Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

SBO

Discussie gestart

Johan

Hoewel de kans erg klein is weet je het maar nooit!
Ik ben nieuwsgierig of hier ook NederAmerikanen op het forum komen waarvan 1 van de kinderen in Amerika een toewijzing heeft gekregen voor speciaal basis onderwijs? Mocht dat zo zijn dan zou ik het leuk vinden daar ervaringen over uit te wisselen gezien het feit dat onze jongste ook een dergelijke toewijzing heeft gekregen voor de basisschool in Florida.
#1 - 14-03-2010, 10:54 uur

Miekske

Mijn oudste had enorm veel problemen om te leren lezen en kreeg hier een speciale onderwijzeres voor die elke dag een half uur apart met hem werkte volgens een ander systeem van leren lezen dan wat ze in de klas deden. Het was heel positief, en hij heeft het op die manier kunnen bijbenen. Ik ben ervan overtuigd dat hij anders helemaal achter gebleven zou zijn. Het is voor hem een redding geweest.
Waarom krijgt jou jongste speciaal onderwijs?
#2 - 14-03-2010, 14:08 uur

martinm

Toen wij in juli 2008 naar Amerika verhuisden, kon onze dochter (toen 11) nauwelijks Engels, wij hebben een school uitgekozen waar ze "ESL" hadden, English as Second Language", na 4 maanden school sprak ze al erg goed Engels. Daarbij kreeg ze elke dag (tot heden) 1 uur begeleiding met haar nieuwe vakken/huiswerk. Dit is wel geen speciaal onderwijs maar wel de begeleiding die een kind nodig heeft als die zonder kennis van de taal naar Amerika verhuisd. Ik zal even rondvragen onder mijn NL/USA collega's.

Gr, Martin
#3 - 14-03-2010, 14:54 uur

Johan

Mijn zoon zit in Nederland al op speciaal basis onderwijs vanwege een onderwijsachterstand, motorische problemen en spraakproblemen! We zijn al een aantal maanden in gesprek met de school board en die hebben ook onderzoeksresultaten vertaald en op basis daarvan een speciaal programma toegewezen aan mijn zoon. Goed nieuws dus! Gaat dus expliciet niet om ESL want dat is mogelijk voor alle immigranten. We hebben overigens ook in Nederland eerst onze voornemens benoemd aan op de school gaven ze aan dat juist basisonderwijs in Amerika hier uitstekend mee omgaat. De Nederlandse school heeft dus alle vertrouwen in dit gegeven wat voor ons uiteraard een hard gegeven moest zijn.
#4 - 14-03-2010, 16:32 uur

Miekske

Special education is inderdaad een breed begrip. Zo was mijn extra leesles voor mijn zoon special ed, maar er is veel meer. Ik heb de afgelopen maanden verschillende uren met de school nurse op een basisschool meegedraaid, en hierover vanalles geleerd. Zo is er op die school ook speech therapy, er zijn kinderen die een hulp bij zich hebben 1:1, kinderen in rolstoel etc. Het kan best per schooldistrict verschillen, maar wat ik hier gezien heb wordt er goed gescreened. Elke week is er een vergadering van alle mensen die betrokken zijn bij special ed, en worden de kinderen besproken.

Misschien ken je de special ed website al?
http://www2.ed.gov/about/offices/list/osers/index.html
#5 - 14-03-2010, 17:20 uur
« Laatst bewerkt op: 14-03-2010, 18:28 uur door Miekske »

Johan

Ja wat ik tot nu toe merk is dat er bijzonder veel aandacht aan kinderen wordt gegeven en als ik zie hoe men onze vragen en zorgen tot zich nemen gaat het zeker super. We moeten nog vestigen en hebben de toewijzing speciaal basis onderwijs al op zak. Dat werkt in Nederland wel effe anders. Onze zoon heeft ook al toewijzing voor speech therapy wat hij in Nederland ook heeft.

Toch is het natuurlijk zinvol om met anderen hierover van gedachten te wisselen maar die kans is natuurlijk vrij klein!
#6 - 14-03-2010, 22:19 uur

durske

Onze zoon, gaat hier ook naar het spec. onderwijs. En zal dat dadelijk in de USA ook nodig gaan hebben.
Hij zit nu in een kleine klas met 5 leerlingen en 2 leraressen. Wij weten ook nog niet hoe dat dadelijk zal gaan...
Dus ik lees vol goede moed mee... (Hij is trouwens 12 jaar, met het nivo van de 3de klas)
#7 - 15-03-2010, 01:50 uur

Johan

Mijn zoon is 8 en loopt 1 jaar achter, nu klinkt het alsof dat wel meevalt maar alvorens hij op speciaal onderwijs zat was dat bijna 2 jaar. 1 van zijn grootste problemen is dat hij te snel opgeeft als het moeilijk wordt. Dat zal de grote uitdaging worden voor ons en de school als we eenmaal in de States zijn. Afijn ik kan niet anders zeggen als dat men er in Florida erg goed mee omgaat. En uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden!

Hoe lang duurt het nog voor jullie gaan, uit de oudere berichten van jullie zie ik dat jullie richting Texas gaan, is dat al definitief?

Overigens ook in Texas moet men er alles voor doen om je kind het juiste onderwijs te geven.
Dit heeft alles te maken met de "no child left behind" act die nog door Bush is getekend en ervoor moet zorgen dat kinderen op de juiste (persoonlijke) wijze  onderwijs krijgen.

#8 - 15-03-2010, 08:06 uur

durske

Nieuw!
Onze zoon geeft het ook zéér snel op, kan zich moeilijk concentreren.  En hij krijgt hier nu eigenlijk hoofdzakelijk rekenen, lezen en taal. De andere vakken krijgen ze spelenderwijs. Dus dat voor ons een EXTRA uitdaging. Die heeft hij dus eigenlijk niet echt gehad.
#9 - 15-03-2010, 11:17 uur
« Laatst bewerkt op: 16-03-2010, 20:57 uur door durske »

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15