Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Nieuw tarieven vreemde valuta bij de Postbank

Discussie gestart

Bakvet

De Postbank heeft weer een nieuwe methode ontdekt om van ons vakantiebudget mee te eten, heb ik op hun website gelezen.

Veel mensen hebben intussen het truukje ontdekt om in de supermarkt om "cash back" te vragen. Bij het betalen met PIN krijg je dan een geldbedrag naar keuze uitbetaald, tot maximaal $300 (het maximum is afhankelijk van de supermarkt).  De kosten hiervan bedroegen slechts 11 eurocentjes per transactie.

Vanaf 1 april 2006 verandert dit, de kosten worden 0,8% van het bedrag, ofwel zo'n 70 eurocent per $100 die je met PIN hebt afgerekend.

Ook mensen die een betaalpakket bij de Postbank hebben gaan er op achteruit. Tot 1 april kunnen ze nog gratis geld uit de muur halen in Amerika met hun betaalpas, maar vanaf die datum geldt de 0,8% koersopslag.

Bij het betalen met een Postbank Credit Card worden de kosten 1% (was 11 eurocent) van het transactiebedrag.

Dus stel: je huurt een auto voor $1200, dan schrijft de PB 10 euro extra af van je rekening. Een hotelovernachting van $100? Da's dan 85 eurocent voor de Postbank. Nu zul je zeggen: mogen ze alsjeblieft, ze leveren er toch een dienst voor? Maar van de ontvangende partij krijgen ze ook al 1%. Dus het is niets anders dan een nieuwe extra bron van inkomsten voor ze.

Het wordt weer flink graaien aan de top dit jaar bij de ING.
#1 - 24-02-2006, 19:14 uur

Wop

Tja,

De banken deden dit allang...

Het was een kwestie van tijd dat dit ook bij de postbank ging gebeuren...
#2 - 24-02-2006, 19:32 uur

bgroeneveld

Geld uit de muur halen in Amerika van een postgirorekening kostte tot nu toe €1,82 per keer (maximum is zoeits van $900 per dag. Dat wordt dus maximaal €7,20 per keer.

Overboeken van een postgiro naar de VS €7,50 per keer, maar mijn Amerikaanse bank rekent dan nog eens $14 voor het voorrecht om geld binnen te krijgen op mijn rekening hier in de VS.

Aan de andere kant: jaren geleden was overboeken al een stuk duurder via de ABN AMRO: €10 of zo in Nederland, dan nog eens $15 of $20 in het kantoor in New York, plus $15 of $20 voor het kantoor in Chicago plus $14 van mijn Amerikaanse bank in St. Paul, MN.

En: de Postbank stuurde mij gewoon een automaatkaart toe. De ABN stuurde een vriendelijk briefje dat mijn kaartje verlopen was en over ik maar "even" langs kon komen. Een "tochtje" van zo'n 10.000 km. En ze snapten maar niet dat ik daar problemen mee had. Toen ik in Nederland was en daar bij het kantoor klaagde, zeiden ze zeer bezorgd te zijn, vooral toen ik mijn rekening ophief. Maar heb daarna nooit meer iets van de ABN gehoord.

De postgiro is dus nog altijd een stuk goedkoper en beter dan de banken.
#3 - 24-02-2006, 21:22 uur

Pieter79

De postbank hanteert ook een veel slechtere wisselkoers. We zijn met z'n 3-en naar Canada en de USA geweest (September 2005) waarna we in oktober de creditcard afschriften kregen. De twee die een Rabobank kaart kregen gemiddeld een koers van 1 euro = 1,22 dollar, die andere met de postbank kaart kreeg een koers van gemiddeld 1 euro = 1,17 dollar. Verder werkte de Postbank kaart / pinpas niet overal en was de limiet 1000 euro lager dan die van de Rabo.

Conclusie, voor mij nooit de Postbank (ik ben er gelukkig nog nooit klant van geweest)
#4 - 25-02-2006, 13:25 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

bgroeneveld

Ik snap dat niet, ik krijg hier in Amerika altijd de geldende koers van de dollar van de Postbank, en ik haal heel regelmatig geld uit de muur.
#5 - 25-02-2006, 16:07 uur

hannie

bakvet,
Heb net gezocht op de postbanksite ,maar kan niets vinden over wat jij schrijft.
Op de pagina's over pinnen in het buitenland en het gebruik van de creditcard staat het in ieder geval niet.
Bgroeneveld zegt dat pinnen in de us €,182 kost,dit is alleen het geval als je geen betaal of royaal pakket hebt,want heb je die wel is het gratis.
#6 - 25-02-2006, 17:37 uur

Bakvet

Kijk op de homepage onder Klantenmelkenservice > Actueel. Daar staat dat je voortaan royaal 0,8% koersoplslag mag ophoesten bij het pinnen, ondanks je betaalpakket. Gebruik je de credit card die gratis in het pakket zit, dan wordt je met 1% koersoplag opgezadeld.
#7 - 25-02-2006, 19:47 uur

hannie

OK,ik heb het gevonden!
Balen zeg!
#8 - 25-02-2006, 19:58 uur

Bakvet

De postbank hanteert ook een veel slechtere wisselkoers.
Conclusie, voor mij nooit de Postbank (ik ben er gelukkig nog nooit klant van geweest)

Ik snap dat niet, ik krijg hier in Amerika altijd de geldende koers van de dollar van de Postbank, en ik haal heel regelmatig geld uit de muur.

