Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Mijn reisverslag

Discussie gestart

Arthur

Na 3 weken en 6500km ben ik net terug uit de VS en heb nu al last van de ‘just left America blues’. Wat een land zeg.

Ik weet niet waar ik moet beginnen, bijna alles was een hoogtepunt. Het grappige is dat mijn door TV gevormde verwachtingen nog klopten ook. De pick-ups, cowboyhoeden, rechte wegen door de woestijn (tot 30km lang), verlaten huizen motels en tankstations langs de weg (voornamelijk Route 66), huizen met rijen oude verroeste auto’s in de tuin, talloze coutry zenders, talk radio, prachtige vrachtwagens, authentieke poor white- en trailer trash, etc etc.

Mijn ervaringen:

San Francisco
Natuurlijk de Golden Gate, Alcatraz en Fisherman’s Wharf maar vooral de heuvels vol victoriaanse huizen. Ga eens rond 7 uur ‘s ochtends rondwandelen op en rond Russian Hill. Overkant bij de Golden Gate is erg mooi. Hotel tip: Vagabond Inn bij het vliegveld (prijs is goed, gratis internet, zelf wafels maken bij het ontbijt, incl.) en Radisson at Fisherman’s Wharf. Niet alleen goed gelegen bij Fisherman’s Wharf maar daar kan je gelijk je auto laten staan (kost wel iets van USD 30 per dag maar is volgens mij nog steeds goedkoper dan een parkeergarage). En ga eten bij Johnny Rockets (81 Jefferson Street) om 40 jaar terug in de tijd te gaan.

Highway 1 (SF-LA)
Lijkt een beetje op de Zuid-Franse kust, maar dan groener. Monterey (17 mile drive), de board walk in Santa Cruz en Carmel by the Sea zijn erg de moeite waard. Santa Barbara en Malibu vond ik wat minder bijzonder.

LA en omgeving
De stad zelf vond ik echt niks aan. OK het is wel leuk om de Hollywood sign, het Kodak Theatre en de sterren op de stoep van Hollywood Boulevard te zien, maar ik had me meer voorgesteld van de wijken zoals Bel Air; het is allemaal wel erg krap opgezet, en buiten de toeristische plekken is het een zooitje. Santa Monica is wel erg leuk (die ene winkelstraat, help me even… Ocean Avenue?). Het pretpark gedeelte van Universal Studio’s vond ik niet zo boeiend (is net als de Studios in Disneyland Parijs), studio tour was wel leuk. Als je van Hot Rods houdt moet je naar Boyd Coddington in Orange County (o.a. bekend van Discovery Channel). Ze waren ook aan het filmen toen wij er waren. Hotel in Santa Monica: Carmel by the Sea, hotel in LA Holyday Inn Hollywood (erg dicht bij Hollywood Boulevard). Je MAG niet naar LA zonder een nacht te overnachten in de Queen Mary in Long Beach. Prijs is redelijk en de ervaring onvergetelijk.

Arizona
Mijn favoriete deel van de vakantie, Amerika zoals je het je voorstelt. Ga van LA naar Flagstaff op de Route 66, en dan naar het Grand Canyon of eerst naar Tucson voor AMARC, PIMA en Titan II missile (resp. vliegtuigopslag, -museum en kernraket) als je van vliegtuigen houdt. Ze staan er allemaal.

Nationale parken
Zion, Bryce, Sequoia en Yosemite vond ik erg mooi, vreemd genoeg vond ik de Grand Canyon en Death Valley minder omdat het minder afwisselend was. Maar ja, je moet het gezien hebben. Minder bekend is Antilope Canyon bij Page, mag je niet missen (niet inbegrepen bij NPS pas, USD 26 per persoon!).

Las Vegas
Voor mij een tegenvaller. Leuk om de bekende hotels te zien maar dan houdt het wel op. De hotels zien er van buiten  wel grappig uit maar binnen zie je te weinig terug van de verschillende thema’s. De Venetian en de Luxor zijn uitzonderingen. Wij hebben 2 avonden de strip gedaan en daartussen de Hoover Dam en Lake Mead. Nee, Las Vegas is mij te druk om charme te hebben. Hotel: Luxor was zeker de moeite waard (maar niet goedkoper, zeker niet in het weekend).

