Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Een half jaar Amerika : daktent of camper ?

Discussie gestart

NicoV

Dag iedereen,
Wij plannen een rondreis door de Verenigde Staten en Canada van januari tot juni 2020. Wij zijn een gezin met een 10-jarige zoon. We zijn vooral aangetrokken door mooie natuur, al willen we ook de grote steden bezocht hebben. Toch denk ik dat we voor 90% zullen reizen in en rond de nationale parken, en zo’n 10% van de tijd in steden. We zijn behoorlijk sportief aangelegd, zullen dan ook veel tijd doorbrengen met hiken in de nationale parken. Ook voor onze zoon zijn stevige wandeling geen probleem meer.

Nu staan voor dit avontuur nog 2 opties open wat betreft transport :
1.   met een camper rondtrekken, die we ter plaatse zouden aankopen en terug verkopen op het einde van deze reis. Qua volume camper willen we het bescheiden houden, liever iets klein en handig.
2.   met onze wagen met daktent  ( Land Rover Discovery Sport ). Hiermee hebben we vorige zomer 4 weken rondgereisd in meerdere landen van Europa, en we vonden het een zalige beleving.

Financieel gezien is er geen groot verschil, denken we : met een camper gaan we meer brandstof verbruiken en we gaan hem moeten verkopen aan een lagere prijs dan de aankoopprijs ( vooral omdat we geen maanden gaan kunnen wachten op een goed bod ), daartegenover staat dat bij transport van onze wagen er ook behoorlijke transportkosten zijn om die over de plas te krijgen. Voor beide opties rekende ik aan een totale kost voor transport en overnachting, voor zes maanden, op grootteorde 15.000 EUR. Beide opties zijn goedkoper dan gedurende een half jaar een RV te huren aan 75EUR/dag plus brandstofkosten plus kosten voor overnachting op een camping.

Als er financieel weinig verschil is, blijft vooral de beleving nog over, hier som ik de voor- en nadelen op die wij zien :
1. voordelen camper:
- comfortabeler ’s avonds en ‘s nachts, zeker gezien we de reis aanvangen in de winter. Met een camper heb je ook geen probleem na een nacht met regen, terwijl je niet graag een natte daktent toeklapt.
- comfortabeler bij regendagen – je kan je in een camper gewoon eens binnenzitten
- makkelijker om gelijk waar eens “ongemerkt” te blijven slapen, als we eens minder goed gepland hebben en geen plaats vinden op een camping ? Ik kan me voorstellen dat je ook wel eens op een gewone parking of ergens langs de weg kan slapen, of is dit not done ? Met een daktent is het in ieder geval moeilijker – het is direct duidelijk dat er geslapen wordt als ze openstaat.
- Een camper kan je overal kopen en verkopen, dus ben je flexibeler wat betreft het aanvangspunt en eindpunt van de reis. Bij een daktent moet je wel starten aan de Oostkust.
2. voordelen daktent :
- met onze 4X4 kunnen we lichte offroad aan, en dat spreekt ons ook wel aan. We vragen ons af of een camper ons niet soms zal beperken tot de meest drukke bezoekplaatsen als we denken aan de nationale parken ? Zijn er vele plaatsen in en rond nationale parken waar het een voordeel is om met de wagen te komen omdat je er anders niet raakt met een camper, of is dit eerder uitzonderlijk ? Heeft iemand hier ervaring mee ?
- zijn er meer mogelijkheden om te kamperen met een wagen dan met een camper ? Ik lees dat er specifieke RV-parken zijn, wil dit dan zeggen dat je zelfs met een bescheiden mobilhome op vele plaatsen niet terecht kan ?
- met een wagen met daktent verplaats je je natuurlijk sneller en misschien ook comfortabeler. Al hoeft snelheid geen belangrijke parameter te zijn als je op vakantie bent natuurlijk.
- met een wagen met daktent kan je een grootstad bezoeken, met een camper lijkt me dit al moeilijker.
- onze daktent ( Skycamp ) is opgezet in 1 minuut, ook het sluiten gaat even snel. Om maar te zeggen dat het geen gesleur is.
 
