Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Vakantiegevoel is na eerste werkdag vaak al weg

Discussie gestart

Wop

UTRECHT -  Na drie weken vakantie in Frankrijk komen de meeste mensen weer helemaal
uitgerust terug naar Nederland. We hebben lekker geslapen, gegeten, gedronken, zijn
zongebruind en voor ons gevoel kunnen we er weer helemaal tegenaan. En uiteraard is
er het goede voornemen om het vakantiegevoel deze keer echt vast te houden. "Dat is
erg moeilijk", zegt Jessica de Bloom van de Radboud Universiteit Nijmegen. "Het
effect van de vakantie is op de eerste werkdag eigenlijk gelijk verdwenen", aldus de
arbeids- en organisatiepsychologe.

De Bloom is bezig met een onderzoek naar de effecten van vakantie. "Door vakantie
zijn we gelukkiger, minder gespannen, energieker en tevreden. Kortom: vakantie maakt
ons blij en gezond." Volgens De Bloom is het logisch dat we op onze eerste werkdag
het vakantiegevoel vrijwel onmiddellijk verliezen. "Na die ontzettend prettige
periode doen we weer precies hetzelfde als voor onze vakantie. Feitelijk zijn we
weer terug bij af."

De vraag is: Hoe kunnen we ons vakantiegevoel toch een beetje vasthouden? De Bloom
meent dat het terugdenken aan de vakantie soms averechts kan werken omdat het het
contrast met werk verscherpt. "Het is wellicht beter om je te concentreren op de
volgende vakantie en hierover alvast te dromen en plannen te maken", aldus De Bloom.

Volgens de wetenschapster is het ontzettend moeilijk het vakantiegevoel vast te
houden, omdat er vaak een berg werk ligt te wachten als je weer achter je bureau
zit. De Bloom heeft een praktische tip. "Laat de automatische afwezigheidmelding nog
twee dagen extra aanstaan en ga alvast stiekem aan het werk. Zo verwacht niet
iedereen meteen een antwoord op de dag van terugkomst."

Ondanks het feit dat het effect van een vakantie razendsnel verdwijnt, vindt De
Bloom dat we toch vooral op vakantie moeten blijven gaan. "We hebben die ontspanning
nodig om goed te kunnen functioneren." De Bloom vergelijkt vakantie met slapen. "We
gaan ook iedere avond weer slapen terwijl we weten dat we toch weer moe worden

bron: telegraaf.nl
#1 - 19-08-2009, 09:44 uur

Freckles49

Tjs, is zo he? Wij hebben nu voor het eerst nog 5 dagen vrij na aankomst in Nederland. Ben zeer benieuwd hoe dat zal voelen.
#2 - 19-08-2009, 10:46 uur

jerbia


 
 "Het is wellicht beter om je te concentreren op de
volgende vakantie en hierover alvast te dromen en plannen te maken", aldus De Bloom.

 

Dat had ik ook al uitgevonden!  :afro:
#3 - 19-08-2009, 12:58 uur

Blakos

Stond laatst ook in de krant dat mensen inderdaad proberen het vakantiegevoel (lang natafelen, veel buiten genieten) proberen mee te nemen, maar
dat dit door de overvolle kalenders vaak alweer binnen enkele dagen vergeten is. Tja, in Nederland wordt je helaas geleefd en heb je het zelf niet altijd
bewust/onbewust door...
#4 - 19-08-2009, 14:08 uur
Enjoy life to the fullest!

bgroeneveld

Bewijst weer eens dat sociologen (te) vaak zulke diepgravende en wereldschokkende stellingen poneren dat als je 's avonds het licht uit doet, de kamer dan donker wordt. Tenminste, uit hun onderzoeken blijkt dat 99 procent van de ondervraagden dat vindt.

#5 - 19-08-2009, 14:21 uur

Jez

Dat vakantiegevoel is inderdaad de eerste werkdag weg, maar die heimwee blijft een paar maanden hangen.......  :'(
#6 - 19-08-2009, 21:20 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Bakvet

Sinds ik dit jaar besloten heb om 1x per maand een weekend naar het buitenland te gaan, heb ik er geen last meer van. Ik type dit terwijl ik weet dat ik overmorgen alweer een paar dagen weg ben. Je hebt dankzij die zogenaamde economische krisis echt heel goede reis- en hotelaanbiedingen. Het is  gewoon een kwestie van even zoeken en op tijd boeken. En dan verder je agenda in de gaten houden: "Kunnen we alweer dit weekend?" Ik heb deze gewoonte overigens van de Amerikanen geleerd, die zeggen: wij hebben weinig vakantiedagen, maar we gaan vaak een heel weekend weg.
#7 - 19-08-2009, 21:39 uur

Blakos

Ja Bakvet, heb je gelijk in. Ben het ook wat meer gaan doen. Je hebt af en toe hele goedkope maar toch superleuke
aanbiedingen hier en daar voor een weekend weg. Je bent er dan toch even uit...
#8 - 19-08-2009, 22:28 uur
Enjoy life to the fullest!

PetraVS

Ik doe hetzelfde als Bakvet.  Hoef niet eens een overnachting te zijn, gewoon iets toeristisch, zat te vinden in dit gebied (en in heel Nederland ook, geloof e).
#9 - 25-08-2009, 04:40 uur

jgeenens

Bewijst weer eens dat sociologen (te) vaak zulke diepgravende en wereldschokkende stellingen poneren dat als je 's avonds het licht uit doet, de kamer dan donker wordt. Tenminste, uit hun onderzoeken blijkt dat 99 procent van de ondervraagden dat vindt.

'k Heb de indruk dat dit onderzoek van psychologen komt :)
#10 - 26-08-2009, 19:05 uur

bgroeneveld

-gogen, -logen en -nomen, allemaal 1 pot nat. Met even wereldschokkende 'ontdekkingen.'
#11 - 26-08-2009, 23:19 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15