Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Uw mening graag over mijn reisroute Canadese en USA rocky mountains

Discussie gestart

Teo

Van Galgary naar Jasper alwaar ik 2 nachten zal verblijven om Edith Cavell te doen ( weg afgesloten dit jaar )en Lake O'Hara ( geen bustickets kunnen bemachtigen dit jaar .Van Jasper rechtstreeks naarnaar Revelstoke waar ik Meadows in the Sky wil doen  ( slechte weersomstandigheden dit jaar ) Vervolgens ga ik 2 nachten verblijven aan de Westkant van Glacier National Park om van daar uit naar Yellowstone Park te rijden waar ik ook 2 nachten zal verblijven aan de Westkant . Van Yellowstone rij ik dan door naar Grand Teton waar ik maar 2 dagen ga doorbrengen om vervolgens terug naar Yellowstone te gaan maar waar ik dan 2 dagen de Oostkant van het park wil doen .Na die 2 dagen terug naar Glacier Park om daar ook 2 dagen te verblijven maar dan de Oostkant maar nu kom mijn vraag . Welke mooie route bestaat er om van Silver Gate of Cook City te rijden naar de Oostkant van het Yellowstone park ? De Beartooth Pass zal ik in ieder geval al gaan doen maar van daar uit naar de Oostkant van Glacier . Het is mij vooral te doen om het natuurschoon .
#1 - 30-10-2018, 14:02 uur

Cees A

In feite rij je de route tussen Glacier en Yellowstone al 2 keer.
De 1e keer is als je van Glacier naar Yellowstone gaat en de 2e keer is van Beartooth Pass naar Glacier.

Je Glacier-Yell. route loopt waarschijnlijk vanaf Columbia Falls, de 83 en 141 naar Helena en via Bozeman naar Gardiner.
Maar je zou ook via Kalispell, Flathead Lake en Missoula naar Bozeman kunnen rijden

Voor de Yellowstone-Glacier route kun je ook weer kiezen uit een paar routes.
Je kunt bijvoorbeeld via de 89 naar het noorden, via dorpjes als Wilsall en White Sulphur Springs naar Great Falls.
Of je pakt de 191 en 87 naar Great Falls.
De eerstgenoemde van deze 2 loopt een stuk door het Lewis en Clark National Forest, de 2e door de prairie.
Vanaf Great Falls kun je de snelweg (Interstate 15) pakken of binnendoor via de 89 naar Browning.

Je vraag was welke route het mooist is.
Nu is het begrip "mooi" iets persoonlijks, maar ik vond zelf de beide routes van Glacier naar Gardiner het mooist.
Deze routes boden m.i.de meeste afwisseling.

De 2 routes van de Beartooth Pass naar Great Falls lopen allebei grotendeels door een glooiend prairielandschap.
Ik moet overigens bekennen dat geen enkele van de hierboven besproken routes een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten.
Maar dat is na de overweldigende landschappen van Glacier en Yellowstone ook niet zo vreemd denk ik.

Ik zou dan zeker ook andere factoren laten meewegen dan alleen het landschap.
Gezien de afstand tussen Glacier en Yellowstone is het aan te raden om dit niet in 1 dag te rijden, maar onderweg te overnachten.
Een gezellige overnachtingsplaats met mooie hotels en voldoende keus in restaurants zou voor mij bijvoorbeeld meewegen.

Van Columbia Falls (westkant Glacier) naar Gardiner is, afhankelijk van de gekozen route 375 - 405 mijl.
Daar doe je 6½ - 7 uur 0ver en dat is excl. plas-, rust-, en lunchpauzes en excl. foto- en andere stops onderweg.

De terugweg van Yellowstone naar de oostkant van Glacier duurt nog langer.
Dat komt mede vanwege de vele (foto)stops die je op de  Beartooth Hwy. zal maken.
Van Cooke City naar Browning is, ook hier weer afhankelijk van de gekozen route, 400 - 450 mijl.
Daar doe je, ook weer excl. alle pauzes en stops, 7½ - 8½ uur over.

