Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

reis 2018

Discussie gestart

Andy Van B

Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en had graag jullie advies.
Volgende zomer zouden we graag een rondreis doen in het Westen van de States. We zijn met 2 volwassenen en 3 tieners.
Hier is het reisschema zoals het er momenteel uitziet :
- 2 nachten LA
- 1 nacht tussenstop in Phoenix
- 1 nacht Grand Canyon
- 1 nacht Page
- 1 nacht Bryce
- 2 nachten Zion
- 2 nachten Las Vegas
- 1 nacht Visalia (Sequioa NP)
- 2 nachten Yosemite
- 3 nachten San Francisco
- 1 nacht Santa Maria
- 1 nacht Los Angeles
Het is een strak schema omdat we wat beperkt zijn in tijd.
Zaken waarover ik nog twijfel :
- is een stopplaats in Phoenix interessant ? Een alternatief zag ik passeren op het forum door te stoppen in Kingsdam of eventueel Lake Havasu City. Phoenix lijkt mij wat meer omrijden en niet 100% meerwaarde te hebben in deze reis. Rechtstreeks van LA naar Grand Canyon lijkt mij ook te ver. Vandaar dat een tussenstop nodig is.
- is Santa Maria interessant om te stoppen ? Alternatief : San Simeon ? De rit in 1 keer doen van SF naar LA zien we niet zitten aangezien er onderweg nog wel wat te zien is om te stoppen.-
- 3 nachten SF lijken veel om de stad te zien, maar we willen hier dan ook wat rust nemen.

Bedankt voor alle tips.
#1 - 27-11-2017, 16:55 uur

Cees A

 welkom op dit forum
Je rekent in je reisschema in "nachten" en dat geeft een vertekend beeld over je tijdsbesteding overdag.
Ik noteer hieronder jouw eigen schema in dagen en zet er de afstanden en rijtijden bij.
Let op: Die rijtijden zijn exclusief plas-, rust-, lunchpauzes en fotostops.
 
Dag 01: Vlucht naar LA
Dag 02: LA
Dag 03: Van LA naar Phoenix.  390 mijl, 630 km, 6 uur reistijd
Dag 04: Van Phoenix naar Grand Canyon. 230 mijl, 370 km, 4 uur reistijd
Dag 05: Van Grand Canyon naar Page. 130 mijl, 210 km, 2½ uur reistijd
Dag 06: Van Page naar Bryce. 160 mijl, 255 km, 3 uur reistijd + 1 uur tijdverlies wegens andere tijdzone
Dag 07: Van Bryce naar Zion. 90 mijl, 145 km, 2 uur reistijd
Dag 08: Zion
Dag 09: Van Zion naar Las Vegas. 170 mijl, 270 km, 3 uur reistijd -1 uur tijdwinst wegens andere tijdzone
Dag 10: Las Vegas
Dag 11: Van Las Vegas naar Visalia. 360 mijl, 580 km, 5½ uur reistijd
Dag 12: Van Visalia naar Yosemite. 140 mijl, 225 km, 3½ uur reistijd
Dag 13: Yosemite
Dag 14: Van Yosemite naar San Francisco. 215 mijl, 340 km, 4 uur reistijd
Dag 15: San Francisco
Dag 16: San Francisco
Dag 17: Van San Francisco naar Santa Maria. (via Big Sur) 310 mijl, 500 km, 7 uur reistijd
Dag 18: Van Santa Maria naar LA. 165 mijl, 265 km, 3 uur reistijd
Dag 19: Vlucht naar huis.
Dag 20: Aankomst thuis
 
Nu zie je dat je op dag 3, 11 en 17 een groot deel van de dag in de auto zit.
Je ziet nu ook hoe weinig tijd je op die reisdagen nog overhoudt voor andere activiteiten.

Je veronderstelling dat de omweg op dag 3 via Phoenix geen meerwaarde heeft klopt als een bus.
Je zit een groot deel van de dag in de auto om in Phoenix te komen en de volgende ochtend vertrek je weer.

