Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

West Canada 2019 (Calgary -> Vancouver)

Discussie gestart

Clautje

Hallo allemaal,

Na 3 keer een roadtrip te hebben gemaakt in Amerika, willen we de volgend jaar naar Canada afreizen.
Lekker op tijd begonnen met de voorbereidingen dus :)

Vertrek 30 augustus 2019.
Type vervoer: na lang twijfelen tussen camper (geen ervaring mee) en auto, hebben we besloten om met de auto te gaan.
Dit omdat het makkelijker/sneller rijdt. De mate van vrijheid met een camper lijkt ons tegen te vallen, omdat we overal lezen
dat je van te voren je campings moet reserveren. We hebben geen zin om niet te reserveren en dan steeds op zoek te gaan naar een camping waar plek is (zonde van de tijd).

We hebben een opzetje voor een route.
In onderstaande route hebben we eigenlijk al een dag te veel... :/

We zijn geen 'echte' hikers. Een wandeling van ca 5 km vinden we zeker leuk om te doen, maar dus niet hele dagen hiken.

Alle tips zijn welkom! Must see/do? Of juist plekken overslaan?

1. aankomst in Calcary (eigenlijk geen tijd voor dag in Calcary, of 'moeten' we dit wel doen? Zo ja, welke andere dag in de route zouden we hier
beste voor in kunnen leveren?)
2. Banff (132 km)
3. Banff
4. Lake Louise
5. Japser (235 km)
6. Jasper
7. Wells Gray (351 km)
8. Wells Gray
9. Kelowna of Kamloops? Graag jullie tips! Of helemaal overslaan in de route?
10 Kelowna of Kamloops?
11. Whisler (513 km)
12. Whistler
13. Powell River (259 km + ferry)
14. Campbell River (83 km + ferry)
15. Campbell RIver - Grizzly excursie
16. Tofino (270km)
17. Tofino (beste plek om walvissen te spotten?)
18. Nanaimo (203 km)
19. Victoria (118 km) (beste plek om orka's te spotten?)
20. Vancouver ( 112 km)
21. Vancouver - terugvlucht naar Amsterdam

Eigenlijk wilden we eerst een rondje maken met start en eind in Vancouver, maar bovenstaande route lijkt ons beter/rustiger.
Of missen we heel veel als we Manning Park en Revelstoke overslaan?

Hopelijk zijn de tickets niet heel erg duur wanneer we aankomen in Calcary en vertrekken vanaf Vancouver.
Iemand hier ervaringen mee?

We hebben wel al gemerkt dat de hotelprijzen in Canada een stuk hoger liggen dan in Amerika.
Geldt dit ook voor de benzineprijs en bv als je uit eten gaat?

Alvast heel erg bedankt!

Gr. Claudia
#1 - 07-08-2018, 15:17 uur
« Laatst bewerkt op: 07-08-2018, 15:19 uur door Clautje »

Hans B

Ik heb 2x ervaring met AB en BC.
Calgary is niet super bijzonder of je moet in de tijd zitten dat de Stampede er is.
Banff vond ik ook wat overtrokken, het hotel is mooi, misschien een hot pool, maar meer was er niet. Vlakbij ia wwl de Johnston canyon, een prachtige wandeling.
Lake Isabella mooi
Icefields parkway geweldig.
Jaspee in de omgeving kun je enkele mooie wandelingen maken naar meertjes en watervallen.
Whistler ben ik niet geweest maar schijnt een mooie wintersportplaats te zijn.
Vancouver vond ik erg mooi - dagje Grouse Mountain, Stanley park, gaalight district, downtown, chinatown, diverse hangbruggen waarvan de Capilanao er commercieel is. Wij hebben een iets kortere toen nog gratis genomen.
Vancouver island trek er voldoende tijd voor uit, de snelheden zijn erg laag en afstanden erg groot. Ucluelet walvistochtje gedaan, erg teleurstellend, niks gezien. Kijk eens naar Botanical beach, daar hebben wij ons een vroge ochtend prima vermaakt.
Succes
#2 - 07-08-2018, 16:29 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Jos64

