon. Een paar bezienswaardigheden had ik al op mijn verlanglijstje staan, maar ik ben bang dat we tijd te kort komen, ook al gaan we niet naar Moab. Ik zit nog even met de overbrugging van Flagstaff (als we daar voor kiezen) en Tuscon. Phoenix/Scottsdale zou ik liever bewaren voor de terugweg, als we toch daar naar toe moeten i.v.m. de vlucht, maar hoe zouden we dan kunnen rijden zonder al teveel kilometers te hoeven maken? Welke overnachtingsplaats? Of toch maar gewoon Phoenix/Scottsdale - Tuscon - Phoenix?
Enne, dat het ook in mei al erg warm kan zijn besef ik wel, als het erg tegenvalt zit er niets anders op dan veel in de auto met airco rond te toeren :( (of natuurlijk een ander gebied uit te kiezen, of in de winter te gaan...
#6 - 28-11-2009, 11:52 uur

Ria K.

@Lidwien: Goh, ja, te paard (nou ja, muilezel dan ;D) heb ik altijd al gewild, maar nog nooit gedaan, behalve ้้n ritje op het paard van mijn zus, twintig jaar geleden. Wel gaaf, maar of ik manlief zo gek krijg... Ik kan natuurlijk ook altijd nog alleen meegaan met de groep. Fotograferen op plekken waar ik dat graag wil zal dan alleen niet meevallen, ben ik bang. Tja, een mens kan niet alles hebben. Bedankt voor deze leuke hint!
#7 - 28-11-2009, 11:57 uur

Ria K.

Ik was echt aan 't dubben of ik al zou boeken of toch maar tot Januari zou wachten, maar ik werd er echt een beetje hopeloos van :-\ Omdat we in de schoolvakantie gaan en niet flexibel zijn qua data leek het me ook een beetje een risico...misschien was er tegen die tijd geen plaats meer...

Dus...heb ik na lang wikken en wegen en na avondenlang surfen over diverse sites van o.a. totaalaanbieders vanavond geboekt, zie ik ergens nog een keer de link staan van [url=http://www.connections.be/nl/]http://www.connections.be/nl/[/url] Uit nieuwsgierigheid ga ik nog even kijken en oh nee, heb ik toch veel te veel betaald!! €700 euro all in, bij www.e-bookers.nl Biij connections tref ik een vlucht aan van € 532 all in :'(  Nu hadden we daar voor naar Brussel gemoeten en het parkeren is daar wel erg duur (ca. € 200 voor 17 dagen) maar dan waren we n๓g goedkoper uit geweest. Heeft al mijn zoeken naar goedkope vluchten met een zo gunstig mogelijke overstaptijd, maar ook aankomsttijd dus toch niet geloond. :(  Eigenlijk had ik na mijn naspeuringen hier op 't forum ook kunnen weten dat dat weinig nut had, omdat vluchten vaak worden omgeboekt, maar goed). Vanavond dacht ik eerst dat ik weer een redelijk goedkope vlucht had, via Worldticket center op www.vliegticket.de  maar daarbij gaf het systeem aan dat de vlucht al vergeven was. De duurdere vluchten bleken overigens n๓g duurder te worden vanwege de na stap 4 toegevoegde kosten van vage zaken als customer service pakket (€ 50 pp) en dossierkosten (€ 25) en vliegticketverzekering (€ 5 pp). Daar heb je bij www.e-bookers.nl als ้้n van de weinige voor zover ik weet tenminste, dan weer helemaal geen last van!

Nu ja, gedane zaken nemen helaas geen keer en ik ga lekker verder met het uitstippelen en plannen van de route, veel leuker dan dat gedoe met vluchten!

#8 - 02-12-2009, 00:15 uur

Ria K.

Nu de vlucht geboekt is ben ik verder gaan spelen met mogelijke routes:
 
De Grand Canyon slaan we dit keer over, want de helicoptervlucht (2005) was al erg indrukwekkend en zal moeilijk te evenaren zijn. Bovendien moeten we toch keuzes maken, omdat we maar twee weken hebben. Tucson e.o. zijn we nog helemaal niet geweest, daar willen we graag naar toe. Als de temperatuur ons heel erg nekt vluchten we misschien wel naar Flagstaff en dan zijn de mogelijkheden daar weer legio (en is de Grand Canyon misschien toch weer in de running). Page e.o. hebben we nog niet gezien, Arches en Canyonland wel maar die hebben ook een grote aantrekkingskracht.


