Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie
Algemeen => Algemene discussie => Topic gestart door: Christophe op 12-08-2006, 08:55 uur
-
Hallo,
Ik weet niet hoe het in Nederland er precies aan toegaat maar in Belgiλ kost een wagen extreem veel.
Hoe zit dat in de VS?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Belgische uitwerking:
Aankoop:
- De wagen ==> Prijs excl BTW
- De normale 21% BTW ==> Prijs incl. BTW
- Belasting op inverkeersstelling (B.I.V.) afhankelijk van de motor/brandstof ==> Prijs incl. BTW + (min)60 tot (max)5000 euro
Jaarlijks
- Verkeersbelasting afhankelijk van "fiscale pk's" ==> Prijs incl. BTW + (min)60 tot (max)5000 euro + (min)60 tot (max)3500 euro/jaar
- Verzekering ==> Overal moet je verzekering betalen dus dit laten we achterwege.
Brandstof
- Super98 /l 1.4960 ==> Gemiddeld gezien vanaf begin van dit jaar /l 1.38 ==> 5.22 /gal ==> (aan 1,2$ <=> 1) = 6.26$/gall
- Super95 /l 1.4590 ==> Gemiddeld gezien vanaf begin van dit jaar /l 1.35 ==> 5.11 /gal ==> (aan 1,2$ <=> 1) = 6.13$/gall
- Diesel /l 1.1190 ==> Gemiddeld gezien vanaf begin van dit jaar /l 1.00 ==> 3.79 /gal ==> (aan 1,2$ <=> 1) = 4.55$/gal
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VB: Laten we 3 wagens nemen om te vergelijken (ik neem Europese merken want in Belgiλ zijn veel amerikaanse auto's niet aangeboden) :
BMW 325i
BMW X5 4.4iS
BMW 760i
+ BMW 530d (indien beschikbaar bij jullie)
Laat ons zeggen 40.000 km/jaar (24840 mi/jaar) aan het door de constructeur opgegeven gemiddelde gemengd verbruik!
Dit voor 5 jaar ver!
Ik zoek de zaken even op en post vandaag nog de Belgische uitwerking ;)
GreetZ
PS. Een uitleg over Nederland mag ook ;)
-
In Nederland is het aanschafbedrag plus heeeeel veeeeeel belasting. In Nederland gaat het bijna hetzelfde als in Belgie. Alleen hebben wij BPM inplaats van BIV en de BPM kan in NEderland veel hoger zijn dan eur. 5000. BTW % is in Nederland 19%
Verder betalen wij jaarlijks motorrijtuigenbelasting en dat wordt berekend via het gewicht van de auto en het type brandstof.
-
Zin om de uitwerking te doen?
-
PS: 2006-01 Gelukkige verjaardag Ebelix 2006-01
-
Brandstof
Super98 /l 1.4960 ==> Gemiddeld gezien vanaf begin van dit jaar /l 1.38 ==> 5.22 /gal ==> (aan 1,2$ <=> 1) = 4.35$/gal
Super95 /l 1.4590 ==> Gemiddeld gezien vanaf begin van dit jaar /l 1.35 ==> 5.11 /gal ==> (aan 1,2$ <=> 1) = 4.25$/gal
Diesel /l 1.1190 ==> Gemiddeld gezien vanaf begin van dit jaar /l 1.00 ==> 3.79 /gal ==> (aan 1,2$ <=> 1) = 3.16$/gal
Hier gaat iets mis; als je zegt 5.22/gal dan is dat bij een wisselkoers van 1=$1.2 dus omgerekend $6.26/gal! De vetgedrukte bedragen hierboven moeten zijn: $6.26, $6.13 en $4.55 ;)
Dit is nog iets te laag aangehouden daar de wisselkoers nu ongeveer 1=$1.27 is.
-
Even de prijzen opgezocht, ik weet wel niet of de belasting en BMP ofzo er al bij zitten voor de Amerikaanse en Nederlandse prijzen ...
325i
- Belgiλ 33.700
- Nederland 43.630
- VS $ 32.000
530d
- Belgiλ 45.500
- Nederland 60.050
- VS NIET BESCHIKBAAR
X5 4.4i
- Belgiλ 67.900
- Nederland 87.640
- VS $ 56.000
760i
- Belgiλ 121.000
- Nederland 164.239
- VS $ 112.000
-
Brandstof
Super98 /l 1.4960 ==> Gemiddeld gezien vanaf begin van dit jaar /l 1.38 ==> 5.22 /gal ==> (aan 1,2$ <=> 1) = 4.35$/gal
Super95 /l 1.4590 ==> Gemiddeld gezien vanaf begin van dit jaar /l 1.35 ==> 5.11 /gal ==> (aan 1,2$ <=> 1) = 4.25$/gal
Diesel /l 1.1190 ==> Gemiddeld gezien vanaf begin van dit jaar /l 1.00 ==> 3.79 /gal ==> (aan 1,2$ <=> 1) = 3.16$/gal
Hier gaat iets mis; als je zegt 5.22/gal dan is dat bij een wisselkoers van 1=$1.2 dus omgerekend $6.26/gal! De vetgedrukte bedragen hierboven moeten zijn: $6.26, $6.13 en $4.55 ;)
Dit is nog iets te laag aangehouden daar de wisselkoers nu ongeveer 1=$1.27 is.
