Als je zoals wij een ruime periode door Canada en USA wilt crossen met de eigen camper, heb je wel iets uit te zoeken en te overdenken. Bijvoorbeeld Verzekeringen en Overige risico’s. Het kost je wat tijd, maar dan weet je ook iets….
In elk geval zal ik de DIGID inlogprocedure omzetten, zodat er geen sms gestuurd hoeft te worden bij de inlog; de kans bestaat immers dat ik een Amerikaanse sim in mijn telefoon heb als ik ga bellen igv problemen, of dat ik de thuisbasis iets voor mij laat regelen.
Ook handig is het om vóór 1/1 a.s. de ziektekostenverzekering op werelddekking al aan te zetten want dat werkt per jaar; kost (ons) maar E.0,75 per jaar extra. Daarmee heb ik alle extra kosten gedekt die boven mijn reisverzekering en boven mijn standaard ziektekostendekking zouden uitkomen. Het eigen risico zou ik het liefst op maximaal zetten, vanwege die goedkope handige ‘bovenop’-dekkingen……, echter ons standaard ziekenhuisbezoek eens per jaar en ons medicijngebruik vreet die ruimte met gemak op en dus zet ik hem zo laag mogelijk.
Een Europese zorgkaart heb ik niet nodig in de USA/CA.
Verscheping. Voor de overvaart sluit je een aparte verzekering af bij de verscheper; kost ong. $1300 v.v. Een zee kan best ruw zijn. Nuttig dus!
De reisverzekering. Ik heb me rot gezocht naar een goede reisverzekering
https://www.unigarant.nl/media/documenten/unigarant_verzekeringen/reis-en-recreatie/reis/reis_en_ann_doorl/voorwaardendraugg0116. De hamvraag is uiteindelijk en bottom-line waarom ik een reisverzekering zou nemen; voor de WA? Voor annuleren? Rechtsbijstand? Er zijn nogal wat overwegingen…….
• Camper-inboedelschade valt er buiten de reisverzekering maar kan onderdeel van je inboedelverzekering zijn (ABN AMRO
https://www.abnamro.nl/nl/images/Generiek/PDFs/010_Prive/01_Verzekeren/Inboedelverzekering/Voorwaarden_Inboedelverzekering.pdf: “Bevindt uw inboedel zich in Nederland in een afgesloten motorrijtuig of vaartuig? Dan hebt u een Extra Uitgebreide dekking tot maximaal € 250,- per gebeurtenis”).
• Voor geld- en bagage risico’s geldt dat je nauwelijks wat terug krijgt bij schade (afschrijving, bewijsvoering waarde), te meer daar de polissen eisen dat waarden zich in goed afgesloten kasten/kluizen bevinden en braak daarvan aantoonbaar moet zijn; en dat in een camper? In een camperkluis leg je hooguit paperassen en contanten en wie heeft er vandaag de dag veel contanten? Voorts moet je direct aangifte doen.
• Voor autohulp- en vervangend vervoer/verblijf geldt overal zonder uitzondering dat die niet geldt voor landen die niet op je groene kaart staan. En daar staat alleen de EU op zo ongeveer (Europa, de Azoren, de Canarische Eilanden, Madeira, Algerije, Egypte, Israël, Libanon, Libië, Marokko, Syrië, Tunesië en Turkije). In CA/USA moet je dus evt. alles zelf regelen incl. verslepen, reparatie, onderdelen opsturen, verblijf (zonder camper) etc.
• De Unigarant No Risk Noord-Amerika verzekering vult alleen een verhuurauto-verzekering aan en is dus ongeschikt en onvoldoende.
• Alessie.com biedt alleen een WA aan, reageert niet en staat bekend met deze handel te gaan stoppen (is feitelijk al gestopt dus). Nederlandse verenigingen die buitenland reizen met campers organiseren (ANWB, NKC) geven aan niets aan verzekeringen te doen. Ook de USA-met-eigen-motor-reizen organiserende firma kan niets voor een camper betekenen.
• Voor Amerikaanse reisverzekeringen geldt dat die geen Canada dekking bieden én praktisch alleen medische risico’s op een laag nivo dekken tegen hoge premie; die vallen af dus, want die zijn al gedekt. De AAA adviseert Travel Guard; ik snap van die site
http://www.guard.com/ weinig.
