Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

21 dagen van San Francisco via Oregon/Washington en Canada terug naar San Fr.

Discussie gestart

Rick55

Hallo, we zijn van plan om voor de 6e x naar Amerika te gaan  en wel in augustus en/of september 2018.
Vliegen op San Francisco en dan via o.a. Canada weer terug naar San Francisco.

Dit is het ruwe reisplan:
-San Francisco, 3 nachten blijven,
-Lassen Vulcano, 1 nacht blijven
-Redwood, 1 nacht blijven
-Portland Oregon, 2 nachten blijven
-Seattle, 2 nachten blijven
-Vancouver Island, 3 nachten blijven
-Vancouver, 1 nacht blijven
-Jasper Nat. Park, 2 nachten blijven
-Banff Nat. Park, 2 nachten blijven
-Terugreis naar San Francisco, nog open

Kunnen jullie me zeggen of dit een realistische reis is en hebben jullie ev. suggeties? Bij voorbaat hartelijk dank.

Rick55

#1 - 04-01-2018, 09:55 uur

Cees A

 welkom terug op dit forum.
Ik heb toevallig in mei/juni vorig jaar de kustlijn van San Diego t/m Redwood nat.park gedaan en de herinnering aan reistijden en dergelijke is dus nog "vers"
Lassen Volcanic hebben we vorig jaar niet gedaan omdat het park toen nog deels gesloten was.

Bij de gegeven adviezen en tips moet je bedenken dat we niet bekend zijn met je reisgewoontes.
Voor iemand die een park uitgebreid(er) wil bekijken inclusief een aantal wandelingen ziet een reisschema er heel anders uit dan voor iemand die op de "Japanse" manier reist (even kijken bij een uitzichtpunt, een snelle foto en weer door)
Je reisplan, in 3  weken heel NW Amerika plus West Canada doorkruisen, geeft me de indruk dat je "Japanner" bent.   :)
Bedenk goed dat de parken in het NW van de VS verder uit elkaar liggen dan in het ZW
Je slaat bovendien nogal wat over.

In het 1e deel van je reis mis ik bijvoorbeeld Humboldt State Park met z'n 31 mijl lange Avenue of the Giants.
Ik persoonlijk vond dit park zelfs mooier dan Redwoods National and State parks.
Zie: http://avenueofthegiants.net/

Noordelijk van Redwood Nat.Park mis ik ook wat bekende parken.
Denk v.w.b. de kustlijn bijvoorbeeld aan Oregon Dunes, Mt.St.Helens, Mt.Rainier en Olympic.
Iets meer in het binnenland heb je dan nog Bend en Crater Lake.

De vraag is echter of je dat allemaal gaat halen in 3 weken.  (ik vrees van niet)
Ik zou sowieso beginnen met het schrappen van Canada.
Het (bekende) rondje Vancouver - Banff - Jasper is namelijk alleen al goed voor minimaal 3 weken.
Misschien zou je zelfs eens een one-way moeten overwegen van San Francisco naar Seattle.
Het feit dat je niet terug hoeft naar San Francisco geeft je meer tijd voor de parken onderweg.

Maar ......... zoals gezegd, we kennen je manier van reizen niet .............
Ik hoop echter dat bovenstaand bericht je tot nadenken stemt.
#2 - 04-01-2018, 10:44 uur

Old Faithful

Ik ben het eens met Cees A. Neem bijvoorbeeld het begin van je reis. Van San Francisco naar Lassen is (bijna) een hele dag rijden. De volgende dag is het (bijna) een hele dag rijden naar de Redwoods, en een lange dag als je via de Avenue Of The Giants zou rijden. Er is dus nauwelijks tijd om Lassen Volcanic N.P. te bezoeken, laat staan de wandeling naar Bumpass Hell - in mijn ogen een must in dit park - te maken. Na de Redwoods rijd je meteen (bijna) een hele dag naar Portland, dus ook voor dit park heb je nauwelijks tijd.
Cees A noemt al enkele bezienswaardigheden die je voorbij rijdt.
Uiteraard is het jouw reis, maar mijn advies zou ook zijn om een one way San Francisco - Seattle te doen. Daarbij zou ik de lus naar Jasper en Banff in ieder geval voor een eventueel volgende reis bewaren en kijken of dat ook zou moeten gelden voor Vancouver en Vancouver Island. Schrijf de route uit van dag tot dag, zodat duidelijk wordt wanneer je een reisdag hebt en wanneer je tijd hebt voor steden en parken.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#3 - 04-01-2018, 13:22 uur
Groet,

Old Faithful

Rick55

Beste mensen,

Dank voor de adviezen, stemt tot nadenken.
Is het b.v. vanwege het weer dan handiger om
in Seattle te beginnen en dan richting SF of
juist andersom?
#4 - 04-01-2018, 19:23 uur

Cees A

Eind augustus / begin september, de periode waarin jullie willen gaan, speelt de weersfactor nog niet zo'n grote rol.
Ga je eind september / begin oktober dan loop je meer kans dat je op grotere hoogte met winterweer te maken krijgt.

