Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Belastingaangifte in de USA

Discussie gestart

Chiefram

Ik heb een vraag voor hen die al langer in de USA wonen dan ik:

Wij zijn op 2 december 2004 Amerika (de staat Illinois) binnengekomen.

In 2005 hebben wij geen (automatisch) bericht gehad van de IRS voor aangifte in die ene maand in 2004. (Ik heb ook niet gewerkt die maand, dus er valt weinig aan te geven).

Ik heb in 2005 wel gewerkt, dus inkomsten genoten.

Op 28 november 2005 zijn wij verhuisd van de staat Illinois naar de staat Colorado.

Krijg ik nu zometeen automatisch van de IRS een soort van belastingformulier toegezonden per post, of moet ik hier zelf achteraan?

Omdat ik nog niet veel kennis heb van het Amerikaanse belastingstelsel, wil ik graag een belastingadviseur inhuren die voor mij alles invult en regelt. Maar kan/mag die adviseur alleen de aanvraag regelen vanaf 28 november 2005, dus vanaf de tijd dat ik in Colorado woon, of is hij ook gemachtigd dit te doen voor de periode dat ik in Illinouis heb gewoond? Of moet ik in Illinois ook een belastingadviseur zien te vinden?

Ik zag namelijk op mijn salarisstrookjes dat er kumulatieven staan aan de linkerkant. Sinds ik namelijk in Colorado woon, zijn die kumulatieven namelijk weer vanaf 'nul' begonnen, alsof ik nooit eerder salaris zou hebben ontvangen in 2005.

Krijg je normaal ook aan het eind van het jaar een 'jaaroverzicht' van je werkgever in Amerika, zoals in Nederland het geval is, of moet ik de laatste salarisstroken overleggen?

Ik heb nog nooit iets met de IRS hier van doen gehad en zal er nu zometeen voor het eerst mee in aanraking komen.

Dan nog een vraag aan Loek: Weet jij toevallig niet een goede belastingadviseur in Colorado die mij zou kunnen helpen met de aanvraag voor 2005, of zijn adviseurs hier ook nog eens 'county' gebonden?

#1 - 03-01-2006, 04:31 uur

Loek

De IRS stuurt alleen post naar je als ze weten waar je woont, dus meestal naar het adres vanwaar je vorig jaar je aangifte hebt ingevuld.  Maar het is je eigen verantwoordelijkheid om aangifte te doen, of je nu bericht van de IRS krijgt of niet.   

De aangifte gaat voor 90% over de Federal Taxes.  State taxes zijn in Colorado gebaseerd op wat je Federal income is geweest.  Ik heb de afgelopen 12 jaar mijn aangifte altijd zelf ingevuld met behulp van Turbo Tax software (ongeveer $40) net als de meeste andere mensen die ik ken.  Met deze software is het een fluitje van een cent, je krijgt voortdurend adviezen tijdens het invullen met betrekking tot aftrekposten en dergelijke.  De software drukt alle formulieren af voor als je het per post in wilt sturen, of je kunt via deze software electronisch aangifte doen.

Ik weet alleen iemand bij ons in de wijk die belastingaangiftes doet, maar dat zal wel tever weg zijn voor jouw.  Je zou bij een kantoor van H&R-Block langs kunnen gaan.  Zij bieden verschillende vormen van hulp aan bij het invullen van de aangifte.  De kosten varieren naar rato van de geleverde hoeveelheid werk.  Of deze kosten voor jouw de moeite lonen zul je zelf moeten bepalen.
#2 - 03-01-2006, 16:42 uur
« Laatst bewerkt op: 03-01-2006, 16:44 uur door Loek »

Chiefram

Ok, bedankt voor de uitleg Loek. Ik ga in mijn geval toch eerst even kontakt opnemen met H&R Block, want ik wil geen fouten maken hier met de IRS. Voor je het weet sta ik op de zwarte lijst en dat wil ik echt voorkomen.

