Hallo Cristel (en Kees en medelezers),
Jullie hebben duidelijk al een vrij definitief beeld van de reisroute. Onduidelijk is wat jullie aandacht gaat hebben daar. Natuur? Steden? Geologie? Bezienswaardigheden 'als je toch in de buurt bent', etc.?
Ik wil je graag onze route tonen en waar we onderweg heengingen. Geef maar een brul en ik gooi van alles in Dropbox (van:
[email protected]) .
Denk goed na! Onze uitgangspunten waren:
Nadruk op Natuur, Ecologie, Cultuur. In die volgorde.
Kort varen (Halifax dus), makkelijke plek om dat continent binnen te komen.
Trip in 2en: N=>Z=>W tot Arizona. Stallen tot maart. Dan verder als alle passen open zijn, zo niet later gaan en B-route hebben. Denk aan sneeuwketting verplichtingen etc. Nb. We namen B2 visa (2015!) dan mag je 10 jaar lang telkens opnieuw bij de douane aankloppen en weer een half jaar karren...... als je tussentijds Europa aandeed tenminste. En dus deden we dat.
Veel rijden (ruim over de 50K km...). Dus alles in perfecte staat. Denk niet dat ze in USA/Canada jouw maat moeren etc.etc.etc. hebben. Vaak hebben ze zelfs geen sleutels op die van jou.
Zeker weten dat ze daar overal jouw bandenmaat hebben; die slijten daar als gekken. Wij dachten van wel maar moesten met net-niet-goede banden genoegen nemen. Thuis weer snel vervangen....
En voorruit? Importeren is duur. Kijk uit voor boomstam vervoer en slechte wegen; spat aan alle kanten.
Met de zon mee reizen (dus in Juli weg: eerst Halifax => Zuiden, dan Z=>W, dan W=>N en N=>W). We namen daar dan ook de tijd voor om in één keer alles te zien; elke kers op de taart en incl. Alaska). In Oktober het jaar er na pas weer terug.
Ruim vóór de orkanen etc. uitrijden (ging toch bijna 1x mis....).
Rekening houden met de Camper. Dus je rijdt niet zo hard. Wegen voelen al snel slecht aan; zeker in Canada!!!!! , een en al pothole.
Veel wild kamperen, dus geen omrij-routes als het even lukt (en het lukte bijna overal).
Waar we walstroom kunnen krijgen willen we ook 220V kunnen gebruiken; alles snel opladen als we toch niet wild staan..... Daarom een 220-110V converter meenemen (heb ik voor je liggen).
Alleen vooruit boeken waar je anders niet terecht kunt op het laatste moment.
Dan blijkt er overal onverwacht leuke, mooie en bijzondere dingen te zien/doen. Kleine kans dat je daar voor ooit terug gaat, dus NU alle krenten uit de pap halen. We gaan dus maar één keer met onze camper daar heen.... daarna is ie te oud....
Als je mijn documentatie doorspit kom je alles vanzelf tegen wat ik zou kunnen aanraden.
Uiteraard heb je aan verzekeren (verdiep je daar goed in!), APK etc. gedacht? Ons viel het knap tegen waar we rekening mee moesten houden! Uiteindelijk is het dan zo onze 'once in a lifetime USA' trip geworden. Van alles vind je in onze blog.... (ff opvragen).
Veel voorpret!!!
Vrgr
Ben