We raken er niet aan uit wat de beste keuze voor ons is, vandaar dat we graag input zouden horen van mensen die er geweest zijn en die kampeerervaring hebben, vooral in en rond nationale parken. Al jullie commentaren zijn zeer welkom !
#1 - 20-01-2019, 09:27 uur

Cees A

Lees de berichten van forumlid Ben2USA eens.   Die heeft met z'n eigen camper een reis door de VS en Canada gemaakt.
Ben zal ongetwijfeld ook nog wel reageren, maar dan heb je alvast wat van hem gelezen.
#2 - 20-01-2019, 11:43 uur
« Laatst bewerkt op: 20-01-2019, 14:12 uur door Cees A »

Hans B

Verdiep je eerst eens in de aankoop van een camper. Er zijn vele hobbels te overwinnen. Indien je familie in de USA hebt die je kunnen helpen zou dat enorm kunnen schelen. Ook bij verkoop.
#3 - 20-01-2019, 13:02 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

NicoV

Lees de berichten van forumlid Ben2USA eens. Die heeft met z'n eigen camper een reis door de VS en Canada gemaakt.
Alle berichten van Ben vind je hier:  http://forum.verenigdestaten.info/profile/?area=showposts;u=11165
Tip:  Begin achteraan, op pagina 13,  te lezen. Je begint dan met de voorbereidingen en planning van de reis.
Ben zal ongetwijfeld ook nog wel reageren, maar dan heb je alvast wat van hem gelezen.

Dankjewel, maar als ik op bovenstaande link klik, krijg ik een melding "u hebt geen toegang tot dit gedeelte van het forum" … Ik weet niet waarom.  Kan ik alsnog toegang hebben tot deze info ?
Groeten, Nico.
#4 - 20-01-2019, 13:45 uur

Cees A

Was je ingelogd ?
#5 - 20-01-2019, 14:03 uur

NicoV

Was je ingelogd ?

Jazeker, ik was ingelogd.
#6 - 20-01-2019, 14:06 uur

Cees A

Hmm, vreemd.  Ik zal die link dan maar verwijderen.
Wacht gewoon nog even af tot Ben zelf reageert, dan kan hij je zelf vertellen wat je wil weten.
#7 - 20-01-2019, 14:11 uur

NicoV

Verdiep je eerst eens in de aankoop van een camper. Er zijn vele hobbels te overwinnen. Indien je familie in de USA hebt die je kunnen helpen zou dat enorm kunnen schelen. Ook bij verkoop.

Terechte opmerking, ik heb al begrepen dat dit niet in 1-2-3 lukt.

- Wat aankoop betreft , las ik totnogtoe overal hetzelfde: best de verzekering koppelen aan de aankoop ( maw laat de verkoper van de RV je begeleiden bij de verzekering ), en zorgen voor een privé-adres om de camper op te registreren. Dat hoeft geen familie te zijn, soms is de verkoper akkoord om zijn adres op te geven.
- Ik maak me iets meer zorgen om de verkoop - je hebt immers geen zee van tijd om een goed bod te krijgen... Een alternatief zou nog zijn om de camper te verschepen naar Nederland of België, maar dan moet je ervoor zorgen dat het type camper hier "gekend" is, dat je niet de eerste bent die dit importeert. En ook als het zo is, lijkt dit me nogal een rompslomp.
#8 - 20-01-2019, 14:16 uur

Hans B

Ja, verkopen wordt ook nog een dingetje.
#9 - 20-01-2019, 15:14 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Hans B

Verder lees is dat het van januari tot juli moet, denk dan om een juiste route. Januari en februari zijn over het algemeen koud ook in Californie. Florida is waarschijnlijl je beste optie, lijkt mij.
Verder ben ik van de oude stempel. Zoon een half jaar geen school ... ???
Toen wij 20 jaar terug onze kinderen voor de zomervakantie een extra week van school haalden, wat het de grootste hommeles met het schoolbestuur.
#10 - 20-01-2019, 15:19 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

NicoV

Verder lees is dat het van januari tot juli moet, denk dan om een juiste route. Januari en februari zijn over het algemeen koud ook in Californie. Florida is waarschijnlijl je beste optie, lijkt mij.
Verder ben ik van de oude stempel. Zoon een half jaar geen school ... ???
Toen wij 20 jaar terug onze kinderen voor de zomervakantie een extra week van school haalden, wat het de grootste hommeles met het schoolbestuur.

Hans,
We dachten misschien te starten met de Oostkust, terwijl het kouder is. Citytrips zoals New York kunnen ook in januari, en in die periode kunnen we overnachten in hotels. Daarna afzakken naar Florida voor een aantal weken, waar we wellicht al kunnen kamperen. Vervolgens richting het westen, en afhankelijk van het weer kiezen tussen kamperen of hotels/motels. Zo blijven we in de koudste maanden weg van de nationale parken.

Alternatief is toch in Californië te starten, maar wellicht met de eerste maanden vooral hotels/motels.

Mijn vrouw is zelf lerares, zo kan mijn zoon toch het leerplan blijven volgen. Bovendien menen we dat een dergelijk avontuur hem ook wel wat zal leren...
#11 - 20-01-2019, 15:47 uur

Hans B

A ha, maar ik meende op te maken uit je bericht dat je een camper wilde kopen voor deze 6 maanden.
#12 - 20-01-2019, 19:50 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

NicoV

A ha, maar ik meende op te maken uit je bericht dat je een camper wilde kopen voor deze 6 maanden.

