Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Amerika vs Nederland!

Discussie gestart

usfuturec

Wat mij vooral opvalt.. en dan praat ik misschien alleen voor België was de vriendelijkheid (al dan niet gemeend) van de mensen. Zodra je een winkel binnenstapt, staat aan te schuiven bij Starbucks of gewoon in Sears een vraag wilt stellen over één of ander product.. mensen blijven u altijd maar 'met vriendelijkheid' behandelen. Ik kan u zweren dat hier in Brussel dat alles behalve zo is.. de grote supermarkten (de kleine kruideniers niet inbegrepen uiteraard) of winkels kunnen hier een voorbeeld op nemen! Ook al is er misschien wel enige vorm van 'money business' in terug te vinden, een 'Hy' of 'How can i help you' bij het binnengaan van een winkel blijft nog altijd aangenaam en heeft zeker invloed op uw koopgedrag volgens mij! Een dom voorbeeld hiervan is te vinden bij 'Cold Stone'. Voor mensen die het niet kennen, vrijwel de lekkerste en meest eigenaardigste ice-cream shop in de VS... bij het geven van een 'Tip'... beginnen alle medewerkers te zingen om u te bedanken  1smile Ik zie dat hier al gebeuren  ;D
#76 - 11-02-2007, 22:40 uur
United States Future Citizen

MeneerDijk

haha dat is best een slimme gimmick, moet ik ooit eens proberen! Enig idee of ze dat ook doen bij Marble Slab?
#77 - 12-02-2007, 06:41 uur

Patrick_NH

Wat mij vooral opvalt.. en dan praat ik misschien alleen voor België was de vriendelijkheid (al dan niet gemeend) van de mensen. Zodra je een winkel binnenstapt, staat aan te schuiven bij Starbucks of gewoon in Sears een vraag wilt stellen over één of ander product.. mensen blijven u altijd maar 'met vriendelijkheid' behandelen. Ik kan u zweren dat hier in Brussel dat alles behalve zo is.. de grote supermarkten (de kleine kruideniers niet inbegrepen uiteraard) of winkels kunnen hier een voorbeeld op nemen! Ook al is er misschien wel enige vorm van 'money business' in terug te vinden, een 'Hy' of 'How can i help you' bij het binnengaan van een winkel blijft nog altijd aangenaam en heeft zeker invloed op uw koopgedrag volgens mij! Een dom voorbeeld hiervan is te vinden bij 'Cold Stone'. Voor mensen die het niet kennen, vrijwel de lekkerste en meest eigenaardigste ice-cream shop in de VS... bij het geven van een 'Tip'... beginnen alle medewerkers te zingen om u te bedanken  1smile Ik zie dat hier al gebeuren  ;D

Hahaha de vergelijking met "Cold Stone" vind ik goed. Als jij van mij een ijshoorn met 2 bolletjes ijs voor 7 dollar koopt dan ga ik ook, na het geven van een dollar tip, voor jou zingen. Veel te duur! Zij hebben lekker ijs maar de prijs geeft mij een vervelende nasmaak.

#78 - 14-02-2007, 18:35 uur
I believe in the New Hampshire state motto: "Live Free Or Die"
http://newhampshireblog.blogspot.com

Rono

bloos Ik krijg altijd uitslag van het kraanwater in Dallas.
#79 - 28-02-2007, 14:43 uur

nbraakman

Wat mij opviel is de vriendelijkheid, en/of bereidheid om te willen helpen.
Bijvoorbeeld: toen we voor het eerst in 10 jaar weer eens naar de VS gingen (LA), moesten we overstappen op JFK.
We moesten van United's international terminal naar de domestic terminal. Gaat een treintje enzo, maar het was laat en we waren al 18 uur onderweg (goedkope tickets he).
Stond daar een gozer, met sportschoenen, een grote duffelbag, een zonnebril (beetje stereotype), maar heel aardig. Hij ons uitleggen hoe we er moesten komen, halverwege de uitleg zegtie zo van 'kom ik rij wel even mee' en ging voor hem compleet de verkeerde kant op om ons de weg te wijzen. Was cool.

Je hebt daar natuurlijk ook chagrijnige mensen, en ook hier in NL mensen die heel aardig zijn, maar ze doen niet meteen zo hun best om je te helpen, heb ik het idee.

