Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Bezoekersaantallen nationale parken in het verleden en nu

Discussie gestart

Cees A

De laatste jaren is er sprake van sterk toenemende bezoekersaantallen in nationale parken.
Een mooi moment om eens terug te kijken hoe het vroeger eigenlijk zat met die bezoekersaantallen
Een paar interessante cijfertjes.

In 1919, bijna 100 jaar geleden, kwamen er 1814 bezoekers naar Zion. Dat is gemiddeld 35 per week.
In 2017 waren er dat een paar meer. 4.504.812 oftewel gemiddeld 86.631 per week

Nog een toppertje, Grand Canyon.
In 1919 zagen 37.745 bezoekers de Grand Canyon. Dat is 725 per week
In 2017 kwamen er 6.254.238 bezoekers naar Grand Canyon. 120.273 per week

Maar de winnaar van 2017 is Great Smoky Mnts. Vorig jaar bezochten meer dan 11 miljoen bezoekers dit park

Worden tegenwoordig alle parken tegenwoordig zo druk bezocht ? Nou nee.
Opvallend zijn bijvoorbeeld de bezoekersaantallen van de dichtbij elkaar gelegen parken Arches en Canyonlands.
Arches trok vorig jaar 1.539.028 bezoekers terwijl Canyonlands nog niet aan de helft van dat aantal kwam, 742.271

Uitgezonderd Grand Canyon kun je in de andere nationale parken in Arizona nog rondlopen zonder "Ikea koopzondag" gevoel.
Ook in de natuurparken in New Mexico en Colorado (uitgezonderd Rocky Mnts) is het (nog) rustig.

Bezoekers nationale parken per maand:  Klik hier  Je kunt ieder gewenst park selecteren
#1 - 28-06-2018, 15:27 uur

Lucie

Dat zijn flinke aantallen, Cees.

Ik bekeek vandaag de website van de Grand Canyon en las daar, dat als we een parkeerplaats willen we 't best rond 9 uur in het park kunnen zijn. We komen uit Page en google maps zegt dat dit 2,5 uur rijden is. Nu willen we op tijd gaan rijden, maar dit is wel erg vroeg.
Als alternatief geven zij de shuttlebus vanaf Tusayan aan. Iemand ervaring mee?

Heeft er ook iemand ervaring met het huren van fietsen? Begreep dat er max 3 meekunnen met een shuttlebus (en we zijn met 4p).
En dat er sowieso lange wachttijden voor de bussen zijn.

Ik heb mijn laptop maar dichtgeklapt (en nu weer open) want de uitspraak van Cees over dat Ikea op koopzondag een stiltegebied is vergeleken met Yosemite in het weekend  kwam ook nu steeds in mijn gedachten op.

Hoe kunnen we zo efficient mogelijk onze Grand canyon dag vullen?

Groet,
Lucie 
 
           
#2 - 01-07-2018, 17:43 uur

Hans B

Je komt uit Page, doet die dag de Grand Canyon aan en dan verder?
Geen overnachting in de buurt?
Dan wordt het wel een flitsbezoek.
De bus vanuot Tusayan doet er 20 a 25 minuten over en werkt prima.
#3 - 01-07-2018, 19:12 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Lucie

Hans,

Ja, gelukkig wel een overnachting in de buurt. We hebben een hotel in Tusayan.
Dus als we rond 8 uur uit Page vertrekken zouden we rond half 11 in GC zijn, maar aangezien de website zegt dat er dan geen parkeerplaatsen zullen zijn, moeten we dan eerst naar Tusayan om de shuttle te pakken.
We hebben vanaf dan wel de rest vd dag, want 's avonds slapen we dus in Tusayan.   
#4 - 01-07-2018, 20:26 uur

Cees A

Dat de bezoekersaantallen de laatste 5 jaren sterk zijn gestegen is een goed merkbaar feit.
Toen ik 2 jaar geleden, op memorial day nota bene, tegen 9.00 uur bij Zion aankwam had ik zo ongeveer de hele parkeerplaats voor mezelf.
Pas tussen 9.30 en 10.00 uur begon het daar vol te lopen. (vanaf de Watchman Trail keken we uit over Springdale en de parking)
Dit jaar reden we, komend vanaf Kanab en op weg naar St.George, om 8.30 uur door Zion en toen stonden er al borden met "parking full" op de weg.

Nu is het wel zo dat die drukte vooral goed merkbaar is in parken als Yosemite en Zion.
In de nauwe Yosemite Valley, waar vooral in het weekend een chronisch gebrek aan parkeerruimte is, zit iedereen opeengepakt en veroorzaakt lange files
In Zion speelt ongeveer hetzelfde. Teveel mensen in een beperkte ruimte. De parkeerplaats bij het visitorcenter is gewoon te klein.

In grotere en uitgestrekte parken waar de bezoekers zich wat meer kunnen verspreiden valt het met de drukte (nog) wel mee.
Zie deze kaart. (even naar beneden scrollen naar pagina 2)  https://www.nps.gov/grca/learn/news/upload/sr-pocket-map.pdf
Jullie komen van Page bij Desert View het park binnen.
Tussen Desert View en Grand Canyon Visitorcenter kom je langs diverse mooie uitzichtpunten.
Bij al die uitzichtpunten zijn kleinere parkeerplaatsen waar je even kunt stoppen om een kijkje te nemen

Daarna kom je bij het Grand Canyon Visitor Center en daar zijn 4 grote(re) parking lots. (zie kaartje)
Verderop bij Market Plaza is dan nog parking lot B en richting Backcountry information center passeer je de parking lots C en D.
 
Mijn favoriet bij Grand Canyon is de parking bij Market Plaza.
Die parking (parking lot B) ligt wat van de rim af en ik heb daar altijd al een plaatsje kunnen vinden.
Steek de weg over en je loopt door het bos langs McKee Amphitheater in een paar minuten naar het wandelpad langs de rimrand, de Rim Trail.

Kortom, geen paniek. Op je route van Page door het park passeer je diverse parkings en kun je kijken waar er ergens plaats is.
In het onverhoopte geval dat echt alles vol staat kun je ter plaatse altijd nog besluiten om door te rijden naar Tusayan.
Ik verwacht echter niet dat dit nodig is.  Voor een personenauto vind je altijd nog wel ergens een plaatsje.
#5 - 02-07-2018, 07:07 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15