Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Omrekenen van valuta

Discussie gestart

Jez

Ik kwam er vandaag achter dat er 2 manieren zijn om valuta om te rekenen. En bij elke manier krijg  je een andere uitkomst.
Mijn manier is: als 1 dollar 0,75 eurocent is, dan doe ik het aantal dollars maal 0,75. Voorbeeld: 100 dollar x 0,75 = 75 euro.
Maar deze manier kan blijkbaar ook: Als de koers van de dollar 1,25 is, dan deel je het aantal dollars door 1,25.
Voorbeeld: 100 dollar  / 1,25 = 80 euro. Heb je dus een verschil van 5 euro.

Welke manier is nou juist?
#1 - 25-10-2006, 22:24 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Buba

Ik gebruik de eerste manier om bedragen om te rekenen.

En volgens mij komt het verschil van €5 door het feit dat je niet de juiste wisselkoers neemt bij de twee berekeningen.

Ik ben helemaal geen universitair dus ik weet niet of ik juist ben (en hopelijk kan ik het tegoei uitleggen) maar hierbij mijn redenering:

Op de eerste manier is 1 dollar gelijk aan 0,75 euro ofwel 1,33 dollar is gelijk aan 1 euro (nemen we als wisselkoers A).
Op de tweede manier is 1 dollar gelijk aan 0,80 euro ofwel 1,25 dollar is gelijk aan 1 euro (nemen we als wisslekoers B).

Dus er zit een verschil op de wisselkoers van 0,05 euro oftewel 0,08 dollar

Wisselkoers A:
Op de eerste manier gerekend: 100 dollar x 0,75 = 75 euro oftewel,
op de tweede manier gerekend: 100 dollar : 1,33 = 75,19 euro.

Wisselkoers B:
Op de eerste manier gerekend: 100 dollar x 0,80 = 80 euro oftewel,
op de tweede manier gerekend: 100 dollar : 1.25 = 80 euro.

Dus mijn conclusie is dat beide manieren juist zijn (als je dezelfde wisselkoers neemt).
Er zijn wel kleine verschillen door het afronden.

Heb ik toch even mijn hoofd over moeten breken  :banghead:

Graag nog reacties of dit juist is of niet.





#2 - 26-10-2006, 03:23 uur
Save a tree, eat a beaver!!!


Frank S

Buba heeft helemaal gelijk.
#3 - 26-10-2006, 09:51 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Bren

hoihoi

aangezien ik geen rekenwonder ben doe ik het anders,

www.wisselkoersen.nl


bedrag intikken, welke valuta en klaar ;)
#4 - 26-10-2006, 18:24 uur



Jez

Ondertussen ben ik er achter dat er officiële omrekenregels bestaan. En de regel is hier:
Omrekenen van dollar naar euro, dan moet je delen door de koers.
Omrekenen van euro naar dollar, dan vermenigvuldigen met de koers.
Vraag me niet waarom, maar dit is de afgesproken manier, en die is m.i. in het voordeel
van de bank (want op de andere manier levert het me meer op)
#5 - 28-10-2006, 10:40 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Dusza

Jez, ik denk niet dat de bank je wil kloten hoor.  ;-)

Je hebt dus twee VERSCHILLENDE wisselkoersen (nl. 1 dollar tegen 0,75EUR in het eerste en 1,25dollar tegen 1EUR in het tweede geval) .
Dus je krijgt ofwel 1.25 dollar voor elke euro als je euro's omwisselt in dollars
of je krijgt 0.75 euro voor elke dollar die je omwisselt in euro's

Banken/wisselkantoren maken meestal wel gebruik van twee verschillende koersen, namelijk: als je dollars gaat kopen, dan krijg je een bepaalde koers, maar als je die dollars niet meer nodig hebt en teugbrengt naar de bank, krijg je meestal een andere koers (aankoop / verkoop).
En vooral: als je om 9.00 uur dollars aankoopt, en deze om 9.05 terug verkoopt aan de bank, dan zijn ze altijd minder waard. Geld wisselen kost geld. Je kunt niet verwachten dat de banken het risico van geld wisselen tussen LOS van elkaar staande munten (zoals euro en dollar) volledig voor eigen rekening nemen. Zij nemen daar een verzekering voor. En die verzekering wordt betaald door deze 'wisselkosten'. Bij wisselen van Belgische franken of Nederlandse guldens in euro's was er GEEN risico, want de twee waren muurvast aan elkaar geklonken. Omdat de wisselkoers dollar/euro zowat elke seconde verandert, is er daar WEL een risico.