Verder heb ik in winkels en restaurants in de VS vaker het gevoel dat ze echt blij zijn je te helpen, en rare variaties op bv het menu in een restaurant krijg je in de VS makkelijker geregeld dan hier (hier kan het wel, maar soms kost het meer of whatever).
#80 - 18-03-2007, 22:18 uur

Chiefram

Zoiets is mij hier ook een keer overkomen, jaren geleden. We woonden toen nog in Nederland en ik ging even twee dagen op en naar naar Denver om het een en ander te kopen (kleding). Ik moest van mijn vrouw 2 zakjes Beef Stew meenemen van een bepaald merk. Ik zag wel heel veel Beef Stew staan, maar niet van het merk dat mij was opgedragen, dus vroeg ik aan een toevallige voorbij komende winkelende vrouw of zij het misschien zag staan in de schappen.

Ze zocht mee, maar kon het ook niet vinden. Ik bedankt haar en ze ging haar eigen weg. Komt ze na 5 minuten ineens weer opdagen, opzoek naar mij met een zakje Beef Stew in haar handen van het merk dat ik zocht. Ongelooflijk, ze is gewoon verder gaan zoeken in de winkel voor mij!!!!

Typisch Amerikaans dit. :)
#81 - 01-04-2007, 18:38 uur

Willem goes Miami

Wat ik heerlijk vind is niet het eindeloze "Poldermodel" gebeuren. Het niet voordringen maar netjes op je beurt wachten.
24/7 open zijn voor alle daagse dingen etc. ;D

Wat mij juist opviel, en niet allen in de USA is dat je zo de Nederlanders eruit pikt. Voordringen, grote b*k, hard praten. ny-angry
#82 - 02-04-2007, 11:42 uur
Florida here we come, of toch naar Denver of Winston

USA_lover

Ik heb net alle berichten over Amerika vs. Nederland gelezen en ik moet zeggen dat ik nu nog gekker op dit land ben geworden dan dat ik al was  ;D. Mensen zoals Chiefram en Petra weten volgens mij wel waar ze het over hebben. Zij wonen daar al jaren en hebben veel dingen gezien en meegemaakt. Ik ben persoonlijk maar 1 keer naar de VS geweest (staat New York). Sinds mijn 5de heb ik de droom om naar de Verenigde Staten te verhuizen. En in al deze jaren (ik ben al 25) zijn er zo veel mensen geweest (vooral Nederlanders) die zelf nog nooit naar de VS waren gegaan maar genoeg commentaar en negatieve opmerkingen over het land en de mensen hadden  ny-angry. Ondanks al dat negatieve gepraat van (onwetende) mensen om me heen, heb ik nooit mijn droom opgegeven naar de VS te willen gaan. Na deze zomer ben ik klaar met mijn studie en zal ik alles eraan doen om naar dit mooie land te verhuizen. Ik verheug me op alle mooie dingen en vriendelijke mensen (ookal wordt dat gezien als "nep") maar ik ben ook klaar voor de moeilijke tijden die zullen komen. Ik besef me namelijk heel goed dat het niet makkelijk zal zijn om daar te komen en iets op te bouwen.

Btw, dit forum is echt geweldig! Mooi dat zoiets bestaat...   cheer cheerb cheerg cheerr
#83 - 25-04-2007, 12:47 uur

USofA

Het niet voordringen maar netjes op je beurt wachten.
Dat is inderdaad een negatief iets voor Nederlanders ja.

Wat mij juist opviel, en niet allen in de USA is dat je zo de Nederlanders eruit pikt. Voordringen, grote b*k, hard praten. ny-angry
Wat mij opviel op de Dominicaanse Republiek is dat het toch echt de Amerikanen zijn die graag laten horen dat ze er zijn door boven iedereen uit te praten  wink
Maar Nederlanders staan er wel om bekend overal bij te zijn ja.
#84 - 26-06-2007, 16:00 uur

DennisH

Wat mij opviel op de Dominicaanse Republiek is dat het toch echt de Amerikanen zijn die graag laten horen dat ze er zijn door boven iedereen uit te praten  wink
Maar Nederlanders staan er wel om bekend overal bij te zijn ja.

Klopt. Wat dat betreft zijn Amerikanen net Duitsers. In hun eigen land zijn het aardige beleefde hulpvaardige mensen.
Maar degenen die buiten hun land op vakantie gaan.....
#85 - 01-07-2007, 13:05 uur

USofA

Klopt. Wat dat betreft zijn Amerikanen net Duitsers. In hun eigen land zijn het aardige beleefde hulpvaardige mensen.
Maar degenen die buiten hun land op vakantie gaan.....
Nu komt de aap uit de mouw hoor  ;D
#86 - 03-07-2007, 10:54 uur

KKop

Er zijn veel verschillen tussen de VS en NL, en nog veel meer overeenkomsten (even een lekkere dooddoener als opening  shiny ).