Rijden in de VS
Absoluut geen probleem. Ruimte zat om te rijden en om te parkeren, dus huur een grote auto. Wij hadden een Chevrolet Impala LT met een 3.9l V6, 242 PK. Snel genoeg om veilig in te voegen :). De voorrangsregels waren even wennen (op volgorde van aankomst bij gelijkwaardige kruispunten). Omdat er weinig verkeer is is rijden erg ontspannen, veel de cruise control gebruikt. Overal controleren ze dus rij niet te hard, maar dat is ook niet echt nodig. Ik had de verwachting dat de maximum snelheden overal erg laag zouden zijn maar dat is niet zo. Je kan dus best grote afstanden rijden (wij zijn op een dag van LA naar Scottsdale gereden, gedeeltelijk via de Route 66, wat neerkomt op 800km op 1 dag).

Shoppen
Kleding inslaan bij de vele outlet centers is de moeite waard, even googlen. Was wel moeilijk voor mijn vriendin om iets te vinden, dat hoor ik ook wel vaker. CD’s kosten daar een fractie van wat ze in NL kosten, en er is veel keus. Wij zijn naar Virgin in SF gegaan. Kleding terplekke dragen, bonnetjes per post naar huis sturen om problemen met de douane te voorkomen.
 
Eten/Slapen
Alle genoemde hotels (en vlucht+auto) hebben wij van tevoren geboekt via Holland International. Het is wel nodig om de hotels in of bij nationale parken  en in Vegas van tevoren te boeken, zeker bij Grand Canyon, Bryce, Zion en Death Valley. Bij de andere parken zijn er zat motels in de buurt te vinden. Ook staan ze allemaal goed op de snelweg aangegeven, en in steden barst het van de motels dus kan je makkelijk zelf terplekke vinden. Motel 6, Super 8 en Days Inn zijn bekend en betaalbaar, onze voorkeur gaat naar Super 8 omdat het inclusief ontbijt is voor dezelfde prijs als een Motel 6 is. Reken dan maar op USD 54-70 per nacht.
Goed eten vinden in de VS is niet makkelijk. Allemaal ketens, wel lekker goedkoop. Ze bieden allemaal ook ‘gezond’ eten aan maar de verleiding was voor mij te groot om ongezond te eten, gelukkig zijn er in twee weken maar 2kg aangekomen. Echte restaurants hebben ze niet veel buiten de grote steden, ze zijn te duur en omdat veel stadjes geen echt centrum meer hebben zijn ze niet makkelijk te vinden. Je vind alleen winkelcentra aan de rand van de stad met dezelfde winkels en dezelfde fastfood ketens. Als je een restaurant vind is het naar mijn idee niet te eten. Maar in grote steden of touristische plekken is het OK. En het klopt dat ze geen koffie kunnen maken, alleen Starbucks wel.

De Amerikanen zelf
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik vond ze erg aardig, geinteresseerd en beleefd. Zoals overal zijn ze in het algemeen aardiger op het platteland dan in de grote steden. Overal maken ze praatjes, zijn ze erg geinteresseerd in wat je gaat bezoeken in de VS en willen ze veel over Europa weten. En iedereen is ooit in Nederland geweest. Ze zijn erg beleefd, en lijken in sommige opzichten zelfs een beetje op de engelsen, ze zijn zeker niet de lompe of oppervlakkige mensen die ik verwacht had. Ook voel je een grote community betrokkenheid en sterk wij-gevoel, dingen die wij in Nederland helemaal niet meer kennen. Alles ziet er netjes uit, zelfs WC’s op openbare plekken, geen graffiti of vandalisme en ik heb me daar nergens onveilig gevoeld.
Ik heb helaas niet de kans gehad om bepaalde dingen met Amerikanen te bespreken, maar er is echt een grote kloof tussen hun en onze ideeën over bepaalde zaken, dit bleek uit wat ik hoorde op talkradio of religieuze radiozenders en het lezen van bumperstickers. Alles wat niet aansluit op mega pro amerikaanse ideeën is communistisch (zoek eens op Google naar Michael Savage) en ik heb een hoop gehoord over ‘the forces from HELL’. Maar dit gaat niet over reizen dus ga ik er verder niet op in.