#6 - 28-10-2006, 13:18 uur
« Laatst bewerkt op: 28-10-2006, 18:15 uur door Dusza »

Jez

In dit geval gaat het niet zozeer om omwisselen, maar om afrekenen. Ik heb in dollars gekocht en moet aan mijn bank in
euro's betalen. Als jij zegt dat je voor je dollar 0.75 eurocent krijgt, dan zou ik denken dat je dan het aantal dollars x 0.75
doet. Dat is dus niet zo (of: dat is niet de regel), waardoor in mijn ogen de bank voor elke 100 dollar 5 euro meer krijgt.
#7 - 28-10-2006, 13:35 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Dusza

Jouw bank hanteert (net zoals vele banken) dus een wisselkoers die niet zo gunstig is?
Daar kan je natuurlijk weinig aan doen. Je hebt ze nu eenmaal nodig hé..  :-(
#8 - 28-10-2006, 18:14 uur

Frank S

Het is niet de rekenmethode die leidt tot het verschil van €5, maar de verschillen tussen aan- en verkoopkoers. Als een bankmedewerker je iets anders aan probeert te praten, dan weet die niet waar hij/zij het over heeft.

Daarnaast kunnen er (los van de verschillen tussen aan- en verkoop) ook nog wisselkosten in rekening gebracht worden. Dat is meestal een vast bedrag per transactie.
#9 - 29-10-2006, 08:53 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Anouk

Ik gebruik altijd http://www.xe.com - erg handig.. Behalve als je in de winkel staat je je om wilt rekenen.. Maar je kunt altijd opzoeken hoevel euro er nou in 10 dollar zit en daarvan uitgaan.. Als je iets van 50 dollar hebt, ff maal 5 doen, en viola!!
#10 - 29-10-2006, 18:45 uur

hollandranch

Gewoon 1 op 1 denken, valt het altijd weer mee als je in Nederland bent  2006-10
#11 - 01-11-2006, 13:34 uur

sweatbox

Ik gebruik altijd http://www.xe.com - erg handig.. Behalve als je in de winkel staat je je om wilt rekenen.. Maar je kunt altijd opzoeken hoevel euro er nou in 10 dollar zit en daarvan uitgaan.. Als je iets van 50 dollar hebt, ff maal 5 doen, en viola!!

En dan heb ook de sale tax meegenomen?

Gewoon 1 op 1 denken, valt het altijd weer mee als je in Nederland bent  2006-10

Klopt aardig als je uit gaat eten (tips & taxes).
#12 - 01-11-2006, 18:08 uur

hollandranch

Ik gebruik altijd http://www.xe.com - erg handig.. Behalve als je in de winkel staat je je om wilt rekenen.. Maar je kunt altijd opzoeken hoevel euro er nou in 10 dollar zit en daarvan uitgaan.. Als je iets van 50 dollar hebt, ff maal 5 doen, en viola!!

En dan heb ook de sale tax meegenomen?

Gewoon 1 op 1 denken, valt het altijd weer mee als je in Nederland bent  2006-10

Klopt aardig als je uit gaat eten (tips & taxes).

Niet helemaal, bij een Chinese Buffet kan je eten voor 7 dollars eten met drinken en tips 12 dollars 2006-05 Lukt je echt niet in Nederland  embarressed
#13 - 01-11-2006, 18:18 uur

Frank S

Niet helemaal, bij een Chinese Buffet kan je eten voor 7 dollars eten met drinken en tips 12 dollars 2006-05 Lukt je echt niet in Nederland  embarressed

Wel als je je eigen hond meebrengt...  ;D
#14 - 02-11-2006, 13:43 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15