Bij jouw route heeft het omdraaien van de route niet zoveel zin want de berg-parken liggen verspreid over je gehele route.
Ik denk dat je beter kunt letten op de periode waarin je deze route gaat rijden.

De hoogste parken op je route zijn Lassen, Crater Lake en Mt.Rainier
Mt.Rainieren is ruim 4300 meter hoog, maar delen waar je met de auto kunt komen, zoals Paradise, liggen onder de 2000 meter.

De Lassen Peak is bijna 3200 meter hoog.
De Bumpass Hell trail ligt met 2600 meter ook nog vrij hoog. Die trail gaat dan ook meestal pas begin juli open.
Let op ! De boardwalk van de Bumpass Hell Trail is in 2018 gesloten vanwege werkzaamheden.
Zie: https://www.nps.gov/lavo/planyourvisit/hiking_bumpass_hell.htm
#5 - 04-01-2018, 20:31 uur

Rick55

Beste Mensen,

Hartelijk bedankt voor de tips. We hebben het volgende voorlopige reisschema gemaakt, nu we willen vliegen op Seattle
en terugkeren vanaf San Francisco.

Dit is het schema:
sept.      Aankomst Seattle
5 sept.      Bezoek Seattle Needle, dan door naar Victoria (Vancouver Island)
6 sept.      Victoria (o.a. Orka’s en Walvissen en Beren spotten)
7 sept.      (al dan niet via Nanaimo) Victoria-Vancouver
8 sept.      Vancouver (Capilano Suspension Bridge, Gastown, Seawall, Granville Island)
9 sept.      Vancouver via Whistler naar Kamsloop
10 sept.   Kamsloop via Clearwater naar Jasper National Park
11 sept.    Jasper National Park (Jasper, Skytram, Maligne Canyon, ev. Ice Explorer)
12 sept.   Jasper via Icefields Parkway naar Banff
13 sept.    Banff (Bow Valley pkwy, Caves/Lake Louise, Lake Peyto, Johnston Canyon)
14 sept.   Banff (Moraine Lake, wildlife safari)
15 sept.   Banff-Glacier Nat. Park (USA)
16 sept.   Glacier Nat. Park naar Steptoe Butte State Park
17 sept.           Van Steptou Butte State Parknaar John Day Fossill
18 sept.   John Day naar Bend
19 sept.   Bend via Crater Lake naar Gold Hill (deels via Umpqua Scenic Byway)
20 sept.   Gold Hill naar Lassen National Park
21 sept.   Lassen National Park naar Avenue of the Giants
22 sept.   Avenue of the Giants naar San Francisco
23 sept.    San Francisco
24 sept.   ’s avonds vertrek naar NL

Graag jullie bevindingen en/of aanvullende tips en advies.

Alvast mijn hartelijke dank.

Rick.
#6 - 08-01-2018, 20:20 uur

Old Faithful

Voor mij zou het nog te veel zijn, maar het is uiteraard jullie reis.

Als tip zou ik je nog mee willen geven in je reisschema de kilometers en reistijden te vermelden - kan gemakkelijk in Excel - en dan te kijken of je genoeg tijd hebt voor de dingen die je wilt doen in de parken.

Met een begin in Seattle zou ik parken als Olympic , Mount Rainier  en Mount St Helens verwachten. Sla je die bewust over?

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#7 - 09-01-2018, 01:31 uur
Groet,

Old Faithful

Cees A

Ik ben het voor 100%  met Old Faithful eens.
Ik ben dan ook begonnen met afstanden en rijtijden bij een aantal dagen van je reisschema te zetten.
Je ziet dan beter hoeveel uren je op een aantal dagen besteedt aan rijden. (en dus ook hoe weinig tijd je over houdt voor andere dingen)
Let op: Door Google Maps berekende reistijden zijn ALTIJD excl rust-, plas-, lunchpauzes en foto- of andere stops.
Tel bij die theoretisch berekende reistijden dus maar gerust wat extra tijd bij.

5 sept.    Seattle - Victoria 5 uur reistijd.
Google berekent de route via Port Angeles.
Hou er rekening mee dat de ferry Port Angeles - Victoria maar een paar keer per dag vaart.
Die ferry is bovendien niet echt groot. Reserveren van deze overtocht is dan ook een aanrader. 