Dag 11 is vergelijkbaar.  Rijtijd naar Visalia inclusief lunch is ongeveer 6 - 6½ uur.
In jouw schema staat bij die dag tussen haakjes Sequoia dus ik neem aan dat je die dag nog naar dat park wil.
Ik kan je nu al vertellen dat je dat niet gaat lukken.
In Visalia zit je namelijk nog 1½ tot 2 uur rijden van Sequoia af.
Dat is op en neer nog eens 3 - 4 uur rijden.  Dat is die dag totaal 10 uur autorijden........

Om toch nog iets van Sequoia te zien zou je op dag 12 via Sequoia naar Yosemite kunnen rijden.
Je hebt dan toch een indruk van het park, maar dit gaat wel ten koste van je tijd in Yosemite
Waarom rij je trouwens vanaf Las Vegas niet door Death Valley en overnacht je niet in Bishop ?
Je kunt dan de volgende dag van Bishop langs Mono Lake en via de Tioga Pass naar Yosemite rijden.

Je laatste lange reisdag is dag 17. Als je via Big Sur (stukje Hwy 1) rijdt zit je die dag 7 uur in de auto.
Ik zou zelf dan ook liever 2 overnachtingen tussen San Francisco en LA inplannen.
De eerste zou ik in Monterey doen, de tweede (in de omgeving van) Pismo Beach.
Je hebt dan per dag kortere reistijden en dat geeft je automatisch meer tijd om iets te zien of te ondernemen.

Je spreekt zelf van een "strak schema" en dat heb je goed gezien.
Je hebt een haalbaar, maar op sommige dagen heel erg druk schema.
Heb je nog mogelijkheden om iets te wijzigen ? Of liggen vliegtickets en hotels al vast ?
#2 - 27-11-2017, 21:14 uur
« Laatst bewerkt op: 28-11-2017, 08:25 uur door Cees A »

Old Faithful

welkom op het forum.

Zijn de vliegtickets al geboekt? Zo niet, zou je de route om kunnen draaien en van Phoenix of Las Vegas terug kunnen vliegen.
Het zou dan zoiets kunnen worden:
1   Naar   -   Los Angeles
2   Los Angeles   -   Los Angeles
3   Los Angeles   -   Los Angeles
4   Los Angeles   -   Santa Maria
5   Santa Maria   -   San Francisco
6   San Francisco   -   San Francisco
7   San Francisco   -   San Francisco
8   San Francisco   -   Yosemite
9   Yosemite   -   Yosemite
10   Yosemite   -   Bishop
11   Bishop   -   Las Vegas
12   Las Vegas   -   Las Vegas
13   Las Vegas   -   Zion
14   Zion   -   Zion
15   Zion   -   Bryce
16   Bryce   -   Page
17   Page   -   Grand Canyon
18   Grand Canyon   -   Phoenix/Las Vegas
19   Phoenix/Las Vegas   -   Terugvlucht

Als je terugvliegt van Las Vegas en twee nachten daar voldoende zijn, zou je een nacht extra tussen Los Angeles en San Francisco kunnen plannen.
Een extra nacht tussen Yosemite en Las Vegas zou ook mooi zijn om tijd te hebben voor Bodie, Mono Lake en Death Valley. Misschien een nachtje San Francisco minder?

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#3 - 28-11-2017, 01:54 uur
Groet,

Old Faithful

Cees A

Om je een idee te geven van wat je allemaal aan bezienswaardigheden tegenkomt op je route en welke activiteiten je o.a. zou kunnen ondernemen zou je eens bij onze zuid-west voorbeeldroute moeten kijken.
In de informatie bij die route (even naar beneden scrollen) vind je o.a. PDF kaarten van de parken met daarop alle bezienswaardige punten.
Je vindt er ook veel (links naar) informatie over "things to do"
Linkje: ---> http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/
#4 - 28-11-2017, 08:32 uur

Andy Van B

@Old Faithful
De tickets zijn nog niet geboekt. Ik ben inderdaad ook van mening dat je wat minder tijd 'verliest' door te landen in 1 stad en te vertrekken vanuit een andere stad. Nadeel hierbij denk ik, is dat de prijzen van de vliegtuigtickets duurder worden. Het huren van een wagen zal ook duurder uitkomen. Dit is de reden waarom we werken in een lus.
Als we zouden opteren voor 2 luchthavens is uw voorstel interessant want het deel tussen Phoenix en LA is het minst mooie.

