terug Marco.
V.w.b. je route: Als je in mei in Vancouver begint krijg je in de bergen vrijwel zeker nog met winterse omstandigheden te maken.
Veel campgrounds, toeristische binnendoorwegen, e.d. in die bergen zullen nog gesloten zijn.
Zou het geen goed idee zijn om een paar weekjes later te beginnen en je route om te draaien ?
Beginnen in Halifax en eindigen in Vancouver ?
Je bent dan begin / half juni, bij de Rocky Mnts (in Amerika of in Canada) en hoewel het weer een onvoorspelbare factor blijft is dan de kans op winterse omstandigheden in ieder geval al een stuk minder.
---- Zoek zelf even uit wanneer de campings in die streek opengaan, dan heb je een beter idee van de toegankelijkheid ----
Jullie zijn al dikwijls in Amerika geweest en hebben dan ook al veel gezien.
De kans is dan ook groot dat ik allerlei tips ga noemen over dingen waar je al bent geweest.
Misschien handig om zelf aan te geven waar je al geweest bent en wat je niet meer hoeft te zien.
Ik geef toch alvast een voorzetje en begin met tips over Halifax, het nieuwe begin van je route......... Toch ? .........
Ik beperk me voorlopig tot de relatief onbekende gebieden waarvan ik verwacht dat je daar nog niet bent geweest.
Omdat je niet van steden houdt een korte opmerking over Halifax.
De Citadel, de haven en het centrum van Halifax zijn zeker een bezoek waard.
Een oversteek (te voet) met de veerboot naar Dartmouth geeft je de kans om de stad vanaf het water te zien.
Bovendien is een wandeling door het centrum van Dartmouth ook best leuk.
Peggy's Cove is weliswaar een beetje toeristisch, maar de kenmerkende vuurtoren en de ruige kust zijn zeker de moeite van een bezoek waard
Een wat langere wandeling over de rotsen langs de kust bij Peggy's Cove is een aanrader.
Vlakbij Peggy's Cove is het monument voor de in 1998 omgekomen inzittenden van de Swissair vlucht 111.
Linkje: ----->
www.novascotia.com/see-do/attractions/swissair-memorial-site-peggys-cove/1636Iets verderop ligt het pittoreske plaatsje Lunenburg met z'n bontgekleurde huizen en steile straatjes.
Het centrum en waterfront van dit plaatsje is leuk voor een bezoek.
Linkje: ---->
https://www.novascotia.com/explore/top-25/lunenburg Een onbekend park met een mooie campground in Nova Scotia is The Ovens Natural park:
www.ovenspark.com/In de lange grot-gangen (je kunt in een paar gangen naar binnen) komt het zeewater met donderend geraas naar binnen.
In Cannon Cave gaat dat zelfs gepaard met het geluid van een kanonschot.
Nog verder naar het zuiden vind je Kejimkujic national park.
Linkje: ---->
www.pc.gc.ca/eng/pn-np/ns/kejimkujik/index.aspxIn het noorden van Nova Scotia, als je zover komt tenminste, ligt Fort Louisbourg:
www.fortressoflouisbourg.ca/De nederzetting en het fort zijn nu een openluchtmuseum met acteurs die het leven in de 18e eeuw uitbeelden.
De bekende Cabot Trail zul je vast wel kennen en is (ook weer als je zover noordelijk komt) eem aanrader
In Baddeck is de Alexander Graham Bell Historic Site:
www.pc.gc.ca/en/lhn-nhs/ns/grahambell/activIn New Brunswick liggen de Hopewell Rocks.
Linkje: ---->
www.tourismnewbrunswick.ca/Products/T/TheHopewellRocks.aspxAls je ergens het enorme getijde-verschil goed kunt zien is het wel bij die Hopewell Rocks.
Bij laag tij loop je daar over de zeebodem tussen de hoge rotspilaren.
Bij hoog tij is alleen nog het bovenste puntje van die pilaren nog zichtbaar.
Kijk maar eens naar de video op de pagina waar ik naar link.
In het nabijgelegen Moncton (leuk plaatsje overigens) zie je dat getijdeverschil nog terug in de rivier
Bij afgaand tij stroomt de rivierwater (zoals gebruikelijk) richting de baai en daalt het waterpeil.
Bij opkomend tij stroomt het water terug landinwaarts en stijgt het waterpeil in de rivier stevig.
Magnetic Hill in Moncton is ook best aardig. Magnetic Hill is een natuurlijke optische illusie.
Je denkt dat je bergaf rijdt, maar als je de auto in z'n vrij zet rijdt die auto achteruit.
Voor jouw gevoel is dat dus bergop. Heel apart. Zoek bij Youtube eens op filmpjes van Magnetic Hill
Ten noorden van Moncton vind je, langs de kust, Kouchibouguac national park.
Linkje: ---->
www.pc.gc.ca/pn-np/nb/kouchibouguac/index.aspxKijk bij visitor information voor algemene info en bij activities voor "things to do"
Manitoba:
Manitoba is 17 keer zo groot als Nederland en heeft ongeveer 1,3 miljoen inwoners.
Ruim de helft daarvan, 700.000, woont in Winnipeg. In der rest van die grote provincie is het dus niet bepaald druk.
Net voor je de grens Ontario - Manitoba over gaat kom je door Kenora aan Lake of the Woods.
Best een leuk plaatsje voor een korte stop.
www.kenora.ca/visiting/attractions/unique-attractions.aspx Vlakbij Kenora ligt Whiteshell Provincional Park:
Linkje: --->
www.gov.mb.ca/conservation/parks/popular_parks/eastern/whiteshell.html Je kunt Whiteshell bezoeken op weg van Kenora naar Winnipeg.
Noordelijk van Winnipeg ligt het plaatsje Selkirk.
Hier vind je Lower Fort Gary, een openluchtmuseum met acteurs zoals je dat ook wel in andere delen van Canada aantreft.
Linkje: ---->
www.pc.gc.ca/eng/lhn-nhs/mb/fortgarry/index.aspx Een paar tips over Winnipeg en omgeving.
Naast de nodige musea, voor ieder wat wils, kun je in Winnipeg het Legislative Building bezoeken.
Linkje: ---->
https://www.gov.mb.ca/legislature/visiting/index.html De gidsen in dat Legislative gebouw weten niet wat ze overkomt als ze toeristen zien, want zo zei er een "wie gaat er nu naar Winnipeg" ?
Misschien kun je gaan eten bij Prairie 360:---> prairie360.ca/about/ Of youtube:--->
www.youtube.com/watch?v=AWscQ14TCgw Dit niet bepaald goedkope restaurant zit op de 28e verdieping en draait langzaam rond zodat je uitzicht hebt over heel Winnipeg.
In het centrum van Winnipeg zelf zijn, vanwege de winterkou, veel gebouwen ondergronds of via skyways met elkaar verbonden.
Heel apart. Je kunt in feite een rondje door het centrum lopen zonder buiten te komen. Fijn als het slecht weer is.
Zie deze brochure:
https://downtownwinnipegbiz.com/wp-content/uploads/2013/06/downtown_winnipeg_indoor_walkway_map_2013.pdfWestelijk van Winnipeg kom je in de prairie van Manitoba en Saskatchewan en rij je door eindeloze landbouw-gebieden.
Qua landschap maakt het niet veel uit welke weg je neemt, de Trans-Canada richting Calgary of de Yellowhead Hwy richting Edmonton.