Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Geschiedenis van Amerika

Discussie gestart

MeneerDijk

Aangezien ik van plan ben om ooit permanent richting de VS te vertrekken, lijkt het me verstandig om me te verdiepen in de geschiedenis van het land. Ik kon helaas nog geen thread vinden over het onderwerp. (waarschijnlijk kijk ik gewoon niet goed  embarressed )

Tijdens mijn laatse bezoek aan de VS heb ik bij 'Half Price books' US history for dummies gekocht. Hoewel het niet echt een serieuze benadering lijkt te hebben op het onderwerp, vindt ik het een erg interresant boek. De belangrijkste punten worden op een luchtige en een vrij neutrale manier behandeld. Ook bevat het voor Nederlanders interresante feiten. Zo wist ik bijvoorbeeld nog niet dat de Pelgrims op de Mayflower eerst in Nederland hebben gewoond vanwege de godsdienstvrijheid, maar omdat ze niet wilden dat hun kinderen 'vernederlandsten' zijn ze maar naar de nieuwe wereld getrokken.

Anyway, het lijkt me leuk om het over de geschiedenis van de VS te hebben, en ik ben benieuwd welke bronnen andere leden gebruiken om meer over dit onderwerp te weten te komen. En wat jullie favoriete onderwerpen zijn.

#1 - 22-01-2007, 09:37 uur



Tink

Ik gebruik om snel feiting op te zoeken en kinks te vinden Wikipedia, de site met antwoorden. ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Usa

Mijn favoriete onderwerp verschilt nogal. Ik heb boeken over het White House en dan met name over de vrouwen van presidenten, biografieen etc. Dat geeft een heel ander zicht op gebeurtenissen en op zo'n president.
Op het moment houd ik me bezig met de geschiedenis van Oregon en dan met name de Oregon trail van Lewis and Clark, hun dagboeken zijn interessant en grappig vooral om te lezen hoe teleurgesteld ze waren in het gebied dat nu Oregon heet. Een stuk land aan de overkant in Washington hebben ze 'Cape Dissapointment 'genoemd, dat zegt al genoeg ;-)

Ik ben ook bezig me te verdiepen in Ellis Island, wat daar alemaal heeft plaatsgevonden, hoe nieuwe immigranten hier aan kwamen en behandeld werden. Als je leest hoe men vroeger zomaar die stap waagde waar nu mensen jaren over denken voordat ze het uiteindelijk doen was wat men toen waagde ongeloofelijk dapper en avontuurlijk.

Ik heb ook een poos in Frankrijk gewoond en in het zuiden van de US kun je dan ook nog goed de Franse invloed zien, de straat namen en de plaatsen, fasinerend vind ik.
#2 - 22-01-2007, 10:36 uur
if the Dream is Big enough - the facts don't matter

Johan

Boeken, boeken en nog eens boeken!
Lees bijvoorbeeld eens: De Verenigde Staten van Amerika in de 20ste eeuw van Maarten van Rossem.
Of ga eens op zoek naar zijn hoorcollege over Amerika.

Leuk en informatief!

Mijn grootste liefhebberij: watergate en Bill Clinton!
US History for dummies heb ik overigens ook en is leuk om te lezen.
#3 - 22-01-2007, 11:53 uur

PetraVS

Geschiedenis is een van mijn grote interesses . Mijn favoriete onderwerpen voor de VS zijn de geschiedenis van Virginia en dan vooral de Coloniale tijd.  Ook de historische figuren en dan vooral de vrouwen, waarvan ik voor ik hierheen verhuisde nooit had gehoord.  Dan denk ik aan Helen Keller en Clara Barton, bijvoorbeeld.  Mijn informatie haal ik voornamelijk van het internet en uit de geschiedenisboeken van mijn kinderen.
#4 - 22-01-2007, 17:16 uur

Johan

Clara Barton heb ik uitgebreid leren kennen in het afgelopen jaar op het Antietam National Battlefield, er was daar ook een standbeeld van haar.
Heb me voorgenomen meer over haar te gaan lezen maar jah de dag is altijd zo kort ;-)
#5 - 22-01-2007, 19:37 uur

Mrjn

Ik ben gefascineerd door de Civil War. Een deel van mijn "kennis" komt eigenlijk meer uit tweede hand; ik ken een aantal Nederlandse Civil War Re-enactors, mensen die de veldslagen uit deze periode naspelen. Zij weten zo verschrikkelijk veel over deze periode, dat haal ik voorlopig niet meer in. En zoals Johan al zegt; de dag is best kort.
#6 - 22-01-2007, 20:08 uur

PetraVS

Clara Barton heb ik uitgebreid leren kennen in het afgelopen jaar op het Antietam National Battlefield, er was daar ook een standbeeld van haar.
Heb me voorgenomen meer over haar te gaan lezen maar jah de dag is altijd zo kort ;-)

Toen mijn oudste in de zesde klas zat deden de kinderen een "Wassenbeeldenmuseum", waarbij zij een historisch figuur moesten uitbeelden en heel stil staan, alsof ze van was waren.  Zij had toen Clara Barton en ze is al heel lang gefascineerd door Clara.  Volgende keer, dat je bij Washington bent, kun je haar huis in Maryland bezoeken en hier in Virginia staat een historisch kerkje, waar zij gewonden tijdens de Burgeroorlog verzorgde.
#7 - 22-01-2007, 21:21 uur

Johan

Leuke tip! Zal het zeker onthouden.
Bedankt
#8 - 22-01-2007, 22:32 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15