Ik zal ook de software kopen, misschien valt het allemaal wel mee en maak ik me zorgen om niets. Die software moet je elk jaar opnieuw aanschaffen, inverband met het wijzigen van het belastingstelsel?
#3 - 03-01-2006, 17:42 uur

Loek

Ja, elk jaar veranderen er weer details in de regels en dus moet je nieuwe software aanschaffen.  Maar troost je, het is een van de zaken die je weer van je belasting mag aftrekken  ;)
#4 - 04-01-2006, 00:41 uur

bgroeneveld

Ik zou de belastingaangifte het eerste jaar door H&R Block of een man/vrouw die je aangeraden wordt door goede kennissen/collega's laten doen. Volgend jaar kun je het zelf eens proberen met behulp van TurboTax of TaxCut of een ander programma.
De VS wil in principe dat je over je hele, wereldwijde inkomsten, belasting betaalt. Als je in Nederland ook belasting/sociale lasten betaalt, kun je daarvoor krediet krijgen bij de Amerikaanse aangifte.
Iedere staat waar je in 2005 gewoond hebt, wil een brokje belasting. Belastingsoftware heeft die regels voor elke staat apart, toen ik in New Jersey woonde en in New York werkte, moet ik twee programmatjes doorlopen.
Je werkgever stuurt elk jaar een W-2 formulier, ik dacht verplicht voor 31 januari, vraag aan je consulent, afdeling personeelszaken.
Freelance inkomsten worden gemeld via een formulier 1099, rente komt op een ander formulier. 't Is allemaal redelijk eenvoudig, maar je moet het een keer gezien hebben, vandaar de suggestie van een hulpje.
Als je nog steeds Nederlander bent heb je het voordeel, dat je in de VS belasting betaalt, maar rechten hebt in Nederland. Amerikanen klagen vaak over hoge belastingen, maar ze weten niet waar ze het over hebben. Aan de andere kant: in Nederland krijg je heel wat meer voor je belasting, vooral als je oud bent.
#5 - 29-01-2006, 20:52 uur

PetraVS

Chief,

Voor jou is het helemaal interessant om via een bedrijf als H&R Block te filen, omdat je veel van huis uit werkt.  Veel van de dingen, die je in huis gebruikt, zijn aftrekbaar.  Er zijn allerlei aparte regeltjes voor thuiswerkers, die nogal ingewikkeld zijn om zelf uit te vogelen.
#6 - 30-01-2006, 01:07 uur

Chiefram

Wat toevallig dat jullie allemaal hetzelfde zeggen. Laat ik nu gisteren (zaterdag) bij H&R Block zijn langsgeweest en heb een afspraak staan morgen (maandag) om 11:30 uur.

Ik heb al het een en ander verzameld om mee te nemen. Het is voor mij ook allemaal nieuw, omdat ik in 2005 zowel in Illinois als in Colorado heb gewoond en mijn werkgever heeft inderdaad 2 verschillende (een voor IL en een voor CO) W2 formulieren opgestuurd. Maar ook Coldwell Bankers Mortgage heeft zo'n formulier toegezonden omdat wij in 2005 ook een eigen woning hebben gekocht. Volgens een kollega kan ik ook nog een gedeelte van de huur/hypotheek terugkrijgen, omdat ik 1 volledige kamer als werkkamer gebrui, dus ook een gedeelte stookkosten en elektriciteit kan worden afgetrokken, evenals de verhuizing van Nederland naar Amerika, omdat ik voor hetzelfde bedrijf werk, aldus een belastingadviseur die ik 1x gesproken had in Illinois.

Al met al voor iemand die geen ervaring met het Amerikaanse belastingstelsel heeft, toch wel een fijn gevoel dat er zoiets is als H&R Block. Morgen zie ik wel wat er allemaal komt uitrollen. Ik hoop dat ik wat terug krijg, want dat kan ik hard gebruiken nu we met de verbouwing (basement) enzo in huis bezig zijn.