Dag 01(do)   Amsterdam-Phoenix
Dag 02(vr)   Scottsdale-Tucson (Pima air & space Museum of …)
Dag 03(za)   Tucson (Sonora Desert NM, San Xavier del Bac of…)
Dag 04(zo)   Tucson (Tombstone en/of Saguara NP of …)
Dag 05(ma)   Tucson - Payson (via, evt. gedeeltelijk, Apache Trail)
Dag 06(di)   Payson - Flagstaff
Dag 07(wo)   Flagstaff - Page (evt.Wupatki NM)
Dag 08(do)   Page (Antilope Canyon)
Dag 09(vr)   Page - Monument Valley (Mexican Hat of Goulding)
Dag 10(za)   Monument Valley - Capitol Reef (Torrey)
Dag 11(zo)    Torrey - Bryce (misschien korte voettocht of anders per paard)
Dag 12(ma)   Bryce  - Zion
Dag 13(di)   Zion - Las Vegas (Valley of the Fire)
Dag 14(wo)   Las Vegas (heel misschien Little Finland anders Boulder Dam)
Dag 15(do)   Las Vegas - Death Valley
Dag 16(vr)   Death Valley - Las Vegas
Dag 17(za)   Las Vegas - Amsterdam

Of we slaan Page toch maar over en gaan rechtstreeks naar Monument Valley, dan ziet het er ongeveer zo uit:

Dag 01(do)   Amsterdam-Phoenix
Dag 02(vr)   Scottsdale-Tucson (Pima air & space Museum of …)
Dag 03(za)   Tucson (Sonora Desert NM, San Xavier del Bac of…)
Dag 04(zo)   Tucson (Tombstone en/of Saguara NP of …)
Dag 05(ma)   Tucson - Payson (via, evt. gedeeltelijk, Apache Trail)
Dag 06(di)   Payson - Flagstaff
Dag 07(wo)   Flagstaff - Monument Valley (Mexican Hat of Goulding)
Dag 08(do)   Monument Valley - Moab (Arches)
Dag 09(vr)   Moab (Canyonland)
Dag 10(za)   Moab - Capitol Reef (Torrey) (Goblin Valley State Park)
Dag 11(zo)    Torrey - Bryce (misschien korte voettocht of anders per paard)
Dag 12(ma)   Bryce  - Zion
Dag 13(di)   Zion - Las Vegas (Valley of the Fire)
Dag 14(wo)   Las Vegas (Little Finland en/of Boulder Dam)
Dag 15(do)   Las Vegas - Death Valley
Dag 16(vr)   Death Valley - Las Vegas
Dag 17(za)   Las Vegas - Amsterdam

#9 - 12-12-2009, 22:28 uur
« Laatst bewerkt op: 22-12-2009, 16:21 uur door Ria K. »

JoeSee

Om je "rotsroute" compleet te maken zou ik ook proberen om op een of andere manier Petrified Forrest N.P. en Sunset Crater Vulcano Nat. Mon. (vlaktbij Flagstaff) erbij te pakken. Je zit toch in die buurt.
#10 - 13-12-2009, 20:35 uur

Marianne

Als je Moab al hebt gedaan zou ik nu voor Page gaan. Antelope Canyon is de moeite waard, en misschien is een boottocht op Lake Powell ook een idee?
Tussen Monument Valley en Capitol Reef: Moki Dugway, Gooseneck SP en Natural Bridges.

Marianne
#11 - 13-12-2009, 22:08 uur

Ria K.

@Martin: Petrified Forest hebben we al bewonderd, Sunset Crater staat op de nominatie, evenals Wupatki. Het indrukwekkende gat van Meteor Crater hebben we ook gezien.

@marianne: Antilope Canyon lijkt me zeker een mooie belevenis, maar een tocht op Lake Powell hoeft voor ons niet zo. Over de Moki Dugway etc. heb ik net vandaag het een en ander gelezen, machtig lijkt me, maar ik moet manlief nog wel zo ver zien te krijgen dat hij een 4x4 gaat huren want... hij moet rijden! Ik ben geen held op de weg en rij eigenlijk nooit tijdens vakanties embarressed

Na wat uitgebreider over Little Finland te hebben gelezen ben ik bang dat dat er ook wel niet van zal komen. Je zult daar toch maar vast komen zitten of stukken krijgen. Neemt niet weg dat me dat een bijzonder interessant stuk natuur lijkt, ook fotografisch gezien. Ik zou het er denk ik wel voor over hebben om daar naar toe te rijden aan het eind van de dag, in de auto te slapen (nou ja, daar zal het wel niet echt van komen) en dan daar de zon zien opkomen. Iemand hier die dat ooit gedaan heeft? Ik las erover op deze site: [url=http://www.isaczermak.com/nevada-little-finland.html]http://www.isaczermak.com/nevada-little-finland.html[/url]gevonden via [url=http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/littlefinland/littlefinland.html]http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/littlefinland/littlefinland.html[/url]
#12 - 13-12-2009, 22:40 uur

Hans B

Wupatki en Sunset Crater hebben wij de afgelopen zomer gedaan.
Was beide wel even leuk, kost je een ฑ2x 2 uur.
Hans
#13 - 14-12-2009, 11:12 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

JoeSee

Wupatki en Sunset Crater hebben wij de afgelopen zomer gedaan.
Was beide wel even leuk, kost je een ฑ2x 2 uur.
Hans

Alleen het rondrijden is deze omgeving is al bijzonder met links en rechts die vulkanen. Prachtig. Nog leuker als je even een trailtje loopt en natuurlijk bij Wupatki echt gaat kijken.
#14 - 15-12-2009, 16:44 uur

Ria K.

Martin en Hans: Als we er daadwerkelijk in de buurt komen, want niets is nog zeker, gaan we er beslist naar toe!
#15 - 15-12-2009, 22:20 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15