Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

ING pas

Discussie gestart

peter1962

Ik heb de uitzending van KASSA (VARA) niet gezien maar las wel het artikel op de site
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=4623972

Het gaat over problemen in het buitenland, o.a. Amerika, met de nieuwe ING pas
    
Wat is er aan de hand met het nieuwe ING-pasje met chip?
In een aantal landen kan het voorkomen dat de nieuwe pas met EMV-chip niet goed werkt. Bijvoorbeeld in Tanzania, Zanzibar, Nigeria, Egypte, Marokko, Guatemala, Paraguay, Syrië, India, Engeland, België, Frankrijk, Amerika en Canada.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

peter
#1 - 12-04-2009, 23:25 uur
APRIL kan niet snel genoeg komen!!

koosv

die uitzending heb ik  gezien, en die werpt toch wel vragen op.
ik heb een DSB pasje met zo'n chip. vorig jaar juni heb ik die gebruikt in de VS in oa wal-marts om via cash back, geld op te nemen.
overigens is dat de voordeligste manier om dollars te "krijgen".

toen had ik geen problemen, maar ik gebruikte alleen de magneetstrip, en volgens de knaap in die uitzending zou de machine dan de betaling moeten weigeren omdat er een EMV chip in het pasje zit en die krijgt voorrang volgens de theorie.
voorzichtige conclusie is dat toen de software (nog) niet was aangepast.

Koos.
#2 - 13-04-2009, 00:07 uur

Bakvet

Omdat ik ook net een nieuwe ING pas had, heb ik hem opzettelijk op een aantal plekken gebruikt.

De nieuwe ING pas werkte probleemloos, heb er drie keer cash back mee opgenomen in de supermarkt; er mee betaald bij Walmart en betaald bij goedkope benzinepompen die geen CC's accepteerden. Ook een ING ATM-automaat slikte hem, maar ik heb de transactie afgebroken omdat het ding niet zei: "Welkom ING klant, u mag hier gratis pinnen."

Maar goed, de reden dat het zonder problemen werkt is dat het hele EMV-chip gebeuren in de VS nog niet ingeburgerd is, bijna 100% van de kaartlezers moet nog vervangen worden door een apparaat dat die chip kan lezen. EMV staat volgens mij voor Eurocard/Mastercard/Visa en vooral het begrip Euro zal in de VS wel allergische reacties teweeg brengen. Maak je dus geen zorgen voor de VS met een nieuwe ING pas.
#3 - 13-04-2009, 09:55 uur

peter1962

Bij welke banken / ATM's krijg jij dan de melding:  "Welkom ING klant, u mag hier gratis pinnen" ?


Peter
#4 - 13-04-2009, 10:03 uur
APRIL kan niet snel genoeg komen!!

koosv

ik heb het zojuist nagekeken http://www.ing.nl/Images/Kostenoverzicht_tcm7-28343.pdf

ING rekent de volgende tarieven buiten de eurozone voor betaalpasjes:
betalingen in winkels: koersopslag van 0.8 %
pinnen via ATM machine (geld uit de muur) koersopslag + € 1.82 als je een basispakket hebt
dat zou mogelijk de verklaring zijn van het gratis pinnen, voorzover je een ander pakket hebt.

er zijn ook banken die geen koersopslag berekenen! DSB, Argenta en Triodos bank, ik zal morgen de DSB bank bellen of er inmiddels niet
een wijziging heeft plaatsgevonden.

waar ik wel verbaasd van opkijk is dat bij ouderwets geldwisselen (dollars/euro) bij een bank thans een lieve 8 % toeslag geldt.
sinds wanneer is dat eigenlijk??
maar ik begrijp het wel, die rode ferrari van de bank waarmee die dollars worden vervoerd, verbruikt heel wat benzine.....

Koos
#5 - 13-04-2009, 12:15 uur

Bakvet

NUL komma acht procent, niet acht procent. Stel de koers is op dit moment $1 = EUR 0,753 - dan zegt ING: we rekenen met een wisselkoers van 1,008 * 0,753 = 0,759 euro.

Je boodschappen bij Target kosten bijvoorbeeld $60 bij elkaar. Dan rekent ING niet EUR 45,18 maar 45,54 ofwel 36 eurocent extra.

Het is maar heel kort geweest dat de Postbank geen toeslag rekende, rond de eeuwwisseling was dat. Bij de invoering van de girale euro introduceerden ze het f 0,25 kwartje voor betalingen buiten de EU en 1 of twee jaar geleden verviel het kwartje en kwam de koersopslag.

Een van de oorzaken is dat Amerikaanse banken door je jaren heen steeds hogere tarieven zijn gaan rekenen voor alles wat ze konden bedenken- en het feit dat de eerste Republikeinen in het Congres die daar iets aan wil doen nog gekozen moet worden.
#6 - 13-04-2009, 16:41 uur

ceetje

pinnen via ATM machine (geld uit de muur) koersopslag + € 1.82 als je een basispakket hebt
dat zou mogelijk de verklaring zijn van het gratis pinnen, voorzover je een ander pakket hebt.
Met het betaalpakket van de oude postbank  :'( blijft het pinnen buiten de eurozone gratis. Nou ja gratis ... er komt geen €1.82 bij. Tenminste als je kán pinnen met je nieuwe ING-pas. Heb wel de uitzending gezien: het was een technisch verhaal, maar de tip van de ING-man was om, als je niet kan pinnen, het te proberen bij een andere bank. Het probleem schijnt in de machines te zitten. Eigenlijk zijn deze passen nog een beetje te modern, ofzo  ???
#7 - 13-04-2009, 19:56 uur

koosv

@Bakvet
jawel, maar ik heb het over de omwisselkoers bij de bank in nederland, voor zover je dus  euro's gaat omwisselen tegen papieren $$
zelf houd ik bewust altijd wat dollars over, dus in principe wissel ik nooit.

op teletekst staat bij amerikaanse dollar voor vandaag-->
u verkoopt voor 1.4361, u koopt voor 1.2206.

dat is 8% t.o.v. de middenkoers
ofwel als je het omrekent t.o.v de euro: u verkoopt voor 0.69 en koopt voor 0.82 , dat rekent makkelijker
nu stap ik weer in mijn rode ferrari om wat dollars te halen.

@ceetje
je moet onderscheid maken tussen geld uit de muur halen via een ATM machine en betalen in een winkel, dat zijn twee verschillende
zaken. DSB, Argenta en Triodos (bron consumentenbond) rekenen voor beide handelingen niets en hebben zelfs geen koersopslag, tenzij de
tarieven recentelijk veranderd zijn. Voor de tarieven van ING verwijs ik naar de bijgevoegde koppeling in mijn vorig bericht.

Koos
#8 - 13-04-2009, 21:19 uur

Bakvet

Ah, nu zie ik wat je bedoelt. :)
#9 - 13-04-2009, 22:23 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15