#7 - 30-01-2006, 06:39 uur

Chiefram

Even een update...

Vorige week ben ik bij H&R Block geweest om mij te laten helpen met de belastingformuieren. Ik moest naast de federal tax ook state tax van de staten Illinois en Colorado in (laten) vullen. Het was allemaal binnen een uurtje geregeld, fantastisch!

Terwijl de belastingkonsulente mij met alles mee liet kijken, kwam ik er achter dat ik het achteraf net zo goed zelf had kunnen doen. Dan stak ik die bijna $300 dollar die ik moest betalen gewoon in mijn zak. Maar goed, volgend jaar ga ik het lekker zelf invullen.

Vandaag heb ik met het programma TurboTax de aangifte voor mijn zoon gedaan over het jaar 2005. Helemaal zelf en het is onmogelijk om een fout te maken. Zo simpel, daar kan Nederland nog een puntje aan zuigen! Het is gewoon een lachertje, het invullen van de belastingformulieren.
#8 - 08-02-2006, 01:29 uur

Loek

En vergeet niet de kosten voor het TurboTax programma zelf op te voeren als een aftrekpost   ;)
#9 - 08-02-2006, 16:58 uur

Chiefram

En vergeet niet de kosten voor het TurboTax programma zelf op te voeren als een aftrekpost   ;)

Vergeten... ;(
#10 - 08-02-2006, 17:09 uur

USvsNL


Scheelt het nou veel met de kosten in Amerika? Veel spullen zijn daar goedkoper dan bij ons met de euro. Maar verzekeringen zijn wel weer duurder, maar belastingen weer goedkoper. Hoe zit dat nou? Vinden jullie Amerika nou duurder of goedkoper jaarlijks?
Gewoon intresse  ;)

#11 - 13-02-2006, 21:56 uur

Chiefram

Geen idee hoe iemand anders ervaringen zijn, maar dit is wat mijn persoonlijke ervaring is:

- Verzekeringen zijn hier vele malen goedkoper dan in Nederland. Met name de autoverzekeringen zijn onvoorstelbaar laag;
- Belastingen zijn hier heel veel lager dan in Nederland, met name de loonbelastingen;
- Ziektekostenverzekeringen zijn hier duur, maar als je werkgever (net als in Nederland) alles betaalt dan zit er weinig verschil in;
- Heel veel spullen zijn hier in de US inderdaad stukken voordeliger dan in Europa. Met name CD's en kleding;
- Onroerendgoed belastingen zijn hier in de regel vele malen hoger dan in Nederland;
- School/studeren is hier zoveel duurder dan in Nederland, dit is niet (meer) met elkaar te vergelijken;

Heel vreemd, maar mij valt op dat alle levensnoodzakelijke uitgaven in Amerika vele malen hoger liggen dan in Nederland, terwijl de niet noodzakelijke dingen als luxe hier weer vele malen goedkoper zijn dan in Nederland.

Al met al denk ik dat het allemaal zo'n beetje op hetzelfde neerkomt, alleen heb je hier voor het zelfde geld een veel luxer en vrijer leven dan in Nederland. Amerika is super, maar heeft ook echt wel haar gebreken. Dit kompenseert weer met de leukere kant van dit leven. Het is maar net waar je voor kiest.

#12 - 14-02-2006, 00:46 uur

Loek

Ik vind onroerend goederenbelasting wel meevallen, maar het ligt eraan waar je woont. Mijn eerste huis in Denver kostte kwa onroerend goederenbelasting net zoveel als mijn huis in Utrecht. 