ANWB. De ANWB wegenwacht-ondersteuning kun je hooguit met ‘Europa’ uitbreiden. Tijdelijk opzeggen dan maar? Nee, want het is wel zo dat je ANWB pasje helpt als je de AAA in de USA of de CAA in Canada oproepen moet; meenemen dat pasje dus en je trip gemakshalve melden bij de ANWB (alarmcentrale/Unigarant). Ook bel je i.g.v. problemen toch gewoon de ANWB, je bent tenslotte lid van de pechhulp, zie echter de voorwaarden
https://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/wegenwacht/voorwaarden/prolongatie-2016---voorw.-lidmaatschap-ww-online.pdf … vooral de clausules over campeerauto…... Wel moet je een APK keuring hebben, aan de wettelijke eisen voldoen en een geldig kentekenbewijs hebben, maar dat is ook in orde, toch?
ANWB zusterclubs
http://www.anwb.nl/contact-en-service/zusterclubs zijn er ook in de USA (AAA
http://www.aaa.com/ppinternational/international.html) en in Canada (CAA
https://www.caa.ca/), als je tenminste ANWB Wegenwacht service Europa hebt afgesloten. Beter is om Europa Plus
http://www.anwb.nl/wegenwacht/auto/europa-plus af te sluiten want dat biedt ook vergoeding van (extra) kosten voor sleutelhulp en sleephulp en biedt toezending van onderdelen!!
De AAA (tel. 1-800-AAA-HELP) biedt voor een periode van max. 90 dagen (….sic…) de BASIC Emergency Roadside Assistance
http://www.aaa.com/PPInternational/Benefits_Intl_to_US.html. De AAA stelt overigens “If you are planning to drive a rental or personal vehicle, you must obtain an (International Driving Permit of IRB) before coming to the United States or Canada.”.
Wat biedt de AAA: “If visiting for 90 days or less, you are entitled to BASIC Emergency Roadside Assistance to include:
• Towing an eligible vehicle at least three (3) miles in any direction from point of disablement, or back to the responding facility, free of charge. Additional mileage charges will be at the member’s expense and will not exceed prevailing rates of the region. Towing shall be provided for light-duty trailers, excluding fifth wheel trailers, being towed at the time of disablement. At the Club’s discretion, members may be required to pay for towing the trailer.
• The vehicle will be extricated or winched when it can be safely reached from a normally traveled road or established thoroughfare. If special equipment, more than one truck, or more than one person is required, the associated cost may be at the member’s expense.
• Charges for flatbed service requested by members, when not required by the AAA Towing Manual, may be passed on to the member. Flatbed service charges are not applicable if a flatbed is required due to accident damage or if it is the contractor’s primary service vehicle.
• Mobile battery service/jump starting and/or temporary adjustments.
• Flat tire service including changing a flat tire when an inflated, serviceable spare is available.
• A limited supply of fuel will be delivered to a member’s disabled vehicle, enabling the member to reach the nearest service station. Members may be charged up to the current pump price for the fuel.
• Lockout and key service; If the key that operates or provides access to the passenger compartment of the vehicle is lost, broken, or the service provider cannot gain entry, the Club shall provide locksmith service up to $50, or reimbursement of commercial locksmith service up to $50. If necessary, the Club also will provide tow service. Members are entitled to up to $50 worth of locksmith service at the scene, exclusive of any charges for en-route mileage”.
Wat biedt de CAA: (1-800-CAA-HELP): geen idee; onvindbaar want je wordt doorlopend door-gelinkt naar de lokale club, maar ik woon er niet (….sic….)!
De Auto. Vergeet niet je Nederlandse autoverzekering voor de reisperiode te bevriezen of te stoppen, zowel voor de camper als evt. voor je personenwagen(s).
Je zult een USA verzekering moeten vinden voor de camper. In de USA is niet de wagen maar de chauffeur verzekerd; dus betaal je anders dubbel én toch al ‘dubbel’ (2e bestuurder). De wagen moet op je eigen naam staan en in het ‘thuisland’ geregistreerd staan. Onduidelijk is, of die ‘geschorst’ mag zijn voor de wegenbelasting; waar staat van niet…?… Zal wel niet.
Belangrijk is dat in de USA veel niet of te laag verzekerden rondrijden. Handig om dat wel te dekken en dat valt niet onder je WA!