Tijdens vakanties viel me destijds inderdaad op dat mensen, en vooral degenen die jou iets willen verkopen, ontzettend aardig zijn.  De eerste paar keren komt dat voor een nederlander over als 'nep', en heb je de neiging achter je te kijken, om te zien of daar wellicht de vriend van de verkoopster loopt naar wiens gezondheid ze zo vriendlijk vraagt :-)
Nu we hier alweer een tijdje wonen is dit gedrag natuurlijk vanzelfsprekend, ook voor onszelf; na een tijdje weet je niet beter dan een vriendelijk 'how are you' als begroeting.

Maar dit zijn allemaal uiterlijke verschijnselen. 

Wat mij echt tegen staat, als ik nu in NL op bezoek ben, is de betutteling (in het algemeen, maar van van de overheid in het bijzonder).  En nog meer, hoe de gemiddelde burger het gelaten accepteert.  Ik ben van huis uit niet zo'n rebel, en voelde mij toen ik nog in NL woonde prima 'onder' de verschillende regeringen.  Maar nu ik het van buitenaf kan bekijken, is dit echt een van de dingen die mij zouden weerhouden om ooit terug te verhuizen.

Wat mij in NL altijd erg goed doet, is hoe de hele 'political correctness' cultuur die we hier in de VS kennen, daar gelukkig (nog) niet aangeslagen is.  Gewoon ongezouten je mening geven als dat nodig is, zonder altijd bang te moeten zijn om iemand op zijn tenen te trappen.  Niet altijd verhullende eufemismen moeten gebruiken, maar man en paard noemen.
#87 - 08-07-2007, 17:55 uur

USofA

Wat mij in NL altijd erg goed doet, is hoe de hele 'political correctness' cultuur die we hier in de VS kennen, daar gelukkig (nog) niet aangeslagen is.  Gewoon ongezouten je mening geven als dat nodig is, zonder altijd bang te moeten zijn om iemand op zijn tenen te trappen. 
Toen iemand dat laatst deed heeft deze beste vent een aantal messteken mogen opvangen.
#88 - 09-07-2007, 12:16 uur

Tekkel

Wat mij in NL altijd erg goed doet, is hoe de hele 'political correctness' cultuur die we hier in de VS kennen, daar gelukkig (nog) niet aangeslagen is.  Gewoon ongezouten je mening geven als dat nodig is, zonder altijd bang te moeten zijn om iemand op zijn tenen te trappen.  Niet altijd verhullende eufemismen moeten gebruiken, maar man en paard noemen.
Dan heb jij de hele discussie rond de donorshow zeker ook niet meegekregen?
Als er ergens in de wereld politiek correct geleuterd wordt is het wel in Nederland.
Mensen als Pim, Theo en Geert zijn meer de uitzondering, dan de regel hoor.

Bart
#89 - 09-07-2007, 13:16 uur
Visum Australia granted; 12-01-2009

B-man

Dan heb jij de hele discussie rond de donorshow zeker ook niet meegekregen?
Als er ergens in de wereld politiek correct geleuterd wordt is het wel in Nederland.
Mensen als Pim, Theo en Geert zijn meer de uitzondering, dan de regel hoor.

Bart

Dit is hoe IK erover denk (laat iedereen dus vrij om zijn mening te geven en ga niet beweren dat ik gelijk heb  :D ;D ) :

Ik denk niet dat de donorshow een goed voorbeeld is, het idee was namelijk wel heel erg extreem vandaar dat er heel wat over te doen was. Daarnaast zou dit in de VS (en waarschijnlijk meerdere landen) waarschijnlijk meteen verboden zijn terwijl de politiek in Nederland het gewoon heeft laten doorgaan terwijl de hele wereld op zijn achterste poten stond. Zegt toch heel wat vind ik!

Daarbij vind ik dat ook iets anders dan "ongezouten je mening geven". Veel mensen vonden het smakeloos, dat mag toch, dat is hun MENING?! Ik vind dat wij het in Nederland echt niet slecht hebben, we zien altijd de negative dingen en laten de meeste positieve dingen als vanzelfsprekend passeren. Misschien dat we al die vanzelfsprekendheden is wat meer moeten waarderen en zien dat ze helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. We hebben een welvarend land met een zeer vrije en open samenleving en dat kan lang niet iedereen zeggen!

Dit gezegd hebbende, natuurlijk zijn er dingen waar ik me ook aan erger maar we zijn nu eenmaal niet perfect. Omdat ik me ergens aan erger of vind dat iets wel of niet kan wil nog niet zeggen dat ik gelijk heb. Zolang ik daarover wel gewoon mijn mening mag geven hoor je mij niet klagen!
#90 - 09-07-2007, 13:41 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

leden:

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15