Volgens Boeing zal de 787 dreamliner, na ruim twee jaar vertraging, voor het eerst gaan (test)vliegen op 15 december 2009
, 10:00 uur PST, dat is 19:00 uur bij ons, te volgen op
www.newairplane.comDe 787 is het meest innovatieve passagiersvliegtuig dat nu op de markt komt, met een groot aantal nieuwe technologieën-->
Zo heeft het toestel een uit composiet-materiaal opgebouwde romp, zodat het lichter is en, volgens Boeing,
20% zuiniger is dan bv de in grootte vergelijkbare 767 of airbus A330. Corrosie of metaalmoeheid komen niet voor en het materiaal is bijzonder sterk. Daardoor kunnen de
ramen groter zijn dan bij de huidige recordhouder qua raamgrootte, de 777. De raampjes zijn elektronisch te blinderen (smart glass).
Een ander voordeel van de sterkere romp, is het kunnen handhaven van
een grotere luchtdruk in de cabine. Momenteel wordt de druk in vliegtuigen gelijk gehouden aan de luchtdruk op een hoogte van 8000 ft (ruwweg de hoogte van het yellowstone park), maar in de 787 is de druk gelijk aan die op 6000 voet, en een studie samen met de Oklahoma State University heeft aangetoond dat passagiers zich dan aangenamer voelen. Maar ook de
luchtvochtigheid wordt verhoogd en de lucht wordt
beter gezuiverd met speciale HEPA filters, die zelfs bacteriën en virussen wegvangen.
Een van de grootste verbeteringen zal het nieuwe systeem zijn om
turbulentie grotendeels te compenseren. Het bestaat uit een combinatie van bewegingsmelders, een groot aantal statische luchtdrukmeters rond het vliegtuig en vooral zeer slimme software en een onbekend aantal computers die uiteindelijk elektromotoren aansturen die het roer, de flappen etc bewegen. Een grote massa zoals de dreamliner zal nooit direct reageren op veranderingen in windsnelheid, daarom is er voldoende tijd om tegenmaatregelen te treffen als je luchtdrukveranderingen meet. Er is vooral gefocust op het verminderen van verticale bewegingen met een herhalingstijd van 5 à 10 seconden, juist deze maken sommige mensen luchtziek.
Al met al zie ik ernaar uit om ooit eens met dit toestel mee te mogen vliegen.
Ik vraag me alleen af wat er precies gebeurt bij blikseminslag
. Een metalen romp voert de spanning naar buiten af, en vliegtuigen worden regelmatig getroffen zelfs al ontwijken ze onweersbuien.
De foto laat een eerste test zien gedurende het taxiën eerder deze week.