Belangrijk is om te snappen hoe in de USA de car-insurance ‘werkt’. Als volgt dus, waarbij bij elk element er sprake is van een max. uitkering en van een eigen risico bedrag per voorval. Je verzekert je naar keuze
https://www.valuepenguin.com/collision-comprehensive-car-insurance voor:
• Comprehensive (damages to your vehicle not caused by a collision [acts of God or nature]
• Collision (involved in a crash with another vehicle or a stationary object)
• Coverage and Liability (aansprakelijkheid) < $500.000.
• Motorists Bodily Injury (to someone else) <$500.000.
• Medical Payments (sustainted by you or your car's passengers in an accident) <$5.000.
• Replacement of Personal items < $5.000.
• Vacation (Parkeren/Camperen) Liability < $10.000.
• Uninsured Motorist Property Damage<$7.500 (financial defense against being injured by a motorist who hit & run or doesn't have the means or ability to pay for your injury costs.).
• Emergency Expenses up to $750.
• Towing Expense (to the nearest qualified repair facility)
In Duitsland is er Tour-Insure met een online af te sluiten 12 maanden ‘3th party liability, un(der)insured, comprehensive en collision’ dekking, met een bepaald eigen risico en maximum per gebeurtenis maar die valt meteen af want daarvoor moet je in de USA starten in bepaalde staten (!) en wij starten in Canada………sic…. Mexico is niet gedekt, Canada wel. Ook is het niet handig voor 12 maanden vooraf te betalen en bij de CA- of USA-grens te horen dat je er maar 1, 3 of 6 maanden in mag…… Je kunt ‘m dan wel cancelen na 3 maanden, en je kunt hem ook verlengen na 12 maanden maar dat laatste is niet zinnig, zie onder bij APK. Voor campers geldt dat ‘full comprehensive’ slechts ‘partial’ gedekt wordt. Schade die niet binnen 24u bij de Amerikaanse maatschappij via ‘notification’ is ingediend, is niet gedekt.
In Duitsland is ook Seabridge Motorhomes Road Insurance. Deze biedt het rijtje wat boven wordt genoemd tegen een prijs van ong. $1600/6mndn (Chauffeur 65jr/Waarde wagen E48000) + $300 (2e chauffeur). Je kunt je voor een periode van 3,6,9, of 12 maanden opgeven, geen refund! Verlengen kan kort en krachtig via email. Prijzen zijn pas 3 maanden te voren definitief. Een geldige registratie en kentekenplaten zijn verplicht net als een IRB. Geldig voor USA, Canada en Mexico ongeacht waar je uitscheept.
Auto-onderhoud en reparatie: Een goede voorbereiding is het halve werk, en moet meteen het hele werk zijn. De accu’s zijn recent. De distributieriem is vervangen. De Fiat Ducato lijkt sterk op de Dodge Ram Promaster
http://www.promasterforum.com/, buiten de daar gebruikelijke 3L-motoren, comfort-matic transmissie, emissie-afstellingen en mogelijk de remmen en nog wat. In Canada en USA zijn veel Ram Truck services
http://www.ramtrucks.com/en/find-dealer/?zipCode=&dealerCode=&city=&state=&dealerName te vinden en ook veel camperbedrijven. De diesel daar schijnt minder van kwaliteit te zijn. De wegen zijn vaak minder goed, dus banden en schokbrekers krijgen het dan flink te verduren. Ik heb al luchtvering op de achterkant en luchtvering op de voorwielen er bij kan nu wel nuttig zijn. Een 5e band mee ook, want ik heb geen reservewiel, hoewel dat geen noodzaak lijkt want om de haverklap zijn er ‘Tire&Tube’-services te vinden. Wel even overleggen met mijn garagehouder…. En voorbereiden dat deze (of de ANWB) evt. onderdelen op stuurt.
APK. De APK-verplichting
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uitstel-van-APK-plicht.aspx geldt voor nieuwe wagens om de 4 jaar en dan 2x om de 2 jaar. Jammer, de mijne is ouder dan 3 en een diesel, dus die moet nu elk jaar vóór datum x. Het is mogelijk om de APK-verplichting tijdelijk stop te zetten (Schorsen. Hiermee zet je ook de verzekeringsplicht en het betalen van motorrijtuigenbelasting stop). Als ik de bak laat schorsen dan hoeft die niet meer APK-goedgekeurd te zijn maar mag ik er ook niet meer mee rijden. Ook mag het voertuig niet op de openbare weg staan. Daar is géén uitzondering op mogelijk, echter de bak mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn. In het laatste geval mag het voertuig niet op de openbare weg staan. Het voertuig moet uiterlijk APK-goedgekeurd zijn op de einddatum van de schorsing. Ik mag met het geschorste voertuig wel rijden naar een APK-keuringsstation voor de keuring, maar dan moet ik het voor die dag ook WA verzekeren en de afspraakbevestiging, met daarop de tijd, bij me hebben én mag ik alleen rond de afspraaktijd rijden van woonadres (?!) naar het adres waar de keuring plaats vindt.