Hoi Claudia,

Leuk dat jullie naar Canada willen gaan in 2019!
je hebt verschillende vragen gesteld en ik zal proberen hier zo goed mogelijk op te antwoorden.
Eerst de route en de keuze voor een one-way is helemaal goed!
Dag 2-4 betekend dat je 2,5 dagen hebt voor Banff en omgeving en dat is goed te doen, ook al kan je er voor kiezen om op dag 2 de Kananaskis route te doen vanuit Calgary via hwy 40 en 742 en zo door een prachtig gebied te rijden en dan pas in de loop van de middag aan te komen in Banff ipv na 2 uurtjes rijden vanuit Calgary.
Vanuit Banff naar Jasper is maar 253 km en toch doe je daar de hele dag over en sommigen nemen daar zelfs 2 dagen voor.
dit betekend dat je voor Jasper dan maar 1 dag hebt waar je er eigenlijk minstens 2 voor nodig hebt en stiekem eigenlijk 3.
In Jasper NP ligt al het moois verspreid uit elkaar en heb je ook reistijd nodig tussen al deze locaties.
Vanuit Jasper naar Wells Gray en 1 dag Wells Gray is prima te doen.
Vanuit Wells Gray naar Whistler is weer zo'n keuzedag, want de meesten kiezen er voor om dit in 1 dag te doen ( 6,5 uur rijden incl korte stops ) en anderen kiezen voor een tussen stop in de regio Cache Creek of Lillooet.
Persoonlijk heb ik deze route nu 3x gereden en steeds in 1 dag gedaan ( ook altijd met de auto reizend ).
Kelowna en Kamloops  zijn mooie plaatsen als je daar langs komt, maar kunnen in deze route opzet eigenlijk vervangen worden.
Deze dag zou ik direct toevoegen aan Jasper!
Vanuit Whistler naar Powell River en daarna meteen door naar Campbell River vind ik altijd doodzonde van de tijd, moeite en de kosten van de overtochten als je langs de Sunshine Coast zelf ook niet wat tijd gaat doorbrengen en er alleen maar doorheen rijdt.
ga hier nog eens over nadenken svp, want ook daar is heel veel moois te zien en te beleven.
Grizzly tour vanuit CR is waanzinnig en gaat een enorme belevenis worden ( kijk eens naar het door Nederlanders gerunde Eagleeye Adventures in CR voor deze tour, ben ik al vele malen mee op pad geweest en ook dit jaar in september weer 2x in de planning )
Vanuit CR naar Tofino voor maar 1 dag is een beetje krap, want je hebt daar ook eigenlijk 2 dagen nodig om het Pacific Rim gebied en Tofino/Ucluelet te bekijken.
Vanuit zowel Tofino als Ucluelet kan je whale tours maken en dan ga je buitengaats kijken bij de bultruggen en grijze walvissen die daar verblijven en langs de kust trekken en zeker eind augustus, als de zalmen weer volop aanwezig zijn langs de kust voor de jaarlijkse migratie ( salmon run ) Kiezen jullie voor een Orca tour vanuit CR dan zie je daar ook bultruggen ( en nog veel meer andere diersoorten )
Vanuit Victoria zijn het korte ( commerciële ) tours snel naar de Orca's rondom San Juan Island en daarna weer snel terug naar de haven waar de volgende groep al staat te wachten. komen ze onderweg walvissen of dolfijnen tegen zal de boot hier wel voor stoppen natuurlijk . Hou er wel rekening mee dat met dit soort tochten buitengaats je rekening moet houden met golfslag en dergelijke, zeker vanuit Tofino en Ucluelet. Maar voor de echte belevenis van een dergelijke tour raadt ik altijd CR of TC ( Telegraph Cove ) aan voor een dagtour van 6 uur.
Dat brengt mij meteen bij de vraag waarom naar Victoria te rijden als je daar ook weinig tijd zal gaan doorbrengen?
Vanuit Nanaimo rij je in een paar uur naar Victoria toe en heb je de middag nog om daar door te brengen en voor een bezoek aan alleen de Inner harbour en omgeving is  dat eventueel net te doen.
Voor Vancouver zelf nemen jullie ook niet al te veel tijd en dit is een stad waar je je meerdere dagen kunt vermaken als je wilt.
Kortom, de route ziet er al best aardig uit, maar kan nog wat bijgesteld worden her en der.