@Cees A
Bedankt om mijn reis te bekijken. Ik heb ondertussen al eens gekeken bij de voorgestelde routes en wat er te zien is.
* Ik denk van Phoenix te laten vallen en te opteren voor een overnachting in Kingsdam of Lake Havasu City. Wat zou u voorstellen ?
* Ook Visalia zou ik wijzigen en uw voorstel volgen en Bishop als alternatief nemen. De volgende dag zitten we dan sneller in Yosemite. De 2 volgende overnachtingen daarna zouden we in Yosemite Park Area overnachten. Ik veronderstel dat Oakhurst een betere optie is dan Madera ? Als we daarna een 2de dag Yosemite willen bezoeken is dit iets terugkeren op de route van de vorige dag, klopt dit ?
* SF 2 nachten en een extra stopplaats langs de kust lijkt me ook geen slecht idee.
#5 - 28-11-2017, 13:31 uur

Dirc

Een one way vliegticket is zeker niet altijd duurder.
Ook het huren van een auto hoeft niet duurder te zijn. In sommige staten, volgens mij valt Californië hieronder, geld geen one-way fee.
#6 - 28-11-2017, 13:44 uur

Old Faithful

Ik had deze reactie al klaar, maar Dirc was me voor. Ik plaats hem toch maar.
Open jaw vliegtickets zijn niet altijd (veel) duurder. Kwestie van goed in de gaten houden. Tussen Californië, Nevada en Arizona zijn er bij de meeste verhuurders geen extra kosten om de auto op een andere locatie achter te laten.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.

Toevoeging n.a.v. het bericht van Dirc: Huren met een begin in Californië betekent niet automatisch dat er geen drop off kosten zijn. Dat hangt weer af van de plaats waar de auto wordt teruggebracht. Het is wel zo dat je bij huren met een begin in Californië geen extra kosten voor een tweede bestuurder hebt.

#7 - 28-11-2017, 13:56 uur
« Laatst bewerkt op: 28-11-2017, 13:58 uur door Old Faithful »
Groet,

Old Faithful

Cees A

Zoals Dirc en Old Faithful al schreven hoeft een one way reis niet duurder te zijn.
V.w.b. vliegtickets moet je op de ticket-zoek-websites maar eens zoeken op "multi city" vliegtickets.
Voorbeeldje:
Stel dat een retourtje Amsterdam - LA 900 euro kost en een retourtje Amsterdam - Las Vegas 800 euro
De prijs van een multi city ticket met heen Amsterdam - LA  en retour Las Vegas - Amsterdam zal dan tussen die 2 prijzen in liggen.

De prijs van vliegtickets wordt niet zozeer door multi city tickets bepaald maar in veel sterkere mate door het seizoen waarin je gaat.
Als je, door je kinderen, gebonden bent aan de schoolvakanties zit je middenin het hoogseizoen en ben je gewoon de pineut.
Zowel bij de vliegtickets als bij hotels in populaire plaatsen wordt je in die periode, financieel gezien, geknipt en geschoren.

Dat je nog geen tickets hebt geboekt is een groot pluspunt, want dan kun je nog vanalles aanpassen en wijzigen.
Aan je reisplan te zien ben je uitgegaan van een reis zoals die wordt aangeboden door een reisorganisatie.   Klopt dat ?
Op zich is met de routes van reisorganisaties weinig mis. 
Je moet er alleen wat extra tijd voor nemen want men probeert (te) vaak een 4 weekse reis in 3 weken te proppen.
Een reis met een hele rij namen van bekende parken en steden oogt nu eenmaal aantrekkelijker dan een reis met minder parken/steden.
Dat je tijdens zo'n reis vaak alleen tijd hebt voor een 1e indruk en een snelle fotostop, daar kom je pas tijdens de reis achter.