Kan me dit ook bijna niet voorstellen. De Postbank gebruikt de "girale middenkoers" op het moment van verrekening en brengt daarnaast 11 eurocent kosten in rekening. Gunstiger dan dat kan je het niet hebben. Bij opame uit een geldautomaat komt daar 1 euro 82 bij (niet als je een Betaal- of Royaalpakket hebt) plus eventueel de kosten die de eigenaar van de geldautomaat in rekening brengt.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de koers van de Rabobank op dezelfde dag in dezelfde automaat beter was. Zelfs al heb je hun betaalpakket (zodat je "gratis" geld uit de muur kan halen in Amerika), dan kan dat koersverschil niet zo groot zijn.

Kijk ik naar mijn eigen Visa Card (van I.C.S). Die rekent de middenkoers plus 1 procent in het voordeel van de bank. Dus hetzelfde als wat de Postbank na 1 april gaat doen. Je hoeft geen rekenkundig genie te zijn om te begrijpen dat de Postbank Card (tot 1 april 2006) qua omrekening voordeliger is/was bij bedragen boven de 11 euro.

Alleen wat mij tegenstaat aan de Postbank: men biedt je eerst een betaalpakket aan voor een bepaalde prijs en gaat daarna de voordeeltjes (die voor jou reden waren om het pakket te nemen) eruit halen.
#9 - 26-02-2006, 12:03 uur

Pieter79

Het is echt waar bakvet, we hebben de rekeningafschriften langs elkaar gelegd. Gemiddeld bedroeg het verschil zo'n 5 dollarcent. Daarnaast bij iedere Postbank transactie inderdaad 0,11 cent extra. Ook kon er met de Postbank pas maar 1 week een auto gehuurd worden, twee weken ging niet terwijl we toen nog zeker niet aan de limiet zaten (begin van vakantie). Na 1 week hebben we 700 km moeten rijden om de laatste 3 weken van de autohuur op mijn creditcard verder te zetten. Als je (iets meer) zekerheid wil ga dan niet voor de Postbank.
#10 - 26-02-2006, 16:20 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Bakvet

Eerst even een tussenopmerking om het onderwerp "Amerika" niet uit het oog te verliezen. Volgens mij is vanaf 1 april de enige bank die je nog gratis laat pinnen in de USA de Rabobank. Je moet dan hun Totaalpakket nemen voor 25 euro per jaar of 36 euro p.j. inclusief creditcard.

Nu die autohuur. Wat hadden jouw vrienden dan precies voor kaart? Een PIN-pas van de Postbank of een e-Go credit card van de Postbank? Of een PostbankCard (=Mastercard). Die e-Go kaart heeft maar een heel lage limiet (1000 euro?). Hij wordt door een amerikaans bedrijf, First Data, verwerkt. Het kan best dat die kaart een ongunstige koers heeft.

Ook een PIN-pas is niet handig om als Europeaan in Amerika een auto te huren. Wordt niet altijd geaccepteerd of anders vraagt men je "credit score" op en die is natuurlijk 0,0. Dus dan krijg je niet vier weken lang een auto mee.
#11 - 26-02-2006, 17:37 uur

Pieter79

We hadden toendertijd alledrie een studentenrekening, met PINpas en CreditCard. Ik weet niet welk type Postbank-kaart die vriend toen had. Een andere vriend en ik hadden hem al geld overgemaakt voor de autohuur, maar de kaart blokkeerde gewoon. Zijn rekening tegoed was ook meer dan voldoende (hij had de vakantie van ons drieen kunnen betalen) maar de pas werkte gewoon niet. Voor studenten waren de Rabo en Postbank rekeningen en passen gratis, nu betaal ik wel voor het Totaalpakket. De verschillen in koers waren merkwaardig ja....

Het was een rommeltje maar we hebben ons erdoorheen geslagen!! LOL
#12 - 26-02-2006, 18:42 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Bakvet

Right. Als je op de PB-website kijkt dan schrijven ze: de Postbank Card kost voor studenten kost slechts 11 euro (normaal 18 euro) en heeft een bestedingsruimte van 1000 euro. Hij zal tegenwoordig dus niet meer gratis zijn.

Dat is leuk, dat ze je tegen jezelf in bescherming nemen, maar de kaart voor gewone mensen (van 18 euro) staat voor maximaal 3500 euro garant. Ik kan me voorstellen dat je bijhoorlijk pissed was, toen bleek dat je er de auto niet mee kon huren.
#13 - 26-02-2006, 19:51 uur

bgroeneveld

Een van de redenen waarom ik blij ben dat ik ooit een American Express card heb aangevraagd (en gekregen, ik was toen leraar op een middelbare school). Die kaart blokkeert nooit bij autoverhuur omdat je in principe onbepekrt krediet hebt (heb gelukkig nooit hoeven proberen hoe onbeperkt dat krediet in werkelikjheid is). AmEx heeft ook buitengewoon goede service als je op reis bent. Mijn kaart is ooit gestolen in de trein in Duitsland en ik had binnen een dag een nieuwe (plus de belofte dat als het hotel problemen zou maken, ze dan wel zouden helpen), hoefde niet eens m'n kaartnummer te weten, m'n Social Security nummer (ik woonde toen al in de VS) was genoeg.

#14 - 26-02-2006, 20:09 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15