Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

High School Exchange - early return vanwege problemen

Discussie gestart

C.B. van Delden

Auteur zoekt contact met deelnemers aan high school exchange die door organisatie voortijdig naar huis zijn gestuurd - onlangs of langer geleden. Doel is publicatie over manier waarop uitwisselingsorganisaties omgaan met aanpassingsproblemen. Stuur je verhaal naar [email protected].
#1 - 18-02-2009, 10:13 uur

perlmutter

Zou dat vaak gebeuren dat studenten terug gestuurd worden?

Ik denk toch voor ze vertrekken er een grondige voorbereiding gebeurt is
#2 - 18-02-2009, 11:00 uur

bgroeneveld

Wij hebben indertijd via AFS een Amerikaan een jaar in huis gehad in Amsterdam. 40 jaar geleden, heb nog steeds contact.

Een medeleerling had via dezelfde organisatie ook een Amerikaan. Als hun Amerikaan bij ons was geweest, was het fout gelopen, AFS had alles goed bekeken en gezorgd voor de juiste persoon bij de juiste familie.

Weet niet hoe zorgvuldig andere organisaties zijn, maar in ons geval was het allemaal prima.
#3 - 18-02-2009, 14:07 uur

dol op reizen

www.efellende.nl
kijk hier eens op
#4 - 18-02-2009, 18:27 uur

vana

Zoals op een ander forum ook al opgemerkt:
Als je een artikel schrijft over het omgaan met aanpassingsproblemen van highschoolstudenten moet je niet alleen een oproep doen aan mensen waarbij de uitwisseling verkeerd gegaan is.

Het is mij bekend dat er mensen teruggestuurd worden of zelf teruggaan (mijn nichtje is momenteel highschoolstudente in de USA en ik lees de verschillende weblogs en verhalen.)
Maar voor een objectief artikel moet je ook de verhalen horen van mensen die aanpassingsproblemen hadden en waar het wel goed gegaan is en waar de problemen goed opgelost zijn.
Bijna alle studenten hebben aanpassingsproblemen. Het is niet niks om zo jong vanuit je ouderlijke huis in een vreemd gezin in een ver land geplaatst te worden.
Sommige studenten gaan hier goed mee om en lossen het zelf of samen met het gastgezin op. Anderen hebben hierbij hulp nodig van de organisatie. De ene organisatie gaat daar beter mee om dan de andere. Ik heb ook de schrijnende verhalen gelezen.
Maar als je alleen de nadruk legt op de verhalen van mensen die naar huis gestuurd zijn bij aanpassingsproblemen (hoe naar dat ook is) gaat  dat m.i. ten kosten van de objectiviteit van het artikel. 

Marjon



#5 - 19-02-2009, 19:25 uur
« Laatst bewerkt op: 19-02-2009, 19:27 uur door vana »
REISVERSLAG 2004: http://wunnik.web-log.nl/
USA ZW

LIVE VERSLAG 2006: http://backtotheusa.web-log.nl/
USA Zuid en Midwest

REISVERSLAG 2008:
http://wunnik2008.web-log.nl

Canada en NW USA

Sandy_US


pietervds

het gebeurt redelijk vaak voor zover ik weet. Heb afgelopen zomer een uitwisseling meegeorganiseerd en met name jongeren gaan zich anders gedragen op zoek naar zichzelf en vrij van bekend ouderlijk of vriendjes toezicht. Voorbeeld is een jonge homo die in de states zijn geaardheid niet mocht tonen, hier uit de kast kwam. de reacties niet kon verwerken en uit de band sprong etc. het fijne weet ik er niet van
#7 - 20-02-2009, 13:54 uur
Blessed is he that readeth

dol op reizen

Mijn dochter zit nu zelf als uitwisselingsstudent in amerika en ze heeft het in het begin niet makkelijk gehad. Ze werd geplaatst bij een alleenstaande man, samen met een ander buitenlands meisje.
Tegen ons werd verteld dat het een tijdelijke oplossing was totdat ze een geschikt gezin hadden gevonden voor ieder van de meisjes. Toen ze daar eenmaal kwam bleek het helemaal niet tijdelijk te zijn.

Die man had verder goede bedoelingen hoor, maar je snapt dat het geen fijne situatie was voor  meisjes van 16 en 18 om bij een man te wonen van in de 50. Toen we ons ongenoegen tegen de uitwisselingsorganisatie uitspraken  zeiden ze dat je in allerlei verschillende gezinssituaties geplaats kon worden en dat dit er een van was en daar konden we het mee doen

 Mijn dochter was enorm ongelukkig en heeft toen samen met haar hostzus zelf op school gevraagd aan haar vrienden wie zijn ouders er interesse hadden om 2 meisjes kosteloos een schooljaar in huis te halen (ja kosteloos want de gastouders krijgen hier niks voor, je betaald aan de organisatie voor het bemiddelen, vliegticket, schoolkosten tegen de 6000, het is een nonprofit organisatie) en gelukkig haddden de meisjes zelf iemand gevonden waar ze ook samen geplaats konden worden, de organisatie in de usa heeft ze toen gecreent en alles was geregeld in een dag!!! Ik vind het echt fantastisch van die hostouders dat ze zoiets doen! Ze hebben zelf ook al 3 kinderen en dan nog 2 pubermeisjes erbij, echt geweldig. Ik denk niet dat veel nederlanders zich realiseren dat heel veel amerikanen een groot hart hebben, want jaarlijks gaan er honderden studenten alleen al uit nederland van diverse organisaties(rond de 7 stuks) naar amerika voor een uitwisselingsjaar.

Ik had trouwens niet geweten hoe anders het gelopen zou zijn als ze zelf niemand gevonden hadden. Gelukkig is mijn dochter behoorlijk bijdehand en onderneemt actie als nodig. Maar als je kind niet zo is vraag ik me af hoe het dan allemaal gaat. Mijn dochter is nu erg gelukkig bij haar nieuwe gezin en heeft een fantastisch jaar, wat ze nooit had willen missen. Echt een levenservaringsjaar.
Maar volgens mij komt het er echt op neer dat als blijkt dat het niet lekker loopt de organsiatie in nederland weinig kan doen. de uitvioerende organisatie in het buitenland die is degene die alles beslist.
#8 - 21-02-2009, 14:13 uur

Bandido

Ik heb alleen ervaring met AFS, maar ik moet zeggen dat het inderdaad meestal goed gaat. Als het misgaat is het vaak een van de  "3 D's": "drinking, driving & drugs". Veel NL scholieren doen niet zo moeilijk over een glas bier of een joint, maar daar denkt met in de VS heel anders over natuurlijk. Daarom is een goede voorbereiding zo belangrijk. Ik heb zelf korte tijd gewerkt bij AFS in Frankrijk en daar hanteert men een zero tolerance beleid: ga je over de schreef, dan ga je linea recta terug naar Frankrijk. Het kan heel triest zijn, maar je weet het vantevoren en de organisatie hangt daar zijn geloofwaardigheid aan op.

Natuurlijk gaat het soms ook mis met plaatsingen. Sommige gastouders zijn totaal ongeschikt en eerlijk = eerlijk, sommige kinderen ook. En vaak is er simpelweg sprake van een mismatch. Maar naar huis gaan is in zo'n geval natuurlijk een laatste optie.
#9 - 14-03-2009, 02:35 uur
"Georgia On My Mind"

nientje0

Ik ken iemand die nu een jaar high school in America doet. Het was even moeilijk met aanpassen enzo maar nu heeft ze het er erg naar haar zin!
#10 - 25-03-2009, 17:27 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15