Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Nederlandse Belastingdienst, adreswijzigingen en een gezochte crimineel :)

Discussie gestart

pzuidema

Allereerst wil ik eerst even het forum feliciteren met hun 10-jarig bestaan! Hoewel ik hier niet altijd op aanwezig ben, heeft het me goed geholpen vanaf het moment dat ik dacht aan mijn emigratie tot ver nadat ik in het land der onbegrensde mogelijkheden aan was gekomen.

Meestal als ik een posting doe gaat het over dingen die mij compleet verbazen van het wonen hier. Maar misschien was dat allemaal toch omdat ik hier nog nieuw was. Ik ben nu aan kleine regels gewend van te lang gras, IRS en alles en dan woon ik hier ook heerlijk. Totdat ik ineens met een probleem uit Nederland te kampen kreeg dat alle vreemde dingen die ik al heb meegemaakt ver passeren; op eenzame hoogte: De Nederlandse Belastingdienst. En graag zou ik een ieder willen vragen te reageren op deze posting als jullie iets weten van wat er aan de hand is, of hoe dit probleem de wereld uit geholpen kan worden (mijn probleem dan, niet de belastingdienst  ;) ).

Ik bescrhijf mijzelf als een burger die probeert zoveel mogelijk volgens de regeltjes te leven. Ik heb geen parkeerboetes, betalingsachterstanden en als ik ergens op gewezen wordt, probeer ik dat ook keurig te doen. Zo ook met belastingen. Ik ben daar een zoetsappige braverik in, betaal zonder mopperen omdat ik belastingen zie als de prijs om ergens te kunnen wonen. Zowel in Nederland als in de VS. Mijn probleem met de belasting in Nederland begon net na de emigratie. Toen wij in de VS aankwamen hebben ik, mijn vrouw en onze dochter 2 maanden officieel bij mijn schoonouders ingewoond en dat was ook het adres wat wij op hebben gegeven bij de Nederlandse instanties. Ook bij de belastingdienst. Met kerst 2005 waren we daar al weg (wij zijn begin November 2005 ge-emigreerd). Daarna hebben we 6 maanden in een appartement gewoond en vervolgens een huisje gehuurd in New Jersey. Daar heb ik in mei 2006 contact opgenomen met de Nederlandse belastingdienst over waar mijn aangifteformulier bleef voor 2005.
Die hadden zij naar het adres van mijn schoonouders gestuurd. Goed dan, dan haal ik hem daar wel even op. "Dat kan niet, meneer", was het antwoord. Op je aangifteformulier moet het adres goed opgegeven zijn, vooral als het voor aangifte vanuit het buitenland ging. Ook goed, we spraken af dat zij mij een officieel verhuisbericht zouden sturen (toen kon je het voor het buitenland niet downloaden van de site, net zoals het aangifteformulier voor het buitenland) en dat ik voor die tijd uitstel zou krijgen van opgaaf. Vriendelijk. Wel, zei de dame me, kan het tot 3 maanden duren voordat het formulier binnen zou komen. Okee. Al goed.

Dit was het moment dat ik bedacht dat er iets mis moest gaan. Want wat deed de belastingdienst keurig, die stuurde het formulier op naar het oude en inmiddels niet door mijn schoonfamilie bewoonde adres. Weer gebeld. Ze moesten dat wel doen, want dat was het adres wat in het bestand stond. Dus ik wou ze het goede en huidige adres doorgeven, maar dat kon niet over de telefoon. Dat moest via het verhuisformulier dat zij me toe stuurde (naar het verkeerde adres dus). Deze practical joke (was het het maar) ging maar door, waardoor mijn uitstel termijn voor de belastingdienst compleet werd overschreden. En, een jaar later konden we eindelijk ons eigen huis kopen in PA en, jawel, verhuisten we nog een keer. Nog steeds wou ik een aangifteformulier hebben over 2005, maar zoals je begrijpt, mijn adres bij de belastingdienst is nog steeds het eerste en foute adres.