Ik vind dat bij het maken van een reisplan je eigen interesse voorop moet staan.
Voorbeeldje:
Ik heb persoonlijk helemaal niks met LA en mijd die stad als de pest. Voor mij dus 0 overnachtingen in LA
Ik kan me echter goed voorstellen dat je daar met kinderen die de attractieparken willen bezoeken niet mee klaarkomt.
Reken dan maar gerust op 1 volle dag per attractiepark.

Ander voorbeeldje:
Grand Canyon national park (tenminste, het deel waar de gemiddelde bezoeker komt) is op zich niet zo heel erg groot.
Bekijken en fotograferen van uitzichtpunten, een paar korte rim-wandelingen en een helicoptertour kan gemakkelijk in 1 dag.
Het wordt een andere pan eten als je een fanatieke wandelaar bent en te voet de Canyon over wil steken.
Die tocht alleen al duurt 2 volle dagen met tussendoor een overnachting onderin de canyon.

Begrijp je wat ik met deze voorbeelden bedoel ?
Dat is namelijk precies de reden waarom ik je verwees naar de info van de voorbeeldroute.
Je bent namelijk in je planning vergeten om eventuele activiteiten in te plannen.
Zet dus eens een grote pot koffie voor jezelf en neem de tijd om die voorbeeldroute-info door te nemen.
Noteer de dingen die je wil zien en ondernemen en reserveer daar dan ook voldoende tijd voor.

Edit:
Ik vergat je vraag over Kingman / Lake Havasu City.  embarressed
In jouw routeplan zou een overnachting in Kingman beter passen dan Lake Havasu City
Je kunt dan op je rit van LA naar Kingman een stukje van de oude Route 66 meepakken als je via Oatman en de Sitgreaves Pass rijdt.
Info over het oude mijnstadje Oatman vind je bij de voorbeeldroute.
#8 - 28-11-2017, 15:35 uur
« Laatst bewerkt op: 28-11-2017, 15:45 uur door Cees A »

Dirc

En wat nu als onze topicstarter een theedrinker is @Cees A ?
#9 - 28-11-2017, 15:44 uur

Cees A

Theekransjes is een vrouwending.  :angel:  Mannen drinken koffie.  8)
#10 - 28-11-2017, 15:47 uur

Andy Van B

Sorry Cees en Dirk,
Ik ben totaal geen koffiedrinker. Thee echter ook maar af en toe. Ik zal het dus bij een ander drankje houden bij het doorlopen van de voorbeeldroute. ;)
Het gaat inderdaad over een reis voorgesteld bij een reisburo. Wij hebben echter een 20-tal jaar terug reeds met zijn tweetjes eenzelfde reis gedaan (dan was er nog San Diego en Monument Valley bij). Ik ben het reisburo binnengestapt en hen reeds gezegd wat er wel of niet moet in zitten.
Nu ben ik sterk aan het overwegen om LA links te laten liggen ttz enkel maar de eerste 2 nachten (omdat we daar zouden aankomen met het vliegtuig). Pretparken zouden we niet doen. Enkel het obligate bezoek aan Santa Monica, Beverly Hills en Hollywood zouden we de eerste dag voorzien. Daarna zouden we vertrekken richting SF cfr voorstel Dirk en de tour omgekeerd doen om opnieuw op te stijgen in Phoenix. Dit onder voorbehoud dat de prijs nu plots niet veel duurder is door die Multicity.
Grote wandelingen zijn niet aan ons besteed. GC 1 dag moet dus volstaan.
Zelf alles boeken zie ik niet direct zitten. Ik wil met mijn definitieve planning, op basis van jullie raad, naar het reisburo gaan en hiervan een reis op maat hebben. Tenzij jullie dit echt afraden...
Ik zal de planning nog eens heropmaken en op dit forum zetten om jullie laatste advies te horen.
Kun je nog een tip geven ivm met mijn vraag over Yosemite (Oakhurst of Madera overnachten ?).
#11 - 28-11-2017, 16:12 uur

Cees A

Oké, bier dus ..................   :) :afro:

Madera ligt veel te ver van Yosemite. Niet doen!!!
Oakhurst ligt tegen de zuidelijke ingang van Yosemite national park.
Vlakbij Mariposa Grove, het gedeelte in zuidelijk Yosemite waar de grote Sequoia bomen groeien.
Je ziet nu, ook zonder een bezoek aan Sequoia nat.park kun je deze grote bomen zien, want die groeien in Yosemite ook.

