Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Veel Amerikanen weten jaartal '11/9' niet meer.

Discussie gestart

persianBrit

De aanslagen op het World Trade Center in New York en het Pentagon in Washington staan bij veel mensen van over de hele wereld nog altijd op het netvlies gebrand. '9/11' - of voor de Nederlanders '11/9' - is nog steeds actueel door de oorlog tegen het terrorisme. Veel Amerikanen blijken echter vergeten te zijn in welk jaar de aanslagen plaatsvonden.
Bijna alle Amerikanen die werden ondervraagd in opdracht van de Amerikaanse krant The Washington Post wisten nog precies dat de aanslagen op 11 september waren. Dat de aanslagen in 2001 waren, bleek bijna een derde van de ondervraagden vergeten te zijn.

#1 - 09-08-2006, 20:33 uur

Mark

De aanslagen op het World Trade Center in New York en het Pentagon in Washington staan bij veel mensen van over de hele wereld nog altijd op het netvlies gebrand. '9/11' - of voor de Nederlanders '11/9' - is nog steeds actueel door de oorlog tegen het terrorisme. Veel Amerikanen blijken echter vergeten te zijn in welk jaar de aanslagen plaatsvonden.
Bijna alle Amerikanen die werden ondervraagd in opdracht van de Amerikaanse krant The Washington Post wisten nog precies dat de aanslagen op 11 september waren. Dat de aanslagen in 2001 waren, bleek bijna een derde van de ondervraagden vergeten te zijn.



Voor iets wat 'pas' 5 jaar geleden heeft plaatsgevonden ben ik nogal verrast hierdoor  :(
#2 - 09-08-2006, 23:26 uur

PetraVS

Och, als iemand me op de man af zou vragen in welk jaar mijn schoonmoeder is overleden (echt wel een traumatische gebeurtenis in onze familie) moet ik ook altijd even terugrekenen.  En zij is in 2002 overleden.  Ik vind dit een onzinnig iets, wat wil dat dan zeggen, als iemand het jaar niet meer weet?  Ik weet zeker, dat ze nog precies weten, wat ze op dat moment deden en het is zeker geen dag, die vergeten is, dus wat maakt het precieze jaar dan uit? 
#3 - 10-08-2006, 03:52 uur

kibri(natalie)

Och, als iemand me op de man af zou vragen in welk jaar mijn schoonmoeder is overleden (echt wel een traumatische gebeurtenis in onze familie) moet ik ook altijd even terugrekenen. En zij is in 2002 overleden. Ik vind dit een onzinnig iets, wat wil dat dan zeggen, als iemand het jaar niet meer weet? Ik weet zeker, dat ze nog precies weten, wat ze op dat moment deden en het is zeker geen dag, die vergeten is, dus wat maakt het precieze jaar dan uit?

Dat is waar,of je nu je het jaar herrinert of niet, de inpakt blijft hetzelfde, iedereen zal het zich blijven herinneren en verder vertellen aan hun nakomelingen en dit zelfs zonder het jaartal.(dat zullen ze op de scholen der wel inpompen)
#4 - 10-08-2006, 08:21 uur
Groetjes natalie

Rebecca

Och, als iemand me op de man af zou vragen in welk jaar mijn schoonmoeder is overleden (echt wel een traumatische gebeurtenis in onze familie) moet ik ook altijd even terugrekenen.  En zij is in 2002 overleden.  Ik vind dit een onzinnig iets, wat wil dat dan zeggen, als iemand het jaar niet meer weet?  Ik weet zeker, dat ze nog precies weten, wat ze op dat moment deden en het is zeker geen dag, die vergeten is, dus wat maakt het precieze jaar dan uit? 

Hier nog zo iets..... Eerst vond ik het altijd wel erg, maar ik moet 9 van de 10 keer ook even nadenken wanneer mijn moeder overleed. Dit was op 28 Oktober 2004. Ik weet alles nog, aslof het gisteren gebeurd is, maar dat jaartal  :o Vaak denk ik namenlijk dat dit dan in 2005 was.

