Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Amerika vs Nederland!

Discussie gestart

Mr-Leo

Sterker nog, de politiek kan hier helemaal geen tv programma verbieden. Ook geen donor show. Als dat wel kon was het waarschijnlijk wel gebeurt.
#91 - 09-07-2007, 14:43 uur

KKop

Wat mij in NL altijd erg goed doet, is hoe de hele 'political correctness' cultuur die we hier in de VS kennen, daar gelukkig (nog) niet aangeslagen is.  Gewoon ongezouten je mening geven als dat nodig is, zonder altijd bang te moeten zijn om iemand op zijn tenen te trappen.  Niet altijd verhullende eufemismen moeten gebruiken, maar man en paard noemen.
Dan heb jij de hele discussie rond de donorshow zeker ook niet meegekregen?
Als er ergens in de wereld politiek correct geleuterd wordt is het wel in Nederland.
Mensen als Pim, Theo en Geert zijn meer de uitzondering, dan de regel hoor.

Bart

Mijn 'ongezouten je mening geven' bedoelde ik meer op een persoonlijk niveau, in gesprekken met vrienden, collega's, kennissen.  Hier in de VS zou ik het nooit in mijn hoofd halen om met collega's een discussie over (bijvoorbeeld) huidskleur of religie te beginnen, in NL deed ik dat wel, kwam niet in mij op dat niet te doen.  Uitkomen voor je mening kan hier veel sneller uitgelegd worden als zijnde discriminerend t.o.v. een persoon die het niet met jou eens is, en kan in sommige gevallen je duur te staan komen.  Het is niet zo dat de gemiddelde amerikaan in angst leeft en niet voor zijn mening zal uitkomen, maar ze zijn er wel degelijk veel voorzichtiger mee. 

Amerikanen zijn (terecht) trots op hun in de grondwet vastgelegde vrijheden, waarvan die van meningsuiting een heel belangrijke is.  Maar er is een verschil tussen wettelijk vastgelegde vrijheden, en de dagelijkse praktijk.  Ik denk dat in de dagelijkse praktijk nederlanders vrijer durven te spreken dan amerikanen.  De oorzaak is naar mijn mening de 'political correctness' cultuur, en de gretigheid waarmee men hier naar de rechter stapt wanneer men zich gekrenkt voelt.

Voel me desondanks toch heel erg thuis hier als 'Dutch-American'  :-)

#92 - 09-07-2007, 18:45 uur

PetraVS

Daarnaast zou dit in de VS (en waarschijnlijk meerdere landen) waarschijnlijk meteen verboden zijn terwijl de politiek in Nederland het gewoon heeft laten doorgaan terwijl de hele wereld op zijn achterste poten stond. Zegt toch heel wat vind ik!

Nee, dat zou in de VS niet verboden zijn.  Waar baseer je die mening op?  De publieke kanalen hier (net als in Nederland) zijn aan bepaalde regels gebonden, maar de prive kanalen niet.  En zelfs als NBC, ABC, CBS of Fox dat had willen uitzenden ben ik er helemaal niet zeker van, dat dat verboden zou zijn.  Vrijheid van meningsuiting is namelijk een constitutioneel recht hier en dat wordt ver doorgevoerd.  Er zou wel een enorme discussie over opgelaaid zijn, net als in Nederland, daar niet van.
#93 - 10-07-2007, 01:21 uur

PetraVS

Hier in de VS zou ik het nooit in mijn hoofd halen om met collega's een discussie over (bijvoorbeeld) huidskleur of religie te beginnen, in NL deed ik dat wel, kwam niet in mij op dat niet te doen.  Uitkomen voor je mening kan hier veel sneller uitgelegd worden als zijnde discriminerend t.o.v. een persoon die het niet met jou eens is, en kan in sommige gevallen je duur te staan komen.  Het is niet zo dat de gemiddelde amerikaan in angst leeft en niet voor zijn mening zal uitkomen, maar ze zijn er wel degelijk veel voorzichtiger mee. 

Amerikanen zijn (terecht) trots op hun in de grondwet vastgelegde vrijheden, waarvan die van meningsuiting een heel belangrijke is.  Maar er is een verschil tussen wettelijk vastgelegde vrijheden, en de dagelijkse praktijk.  Ik denk dat in de dagelijkse praktijk nederlanders vrijer durven te spreken dan amerikanen.  De oorzaak is naar mijn mening de 'political correctness' cultuur, en de gretigheid waarmee men hier naar de rechter stapt wanneer men zich gekrenkt voelt.

