Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

kan iemand mij meer informatie verstrekken over Emigreren naar Nederland?

Discussie gestart

wendy1901

goedenmiddag,

ik zoek me al maanden suf op het WWW, maar ik kan hier bijna geen informatie over vinden....

mijn verhaal:

mijn allerbeste vriend woont in Amerika, in Alabama. hij wordt absoluut niet geaccepteerd om wie hij is, hij is namelijk homosexueel. nu woont hij in een gebied wat nog erger is als Staphorst, dus hij wordt overal met de nek aangekeken vanwege zijn geaardheid, getreiterd en gediscrimineerd.
buiten het feit dat hij niet wordt geaccepteerd, voelt hij zich ook niet Amerikaans. hij heeft al jaren plannen om naar Europa te gaan, omdat men daar overh et algemeen toleranter is tegenover mensen hun geaardheid.
nu heeft hij mij leren kennen een flinke tijd terug, en zijn de plannen gerezen om naar Nederland te emigreren.

maar.... ik ben op bezoek geweest bij de IND in Amsterdam voor meer informatie. jammer genoeg werd ik daar niet veel wijzer van. volgens dat gesprek komt het er in het kort op neer dat de enige mogelijkheid om in Nederland te verblijven langer dan 3 maanden een baan is, waarbij de werkgever in Nederland een werkverginning voor hem aanvraagt. op de internetsite van het IND lees ik andere dingen, namelijk dat wij als Nederlanders ook garant kunnen staan voor hem en zonder werkvergunning een verblijfsvergunning aan kunnen vragen.
tevens vind ik nergens, maar dan ook echt werkelijk nergens informatie over de geldigheid van diploma's bijvoorbeeld, of fora voor expats, mensen die geëmigreerd zijn hier naartoe. ik weet dat hij geen visum nodig heeft, dat hij hier 3 maanden legaal mag verblijven, dat zijn rijbewijs geldig is, maar verder helemaal niets. ik krijg de Amerikaanse Ambassade telefonisch niet te pakken, ze geven geen informatie via de telefoon.
kortom, ik loop tegen enorme muren aan!

heel praktisch, een gezonde Amerikaanse knul, die keihard wil werken voor zijn geld en verblijf hier, met de hoop op een leuke toekomst hier, tolerantie, acceptatie, wordt aan alle kanten tegen gewerkt omdat nergens informatie over te vinden is.

even heel duidelijk: het gaat hier niet om een liefdesrelatie, maar om een zeer goede vriend, bijna familie die graag een toekomst op wil bouwen aan de andere kant van de grote oceaan.

is er hier iemand die mij van wat informatie kan voorzien? ik ben al bijna een half jaar bezig met zoeken naar informatie, maar ik kom geen steek verder, en ik wordt er inmiddels een beetje hopeloos van...
#1 - 15-12-2015, 15:55 uur

melvin

Triest om te horen dat hij niet wordt geaccepteerd om wie hij is en hierdoor niet zijn leven kan leven zoals hij dat zelf zou willen. Alabama is inderdaad niet de meest liberale staat op dat gebied. Ik heb jammer genoeg geen ervaring met immigratie naar Nederland of iets dergelijks en zou hier het antwoord niet op weten. Ik kan me wel heel goed voorstellen hoe lastig overheden dit soort zaken vaak maken.
Ik hoop dat het je uiteindelijk toch zal lukken om meer informatie te vinden, misschien kan iemand op dit forum je nog verder helpen. Indien je echt geen informatie meer vindt is je laatste optie misschien om een goede vreemdelingenadvocaat in te schakelen, zo iemand zou toch altijd wel een antwoord op jou vragen moeten hebben.

Indien er geen mogelijkheden voor hem zijn om naar Europa te verhuizen zou hij misschien kunnen overwegen om naar een staat/plaats te kunnen verhuizen binnen de States waar ze wat toleranter zijn. Zelf verblijf ik al enkele maanden in NYC en hier zie ik dagelijks homoseksuele stellen lopen, daar wordt hier helemaal niet vreemd naar gekeken. Zelf heb ik ook al meerdere homoseksuele mannen en ook transgenders ontmoet, dat is hier de normaalste zaak van de wereld. Natuurlijk zullen er ook andere plekken zijn binnen de States waar hij meer geaccepteerd zal worden.

