Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Nederlands diploma legaliseren en/of beschrijven voor werken in USA?

Discussie gestart

MaRe

Binnenkort vertrekken mijn man en ik voor zijn werk voor een aantal jaar naar Amerika. Omdat ik ook van plan ben daar een baan te gaan zoeken (werkvergunning is helemaal geregeld) ben ik me alvast wat gaan ‘inlezen’ op het internet.
 
Zelf ben ik in het bezit van twee Nederlandse diploma’s (VWO en Universitair diploma, behaald in 1998) en zodoende kwam ik terecht bij de IB-groep en Nuffic. Zij legaliseren diploma’s en geven diplomabeschrijvingen af.

Aangezien het beschrijven van een diploma erg duur is (EUR 75,- per diploma) en het legaliseren ‘slechts’ EUR 8,- per diploma kost, wil ik uiteraard alleen mijn diploma’s laten beschrijven als dit echt noodzakelijk is.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij hierin adviseren? En zijn er nog andere dingen waar moet ik op letten of rekening mee moeten houden als ik in de USA ga solliciteren?

 ???
#1 - 06-12-2005, 10:52 uur

Mary

Dat is ook mijn vraag . Ik ga ook in februari in Amerika wonen.
#2 - 06-12-2005, 13:13 uur

Chiefram

Het enige dat mij direkt duidelijk werd gemaakt nadat ik mijn Resume (CV) had laten zien, was dat de leeftijd of geboortedatum niet mag worden vermeld. Dit heeft met de wet gelijke rechten te maken. Men mag niet oordelen op leeftijd (en nog andere dingen).

Ik kwam hier achter omdat ik mijn Resume had laten nazien door iemand van human resources in de USA bij een groot olie maatschappij in CA.
#3 - 06-12-2005, 18:48 uur

Dusza

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar aangezien je echtgenoot uitgezonden wordt, vraag ik me af of er al eerder mensen vertrokken zijn van zijn bedrijf. Misschien kan je het bij hen eens navragen?
Ik weet dat ze bij het bedrijf van mijn echtgenoot die kosten dekken (aanvraag werkvergunning en alles wat er bij komt kijken, dus ook die diploma's)
#4 - 06-12-2005, 22:47 uur

MaRe

Chiefram,

Bedankt voor je tip!  ;)
Ik zal er rekening mee houden mijn geboortedatum/leeftijd niet in mijn cv te vermelden.

Inmiddels heb ik van Nuffic de volgende reactie gekregen:

"Ik raad aan beide te laten doen. Met een legalisatie
maak je je documenten officieel( simpel gezegd). Met de DD kan je
aantonen wat je hier hebt gedaan. Wij geven in de DD o.a. de suggestie
van het equivalent in de VS".


Op basis van bovenstaand advies heb ik besloten zowel een legalisatie als een beschrijving te laten doen. Beter teveel dan te weinig denk ik dan maar... Ik kan altijd nog proberen deze kosten via de werkgever van mijn man terug te krijgen (deze tip kreeg ik elders op dit forum).

Mary, waar ga jij precies wonen? Wij gaan naar Seattle.
#5 - 07-12-2005, 09:46 uur

Mary

Ik ga in Texas wonen. Om precies te zijn in Dallas.
#6 - 07-12-2005, 10:22 uur

Dusza

Ik zie dat je dit bericht ook gepost hebt elders op dit forum:
http://www.discussiegroep.info/amerika/index.php?topic=2833.0
#7 - 07-12-2005, 10:36 uur

Wop

Ik zie dat je dit bericht ook gepost hebt elders op dit forum:
http://www.discussiegroep.info/amerika/index.php?topic=2833.0


Goed opgemerkt.
Daarom zijn de berichten ook samengevoegd.
#8 - 07-12-2005, 11:10 uur

FreezeM

Wij hebben onze diploma's laten vertalen en legaliseren. Het is inderdaad veel geld maar goed. Je hebt natuurlijk niet zo veel aan een Nederlandstalig VWO diploma met een stempel er op. Geen werkgever in de VS die dat iets zegt. Maar misschien kan je volstaan met alleen je hoogste afgeronde opleiding?
#9 - 23-12-2005, 10:25 uur

Marc1972

Wij zitten eigenlijk met hetzelfde probleem. Nuffic vraagt zeeeeer veel geld als je je diploma's wil laten vertalen en daarnaast heb ik een groot aantal cursussen gedaan waar het post-hbo diploma bij hoort. Nuffic heeft aangegeven alleen de opleidingen te kunnen vertalen die vanuit het ministerie van onderwijs gegeven worden (je HAVO, MBO, HBO en Universit.) maar daarbuiten niet. Ook alleen deze opleidingen kan je laten legaliseren.

Daarnaast kan je bij een vertaalbureau een beëdigde vertaling laten maken van je diploma's. Dit is een stuk goedkoper en voor mij een stuk completer. Dit kost iets van 22 eurocent per woord. Voor gewaarmerkte kopien kan je je diploma's op het gemeentehuis laten kopieren.

Is er iemand die al ervaring heeft met Nuffic, of wat de meerwaarde van Nuffic in de VS is??
#10 - 11-01-2006, 23:07 uur
« Laatst bewerkt op: 12-01-2006, 07:44 uur door Marc1972 »

Loek

In de 12 jaar dat ik hier woon en werk heeft nog nooit iemand gevraagd om mijn diploma's.  Ik vermeld het altijd voor de goeie orde op mijn resume wat ik voor opleiding heb gedaan, maar uiteindelijk is men meer geinteresseerd in je ervaring. 

#11 - 12-01-2006, 00:54 uur

bgroeneveld

Legaliseren van diploma's hoeft volgens mij alleen als je in de VS aan een universiteit wilt gaan studeren en niet bij 'af' wilt beginnen. Een goede beschrijving van wat je allemaal geleerd hebt, is volgens mij vaak voldoende. Het kan in de VS maar heel weinig werkgevers schelen of je vaderlandse geschiedenis hebt gedaan. Dat je naast Nederlands en Engels ook nog een aantal andere talen kunt lezen/spreken is veel belangrijker.
En ja, huwelijkse staat, leeftijd, godsienst, sexuele overtuiging, huidskleur al dat soort dingen mogen hier niet gevraagd worden. Niet dat er niet gediscrimineerd wordt, maar officieel mag het niet.
#12 - 29-01-2006, 20:44 uur

KKop

Als het puur is om een baan te vinden, zou ik geen vertalingen laten maken.  Zolas al eerder aangegeven door Loek, ook mij heeft in 8 jaar, vier banen en heel veel sollicitaties nog nooit iemand naar diploma gevraagd.

 
#13 - 11-02-2006, 07:04 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15