Ticketprijzen tussen een retourvlucht en een one-way maakt niet zo veel uit en ik zou dit najaar op de eerste aanbiedingen wachten en misschien dan al toeslaan met de aanschaf.
In 1 reis kan je nooit alle highlights van West Canada bekijken, dus zal je altijd keuzes moeten maken wat wel en niet te zien en in deze route is geen ruimte voor Revelstoke en Manning inderdaad. Reden genoeg om daar nog weer eens naar terug te gaan, toch?
Het less is more principe werkt hier altijd ( en ook tegen je ) en probeer niet teveel stops in een route plannen alleen om er geweest te zijn en maak goede keuzes waar wel en niet heen te gaan en ga er daar dan ook maximaal van genieten.
Ga nog eens kritisch naar jullie route kijken en als je vragen hebt kan je die gewoon stellen.

Jos
#3 - 09-08-2018, 09:56 uur

Clautje

Hoi Jos,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! (ik heb geen melding gekregen dat er iemand had gereageerd, ga eens kijken hoe ik dat kan aanpassen :))

Wij hebben in de tussentijd al een aantal wijzigingen in de route aanbracht:

1. aankomst in Calcary
2. Banff (132 km)
3. Banff
4. Lake Louise
5. Japser (235 km)
6. Jasper
7. Jasper
8. Wells Gray (351 km)
9. Wells Gray
10. Whisler (513 km)
11. Whistler
12. Powell River (259 km + ferry)
13. Campbell River (83 km + ferry)
14. Campbell River - Grizzly excursie
15. Tofino (270km)
16. Tofino (beste plek om walvissen te spotten?)
17. Victoria (118 km)
18. Victoria  (beste plek om orka's te spotten?)
19. Vancouver ( 112 km)
20. Vancouver
21. Vancouver - terugvlucht naar Amsterdam

Helaas hebben we niet meer dagen tot onze beschikking :(

T/m Whistler zijn we zo goed als zeker van onze route-indeling.

Hoe zou jij zelf de dagen na Whistler indelen?

Hoi Claudia,

Leuk dat jullie naar Canada willen gaan in 2019!
je hebt verschillende vragen gesteld en ik zal proberen hier zo goed mogelijk op te antwoorden.