Door ongelukkige familieomstandigheden in Nederland moeten we terug naar Nederland en hebben een trip geboekt voor eind mei. En even geleden... post van de belastingdienst. Op ons huidige adres. Da's vreemd, want dit adres heb ik ook nog niet bij ze in hun systeem kunnen krijgen, dus feestje, er schijnt iets gelukt te zijn. Brief open: of ik even Euro 5948 Conserven Belasting wil betalen. Voor mij was deze term compleet onbekend. Conserven belasting, maar het zal wel goed zijn. Een vreemd bedrag, want mijn opgaaf voor 2005 zou rond de Euro 400 moeten uitkomen. Ook was dit bedrag al opgehoogd vanwege te late betaling, met iets van Euro 1300. Vervolgens komt er ook een brief binnen over inkomstenbelasting 2004 voor Euro 400. Dit schoot mij verkeerd, want voor 2004 had ik in Nederland al mijn Euro 1500 extra moeten betalen en had dit ook keurig gedaan. Het vreemde was dat ik zag dat de 2004 aanslag uit Amstelveen kwam, mijn Conserven uit Rotterdam. Maar nog geen woord over mijn inkomstenbelasting 2005.

Dus vandaag, omdat ik eindelijk een vrije dag kon krijgen, in de korte tijdsbestek die je hebt de Nederlandse belastingtelefoon voor het buitenland gebeld (iemand anders voor ruimere openingstijden voor deze lijn????). Heel vriendelijk te woord gestaan, en deze jongen vertelde me dat er 4 dwangbevelen op mij zijn uitgeschreven. Pardon? Zonder kaartje? Zonder berichtje? Ook in de brieven die ik kreeg werd hier niets over vermeld. Van keurige burger ben ik ineens volksvijand #1???? Even navraag doen... 4 dwangbevelen... waarop?
Inkomstenbelasting 2005 (Daar was ie!), inkomstenbelasting 2004 (He?), inkomstenbelasting 2003 (pardon????) en 2007 (Azjemenou.... ik ben inkomsten belasting verschuldigd nadat ik al 2 jaar in Amerika woon en geen stuiver krijg uit Nederland???????). Allright, beginnen bij het begin; waarom een dwangbevel uit 2003? Want ik heb hier al het papieren bewijs dat dat helemaal voldaan is, net als 2004. Deze vraag kon hij me niet beantwoorden, want dat was te lang geleden en dat kon hun systeem niet aan. Dwangbevel uit 2005 dan, wat staat daarin? Dat kon hij me niet over de telefoon vertellen. Wel kon hij me zeggen dat het verschuldigde bedrag uit 2004 veel hoger was dan de Euro 400 (wat ik dus net in de post van hun heb gekregen). 2007 was over de Conserven belasting uit 2005. Goed, daar uitleg over gevraagd en hij vertelde me wat het was en dat iedere vertrekkende Nederlander daar een aangifte over toegestuurd krijgt... en volgens hem zo ook ik. Ik hoef neem ik aan niet te vertellen waar die heen was gestuurd. Het leuke was ook dat ik in mijn hele carriere in Nederland maar 400 GULDEN pensioen heb opgebouwd en geen lijfrentes had.  Dit vanuit het oogpunt dat de emigratie al vast lag en ik vriendelijk mijn pensioensopbouw heb omgezet in meer salaris.

Maar hij vertelde me dat alles uitgezocht kon worden op kantoor. Ehm. Jawel, in Nederland dus. En ik neem aan dat als ik met 4 uitstaande dwangbevelen niet zomaar Nederland binnen wandel dus dat ik ook niet zomaar op het belastingkantoor aan kom. (iemand ervaring hiermee trouwens???). Maar, de belastingdienst had vooruitgang geboekt, het verhuisformulier voor het buitenland is nu te downloaden van de site (Hoera!). Ik heb hem dus toch maar gevraagd of ik daarvan ook een kopie naar Rotterdam en Amstelveen moest sturen. Daar was hij verbaasd over, ook toen hij hoorde dat de Conserven belasting van kantoor Rotterdam kwam en Aanslag 2004 voor Amstelveen. Ten eerste omdat het, wat hij zei, enige adres wat zij van mij in het systeem hebben nog steeds het eerste en foute adres is. En ten tweede dat al mijn belasting via kantoor Heerlen gaat (Buitenland) en niet over Rotterdam en Amstelveen.