Thx ik zal het aanpassen !!! bloos Zo'n fout door iemand die economie studeert bloos
Over het ganse jaar zal het wel iets van 1,2 zijn zeker ?
In mij gepiekt rond 1.35 sindsdien de hele tijd gedaald ... gemiddeld zou ik het op 1.2 a 1.25 houden ...
-
Hier kun je de koers van de dollar en andere munteenheden zien: http://finance.yahoo.com/currency/convert?amt=1&from=EUR&to=USD&submit=Convert. Bij 'range' kun je aangeven hoe lang je wil terugkijken, zo te zien is die nog niet boven de $1.30 geweest......
Ik heb geen economie gestudeerd, wel werktuigbouwkunde en dan krijg je flink wat wiskunde voor de kiezen. Vandaar dat het me opviel! :D
-
Is een BMW tegenwoordig een 'typische' auto in Nederland en Belgie? Ik kan me voorstellen dat een realistischer berekening met een Honda of zo werkt. En dan de 'gewone' versie, niet met alles erop en eraan.
Onze nieuwe Honda Civic 4-deurs sedan kostte hier iets van $12.000, bijna dezelfde prijs als onze Civic sedan, 4-deurs in 1990. Die ouwe wagen heeft 196.400 mijlen op de teller en draait nog steeds goed. Op lange ritten haal ik soms 40 miles/gallon (3,8 liter), gemiddeld meestal een 33 mijl/gallon.
Een auto is tenslotte maar een vervoermiddel. En met de afstanden in Nederland en Belgie (en de files!) heb je nauwelijks iets meer nodig dan vier wielen en een werkende motor.
-
Is een BMW tegenwoordig een 'typische' auto in Nederland en Belgie? Ik kan me voorstellen dat een realistischer berekening met een Honda of zo werkt. En dan de 'gewone' versie, niet met alles erop en eraan.
Onze nieuwe Honda Civic 4-deurs sedan kostte hier iets van $12.000, bijna dezelfde prijs als onze Civic sedan, 4-deurs in 1990. Die ouwe wagen heeft 196.400 mijlen op de teller en draait nog steeds goed. Op lange ritten haal ik soms 40 miles/gallon (3,8 liter), gemiddeld meestal een 33 mijl/gallon.
Een auto is tenslotte maar een vervoermiddel. En met de afstanden in Nederland en Belgie (en de files!) heb je nauwelijks iets meer nodig dan vier wielen en een werkende motor.
Ik kan 4 redenen aanhalen om mijn keuze duidelijker te maken:
A) BMW is een grote groep waarvan ik weet dat hij overal verkrijgbaar is, het motor-pallet overal hetzelfde is en ook de karige basis-uitrusting is een globaal gegeven.
B) Hoe (groter en dus) duurder de wagen ... hoe groter het verschil zichtbaar zal worden...
C) Evenals het verbruik van de wagens, hoe meer verbruik, hoe meer je een verschil zal zien.
D) Voor velen is een auto niet 'slechts' een vervoermiddel wink
N/o natuurlijk shiny
-
Hier kun je de koers van de dollar en andere munteenheden zien: http://finance.yahoo.com/currency/convert?amt=1&from=EUR&to=USD&submit=Convert. Bij 'range' kun je aangeven hoe lang je wil terugkijken, zo te zien is die nog niet boven de $1.30 geweest......
Ik heb geen economie gestudeerd, wel werktuigbouwkunde en dan krijg je flink wat wiskunde voor de kiezen. Vandaar dat het me opviel! :D
Wanneer je kijkt naar de grafiek zal je zien dat er ongeveer 6 punten zijn per maand ... wat een gemiddelde vertegenwoordigt van 5 dagen...
Hij is zeker tot rond de 1.33 gekomen ...
Enfin dit geheel terzijde ;)
-
Zin om de uitwerking te doen?
Nee, aan de gedachte van het berekenen wat naar de overheid gaat wordt ik al depressief. :( Dat is zo ontzettend veel.
Dank je wel voor de felicitatie.
-
Leuk topic dat je bent gestart christophe shiny
Alleen 1 probleem in deze topic is dat jij bmw's gaat vergelijken hier en daar qua aanschaf. Nu zie je dat het kopen van een bmw daar iets goedkoper is dan hier. Nu kun je eigenlijk niet de vergelijking maken.
Wat ik hiermee bedoel is vergelijk dan eens de volgende 3 nieuwe auto's wat ze hier en in de states kosten.
- Corvette ZO6 C6
- Mustang V8
- Dodge Viper.
Dit zijn typisch amerikaanse auto's die in amerika zelf niet echt duur in de aanschaf zijn.
Vergelijk je dat met hier dan betaal je hier in NL, dus 2x zoveel of nog meer.
De BMW, Mercedes en Audi is het zelfde als hier 1 van de bovenstaande auto's te rijden. En onderdelen zijn altijd duurder omdat de VS ze zullen moeten importeren.
Ik ondervind zelf de ervaring met mijn 72-er corvette. Wanneer ik onderdelen uit de states haal of hier koop --> Een wereld van verschil.
greezz danny 8)