Ik heb dus minimaal 12 maanden na de laatste keuring…. en dan schorsen tot aan de NL-grens… Welke Belgische of Duits grensplaats doet een goedkoop APKtje zodat ik vanaf de boot daar heen kan?
Reisrechtsbijstand (Verhaal, Contract, Strafvordering, Waarborg). Die is wel altijd beperkt maar geldt bij bijv. Unigarant wel voor CA/USA maar niet voor Mexico. Nuttig!
Annulering. Wat valt er te annuleren. De verscheping, onverhoopte terugkeer, vooruit geboekte reserveringen, onvoorziene ziekenhuisopname, thuis-problemen familie of eigendom. Stel dat de camper bij het overvaren iets gaat mankeren. Nuttig genoeg!?
De vraag of ik een reis- en annuleringsverzekering moet nemen is nu wel positief beantwoord.
Copietjes. Alle formele en informele documenten (Visa, ETA, e.a.) en pasjes (persoonlijke en autopasjes e.a.) etc. worden gescand en op meerdere usbsticks en harddisks gezet, inclusief de nog aan te vragen internationaal rijbewijzen, verscheping- en vliegtickets uiteraard.
Het huis: Zo maar wat overwegingen: Wie bewoont of controleert het huis? Op tijd tijdklokken voor de lampen uitproberen? Camera’s plaatsen [Zo weinig mogelijk met wifi-only (camera’s), maar zo veel mogelijk de camera’s met kabels aan repeaters hangen van voldoende sterkte, of via kabels aan de router verbinden]? Via een PC regelmatig screenshots laten nemen van wat de camera’s zien, als die dat zelf niet kunnen? De sloten voorzien van anti-trek-deurbeslag met politiekeurmerk? Planten vervangen door plastic namaak? Wie rijdt af en toe de auto’s thuis een stukje voor accu’s en banden?
Import vermijden. Al eerder meldde ik dat de wagen binnen één jaar uit Canada moet zijn en ook binnen één jaar uit de USA; anders ben je formeel aan het importeren. Wij zelf krijgen zeker wel 6 maanden toegang tot elk, en tussentijds zijn we 3 maanden in Europa zodat die 6 maanden daarna opnieuw gaan gelden en ook dat jaar in Canada. Maar we moeten wel weer binnen 14 maanden APK’en in NL…….. Moet allemaal kunnen als de wagen half juni APK wordt goedgekeurd en dan via ANAC Antwerpen de boot in…. En daarna: kwestie van doorrijden in augustus/september 2018.
USA Income taks vermijden. Als je binnen 3 jaar meer dan 183 dagen in de USA bent, wordt je belastingplichtig volgens de substantial presence test
https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/substantial-presence-test. In ons eerste jaar zijn wij er ongeveer 140 dagen en dat telt voor 1/3e , dus 47. Het jaar er op moeten we dus minder dan 136 dagen in de USA proberen te zijn, oftewel rond eind juli vanuit Alaska de grens met Canada over gaan, en dat goed vastleggen. Er is weliswaar een belastingverdrag
http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/emigratie/belastingverdragen/belastingverdragen/verenigde_staten/ tussen NL en USA, maar ja….. aangifte doen
https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/taxation-of-nonresident-aliens moet je toch i.g.v. overschrijding van de termijn…….
Tenslotte: Moeten alle verzekeringen tijdens de stallingsperiode dat de wagen in de USA staat en wij naar huis gaan voor 3 maanden doorlopen? Kosten vs. Zekerheid vs. Risico….. Het beste lijkt te zijn om voor elk half jaar dat we overzee zijn de verzekeringen te regelen; dan heb ik ook geen last van clausules die maximeren op een half jaar.
Hamvraag: iets vergeten? Zat te doen en te overpeinzen , alleen al voor dit alles….. je moet er wat voor over hebben… En dan nog kan alles in een paar maanden veranderd zijn; onder voorbehoud en voor wat het waard is dus.