Natuurlijk moet de verhuurmaatschappij een goed werkend voertuig leveren. Dus als je stil komt te staan, zullen zij voor de oplossing zorgen.
Roadside Assistance is voor zaken waarbij sprake is van eigen schuld van de huurder: vergeten benzine te tanken, sleutel verloren of in het slot laten zitten, lichten aan laten staan met een lege accu als gevolg.
Ook een lekke band en het verwisselen daarvan
staat erbij Ik heb al verschillende keren gelezen dat een helemaal stuk gereden band gewoon werd vergoed, meestal nadat de huurder het bedrag voor een nieuwe band had voorgeschoten.
Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand die met een huurauto buiten zijn of haar schuld kwam stil te staan zelf voor de wegsleepkosten op moest draaien. Dat zou in mijn ogen ook te gek voor woorden zijn. De verhuurder moet gewoon voor een goed werkend voertuig zorgen.
Ik controleer wel voor het wegrijden of er een reservewiel aanwezig is. Dat is tegenwoordig niet bij alle modellen het geval. Mijn eigen Mazda CX5 heeft geen reservewiel. Bij een lekke band kan ik een beroep doen op de Mazda service dienst. Zonder daar ervaring mee te hebben, vind ik het logisch dat in zo'n geval één telefoontje naar Alamo voldoende zou zijn.
Ik zou Roadside Assistance dus alleen overwegen, als ik niet in staat (of bereid) zou zijn om een eventuele lekke band zelf te verwisselen. Overigens schijnt het zo te zijn dat lidmaatschap van de ANWB recht geeft op dezelfde service van de A.A.A.