Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Milieu belasting op vliegtickets

Discussie gestart

Wop

Mod break:  Graag terug naar het oorspronkelijke onderwerp. De huidige inhoud wijkt steeds meer af en is niet meer relevant aan het onderwerp van de topic starter.
#46 - 24-09-2007, 09:40 uur

petratimmer

Dit las ik gisteren:

AMSTERDAM - Milieudefensie vindt dat na de introductie van een vliegtax er eindelijk ook accijns moet worden geheven op kerosine. Nederland zou met buurlanden als Duitsland, België, Engeland en Frankrijk een kopgroep moeten vormen van landen die samen accijns heffen.
Uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie blijkt dat de prijs van een vakantiereis voor 43 procent wordt bepaald door belasting, terwijl dat voor een vliegvakantie maar 3 procent is.
De vliegtax, onderdeel van de kabinetsplannen, doet volgens de organisatie iets aan dit "oneerlijke belastingvoordeel". Milieuminister Jacqueline Cramer zou het voortouw moeten nemen voor een Europese kopgroep voor kerosinetax.

Het aantal vluchten kan dan met tientallen procenten dalen, blijkt uit het onderzoek door het Centrum voor Duurzaam Transport en Toerisme van de hogeschool NHTV in Breda.

Concurrerend

Volgens Joris Wijnhoven van Milieudefensie worden andere en minder vervuilende vervoersvormen door het verder belasten van vliegtickets weer concurrerend.

"Met name de veelvliegers, die korte funtripjes maken binnen Europa, zullen hierdoor hun gedrag veranderen. En dat betekent directe winst voor het milieu."

Trajecten

De NHTV onderzocht de verschillende belastingdruk voor vier drukke trajecten (Amsterdam/Utrecht naar Berlijn, Barcelona, Londen en Zürich).

Automobilisten betalen btw, brandstofaccijns, tol, aanschaf- en wegenbelasting, bij elkaar 43 procent. Busreizigers komen uit op 21 procent, treinreizigers op 6 procent.

Reiskosten

Vliegpassagiers zijn het goedkoopste uit, 3 procent van hun reiskosten bestaat uit belastingen, grotendeels vanwege de Britse ticketheffing.

Uit het onderzoek bleek verder dat 49 procent van de Nederlanders in het geheel niet vliegt, gemeten over een periode van drie jaar.

Gevoelig

Kerosinebelasting is een gevoelig onderwerp in de luchtvaartsector. Maatschappijen als KLM vrezen voor hun concurrentiepositie.

Toenmalig KLM-topman Leo van Wijk zei vorig jaar april dat Europa de concurrentiepositie van Europese vervoerders "te grabbel" gooit. Amerikaanse concurrenten hoeven zo'n belasting niet te betalen.

(c) ANP



Spreekt voor zich denk ik
#47 - 25-09-2007, 05:05 uur

Mr-Leo

wanneer merken ze die milieudefensie eens aan als gevaarlijke criminele organisatie. terroristen zijn het. als er ook nog eens accijns op de brandstof komt word het helemaal niet meer te betalen en word alles nog duurder. voor sommige zaken heb je nou eenmaal geen keus om te vliegen. en dat is lang niet alleen bij vakantie naar de US zo.
#48 - 25-09-2007, 08:54 uur

hollandranch



"Met name de veelvliegers, die korte funtripjes maken binnen Europa, zullen hierdoor hun gedrag veranderen. En dat betekent directe winst voor het milieu."


Veelvliegers zoals Ministers, leger, leden van het Europees Parlement, Koninklijke familie  :-X Maar ja, deze doen het op kosten van de zaak, dus op kosten belastingbetaler.  We worden weer 2x genaaid zoals gewoonlijk.
#49 - 25-09-2007, 15:19 uur

XJ

Hoe komen ze aan die 3%, dat snap ik ook niet. Als ik online een vliegticket wil bestellen dan zie ik toch al snel 10 tot 25% "tax" staan. Het verschilt met maatschappij, maar tax betekent toch echt belasting. Ze mogen mij wel eens de website geven waar ze 3% rekenen, dan boek ik vandaag nog mijn vakanties tot en met 2010.