Ik wens jou en je vriend in de VS het allerbeste en hoop dat het uiteindelijk lukt om hem naar Nederland te halen. Houdt ons in ieder geval op de hoogte!
#2 - 15-12-2015, 21:19 uur
2005: Florida,   2008: west,   2010: mid-west,   2012: north-east --> www.melvinchani.reismee.nl,   2014: mid-west --> www.roufs.reislogger.nl
2015/2016 Internship Wallstreet, NY --> www.brightlightsbigcityny.wordpress.com & www.verenigdestaten.info/stage-in-new-york/

wendy1901

beste Melvin,

wat een hartverwarmende reactie, dank je wel!

zijn grootste probleem nu is, is dat hij de financiële mogelijkheden niet heeft om te verhuizen binnen de VS. hij zit op een minimum inkomen, heeft een 'relatie' die geen cent binnen brengt, omdat hij diabetes heeft en niet met mensen om kan gaan. die denkt dus wel een uitkering te kunnen krijgen en zit vervolgens op zijn gat op de bank, terwijl mijn vriend zich een slag in de rondte werkt voor praktisch niks om de rekeningen te kunnen betalen. daarnaast kan hij dan ook nog even het huishouden doen. van een relatie is eigenlijk geen sprake meer, ze zijn meer roommates. J slaapt al jaren op de bank. het vervelende is, dat hij dus letterlijk niks heeft.  geen huis, geen bezittingen. het dak boven zijn hoofd is van zijn  schoonzuster, dat huren ze van haar voor een bedrag waar je u tegen zegt. met 2 inkomens is dat te doen, maar met 1 bijna niet. komt ook nog eens bij  dat hij op zijn werk amper de mogelijkheid heeft om hogerop te komen, er is laatst tijdens een sollicitatie letterlijk tegen hem gezegd dat hij die functie toch niet krijgt omdat hij homo is.

de wil om weg te gaan is verschrikkelijk groot. nooit heeft hij familie gehad, die kotsen hem allemaal uit, vanwege zijn geaardheid. zijn ouders hebben hem, toen hij net uit de kast kwam, zelfs geprobeerd in een gekkenhuis te krijgen omdat hij ziek zou zijn. hij heeft daar niemand, geen vrienden, geen  familie. er is niemand die hem kan helpen op wat voor manier dan ook. hij voelt zich niet Amerikaans, zich niet vebonden met zijn thuisland. en geen financiele middelen om zijn droom uit te laten komen.

nu is die mogelijkheid er wel, ik wil hem graag helpen zijn droom waar te maken. de financiën zijn bijna rond. en het interesseert me eigenlijk weinig of hij mij ooit terug kan betalen. ik wordt aan alle kanten gewaarschuwd, oplichters, je kent het wel. maar nooit, echt nooit nooit in de lange tijd dat ik hem nu ken, heeft hij om ook maar 1 cent gevraagd. eigenlijk wil hij niet eens dat ik hem help, maar hij kan op zijn kop gaan staan, ik doe het toch. een echte oplichter had het na een paar maanden allang opgegeven en meerdere keren om geld gevraagd.

hen enige wat hij wil is rust in zijn leven, tolerantie, acceptatie. en dat ziet hij absoluut niet in Amerika. ik snap hem heel goed, als je mensen leert kennen die je als familie gaat beschouwen, die er altijd voor je zijn, die je aanvoelen ondanks dat er 10.000 km tussen zit...  dan wil je je daar vestigen, bij mensen die je wel accepteren, waar je liefde en warmte krijgt, het familie gevoel kunt ervaren.

ik merk dat ik hem en mezelf nu weer zit te verdedigen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is.... maar het is een soort van overlevingsmechanisme geworden, hihi... sorry daarvoor.

waar ik nu tegenaan loop, is de verschillende informatie die je van instanties krijgt. bij de IND zeggen ze dit, op de internetsite van de IND staat dat. nergens op het WWW is ook maar iets van een forum te vinden van mensen die de ervaring hebben van het hier naartoe emigreren, mensen uit Amerika wie zich hier hebben gevestigd, voor de liefde of werk, of voor een totaal ander leven. mensen die mij meer kunnen vertellen over het reilen en zeilen, wat er allemaal nodig is. ik hoop echt dat er hier mensen zijn die mij tips kunnen geven, fora weten, sites weten waar ik kan vinden wat ik zoek. natuurlijk werkt het vluchtelingen probleem ook niet in zijn voordeel, de aanvraag voor een verblijfsvergunning is inmiddels opgelopen tot 7 maanden, omdat de stapel zo groot is. en logischerwijs komt hij gewoon onderaan de grote stapel te liggen, terwijl hij maar 3 maanden legaal hier mag verblijven.

alles, maar dan ook echt alles heeft hij er voor over om opnieuw te kunnen beginnen. hij is Nederlands aan het leren, solliciteert af en toe op een baan hier, maar weet niet of de papieren die hij heeft hier geldig zijn. natuurlijk krijgt hij nooit geen antwoord op zijn sollicitaties.... op het moment berust hij er in dat het nog wel even kan duren, maar ik niet...

sorry voor mijn lange verhaal, maar ik loop tegen muren op tot en met, en kan daar erg slecht tegen. ik wil het allemaal volgens het boekje doen, om zijn kansen hier te vergroten. maar als ik echt nergens informatie kan vinden, vervliegt bij mij langzaam de hoop. ik ben nu al bijna een half jaar bezig met het zoeken, bellen en mailen, afspraken maken, en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. men snapt het niet omdat het geen biologische familie betreft...
#3 - 16-12-2015, 09:36 uur

Yessica

Zo veel Nederlanders die in Amerika willen wonen....als het toch eens mogelijk zou zijn om gewoon te 'ruilen'.
Maar helaas....