Nog even iets anders.
In je bericht schrijf je soms dat je ergens 2 nachten blijft en soms dat je ergens 2 dagen blijft.
Dit kan lezers verwarren, want 2 nachten betekent in feite dat je ergens maar 1 dag doorbrengt.
Waarom is dit belangrijk ? Je schrijft dat je 2 nachten hebt voor de westkant van Yellowstone.
2 nachten = 1 dag en dat vind ik voor dat deel van Yellowstone, het deel waar alle geiservelden liggen, nogal krap.
Maar goed, dat was je vraag niet en misschien wil je verder helemaal niet over je route praten.
Ik laat het dus even hierbij.
#2 - 31-10-2018, 08:53 uur

Teo

Ik weet dat ik de route Glacier /Yellowstone 2x doe met dien verstande dat ik de 1ste keer de Westkant aan doe ( 3 nachten ) en in de terug route Yellowstone / Glacier de Oostkant aan doe ( 3 nachten )
Het is inderdaad de route Kalispell , dan langs het Flathead meer ( welke zijde ? ) om vervolgens via  Missoula naar Yellowstone Park te rijden .
Ik denk dat ik de 89 neem om naar de Oostkant van Glacier Park te gaan alwaar ik 3 nachten zal verblijven idem 3 nachten voor de Westkant .

Accomodaties zoeken zal een probleem zijn want nu al zijn alle plaatsen in de parken volgeboekt . Het zal AirBnb worden .
#3 - 31-10-2018, 13:51 uur

Cees A

Ik weet dat ik de route Glacier /Yellowstone 2x doe . 
Excuses voor het vertellen van dingen die je al wist .............  :banghead:

Accomodaties zoeken zal een probleem zijn want nu al zijn alle plaatsen in de parken volgeboekt . Het zal AirBnb worden . 
Als je per se in de parken wil slapen moet je gewoon dagelijks op de website kijken want er zijn regelmatig annuleringen.
Tip:  Als het boeken van meerdere aansluitende nachten niet lukt,  kijk dan eens of er toevallig geen losse nachten beschikbaar zijn.
Als je 2 keer een losse nacht kunt boeken bij dezelfde lodge kun je daarna regelen dat je die 2 nachten in dezelfde kamer mag blijven.

Als er trouwens niks beschikbaar komt in de parken is er nog geen man overboord.  Ik overnacht nooit in een park.
In de dorpjes of stadjes die tegen een nationaal park aan, of er dichtbij, liggen wemelt het meestal van de hotels.
Die hotels hebben hebben vaak ook nog eens een betere prijs/kwaliteitsverhouding.  ( Lees: Een beter hotel voor minder geld. )

#4 - 31-10-2018, 14:24 uur

Teo

Nog één vraagje . Welk is de meest interessante kant van het Yellowstone Park , de Oostelijke kant of de Westelijke ?
#5 - 03-11-2018, 14:53 uur

Cees A

Ieder deel van Yellowstone heeft z'n eigen charme en ik vind dan ook het gehele park heel erg de moeite waard.
Maar ik begrijp dat je in tijdnood zit en keuzes moet maken. Klopt dat ?

Hieronder een opsomming van wat er te zien is met wat afbeeldingen, dan mag je zelf kiezen wat je eventueel schrapt.
Om e.e.a een beetje te kunnen volgen is het misschien handig als je af en toe eens op deze pdf kaart kijkt.
Linkje naar kaart: -----> http://npmaps.com/wp-content/uploads/yellowstone-map.pdf

De westkant: Van noord naar zuid
In het noordwesten ligt Mammoth Hot Springs met z'n travertinterrassen.
Klik hier voor afbeeldingen van Mammoth Hot Springs

Rijdend naar het zuiden is de volgende belangrijke bezienswaardigheid het Norris Geyser Basin.
Ik vind dit persoonlijk een van de mooiste geiservelden van Yellowstone.
Klik hier voor afbeeldingen van Norris Geyser Basin