Voel me desondanks toch heel erg thuis hier als 'Dutch-American'  :-)

In het dagelijks leven, althans hier, valt dit allemaal erg mee (vooral het naar de rechter stappen).  Ik heb zeer diepgaande gesprekken over religie, huidskleur en dergelijke gehad met een heel gemengd gezelschap.  Ik denk wel, dat Amerikanen meer leven naar het motto: "If you can't say something nice, don't say anything at all".  Dat staat mij zeer aan en ik pas het ook in mijn opvoeding van de kinderen toe.  Als iemand bijvoorbeeld een nieuwe bril heeft (ik noem maar wat) en ik vind er niets aan, wat heeft diegene er dan aan, dat ik mijn mening uitspreek?  Dan zeg ik liever gewoon niets.
#94 - 10-07-2007, 02:04 uur

E-line

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb ook nog wel een paar dingetjes..

+

Iedereen is super vriendelijk (of het nou gemeend is of niet) ik heb echt de vreemdste dingen meegemaakt die ik in NL nooit zal meemaken!!
Je hoeft maar wat langer naar links of naar rechts te kijken en er vraagt wel iemand.. are you lost? Can I help you? En als je dan toegeeft,
krijg je altijd de vraag waar je vandaan komt. Als je dan 'from Holland' zegt, krijg je altijd owww.. from Hooolllaand.. en dan krijg je (bijna altijd) een
verhaaltje over een vriend/zus/stagair/ weet ik veel wie die ze kennen die uit Holland komt.. echt grappig!
Verder vroeg een jongen die in het zelfde Hostel verbleef in New York of hij moest helpen met m'n koffers (toen hij mijn zware koffers zag) hij is 15 min!! meegelopen
naar de Subway waar ik naartoe moest slepend met mijn koffers! (terwijl hij daar zelf vakantie had!) ik heb de hele weg naar de Subway gedacht.. wil hij hier geld voor? Rent ie er dadelijk vandoor met mijn spullen?  Maar nee hoor, hij wilde gewoon vriendelijk zijn!

Verder zijn de re-fills altijd mooi meegenomen, en de lage prijzen natuurlijk ook!! (ook al moet je dan achteraf tegen de douane liegen.. nee.. ik heb niks gekocht in Amerika??)

-

Wat me verder opviel is dat de douches echt super laag zijn ( zou kunnen dat wij er net pech mee hadden, niet iederen kan zo groot zijn als de hollanders)
En de tax die telkens bij de producten kwam als je aan de kassa kwam vallen natuurlijk ook tegen als je Hollander bent.. maar heel storend was het niet.

#95 - 16-08-2007, 22:38 uur

romy

Wat mij behoorlijk tegen viel waren de toiletten. Wat een bende in de restaurants en de tankstations terwijl langs de kant van de interstates het absurd netjes was! En dan die enorme kieren die ze tussen de deuren laten op toiletten, je ziet zo ongeveer alles wat je buurvrouw doet! Dat kan toch wel anders? En dan van die korte deurtjes, je ziet de knieën als men gehurkt op de pot zit. Dat vond ik verre van prettig. Typisch dat ik dit nog niet eerder gelezen heb hier. Maar het kan zijn dat het alleen aan de Oostkust zo is want daar zijn we 2 weken naar toe geweest. Wat ik ook minder vond zijn de ontelbare traillers die langs de weg stonden, ja zelfs in de bermen naast de interstates, en dan helemaal uitgeleefd aan de buitenkant. Als dat je eerste indruk is van Amerika wat bij ons het geval was daar we 8 uren moesten rijden van Atlanta naar Memphis, dan word je daar niet vrolijk van.

Positief is de enorme discipline die Amerikanen hebben: Nergens lange wachtrijen, 1X in zeer druk verkeer gereden in Orlando maar niet 1X file. Alles is erg goed ge-organiseerd; Vervoer bijv. naar Graceland, bediening van eten en drinken bij een dinnershow. Dat is veel beter dan in Nederland waar men onverschillig zou doen. En inderdaad zoals menigeen hier vertelt: De spontaniteit van de Amerikanen, echt leuk! Ik heb elke dag wel een kompliment gehad: "nice hat, I like your necklace, cute shoes"...
Natuurlijk zijn ze het direkt weer vergeten maar op die momenten zelf menen ze het anders zouden ze het niet zeggen.
Al met al voelde ik me best welkom overal en ik heb me niet 1X onveilig gevoeld, ook niet vlakbij de zogeheten donkere buurten in North-Carolina. Het valt of staat ook met je eigen houding denk ik.
#96 - 17-08-2007, 15:55 uur

Staceybeesie

Al met al voelde ik me best welkom overal en ik heb me niet 1X onveilig gevoeld, ook niet vlakbij de zogeheten donkere buurten in North-Carolina. Het valt of staat ook met je eigen houding denk ik.