Tot slot raad ik sterk aan om ‘Amerikanen zijn niet gek’ van Charles Groenhuizen op de heenreis in het vliegtuig te lezen, dit boek vond ik een must om de amerikaanse mentaliteit te begrijpen, en bijvoorbeeld waarom ze rondrijden met bumperstickers ‘Proud parent of an X university student’ of waarom de overheid niks regelt.

Ik hoop dat dit nuttige informatie is, als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het wel. Je kan ook meer info over dit allemaal via Google vinden. Ik ga nu uitzoeken welk deel van de VS wij de volgende keer ga bezoeken…

Groeten van Arthur
#1 - 04-06-2006, 17:49 uur

jfeelders

Mooi verslag, precies zoals het bij mij ook voelde na onze 2 USA-reizen. Al de volgende reis aan het plannen? ;)
#2 - 05-06-2006, 09:22 uur
2002 New York en New England || 2005 Californië, grote parken en Las Vegas (getrouwd!) || 2008 Route 66?
http://www.feelders.com || http://fotos.feelders.com

Wop

Leuk en bijzonder herkenbaar,

Johnny Rockets heeft heerlijke hamburgers, restaurantjes zijn er wel degelijk hoor en soms ook erg lekker, de verleiding blijft groot voor fastfood maar er is zoveel lekkers in de VS.

Het Boek van Charles Groenhuizen is een leuke inzage in de Amerikaanse mentaliteit, maar erg links geschreven vond ik zelf.
#3 - 05-06-2006, 10:28 uur

jfeelders

Het Boek van Charles Groenhuizen is een leuke inzage in de Amerikaanse mentaliteit, maar erg links geschreven vond ik zelf.

Ik wilde het boek gelijk bestellen bij Bol.com maar daar is ie niet meer leverbaar. Op zoek maar bij de boekhandel...
#4 - 05-06-2006, 10:34 uur
2002 New York en New England || 2005 Californië, grote parken en Las Vegas (getrouwd!) || 2008 Route 66?
http://www.feelders.com || http://fotos.feelders.com

Arthur

Mooi verslag, precies zoals het bij mij ook voelde na onze 2 USA-reizen. Al de volgende reis aan het plannen? ;)

Jawel :)
Ik zit alleen te twijfelen waarnaartoe. Het moet wel anders zijn dan het Zuid-Westen, maar ook weer niet zoals Europa. En wij gaan voor de landschappen, niet voor de steden, hoewel ik gehoord heb dat Boston best leuk is.
Heb je (of iemand anders) goed advies? Ik zit trouwens ook te denken aan Canada, en het worden 2 weken in plaats van 3 (budget he...).
Alvast bedankt en de groeten van Arthur
#5 - 05-06-2006, 18:55 uur

Arthur

Leuk en bijzonder herkenbaar,

Johnny Rockets heeft heerlijke hamburgers, restaurantjes zijn er wel degelijk hoor en soms ook erg lekker, de verleiding blijft groot voor fastfood maar er is zoveel lekkers in de VS.

Het Boek van Charles Groenhuizen is een leuke inzage in de Amerikaanse mentaliteit, maar erg links geschreven vond ik zelf.

Johnny Rockets vond ik helemaal te gek, eindelijk hoorde ik muziek waar ik echt van hou maar die niemand hier in Nederland meer kent!
Ik hou me nog steeds erg bezig met de Amerikanen en hun mentaliteit de doorgronden, ze zijn echt fascinerend. Compleet anders maar ik ben blij dat ik nu een idee heb van waarom ze nu zo zijn, ben het niet overal mee eens maar ik begrijp hoe ze er gekomen zijn.
Kan je grofweg doorgeven wat er volgens jouw eigen ervaring anders is dan wat ik in het boek gelezen hebt? Ik vind 1 bron ook wat magertjes...
Alsvast bedankt,
Groeten van Arthur
#6 - 05-06-2006, 19:01 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15