De in
mijn vorige bericht besproken DDI bleek bij de meeste van u onbekend.
Ben benieuwd hoe het met de bekendheid is gesteld van de zogenaamde "Road Zipper" die in dit bericht aan de beurt komt.
Je kunt die Road Zipper overal tegenkomen, bv bij grote wegwerkzaamheden, maar in Californië is het ding vooral bekend van de Coronado Bridge in San Diego en de Golden Gate Bridge in San Francisco.
We beperken ons even tot de Golden Gate Bridge.
Vóór 2015 bestond de middenberm op de Golden Gate uit een rij gammele paaltjes.
Een appende chauffeur kon zonder moeite zo'n paaltje omver rijden en belandde dan op de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer.
Gevolg: Meer dan 100 frontale botsingen per jaar.
Nu bestaat die middenberm uit een stevige betonnen rand.
Een speciale truck, de Road Zipper, kan die gehele rand in no-time een rijstrook verplaatsen en voorziet op die manier in de ochtenduren het inbound spitsverkeer van een extra rijstrook en in de avonduren het outbound verkeer.
Deze video laat zien hoe de Road Zipper werkt:
https://www.youtube.com/watch?v=Yov4tkMIWAg&ab_channel=CNNOp 1 minuut 17 sec. in deze video zie je nog een klein stukje over hoe men voor 2015 die paaltjes van die middenberm verplaatste.
Respect voor de mannen die al die paaltjes zo precies in het gaatje konden mikken.
Deze versnelde opname is van bovenaf genomen en laat nog eens extra de werking van de Road Zipper op de Golden Gate zien.
Linkje: ---->
https://www.youtube.com/watch?v=IzAGqOfDANM&ab_channel=PermaGrinFilms