Oakhurst ligt op 1½ uur rijden van Yosemite Valley, maar dat komt simpelweg door de grootte van Yosemite.
Een plaatsje dichterbij Yosemite Valley is El Portal. El Portal ligt tegen de westelijke ingang van Yosemite.
Je zou kunnen overwegen om je 2 overnachtingen bij Yosemite te spreiden.  De 1e in Oakhurst en de 2e in El Portal. 
El Portal ligt namelijk dichterbij de Tioga Road en dat is gunstig voor het vervolg van je reis.

Na je rit van een halve dag van San Francisco naar Oakhurst zou je in de middag nog naar het vlakbij gelegen  Mariposa Grove / Wawona kunnen rijden om daar de grote Sequoia bomen te bekijken.
De volgende dag begin je met de rit van Oakhurst naar uitkijkpunt Glacier Point en daarna rij je door naar de Valley.
Als je die 2e overnachting in El Portal doet hoef je vanuit de Valley niet meer helemaal terug naar Oakhurst en de volgende dag zit je vanuit El Portal ook in no-time op de Tioga Road.
#12 - 28-11-2017, 16:40 uur

Terpies

Naast een open jaw ticket, wellicht het volgende ter overweging:

Mijn  (jarenlange?!) ervaring leert dat de tickets (over het algemeen) het goedkoopste zijn naar LV. Het nadeel is wel dat je een overstap moet maken in bv Houston of Chicago (afhankelijk van de vliegmaatschappij): je kunt niet rechtstreeks naar LV.
Daarna is SF meestal het goedkoopste en als laatste LA, beide steden al dan niet met overstap op het US continent, of bv via IJsland. Een rechtstreekse vlucht naar SF of LA kan, maar is meestal veel duurder.

Ik zou je route schema aanpasbaar/flexibel maken aan de plaats waar je naar toe vliegt, en dan je route definitief vorm gaan geven.

Volgens mij moet dat met je schema geen probleem zijn, maar wellicht iets om rekening mee te houden als je nu al overnachtingen gaat boeken.
#13 - 28-11-2017, 17:44 uur

Dirc

Je kan wel direct naar Vegas toch?
Vanaf Frankfurt met Thomas cook en vanuit Keulen met Sun express ( eurowings ).
Vanuit Londen kan ook nog maar dan moet je wel eerst 4 uur of meer rijden.

Voor de meeste Nederlanders zou Keulen dan de meest passende zijn. Maar goed, waarom per se een directe vlucht. Als je er maar geen 24 uur over doet.

Je reis tijd bestaat natuurlijk uit:
-Huis => Luchthaven
-Vlucht 1
-Overstap
-Vlucht 2

De laatste 2 indien van toepassing. Om nu 4 uur te rijden naar een luchthaven en zo 2 uur overstap te besparen lijkt me ook onlogisch.
Een en ander hangt ook af van waar je woont. Ik ben vrijwel net zo snel in Düsseldorf  of Zaventem dan dat ik in Amsterdam ben maar ja als je vlakbij Amsterdam woont dan zal daar je voorkeur liggen.
#14 - 28-11-2017, 19:52 uur

Andy Van B

Ik woon het dichtst bij Zaventem , nog 1u.
Dusseldorf is voor mij 3u, Amsterdam iets minder dan 3u. Parijs 3u. Een rechtstreekse vlucht hoeft niet. Ik wil nu ook geen 24u onderweg zijn. Iets ertussen maar niet te duur.  Ik merk dat Brussel iets duurder is dan de rest. Daarom overweg ik om toch eerst 3u te rijden als ik wat kan besparen op de vlucht.
Is Phoenix een goed alternatief om op te vliegen. Ik zou bvb doorgaan op LAX en terug via Phoenix.
#15 - 28-11-2017, 23:00 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15