4 weken ! Mooi !
Ik verwacht dat je met zoveel tijd San Diego niet hoeft te laten vallen.
Maar het ligt er natuurlijk aan hoelang je in de andere parken en steden die je wil bezoeken blijft "hangen".
In de voorbeeldroute wordt bijvoorbeeld de kustroute over Hwy 1 in 3 dagen (2 overnachtingen, Pismo Beach en Monterey) gereden.
De laatste keer dat wij zelf Hwy 1 van LA naar San Francisco hebben gereden hebben we daar ruim een week over gedaan.
Ligt er maar net aan wat je onderweg wil zien, doen en ondernemen.
Aan ons reistempo kun je al opmaken dat wij graag meer willen dan het maken van een paar selfies op bekende uitzichtpunten.
V.w.b. San Diego: Ik zou het jammer vinden als je San Diego zou (moeten) laten vallen.
Maar dat is een beetje persoonlijk. San Diego is namelijk een van mijn favoriete steden.
Allen al in het enorme Balboa Park kan ik zelf meerdere dagen ronddwalen.
In dat park liggen 13 musea, van techniek (auto's, lucht- en ruimtevaart) tot kunst en er is een Zoo
Als je bij de voorbeeldroute helemaal naar beneden scrolt kom je de info over San Diego vanzelf tegen.
Directe link: --->
https://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/msg136280/#msg136280Yosemite:
Je kunt inderdaad in Yosemite National Park overnachten.
Als overnachten "on the spot" je voorkeur heeft en/of je wil de toegangsrestricties ontlopen moet je dat ook zeker doen.
Reserveer die overnachtingen wel op tijd, want de vraag is groter dan het aanbod.
Via onderstaande link kom je op de pagina met accommodaties in Yosemite.
----->
https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/lodging.htmAls de park-accomodaties je niet aanstaan, en daar kan ik me persoonlijk best iets bij voorstellen, kun je ook buiten het park overnachten.
El Portal (bij de west-ingang van Yosemite) of Oakhurst (bij de zuid-ingang van het park) zijn dan de dichtsbijgelegen plaatsjes.
Let op: Yosemite is een groot, zeg maar gerust heel groot, park.
Oakhurst ligt bijvoorbeeld tegen de zuid-ingang van Yosemite en dat is dichtbij Mariposa Grove waar de grote Sequoia bomen groeien.
Maar vanaf Oakhurst is het 1½ uur rijden (enkele reis) naar Yosemite Valley !
El Portal ligt relatief dichtbij Yosemite Valley, maar als je vanaf El Portal naar Mariposa Grove wil ben je ook die 1½ uur rijtijd kwijt
Mijn advies is dan ook om je overnachtingen te spreiden over El Portal (dichtbij de Valley) en Oakhurst (dichtbij Mariposa Grove)
Hieronder een linkje naar een pdf document met afstanden en rijtijden vanaf het visitorcenter in Yosemite Valley.
----->
http://npshistory.com/brochures/yose/mileage-driving-times.pdfNog een aandachtspuntje:
In 2022, en waarschijnlijk ook (een deel van) 2023 is de Glacier Point Road in Yosemite gesloten wegens reconstructiewerkzaamheden.
Dat betekent dat je niet met je auto naar Glacier Point, een uitzichtpunt waar je uitkijkt over de gehele Valley, kunt rijden.
De enige manier om bij Glacier Point te komen is te voet vanaf de Valley via de Four Mile trail of de Panorama / Pohona Trails.
Onderschat die wandelingen niet, want dat zijn stevige kuitenbijters !!
Normaal gesproken, als de Glaciet Point Road open is, laten wandelaars zich door de speciale hikersshuttlebus bovenaan bij Glacier Point afzetten en loopt men via een van deze trails naar beneden terug naar de Valley
Maar ja, die hikers-bus kan nu ook niet bij Glacier Point komen dus nu moet je zelf eerst omhoog lopen en daarna weer naar beneden.
Tip: Bij onze voorbeedroute vind je links naar kaarten van Yosemite en de diverse trails.