Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wat vinden jullie van de nieuwe ESTA aanvraag ?

Discussie gestart

Cees A

Hebben jullie al ervaring met de nieuwe manier van ESTA aanvragen ?  (Met uploaden foto van MRZ strook)
Wat vinden jullie daar van ?
Onze vorige ESTA's waren  (bijna) verlopen dus ik ben gisteren bezig geweest met nieuwe aanvragen.
Ik vond het een pak meer werk dan 2 jaar geleden.

Ter lering en vermaak mijn ervaringen:
Je moet tegenwoordig beginnen met het uploaden van een scan (jpg bestand) van de MRZ strook van je paspoort.
MRZ betekent Machine Readable Zone en dat is die strook onderaan de paspoortpagina waarop al je gegevens staan
Je kunt de camera gebruiken van de computer waarmee je de aanvraag doet, maar ik vond een scan duidelijker.
Vandaar dus mijn keuze voor uploaden van een scan in JPG format.
Positief is dat na het uploaden van die scan een deel van je ESTA al automatisch wordt ingevuld.

Bij mij werd het BSN nummer niet automatisch ingevuld en dat invulvlak was "grijs". Je kon in dat vak dus ook niks handmatig invullen.
Bij doorklikken naar de volgende pagina kreeg ik een error-melding.
Ik was het BSN nummer vergeten..... Tja.....    Toen kon ik overigens dat nummer ineens wel handmatig invullen 

Bij het invullen van gegevens van een contactpersoon in de VS kun je, als je die niet hebt, volgens de invulinstructie overal "Unknown" invullen.
Bij telefoonnr. van die contactpersoon vul je in dat geval, ook weer volgens de invulinstructie, een aantal nullen in.
Bij doorklikken naar de volgende pagina krijg je dan de error-melding dat plaatsnaam en staat niet worden herkend.
Vreemd, want bij de keuze voor een staat is er een drop-down menu waar "Unknown" gewoon bij staat als keuzemogelijkheid.
Maar goed, als je dan opnieuw doorklikt naar de volgende pagina zie je ineens een mogelijkheid om aan te vinken dat de plaatsnaam wel degelijk klopt en dan kun je door naar de volgende pagina.

Na het invullen en betalen kwam, in tegenstelling tot andere jaren, niet meteen de goedkeuring. (Authorization Pending)
Bij mij duurde het nu ongeveer 3 kwartier voor de goedkeuring kwam.
Men waarschuwt tegenwoordig dus niet voor niets om de ESTA op tijd aan te vragen.

Tip: Zorg er voor dat je alle gegevens die je nodig hebt van te voren paraat hebt.
Denk aan de namen van je ouders en NAW gegevens van je huidige of laatste werkgever.
Maak ook van tevoren een scan in JPG format van de MRZ strook van je paspoort.
Als je dat allemaal nog moet opzoeken en regelen tijdens het invullen krijg je pop-up vensters dat je invultijd (bijna) verstreken is.

Nog een tip: Ik print mijn complete ESTA aanvraag altijd uit.
Da's gemakkelijk bij een volgende aanvraag want dan kun je, als er niks gewijzigd is, alle benodigde gegevens overnemen uit je vorige aanvraag.
Ik lees bovendien wel eens op fora dat men achteraf denkt iets vergeten te zijn of denkt iets verkeerd te hebben ingevuld.
Als je een print maakt kun je later altijd controleren wat je hebt ingevuld.

Ben benieuwd naar jullie recente ervaringen.
#1 - 04-11-2019, 12:04 uur

Pieter79

Goede tip Cees; ik ga deze informatie doorspelen naar familie en vrienden die mij hier komen bezoeken!
#2 - 17-11-2019, 17:08 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Wop

IPV Printen , sla ik de aanvraag op op mijn eigen harde schijf , net zo handig :-)
#3 - 18-11-2019, 17:56 uur

jhbechthum

IPV Printen , sla ik de aanvraag op op mijn eigen harde schijf , net zo handig :-)
En dan ook in Dropbox, OneDrive, Google Drive of zoiets, en je hebt het onderweg ook bij je.
Doe ik ook met de reserveringen.

Johan.
#4 - 18-11-2019, 18:37 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Wop

En met kopietjes van mijn paspoort (Ook in de Dropbox!)
#5 - 18-11-2019, 19:10 uur

Cees A

In het openingsbericht van dit topic schreef ik over een wijziging bij het aanvragen van een ESTA.
Die wijziging betrof de optie om een foto of een scan van de MRZ strook van je paspoort te uploaden waarna je ESTA aanvraag al deels automatisch werd ingevuld.

We zijn nu een paar maanden verder en inmiddels is er bij ESTA nog een wijziging doorgevoerd,   de e-mailverificatie.
Oké, geen schokkende wijziging, maar ik meld 'm toch maar even.
Tijdens het invullen van je ESTA krijg je de melding dat er een code is gestuurd naar het e-mailadres dat je op je aanvraag hebt ingevuld.
Die code moet je, maar dat wijst zichzelf, eerst invullen want anders kun je niet verder.

Let op: Als je naderhand de status van je ESTA wil bekijken of van een bestaande ESTA je verblijfsadres in de VS wil wijzigen o.i.d. krijg je ook te maken met die e-mailverificatie.
Have fun bij het invullen van je ESTA aanvraag ............  1smile
#6 - 23-01-2020, 11:22 uur
« Laatst bewerkt op: 24-01-2020, 09:16 uur door Cees A »

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15