Met stijgende verbazing het artikel op Verenigde Staten Info waar
@Wop naar linkt gelezen.
De woorden "rip-off" en "buitensporige vergoedingen" doen het ergste vermoeden ........
Ik vraag me af waar de weerzin tegen de tolverrekeningssystemen van autoverhuurders vandaan komt.
Waarschijnlijk speelt hier een stukje onwetendheid / onbekendheid mee ?
Misschien goed om je te realiseren dat verrekening van tolkosten bij huurauto's anders gaat dan die van lokale autobezitters.
De lokale bevolking van bijvoorbeeld Florida rijdt rond met een transponder (Sunpass) op de voorruit.
Bij het passeren van een tolpoort worden de tolkosten automatisch van die Sunpass afgeschreven.
Huurauto's in Florida hebben geen Sunpass tranponder.
Autoverhuurders hebben de kentekens van hun auto's geregistreerd bij een systeem dat PlatePass wordt genoemd.
Bij tolpoorten wordt de kentekenplaat van je huurauto gefotografeerd door dezelfde camera die ook overtreders "op de foto zet".
De bij Plate Pass geregistreerde huurautokentekenplaten worden eruit gefilterd en via je verhuurder krijg je de rekening.
Verhuurders rekenen een administratieve vergoeding om die tol te innen.
In het artikel waar Wop naar linkt wordt geschreven dat die vergoeding 3,95 $ per dag bedraagt.
Er is helaas "vergeten" te vermelden dat bij de meeste verhuurders die vergoeding maximaal 19,75 $ per maand is.
Bij de meeste verhuurders hoef je vooraf niks te regelen, je bent (zoals dat heet) automatically opted-in.
Dollar en Thrifty doen het anders. Deze rekenen een (hoge) flat-fee (incl tol) per dag.
Bij Dollar en Thrifty moet je e.e.a. vooraf aan de balie regelen en betaal je bij acceptatie voor de gehele huurperiode.
Zie het volledige overzicht hier:
https://www.sunpass.com/en/tolls/rentalVehicles.shtmlHoe werkt dat opted-in:
Als je je hele vakantie in Florida de tolwegen weet te vermijden (maar dat is tegenwoordig een uitdaging) of je betaalt je tol op een andere manier (bv cash waar dat nog mogelijk is of met een eigen Sunpass als je regelmatig Florida bezoekt) heb je niks te maken met het tolverrekeningssysteem van je verhuurder en worden er door die verhuurder ook GEEN kosten in rekening gebracht.
Je gaat pas betalen vanaf het moment dat je met je huurauto onder een tolpoort doorrijdt.
Je geeft op die manier ZELF aan dat je gebruik wil maken van het PlatePass systeem van de verhuurder en vanaf dat moment ga je er ook voor betalen.
Nog iets over de rest van Amerika:
Amerika kent verschillende tolsystemen die helaas (nog) niet allemaal goed met elkaar communiceren.
Voor de landelijk werkende grote autoverhuurders is dat niet gemakkelijk.
Er zijn grofweg 2 systemen.
Het ene, zoals in Florida, werkt (tenminste voor huurauto's) met video of foto-opname van het kenteken, het andere met transponder.
Zie het kaartje op deze pagina:
https://www.hertz.com/rentacar/productservice/index.jsp?targetPage=USplatepass.jspWaar moet je nou in de praktijk als toerist op rekenen qua tolkosten in een huurauto:
Ik heb er mijn eigen tol-rekeningen eens bijgehaald en de duurste rekening was van de laatste vakantie in Florida.
Ik heb toen 4 weken lang echt heel veel gebruik gemaakt van tolwegen en de rekening was iets meer dan 42 $
De eerste 24 dollar zijn de (gemaximeerde) administratiekosten van de verhuurder zoals die toen golden, de rest echte tolkosten.
Omgerekend per dag ging het hier om 1,5 $ per dag (42 gedeeld door 28)
Ik noem dit geen "buitensporig bedrag", maar daar mag iedereen z'n eigen mening over hebben.
Let op: Ik had geen Dollar of Thrifty huurauto, want dan had ik tegen hogere bedragen aan zitten hikken.
De flat fee van Dollar is immers,zie overzicht, gemaximeerd 52,49 $ per week en dan was ik meer dan 200 $ kwijt geweest.
Moraal van dit verhaal:
Kijk bij de keuze voor een autoverhuurder niet alleen naar de huurprijs, maar ook naar eventuele andere kosten.
V.w.b. de ervaringen van
@Bakvet Bakvet vindt het oplichting dat hij in Florida niet de transponderkorting kreeg.
Ik denk dat die korting er niet is omdat een huurauto in Florida helemaal geen transponder heeft.
In Florida werken autoverhuurders met het hierboven beschreven, administratief duurdere PlatePass systeem.
In Californië is
@Bakvet naar eigen zeggen, "slechts" 1X een cashless tolbrug gepasseerd.
Vraagje: Was dat toevallig de Golden Gate Bridge in San Francisco en was dat misschien in het begin van je vakantie ?
Ik ken namelijk maar 1 brug in Californie met volledig electronische tolheffing en dat is de Golden Gate.
Die Golden Gate tol had je vooraf, of binnen 48 uur na passage, met je cc onder vermelding van je kenteken moeten betalen.
Als je dat had gedaan had je van Avis nooit een rekening gekregen.
Door het achterwege laten van die betaling heb je het PlatePass systeem van Avis geactiveerd en Avis heeft je vanaf dat moment 3,95 $ administratiekosten per dag in rekening gebracht tot aan het maximum van 19,75 $ plus de tolkosten.
Dat maximum is bereikt omdat je waarschijnlijk al in het begin van ja vakantie die brug bent gepasseerd.
Als je die brug pas op de laatste dag van je vakantie was gepasseerd had Avis je slechts 3,95 $ voor die ene dag in rekening gebracht.
Op dit forum heb ik al diverse keren gewaarschuwd voor de tolheffing op de GG brug.
Het staat zelfs vermeld bij de zuid-west voorbeeldroute bij San Francisco met een linkje naar de website waar je die eenmalige tolbetaling kunt doen.
Tot slot nog een reactie op
@Ben2USA vooral bedoeld voor degenen die Ben niet kennen.
Ben heeft z'n eigen Nederlandse camper naar de VS verscheept en met die camper een rondreis door de VS en Canada gemaakt.
Deze aanpak is niet te vergelijken met die van de meeste forumleden die het in Amerika met huurauto of huurcamper doen.
Voor het administratiekantoor zal het wel te duur / te moeilijk zijn geweest om een paar kwartjes tol te innen van een onbekend kenteken uit een ver buitenland.
Ze zullen wel gedacht hebben "laat maar zitten".