Dit soort dingen blijven bij iedereen in het geheugen gegrift staan en ik ben er van overtuigd dat men de kleinste details nog weet. Maar dat jaartal maakt naar mijn idee toch helemaal niets uit. De gebeurtenis wordt er niet minder door.
#5 - 10-08-2006, 09:14 uur
Onze blog-Bouwmanfamily
NBA Guru 2007!!

persianBrit

Och, als iemand me op de man af zou vragen in welk jaar mijn schoonmoeder is overleden (echt wel een traumatische gebeurtenis in onze familie) moet ik ook altijd even terugrekenen.  En zij is in 2002 overleden.  Ik vind dit een onzinnig iets, wat wil dat dan zeggen, als iemand het jaar niet meer weet?  Ik weet zeker, dat ze nog precies weten, wat ze op dat moment deden en het is zeker geen dag, die vergeten is, dus wat maakt het precieze jaar dan uit? 

true! toch blijft het enigzins eigenaardig dat de meesten hier in Europa de Jaartal kunnen dromen terwijl veel mensen in het land zelf het allang vergeten zijn.. de beelden staan op hun netvlies gebrand (no doubt about that!) maar voor een of andere reden zijn ze de jaartal vergeten... het blijft eigenaardig..
#6 - 10-08-2006, 17:17 uur

Dusza

Ook ik constateerde op een bepaald moment dat ik het jaartal niet meer wist, maar eigenlijk is het makkelijk te onthouden als je weet dat het verband houdt met "9/11": 2001 => ze eindigen allebei op een 1.
Maar 't is zoals gezegd: niet zozeer het jaartal, maar wel de impact blijft het belangrijkste.
Zo herinner ik mij nog exact hoe ik vernam dat de Golfoorlog begonnen was: het was op een schooldag, en m'n moeder riep me op, en zei "De oorlog is begonnen". Toen ben ik snel naar beneden gegaan, en hebben we samen TV gekeken, naar alle berichten en beelden die al beschikbaar waren. uiteindelijk kwam ik veel te laat op school aan, maar ik was niet de enige, en er werd niks van gezegd, want iedereen had voor zijn televisie gezeten.
#7 - 10-08-2006, 18:28 uur

MiamiHeat

Zou het wellicht komen omdat men het steeds over "nine - eleven" heeft en niet over "nine - eleven - two thousand and one" ?  Ik vergeet het jaartal echt niet.......we waren op 11/09/2001 op honeymoon in Amerika.
#8 - 10-08-2006, 19:02 uur

bgroeneveld

Ondansk dat men het jaartal niet weet, de gebeurtenis blijft in het geheugen gebrand.

Net zoals de moord op Kennedy, ik weet nog steeds waar ik was en wat ik deed (in Amsterdam, de radio aanzetten op het Armed Forces Radio Network) en het jaar 1963, is me ook bijgebleven, maar ik moet erkennen dat ik 2001 ook niet meer meteen met 9/11 in verband bracht.

Ik weet verder wel dat we op 16 mei getrouwd zijn, maar omdat we het jaar waren vergeten op de uitnodiging, heb ik dat ook niet meer zo duidelij. Het was wel een hele tijd geleden!
#9 - 10-08-2006, 19:42 uur

Chiefram

Eigenlijk best wel interessant dit onderwerp.

Toen het nieuws op de radio was dat Elvis Presley dood was, weet ik nog dat ik in de keuken stond met mijn hand op de leuning van de keukenstoel en naar buiten keek. Ik was toen echt nog een klein ventje, maar die nieuwsuitzending was volgens mij de eerste in mijn leven die mij aan de grond genageld deed staan en dit ook nooit meer zal vergeten.

Toen het nieuws bekend gemaakt werd dat Lady Diana was omgekomen door een verkeersongeval was ik buiten de kozijnen aan het schilderen van ons huis. Mijn vrouw kwam eventjes naar buiten om het te vertellen wat ze zojuist gehoord had op TV. Ik zei nog dat dit niet kon, ik geloofde er helemaal niets van.

Ik heb er nooit zo bij stilgestaan dat je de jaartallen of data niet meer weet, maar nog wel precies wat de deed op het moment dat je dit soort nieuws te horen kreeg en wat je toen die dag aan het doen was op dat moment.
#10 - 10-08-2006, 20:19 uur

persianBrit

Eigenlijk best wel interessant dit onderwerp.

Toen het nieuws op de radio was dat Elvis Presley dood was, weet ik nog dat ik in de keuken stond met mijn hand op de leuning van de keukenstoel en naar buiten keek. Ik was toen echt nog een klein ventje, maar die nieuwsuitzending was volgens mij de eerste in mijn leven die mij aan de grond genageld deed staan en dit ook nooit meer zal vergeten.

Toen het nieuws bekend gemaakt werd dat Lady Diana was omgekomen door een verkeersongeval was ik buiten de kozijnen aan het schilderen van ons huis. Mijn vrouw kwam eventjes naar buiten om het te vertellen wat ze zojuist gehoord had op TV. Ik zei nog dat dit niet kon, ik geloofde er helemaal niets van.

Ik heb er nooit zo bij stilgestaan dat je de jaartallen of data niet meer weet, maar nog wel precies wat de deed op het moment dat je dit soort nieuws te horen kreeg en wat je toen die dag aan het doen was op dat moment.