Ik heb ooit in hetzelfde schuitje gezeten. Ik had een Zuid Afrikaanse vriend en hem alleen voor 90 dagen naar Nederland halen was al een hel. Ik kon met mijn jaarcontract niet eens zelf garant staan. Het is bijna onmogelijk iemand 'gewoon' naar Nederland te halen. Als je een relatie hebt is het al lastig, laat staan als het alleen een vriend betreft. Ik neem aan gezien je reactie hierboven dat je al naar de IND Wijzer hebt gekeken, dan blijkt daar eigenlijk al uit dat Nederland niet op buitenlanders zit te wachten. Nou ja, dat geldt eigenlijk voor bijna alle landen.
Ik zou bijna zeggen, laat hem naar Griekenland vliegen en dan naar Nederland lopen en een Syrisch paspoort ritselen, wellicht maakt hij dan meer kans.  Dat klinkt heel cynisch, maar de hele situatie is heel cynisch.

Wat Melvin zegt is niet eens zo verkeerd. Als je hem toch financieel wil helpen, overweeg dan hem te helpen naar een andere regio te verhuizen. Het is simpelweg niet waar dat nergens in Amerika acceptatie te vinden is voor homo's. In Nederland heb ik ook twee vrienden (in Utrecht en Amsterdam) die verhuisd zijn omdat ze continue werden lastig gevallen door figuren die tegen homo's zijn. Ben dus wel realistisch tegen hem, er zijn veel nieuwe bewoners in Nederland die vanuit hun culturele en religieuze achtergrond ook niet zo tolerant zijn.
#4 - 16-12-2015, 21:07 uur



Yessica

Ik krijg zojuist een berichtje van een goede vriend van mij, dat me aan dit topic deed denken. Hij werkt in Amsterdam als bedrijfsleider bij een groot bedrijf en kreeg zojuist te horen tijdens een vergadering dat de baas "homo's fouten van god" vond.
Vertel je vriend dat het in Nederland ook niet perfect is. Laatst was nog in het nieuws dat een jongen een stageplaats toch niet kreeg toen het bedrijf uitvond dat hij homo was.
Als het hem niet lukt naar Nederland te komen zijn er vast gebieden in Amerika waar hij wel beter op zijn plaats is dan Alabama.
#5 - 17-12-2015, 23:24 uur



wendy1901

Yessica, bedankt voor je reactie! natuurlijk hebi k daar ook aan zitten denken, en dat is natuurlijk een mogelijkheid mocht het emigreren echt niet lukken.... dat hoop ik natuurlijk niet, er is laatst een wetsvoorstel geweest om het mensen zoals James makkelijker te maken om naar Nederland te komen. hopelijk komt deze er snel doorheen.
je redenatie vanuit Griekenland is eigenlijk zo gek nog niet. een vriendin van mij vroeg laatst al of hij niet een vluchtelingenstatus kan aanvragen. maar ik vraag mij af of dat op basis van discriminatie kan... hoe traumatisch dat ook kan zijn.

we blijven volhouden, ik ben niet voor een kleintje vervaardigd. in januari ga ik een afspraak maken bij het Am. Consulaat om te kijken of zijn diploma's hier geldig zijn... dan kan ik voor hem gericht op zoek naar een baan, en hopelijk een werkgever die hem een werkvergunning wil geven.... dan zijn we alweer een stapje verder.
#6 - 19-12-2015, 23:26 uur

Yessica

Wat voor studie heeft hij gedaan cq wat voor werk zoekt hij?
Je moet wel wat in je mars hebben wil een bedrijf door de moeite van een bedrijfsvergunning gaan als ze ook zo een blik werknemers kunnen opentrekken via een uitzendbureau die bij wijze van spreken morgen kunnen beginnen.

Welk wetsvoorstel was dat dan en wat is "laatst"? Ik meen dat nu zo'n beetje alle politieke partijen van links tot rechts een halt toe willen toeroepen aan immigratie.
#7 - 20-12-2015, 01:14 uur



bgroeneveld

Er zijn best plaatsen in de VS waar holebi's met minder (of wellicht zelfs zonder) problemen kunnen leven, werken en wonen.

Zie bijvoorbeeld dit lijstje: http://www.techinsider.io/best-cities-for-gay-and-lesbian-dating-2015-12

Lijkt me een stuk makkelijker dan naar Nederland proberen te verhuizen. De VS is zo groot en zo verschillend, dat het mogelijk gevoelsmatig weinig verschil zal maken of je verhuist of emigreert.
#8 - 21-12-2015, 19:20 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15