De stappen die hij mij nu aanraadde te nemen waren het verhuisformulier op te sturen, en een uitleggende brief en aanvraag voor uitstel.

Nu mijn vraag ook aan U, aandachtige lezer, die stappen zal ik ook doen, maar ik heb niet het idee dat dit een snel en duidelijk traject gaat worden. Als ik allerlei post krijg van verschillende belastingkantoren wat niet hoort, dan klinkt het alsof er maar wat blind wordt geyathzeed daar. En zoals U waarschijnlijk ook al weet kan de belasting niet per email worden berijkt en alleen maar op die ongelukkige belastingtelefoon tijden wanneer iedere Amerikaan zijn centen bij elkaar schoffelt op het werk of per post. Maar dat is helemaal een traag traject daar (ze zeggen zelf dus 3 maanden per briefwisseling voor het buitenland). Wat moet ik nu doen? Ik wil alleen maar alles opgelost krijgen en goede aangifteformulieren krijgen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Alsof ik het niet mag. Heeft iemand hier ook ervaring mee of heeft iemand een idee wat ik nu moet doen?

Thanks!!!

Ptr
#1 - 16-04-2009, 02:57 uur
Ik quote graag mezelf als ik zeg; ik quote graag mezelf.

Hans B

Hallo Peter,

ik lees al een tijd mee met de WEB-log van: http://vandijkjes.punt.nl/ zij runnen een motel http://www.mapleterracemotel.com
Te triest voor woorden wat ook zij al jaren beleven met de beslatingdienst.
Jouw bevindingen zijn dus geen uitzondering.

groetn, Hans
#2 - 16-04-2009, 15:25 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

bgroeneveld

Kun je dit geheel niet eens voorleggen aan de belastingdeskundigen van alle partijen in de Tweede Kamer? Alles partijen, hopelijk dat er dan minstens 1 op in zal gaan, vooral als je het kunt uitleggen als een probleem voor vele Nederlanders in het buitenland.

Lijkt me een leuk onderwerp voor een parlementarier om vragen over te stellen.
#3 - 16-04-2009, 16:37 uur

Loek

De Nederlandse belastingdienst is net herpes, als je het eenmaal hebt kom je er nooit meer vanaf.  Ik woon al sinds 1993 in de US.  Destijds heb ik al mijn belastingzaken netjes geregeld en afgesloten.  Ik gebruikte destijds voor alles het adres van mijn zus, omdat ik zelf niet echt nog een vaste plek in de US had.  Mijn zus wordt sinds die tijd regelmatig lastig gevallen door de belastingdienst over mij.  Ja ze geven toe dat alles in orde is maar ze willen toch even "hun bestanden bijwerken", en dus willen ze mijn nieuwe adres in het buitenland weten.  Waarom?  Ik heb al 15 jaar geen inkomen meer in Nederland, ik ben zelfs geen nederlander wat hebben ze in hemelsnaam met mij na al die tijd nog te maken?  Ik heb mijn zus het advies gegeven maar te doen alsof we geen contact meer hebben.  Toen afgelopen jaar de belastingdienst haar weer belde met de nodige vragen over mij, heeft ze gezegd: "Doe maar alsof hij dood is, dat doe ik ook".  Blijkbaar was dat voldoende om in ieder geval dat telefoongesprek onmiddelijk af te sluiten.  Ik denk dat oorlogsmisdadigers minder lang worden vervolgd dat brave personen die ooit belasting hebben betaald in Nederland.

#4 - 16-04-2009, 18:02 uur

Johan

Pfffff wat een verhaal, lang leve de belastingdienst!

Ik heb geen verstand van belastingen maar wat ik zou doen in jou geval is a) een NL belastingdeskundige raadplegen, b) een formele klacht indienen bij de belastingdienst en c) elk gesprek met de belastingdienst opnemen en hopen dat ze daarin toezeggingen doen!
Sterkte ermee.
#5 - 16-04-2009, 20:23 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15