Het is interessant inderdaad..
Het blijft echter wel raar dat ze de jaartal vergeten zijn, aangezien dit niet zo lang geleden is gebeurd en GW Bush's policies na de terror attack ontzettend veranderd zijn.. (hij had beloofd dat hij zich meer met de binnenlandse politiek zou bezig houden voor de 2000 elections maar was uiteindelijk toch genoodzaakt om zich meer met het buitenland té 'bemoeien'.) Verder is de veiligheid in alle grote airports van de VS aangescherpt naar aanleiding van dit.. dus ik vind het best appart dat de mensen de jaartal niet meer weten eigenlijk...

wellicht komt het inderdaad door het feit dat de media vooral spreken over 9/11 en niet over september 11 2001...

#11 - 10-08-2006, 20:50 uur

PetraVS

Dat laatste is het volgens mij.  Ik weet trouwens ook nog precies, waar ik was en wat ik deed, toen we hoorden, dat Prinses Diana was overleden.  Maar het jaartal weet ik ook niet meer.  En inderdaad wordt hier het jaartal er nooit bij gezegd.  Het is "gewoon" "September 11th".  Ik zet het er ook alleen bij als ik op Nederlandse fora reageer, op Amerikaanse sites behoeft het jaartal niet, de datum zegt genoeg.
#12 - 11-08-2006, 01:56 uur

MiamiHeat

Diana.................tja ook dat weet ik nog precies. Ik zat in een Motel 6 te Anaheim, Los Angeles. Waren aan het poolen toen ik het op TV zag. Vanawege het tijdsverschil hoorde ik het "live" dat ze overleden was. Belde toen om 23.30 uur lokaal mijn moeders ff op en die werd net wakker. Ik zei dat ze de tv maar aan moest zetten omdat Diana overleden was. Ze wist het nog helemaal niet.

Vuurwerkramp Enschede..............ook zoiets.....jaartal weet ik niet meer.....was 2000 of 2001 maar ik weet wel dat het op zaterdag 13 Mei was en het ontzettend warm was.

#13 - 11-08-2006, 15:16 uur

SpaceAce

Nog zo iets: moord op Pim Fortyn... 6 mei, dat weet ik wel... maar het jaartal inderdaad  :icon_question:

Ik moest overigens ook even nadenken over 9/11. Ik twijfelde tussen 2001 of 2002
En het jaartal van Lady Diana wist ook ook niet meer... Maar uiteraard weet ik nog wel goed hoe ik het te horen kreeg: ik werd net wakker. We waren op vakantie (gewoon in Nederland) en in een caravan kun je de televisie prima horen vanuit de 'slaapkamer'. Ik werd wakker en m'n pa had de tv net aangedaan. Ik was nog nooit zo snel m'n bed uit tijdens een vakantie! Heb een hele tijd naar de tv gekeken voordat het echt tot me doordrong. Datum weet ik nog wel, 31 augustus, maar het jaar... (na opzoeken blijkt dit het jaar 1997 te zijn..)
#14 - 11-08-2006, 22:24 uur
Linda @ Hyves: http://lvschijndel.hyves.nl/

:: www.turbocabaret.nl ::
* Onze homepage met Reisverslagen & Vakantiefoto's @ www.huizedenbosch.nl

persianBrit

Nog zo iets: moord op Pim Fortyn... 6 mei, dat weet ik wel... maar het jaartal inderdaad  :icon_question:

Ik moest overigens ook even nadenken over 9/11. Ik twijfelde tussen 2001 of 2002
En het jaartal van Lady Diana wist ook ook niet meer... Maar uiteraard weet ik nog wel goed hoe ik het te horen kreeg: ik werd net wakker. We waren op vakantie (gewoon in Nederland) en in een caravan kun je de televisie prima horen vanuit de 'slaapkamer'. Ik werd wakker en m'n pa had de tv net aangedaan. Ik was nog nooit zo snel m'n bed uit tijdens een vakantie! Heb een hele tijd naar de tv gekeken voordat het echt tot me doordrong. Datum weet ik nog wel, 31 augustus, maar het jaar... (na opzoeken blijkt dit het jaar 1997 te zijn..)

Ja.. maar dit is iets wat voor jou in het buitenland gebeurd is, daarom ben je het vergeten. echter, September 11 is in the USA gebeurd en veel amerikanen weten de jaartal niet! Het blijft bijzonder eigenaardig maar het komt denk ik gewoon door het feit dat de media meer spreken van 9/11 dan van 11 september 2001
#15 - 12-08-2006, 15:07 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15