In het zuidwesten van Yellowstone vindt je nog 3 grote geiservelden, de Upper, Midway en Lower Geyser Basins.
In het Upper Geyser Basin vindt je o.a. de bekende Old Faithful geiser.
Klik hier voor afbeeldingen van Lower geyser basin
Klik hier voor afbeeldingen van Midway geyser basin
Klik hier voor afbeeldingen van Upper geyser basin
In het zuiden ligt West Thumb en daar zijn ook nog een paar geisers. (geen afbeeldingen)

De oostkant: Ook weer van noord naar zuid.
Tussen de North-east Entrance en Tower Roosevelt ligt de Lamar Valley en daar is vaak veel wild te zien
Rij bij Tower Roosevelt naar het zuiden en je komt eerst langs de Tower Falls.
Klik hier voor afbeeldingen Tower Falls

Daarna ga je de bergen in via de Dunraven Pass bereik je Canyon. Hier is de Yellowstone Canyon.
Klik hier voor afbeeldingen van die canyon
Na Canyon kom je, verder rijdend naar het zuiden nog langs wat punten met geothermische activiteit, langs Fishing Bridge en dan rij je langs de oever van Lake Yellowstone naar het eerder besproken West Thumb.




#6 - 03-11-2018, 15:58 uur

Teo

Bedankt . De PDF kaart van Yellowstone  had ik ook al gedownload en uitgeprint op A3 formaat en al de punten die jij aanhaalt om te bezoeken had ik ook al gemarkeerd om te bezoeken . Tijdnood weet ik niet . De planning is dat ik drie volle dagen de westkust doe en drie volle dagen de oostkust . Misschien wat teveel ? Voor Glacier heb ik 2 volle dagen westkant en 2 volle dagen oostkant en voor Grand Teton enkel 2 volle dagen .

Naar ik begrepen heb is er geen visum nodig  voor de USA , enkel een eTA formulier zoals in Canada . Klopt dit ? En dit formulier is ook maar enkel nodig als ik de grens van Canada met de USA overschrijdt . Op mijn eTa formulier van Canada van verleden jaar  staat er geschreven : do you plan on visiting the USA " You may require authorization through the Electronic System for Travel Authorization (ESTA) . Wat betekent dit precies ?

Ik kan nu ook vliegtickets kopen bij Air Transat aan € 550 , keuze uit 2 maaltijden , stoelkeuze en ruimbagage 23 kg inbegrepen . Vertrek van uit Amsterdam . Vertrek van uit Brussel was € 150 de persoon duurder . Zo als eerder gemeld is deze reis gepland voor september 2019 .
#7 - 04-11-2018, 09:18 uur
« Laatst bewerkt op: 04-11-2018, 09:30 uur door Teo »

Cees A

Bij 3 volle dagen voor de westkant en 3 volle dagen voor de oostkant van Yellowstone is absoluut geen sprake van "tijdnood".
Ik ging even uit van je openingsbericht waarin je schreef dat je 2 nachten (1 dag dus) had voor de westkant en 2 dagen voor de oostkant.
Bereid je, zeker met zoveel tijd, goed voor.  Kijk wat je allemaal kunt (en wil) gaan doen in Yellowstone.
De NPS website is hiervoor een goed startpunt. ---->  https://www.nps.gov/yell/index.htm
Ga via het menu "plan your visit" ---> "things to do" naar de diverse activiteiten.

Als je straks Yellowstone binnenkomt krijg je zo'n zelfde kaart op groot formaat uitgereikt als die PDF kaart.
Tip:  Bij de visitorcentra zijn schema's te krijgen waarop de (vermoedelijke) tijden staan waarop de geisers spuiten.