Vanuit Whistler naar Powell River en daarna meteen door naar Campbell River vind ik altijd doodzonde van de tijd, moeite en de kosten van de overtochten als je langs de Sunshine Coast zelf ook niet wat tijd gaat doorbrengen en er alleen maar doorheen rijdt.
ga hier nog eens over nadenken svp, want ook daar is heel veel moois te zien en te beleven.
Grizzly tour vanuit CR is waanzinnig en gaat een enorme belevenis worden ( kijk eens naar het door Nederlanders gerunde Eagleeye Adventures in CR voor deze tour, ben ik al vele malen mee op pad geweest en ook dit jaar in september weer 2x in de planning )
Vanuit CR naar Tofino voor maar 1 dag is een beetje krap, want je hebt daar ook eigenlijk 2 dagen nodig om het Pacific Rim gebied en Tofino/Ucluelet te bekijken.
Vanuit zowel Tofino als Ucluelet kan je whale tours maken en dan ga je buitengaats kijken bij de bultruggen en grijze walvissen die daar verblijven en langs de kust trekken en zeker eind augustus, als de zalmen weer volop aanwezig zijn langs de kust voor de jaarlijkse migratie ( salmon run ) Kiezen jullie voor een Orca tour vanuit CR dan zie je daar ook bultruggen ( en nog veel meer andere diersoorten )
Vanuit Victoria zijn het korte ( commerciële ) tours snel naar de Orca's rondom San Juan Island en daarna weer snel terug naar de haven waar de volgende groep al staat te wachten. komen ze onderweg walvissen of dolfijnen tegen zal de boot hier wel voor stoppen natuurlijk . Hou er wel rekening mee dat met dit soort tochten buitengaats je rekening moet houden met golfslag en dergelijke, zeker vanuit Tofino en Ucluelet. Maar voor de echte belevenis van een dergelijke tour raadt ik altijd CR of TC ( Telegraph Cove ) aan voor een dagtour van 6 uur.
Dat brengt mij meteen bij de vraag waarom naar Victoria te rijden als je daar ook weinig tijd zal gaan doorbrengen?
Vanuit Nanaimo rij je in een paar uur naar Victoria toe en heb je de middag nog om daar door te brengen en voor een bezoek aan alleen de Inner harbour en omgeving is  dat eventueel net te doen.
Voor Vancouver zelf nemen jullie ook niet al te veel tijd en dit is een stad waar je je meerdere dagen kunt vermaken als je wilt.
Kortom, de route ziet er al best aardig uit, maar kan nog wat bijgesteld worden her en der.

Jos

Alvast bedankt!

#4 - 20-08-2018, 12:17 uur

Jos64

Na Whistler blijft de keuze bestaan om via Powell River te rijden en deze 3 overtochten te maken en door een mooi gebied te rijden, maar met te weinig tijd om daar ook echt van te kunnen gaan genieten, of de Sunshine coast niet te gaan bezoeken en rechtstreeks vanuit Whistler naar Campbell River te gaan en zo een dag te winnen ( en die dan bij Tofino te voegen zou ik zeggen ).
Tijdens de grizzly excursie vanuit CR kunnen jullie onderweg richting de Bute Inlet al Orca's en walvissen tegen komen!
Een Whale tour vanuit Tofino ( met de whale center of Jamies of wie dan ook ) gaat buitengaats en daar zie je grijze walvissen en bultruggen en dat inclusief de aldaar aanwezig zijnde golfslag en dat maakt het fotograferen er nooit gemakkelijker op.
Als jullie al een tour in CR en Tofino gemaakt hebben is Victoria nog wel een alternatieve mogelijkheid mochten de eerdere tours niet het gewenste resultaat gebracht hebben, maar tours vanuit Victoria vind ik persoonlijk veel minder interessant als die vanuit CR/TC en Tofino/Ucluelet.
In principe staat de route nu al aardig goed op de kaart; het gaat alleen nog om jullie keuze hoe naar CR te rijden en die kan ik  niet voor jullie maken, want het is jullie vakantie.

Jos
#5 - 20-08-2018, 19:38 uur

Clautje

Na Whistler blijft de keuze bestaan om via Powell River te rijden en deze 3 overtochten te maken en door een mooi gebied te rijden, maar met te weinig tijd om daar ook echt van te kunnen gaan genieten, of de Sunshine coast niet te gaan bezoeken en rechtstreeks vanuit Whistler naar Campbell River te gaan en zo een dag te winnen ( en die dan bij Tofino te voegen zou ik zeggen ).
Tijdens de grizzly excursie vanuit CR kunnen jullie onderweg richting de Bute Inlet al Orca's en walvissen tegen komen!
Een Whale tour vanuit Tofino ( met de whale center of Jamies of wie dan ook ) gaat buitengaats en daar zie je grijze walvissen en bultruggen en dat inclusief de aldaar aanwezig zijnde golfslag en dat maakt het fotograferen er nooit gemakkelijker op.
Als jullie al een tour in CR en Tofino gemaakt hebben is Victoria nog wel een alternatieve mogelijkheid mochten de eerdere tours niet het gewenste resultaat gebracht hebben, maar tours vanuit Victoria vind ik persoonlijk veel minder interessant als die vanuit CR/TC en Tofino/Ucluelet.
In principe staat de route nu al aardig goed op de kaart; het gaat alleen nog om jullie keuze hoe naar CR te rijden en die kan ik  niet voor jullie maken, want het is jullie vakantie.