9 sept.    Vancouver - Whistler - Kamsloop. 420 km, 6 uur reistijd
Je hebt deze dag niet veel tijd over om iets van Whistler te zien.

10 sept.   Kamsloop - Clearwater - Jasper.  440 km, 5 uur reistijd.
Wil je niets zien van Wells Gray Provincional Park ?

15 sept.   Banff - Glacier Nat. Park (USA) 520 km (via Hwy 22) 6 uur reistijd
16 sept.   Glacier Nat. Park - Steptoe Butte State Park  640 km, 7½ uur reistijd
Op 15 sept heb je geen tijd om nog iets van Glacier te zien of er iets te ondernemen.
Op 16 sept trouwens ook niet want op die dag heb je een 7½ uur lange rit (excl. stops) op het programma staan.

17 sept.   Steptou Butte State Park - John Day Fossill 470 km, 6 uur reistijd
19 sept.   Bend - Crater Lake - Gold Hill 360 km, 5 uur reistijd
20 sept.   Gold Hill - Lassen National Park. 330 km, 4 uur rijden
21 sept.   Lassen National Park - Avenue of the Giants 360 km, 5 uur rijden
22 sept.   Avenue of the Giants - San Francisco 365 km (via de 101) 4½ uur rijden
Voor 17, 19, 20, 21 en 22 sept geldt eigenlijk hetzelfde als voor de eerder genoemde dagen.
Je rijdt naar een park en vervolgens gun je jezelf geen tijd om dat park uitgebreid te bekijken of er iets te ondernemen.

Misschien hou je van (lange) autoritten en stel je je tevreden met een snelle fotostop.
Misschien heb je verder helemaal geen zin om iets te ondernemen.
Ik noemde dat in mijn eerste reactie de "Japanse" manier van reizen.
Als dat jouw manier van reizen is en je bent daar tevreden mee dan moet je dat gewoon zo doen.
Ik persoonlijk vind dat jammer.  Als een reis een race wordt mis je onderweg veel dingen  ........
#8 - 09-01-2018, 12:26 uur

Rick55

Beste Cees & Old Faithfull,

Dank voor jullie adviezen. We hebben de vliegtickets nog niet vast staan, misschien beter een rondje Seattle-Seattle te doen,
ipv San Francisco er bij te pakken  (daar zijn we ook 1x eerder geweest).

We wilden eigenlijk een stuk Canada pakken en dan een deel van Oregon meenemen. Kennelijk zit ik toch op  een verkeerd
spoor, want de afstanden zijn inderdaad aanzienlijker dan in ZW VS.

Hou me aanbevolen voor nadere suggesties.

Vriendelijk bedankt tot dusver.

Rick55
#9 - 09-01-2018, 13:18 uur

Cees A

In mijn eerste reactie in dit topic schreef ik al dat ik  west-Canada plus nw-Amerika te veel vond voor 3 weken.
Waarom beperk je je route niet tot het vasteland van Canada, eventueel uitgebreid met een bezoek aan Glacier
Ik schrijf met nadruk vasteland omdat ik betwijfel of je bij een 3 weekse rondreis tijd hebt voor Vancouver Island.
Vancouver Island is namelijk bijna net zo groot als Nederland.

Een rondje langs toeristische plaatsen als Victoria, Ucluelet, Tofino en Pacific Rim nat.park kost je een aantal dagen.
Bij een Canada-trip vergroot een one-way (Calgary - Vancouver of andersom Vancouver - Calgary) je mogelijkheden.
Misschien komt zelfs Vancouver Island dan weer in beeld.

Let op: Starten in Vancouver kan bij zo'n one way voordelig zijn. De meesten rijden namelijk van Calgary naar Vancouver.
Om te voorkomen dat alle huurauto's in Vancouver blijven staan zet men soms de drop-off fee voor het traject Vancouver - Calgary op 0

Ik ben begonnen met het promoten van Canada omdat je de indruk wekt dat daar je voorkeur naar uit gaat.
Maar je kunt in plaats van Canada je route natuurlijk ook beperken tot noord-west Amerika. (zonder Canada)
Ook in die noord-west regio zul je geen moeite hebben om 3 weken vol te maken.
Ook niet als je kiest voor een one-way, Seattle - San Francisco of andersom, San Francisco - Seattle
#10 - 09-01-2018, 14:57 uur

Rick55

Beste Cees,

Bedankt voor je tip(s). Ik ga er mee aan de slag.

Vriendelijke groet,

Rick
#11 - 09-01-2018, 19:46 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15