Je hebt een Canadese Eta nodig als je door de lucht Canada binnenkomt.
Je hebt een Amerikaanse ESTA nodig als je door de lucht of over zee (cruiseschip, vrachtboot) Amerika binnenkomt.
Als je over land Canada of de VS binnenkomt heb je voor die grenspassage geen Eta of ESTA nodig.
---- (hoewel het je passage soms wel kan versnellen als al je gegevens bekend zijn)
Let op:  Een veerboot wordt gezien als verlengstuk van het wegennetwerk en niet als boot.

Jullie vliegen vanuit Europa naar Canada dus je hebt sowieso een Canadese Eta nodig.
Als je tijdens je reis met de auto over land de grens met Amerika overgaat vul je aan die grens een zogenaamd I94W formulier in.
Het onderste deel van dat formulier, het departure record, wordt in je paspoort geniet en het is belangrijk dat je dat departure record weer inlevert als je Amerika verlaat.  Dat is namelijk het bewijs dat je ook echt de VS hebt verlaten en niet als illegaal bent gebleven.
Het papieren I-94W formulier kost (ik dacht) iets van 8 US Dollar.
Klik hier voor een voorbeeld van zo'n I-94W formulier

#8 - 04-11-2018, 10:08 uur

Ben2USA

Pak maar alvast wat Yellowstone voorpret op: https://zwerfuil.wordpress.com/2018/06/28/
Plezier, suc6!
#9 - 04-11-2018, 10:18 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Teo

Wat vinden jullie van de prijs van de vliegtickets , Amsterdam / Calgary ? Ik kan nu ook vliegtickets kopen bij Air Transat aan € 550 , keuze uit 2 maaltijden , stoelkeuze en ruimbagage 23 kg inbegrepen . Vertrek van uit Amsterdam . Vertrek van uit Brussel was € 150 de persoon duurder . Zo als eerder gemeld is deze reis gepland voor september 2019 .
#10 - 04-11-2018, 11:26 uur

Cees A

Prijsbewegingen van tickets zijn onvoorspelbaar,   maar dit is in ieder geval een mooie prijs.
#11 - 04-11-2018, 11:37 uur

Teo

Klopt het dat ik na online aanvragen van mijn ESTA document ik mij dan binnen de 7 dagen met dit formulier moet aanmelden bij aankomst in de USA ? Het is dus niet dat ik bv. een maand voor mijn afreis naar de USA dit formulier kan aanvragen ?
#12 - 05-11-2018, 08:57 uur

Cees A

Nee, dat klopt niet.  Er is geen termijn waarbinnen je na het aanvragen van je ESTA in de VS moet zijn.
Een ESTA is 2 jaar geldig, OF als je paspoort eerder verloopt,  tot einde geldigheid paspoort.
Als je maar binnen die geldigheidsperiode naar de VS reist is het goed.   
Nu al een  ESTA aanvragen en pas in de zomer afreizen kan dus gewoon.  (mits je paspoort dan nog geldig is)
Gedurende de geldigheidsperiode van die ESTA mag je, met die ESTA, trouwens meerdere keren naar de VS reizen.
#13 - 05-11-2018, 10:06 uur

Teo

Het zal toch niet de goedkope vlucht van Air Transat worden . Verschrikkelijk slechte recencies op internet . Iemand soms ervaringen gehad met Air Transat ?
#14 - 07-11-2018, 09:04 uur

Pino

Nee, dat klopt niet.  Er is geen termijn waarbinnen je na het aanvragen van je ESTA in de VS moet zijn.
Een ESTA is 2 jaar geldig, OF als je paspoort eerder verloopt,  tot einde geldigheid paspoort.
Als je maar binnen die geldigheidsperiode naar de VS reist is het goed.   
Nu al een  ESTA aanvragen en pas in de zomer afreizen kan dus gewoon.  (mits je paspoort dan nog geldig is)
Gedurende de geldigheidsperiode van die ESTA mag je, met die ESTA, trouwens meerdere keren naar de VS reizen.

Waarom heb ik wel een 2 jaar geldige ESTA en mijn vriendin 6 maanden minder? Zelfde dag aangevraagd.
#15 - 02-12-2018, 19:38 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15