Waar ben je geweest in North Carolina als ik vragen mag?
#97 - 17-08-2007, 16:30 uur
Groetjes Petra

romy

We zijn in Rockingham geweest waar mijn schoonouders 2 jaar gewoond hebben. En langs Ralleigh en Charlotte maar we kwamen er puur voor het huis van mijn schoonouders, dat was een emotioneel weerzien voor mijn man daar zijn vader overleden is.
#98 - 17-08-2007, 17:56 uur

hollandranch

Daarnaast zou dit in de VS (en waarschijnlijk meerdere landen) waarschijnlijk meteen verboden zijn terwijl de politiek in Nederland het gewoon heeft laten doorgaan terwijl de hele wereld op zijn achterste poten stond. Zegt toch heel wat vind ik!

Nee, dat zou in de VS niet verboden zijn.  Waar baseer je die mening op?  De publieke kanalen hier (net als in Nederland) zijn aan bepaalde regels gebonden, maar de prive kanalen niet.  En zelfs als NBC, ABC, CBS of Fox dat had willen uitzenden ben ik er helemaal niet zeker van, dat dat verboden zou zijn.  Vrijheid van meningsuiting is namelijk een constitutioneel recht hier en dat wordt ver doorgevoerd.  Er zou wel een enorme discussie over opgelaaid zijn, net als in Nederland, daar niet van.

Kweetniet waarom zeg maar de commerciele zenders wel alle scheldwoorden wegpiepen en het bloot verdoezelen en blijkbaar worden grote evenementen zoals de Superbowl iets van 1.5 minuut vertraagd uitgezonden om te voorkomen dat een van de Jacksons een tiet laat zien  2006-10 Zal wel iets mee te maken hebben met de wat overderven fantsoennorm soms. Onlangs wilden iemand het B-word verbieden, Bitch dus, je zou een vrouwjeshond zijn 2006-18
#99 - 18-08-2007, 00:20 uur

DennisH

Onlangs wilden iemand het B-word verbieden, Bitch dus, je zou een vrouwjeshond zijn 2006-18

Volstrekt logisch, da's natuurlijk een Gender-Challenged-Canine :D
#100 - 20-08-2007, 10:30 uur

Mr-Leo

Redelijk wat TV gekeken in de states. Wat mij heel erg op viel is niet alleen het weg piepen maar ook het weglaten van hele stukken uit films!

Ik vind de film Pulp Fiction erg leuk maar de US versie is niks aan. Nu is dit ook wel een film met veel geweld maar ze hadden gewoon hele stukken uit de film geknipt!

Voor de kenners: Als Butch en Mr Wallace in die kelder vastgehouden worden... die kerel in het leer die uit die kist komt is er helemaal uit geknipt.
#101 - 20-08-2007, 12:05 uur

Staceybeesie

We zijn in Rockingham geweest waar mijn schoonouders 2 jaar gewoond hebben. En langs Ralleigh en Charlotte maar we kwamen er puur voor het huis van mijn schoonouders, dat was een emotioneel weerzien voor mijn man daar zijn vader overleden is.

Wij zijn onlangs ook nog in Rockingham geweest trouwens. Bij the Dragway, was Kevertjes dag toen.
Ben in Charlotte zelf nog niet echt geweest, wel in de voorsteden ervan en natuurlijk in Raleigh, daar wonen wij vlak bij.

#102 - 20-08-2007, 15:02 uur
Groetjes Petra

hollandranch

Redelijk wat TV gekeken in de states. Wat mij heel erg op viel is niet alleen het weg piepen maar ook het weglaten van hele stukken uit films!

Ik vind de film Pulp Fiction erg leuk maar de US versie is niks aan. Nu is dit ook wel een film met veel geweld maar ze hadden gewoon hele stukken uit de film geknipt!

Voor de kenners: Als Butch en Mr Wallace in die kelder vastgehouden worden... die kerel in het leer die uit die kist komt is er helemaal uit geknipt.

Kijk net op CCN en zie min of meer hoe een man gedood wordt door een stier, oook zijn de hondengevechten van American Football ster Vic gewoon uitgezonden, zat net aan mijn avondmaal, maar dat zal wel met de vrijheid van pers te maken hebben  :P
#103 - 21-08-2007, 05:48 uur

Michiel77

Alles goed als er maar geen tepel in beeld komt. ;)
#104 - 21-08-2007, 09:28 uur

bgroeneveld

Ik herinner me een programma in de 'kindertijd', dus voor 8 uur 's avonds, waar een revolver tegen het hoofd van iemand werd gedrukt waarna de trekker werd overgehaald. Je zag nog net geen bloedspatten. Maar het woord sh*t werd weggepiept.
#105 - 21-08-2007, 14:34 uur

leden:

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15