Wat ik weer wel duur vind zijn zaken als verse groenten en fruit, en sommige andere dagelijkse boodschappen zoals melk.  Verse groenten en fruit zijn soms wel het dubbele van wat het in NL kost, en dat soort kosten kom je regelmatig tegen.  Vaak schommelen de prijzen behoorlijk door seizoensinvloeden.  Mais (corn) kun je bepaalde tijden van het jaar voor 10 cent per stuk kopen, maar op andere tijden kosten ze 1 dollar per stuk.   Wat soms de vergelijking moeilijk maakt is het feit dat sommige zaken in nederland per stuk worden afgerekend en hier per pond.  Dan wordt het appels met peren vergelijken ;)

Goedkoper dan in nederland zijn kranten en tijdschrift abonnementen, maar dat komt waarschijnlijk door de vele reclame erin of de veel grotere oplages.  Boeken en paperbacks zijn ook relatief geodkoop vergeleken bij NL.  Autoverzekeringen kan ik niet vergelijken, want de laatste keer dat ik in NL een autoverzekering had was 13 jaar geleden, en die was destijds stukken goedkoper dan de US verzekering die ik later dat jaar afsloot.  Maar als ik de verhalen van anderen hoor, zijn autoverzekeringspremies in NL behoorlijk gestegen sinds ik daar weg ben.   Ook veel service gerelateerde zaken zijn hier vaak goedkoper, zoals een loodgieter, tuinman, schilder enz.  Wegenbelasting heb je hier niet, maar wel ownership taxes op autos die afhankelijk is van de leeftijd van de auto.  Op mijn niewste auto betaal ik $350 per jaar, op de oudste $40.  Maar als het naar gewicht zou gaan zoals in NL zou mijn pickup waarschijnlijk de kroon spannen met zijn 4000 kg  :o


#13 - 14-02-2006, 19:03 uur
« Laatst bewerkt op: 14-02-2006, 19:06 uur door Loek »

Chiefram

Inderdaad zijn groenten en fruit ontzettend duur hier, dat was ons ook al opgevallen.

Wij hebben nog wel de laatste jaren in Nederland meegemaakt dat de prijzen in de supermarkten na de komst van de euro zijn verdubbeld. Over het algemeen denk ik niet dat er nu nog verschil zit tussen de rekening van een Nederlands boodschappenwagentje en een Amerikaans boodschappenwagentje.

Het onroerend goed/property tax gebeuren:
In Nederland betaalden wij bijna 700 euro aan onroerendgoedbelasting per jaar. Hier in CO is dit $2,400 dollar per jaar. In ons geval dus 'duurder' dan in Nederland, maar het ligt er inderdaad aan waar je woont. Er zijn gebieden waar je ca. $12,000 dollar property tax per jaar moet betalen voor hetzelfde huis als waar wij nu wonen, maar er zijn ook gebieden die helemaal geen property tax hoeven te betalen of misschien minder dan nu het geval is.

#14 - 14-02-2006, 19:15 uur
« Laatst bewerkt op: 14-02-2006, 19:18 uur door Chiefram »

marby

Ik betaal bijna $3200 aan onroerend goed belasting in St. Louis. Het gaat hier (waarschijnlijk net als overal in Amerika) om de getaxeerde waarde van het huis.

Je betaald hier weliswaar geen wegenbelasting, maar voor mijn twee autos ben ik wel elk jaar $500 kwijt aan Personal Property Tax. In California heette dat gewoon Vehicle Registration, maar kwam op ongeveer hetzelfde bedrag uit.
Moet je dat in Nederland ook nog betalen bovenop de wegenbelasting? Ik heb nooit een auto gehad daar, vandaar dat ik dat niet weet.

En bloemen. Die zijn hier ongeloofijk duur. $2.00 voor een enkele bloem, daar haal ik dus geen boeket voor.

Wat groentes en fruit betreft, ik heb geleerd om erg scherp in te kopen. Ik koop mijn verswaren op een boerenmarkt, en koop eigenlijk alleen maar wat in seizoen is. Dan vallen de prijzen nog wel mee. Ik val altijd stijl achterover als ik bij Dierbergs of Schnuck's kijk naar de prijzen van frambosen in februarie.

Margaret
#15 - 14-02-2006, 21:11 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15