Jos

Hoi Jos,

Bedankt weer voor je reactie!
Wij hebben besloten om Powell River skippen. Nu twijfelen we nog of we die dag toevoegen aan CR (zodat we nog een andere excursie kunnen doen naast de Grizzly's) of dat we een extra dag toevoegen in Ucluelet (i.p.v. Tofino gaan we 2 of 3 nachten naar Ucluelet i.v.m. leuke cabin die we hebben gevonden)
#6 - 21-08-2018, 13:18 uur

Clautje

Ik wilde nog even laten weten wat onze route uiteindelijk is geworden :)
Iedereen bedankt voor de tips, het heeft ons erg geholpen met de planning!

1. aankomst Calgary
2. Banff
3. Banff
4. Lake Louise/Yoho (overnachting Field)
5. Jasper
6. Jasper
7. Jasper
8. Wells Gray
9. Wells Gray
10. Whistler
11. Whistler
12.  Campbell River
13. Campbell River - Grizzly excursie
14. Campbell River
15. Ucluelet
16. Ucluelet
17.  Ucluelet
18. Parksville
19. Vancouver
20. Vancouver
21. Vancouver - terugvlucht naar Amsterdam
#7 - 23-01-2019, 14:42 uur

Ben2USA

Ter aanvulling en voorpret, zie https://zwerfuil.wordpress.com/2018/07/05/  (flink omlaag scrollen om te beginnen)!
Lees gerust verder.

NB. Wij reden met de (eigen, NL) camper en staan bijna altijd 'vrij'.
#8 - 24-01-2019, 11:23 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Hans B

@Ben2USA
De reis van topic poster is al geweest.  ;)
#9 - 25-01-2019, 12:24 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Ben2USA

 :o
#10 - 25-01-2019, 13:42 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

jhbechthum

De reis van topic poster is al geweest.  ;)
@Hans B
Zeker weten??

Vertrek 30 augustus 2019.
Johan
#11 - 25-01-2019, 19:55 uur
« Laatst bewerkt op: 25-01-2019, 19:57 uur door jhbechthum »
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Hans B

@Ben2USA
@jhbechthum

O, oeps ja ik lees het nu beter.
Had alleen snel even de 1e regel gelezen en was in de veronderstelling dat het al passe was.
Sorry.
#12 - 26-01-2019, 10:00 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Ben2USA

 :D ;D
#13 - 26-01-2019, 11:40 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Ruud2004


Vertrek 30 augustus 2019.
Type vervoer: na lang twijfelen tussen camper (geen ervaring mee) en auto, hebben we besloten om met de auto te gaan.
Dit omdat het makkelijker/sneller rijdt. De mate van vrijheid met een camper lijkt ons tegen te vallen, omdat we overal lezen
dat je van te voren je campings moet reserveren. We hebben geen zin om niet te reserveren en dan steeds op zoek te gaan naar een camping waar plek is (zonde van de tijd).

Alvast heel erg bedankt!

Gr. Claudia

Ik begrijp dat jullie nu rond gaan met een huurauto, maar gezien de plaatsen die jullie aandoen zal je toch regelmatig willen/moeten reserveren. Betaalbare overnachtingsmogelijkheden zijn vaak snel volgeboekt. Tenzij jullie met een tentje gaan kamperen, daar is vaak nog wel een plekje voor.
#14 - 26-01-2019, 14:13 uur
Kijk eens op onze reisverslagen http://ruud2004.com/

Clautje

We hebben de hotels en een paar hele leuke cabines, allemaal al een paar maanden geleden gereserveerd. Wel met gratis annuleren, zodat we eventueel nog iets kunnen veranderen als we dat willen. Maar de route is denk ik goed zo  :)
#15 - 26-01-2019, 14:42 uur

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15