VB:
Delta Airlines - Volwassenen 839 +  79 tax =  918 EUR
British Airways - Volwassenen 710 + 263 tax =  973 EUR

Wat voor belasting praten we nou over?
#50 - 25-09-2007, 15:37 uur

hollandranch

Hoe komen ze aan die 3%, dat snap ik ook niet. Als ik online een vliegticket wil bestellen dan zie ik toch al snel 10 tot 25% "tax" staan. Het verschilt met maatschappij, maar tax betekent toch echt belasting. Ze mogen mij wel eens de website geven waar ze 3% rekenen, dan boek ik vandaag nog mijn vakanties tot en met 2010.

VB:
Delta Airlines - Volwassenen 839 +  79 tax =  918 EUR
British Airways - Volwassenen 710 + 263 tax =  973 EUR

Wat voor belasting praten we nou over?

Is dit niet luchthavenbelasting, dus je bent nog op de grond en dan mag je betalen, per vliegveld verschillend. En als je de lucht ingaat dan moet je weer gaan betalen, wanneer betaal je eigenlijk niet.
#51 - 25-09-2007, 15:48 uur

XJ

Dan zit je toch aan veel meer dan de 3% voor een vliegvakantie waar ze nu over praten?
#52 - 25-09-2007, 17:05 uur

hollandranch

Dan zit je toch aan veel meer dan de 3% voor een vliegvakantie waar ze nu over praten?

Yip, maar ze rekenen nu ff de luchthavenbelasting niet, ze willen gewoon weer belasting hebben over de tijd dat je in de lucht hangt want dan ben je persoonlijk bezig het milieu te vervuilen, we moesten ons schamen. Er wordt niet gezegd dat we geen zaken meer moeten doen met landen als China en Rusland die gewoon door gaan met grootschalige vervuiling. Amerika trouwens ook, 60 mile van ons wordt een nieuwe kolenfabriek gebouwd, uitstoot per dag vergelijkbaar met 250.000 auto's!!!
Het is weer het oude verhaal, geld halen bij de burger en de grote jongens met rust laten.
#53 - 25-09-2007, 17:20 uur

Mr-Leo

Er zijn nu 3% belasting om kerosine (vliegtuigbrandstof). Die willen ze gaan verhogen naar 40% zoals bij autobrandstof. Die belasting zit bij je vliegticket in en word niet apart gespecificeerd. Net zoals je niet precies ziet hoeveel je nou eigenlijk betaald aan onderhoud van het vliegtuig, de bemanning etc.
#54 - 25-09-2007, 18:59 uur

Willem goes Miami

Net zoals je niet precies ziet hoeveel je nou eigenlijk betaald aan onderhoud van het vliegtuig, de bemanning etc.

Als Grond Werktuig Kundige met goede opleiding krijg je niet veel, dat gaat naar de bemanning ;D
Geintje.

Je betaald voor MIJN onderhoud. :afro:
#55 - 25-09-2007, 19:04 uur
Florida here we come, of toch naar Denver of Winston

hollandranch

Net zoals je niet precies ziet hoeveel je nou eigenlijk betaald aan onderhoud van het vliegtuig, de bemanning etc.

Als Grond Werktuig Kundige met goede opleiding krijg je niet veel, dat gaat naar de bemanning ;D
Geintje.

Je betaald voor MIJN onderhoud. :afro:

Dacht dat je onderhoudsvrij was  ;D
#56 - 25-09-2007, 21:51 uur

Willem goes Miami

Nieuw!
Ha Ha ik ben duur ;D

Bier is duurder geworden de laatste 2 jaar. :afro:

Kerosine is zowel op milieugebied (het verbranden van kerosine genereert zestig procent minder roetuitstoot) als op financieel gebied (de prijs van kerosine ligt een stuk lager dan die van diesel) gunstiger in het gebruik.
#57 - 26-09-2007, 05:54 uur
« Laatst bewerkt op: 26-09-2007, 15:52 uur door Willem goes Miami »
Florida here we come, of toch naar Denver of Winston

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15