Hans,
het wordt ofwel een camper kopen, ofwel onze eigen wagen met daktent verschepen naar de VS. Ingeval de wagen met daktent, starten we zeker aan de Oostkust. Ingeval het een camper wordt, kunnen we eventueel ook starten in Californië. Al denk ik sowieso beter te starten met de Oostkust, zodat we in de lente en zomer vooral in de Nationale Parken kunnen doorbrengen. Indien het de camper wordt, hoeven we die nog niet te hebben als we eerst New York enzo bezoeken, dan kunnen we ook eerst enkele weken een kleine wagen huren.
#13 - 21-01-2019, 16:56 uur

Ben2USA

Uiteraard reageer ik 'even' op zo'n toch complex onderwerp.
Een paar opmerkingen:
- Zie https://www.seabridge-tours.de/html/verschiffung_usa_canada.php?language=dutch    voor de kosten van een enkele reis overzetten. Wij verscheepten naar Halifax. Baltimore kan ook. Er komt bij: verzekeren overtocht, verzekering tijdens de trektocht, wat spulletjes zoals 110-220-converter, tomtomUSA, telefoonabonnement en zo. Even rekenen zal je tonen dat het veel betaalbaarder is dan huren of het gedonder kopen/verkopen. Brandstof is goedkoop, maar je rijdt veel meer dus je komt gelijk of iets duurder uit dan in Europa rondtrekken.
- Onze trip is te volgen vanaf https://zwerfuil.wordpress.com/2017/06/16/
- Met een kleinere camper is goed overal wild te staan (zomaar ergens parkeren). Wij deden niet anders met af en toe een camping waar we dankbaar van AllStays app https://www.allstays.com/. Ook prima om je voor te bereiden. Sommige standplaatsen wil je reserveren omdat je dan dichtbij je doel staat (Zion bijv) of omdat je anders nergens meer plek hebt dan verder weg wild staan (hoogseizoen, NP's).
Of je met een daktent open overal wilt staan, betwijfel ik hoewel wij nooit ergens last of overlast hebben ervaren.
- Je kunt je verzekering van je eigen auto in NL tijdelijk opzeggen. Je bent in USA verzekerd als je hem meeneemt. Idem opschorten (officieel mag dat niet, maar niemand controleert je daar). Zorg voor een APK vlak voor je weggaat.
- Je Landrover zal wrschnl in Amerika/Canada goed geserviced kunnen worden (!!!??? check dat goed. Wij kwamen met een Fiat Ducato net niet in de problemen .....  wielbout- en sleutelmaten, uitleessoftware e.d.    Bijna moesten wij onderdelen (aanrijding van achteren), voorruit, 4 wielen en schokbrekers importeren....)
- met een huurcamper mag je en met een eigen camper wil je niet offroad en zelfs niet nonpaved en rough roads rijden!!! Je wagen trilt ter plekke uit elkaar. Wij hadden zelfs op gewone (nou ja ..   in Canada is het niet half zo goed als in USA) wegen doorlopend potholes waar je je wielen niet in wilt hebben.  Huurcamper is al onbetaalbaar als je langer dan 2 maanden blijft....
- we hebben idd soms regen gehad, en heftig. Maar vooral rijdend. Soms 's nachts. Kwestie van kans berekenen....
- ik ken niemand (goed gezocht...) die voor de trip een camper kocht en er na weer verkocht. Lijkt me een hoop gedonder dat vermijdbaar is. Ook ken ik niemand die een caravan kocht en achter de eigen meegenomen auto hangt, wat goedkoper lijkt.

Ik zou al snel voor een Landrover met daktent kiezen.... Kleine caravan erachter lijkt me te doen maar ook vermijdbaar gedoe.

Onze trip is gedocumenteerd en bereikbaar via:
http://gofile.me/20nOQ/KAoGgk1hY
http://gofile.me/20nOQ/5bH5GNk3j
http://gofile.me/20nOQ/w4a1u2aK9
http://gofile.me/20nOQ/8cFmaLq12

Zorg voor: Erg veel voorpret. Echt genoeg tijd om relaxed te genieten. Goed basis plan, afwijken doe je toch! Gebruik Allstays!!!

Suc6, en laat hier (of via persoonlijk bericht aan mij via deze site) maar weten wat je nog weten wilt of (via deze site) wat je concrete (!)
plannen zijn. Met name Cees zal je tot in detail verder helpen, naast vele anderen.
#14 - 24-01-2019, 12:49 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Ben2USA

Overigens: vraag je Visa meteen aan! Je kunt met een Esta maar 3 maanden in de USA zijn!
#15 - 24-01-2019, 15:56 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15