Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Werken voor Amerikaans bedrijf zonder vestiging hier?

Discussie gestart

visuar

Stel dat je voor een Amerikaans bedrijf kan werken maar deze geen vestiging heeft in Nederland (of op dit moment ergens anders in de EU). Het werk is geen probleem om te doen zonder een kantoor pand hier. De vraag is hoe zou zoiets gaan met loon, de belasting dienst, de premies etc.? Iemand enig idee?

Is het makkelijker als het wel ergens een kantoor in de EU had, maar nog steeds niet in Nederland?
#1 - 18-05-2006, 09:35 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Hailie

Mijn vriend heeft vorig jaar een vestiging in Amsterdam opgezet voor Greenfield Online, maar dat heeft nogal wat voeten in aarde gehad. Zo kwam hij in dienst bij Greenfield UK, omdat in Londen al een vestiging zat, maar werd zijn salaris betaald vanuit de States. Omdat mogelijk te maken heeft GFOL een administratiebureau ingeschakeld om de payroll op te zetten - je zit natuurlijk met het afdragen van allerlei premies. Hij heeft 3 maanden vanuit huis moeten werken voor hij een kantoor kon betrekken, want de besluitvormingsprocessen verliepen ook niet echt geweldig, en met het tijdsverschil komt het mailverkeer pas rond een uur of drie, vier 's middags op gang, dus hij maakte extreem lange dagen. Om een heel lang verhaal kort te houden was het - achteraf bezien - een interessante, leerzame maar uitputtende ervaring. Je moet er echt van overtuigd zijn dat je met een bonafide club te maken heeft die z'n best doet om je te helpen de boel op de rit te krijgen. Onze ervaringen met GFOL zijn dat zo'n vestigingetje in Europa erg abstract voor ze is, en dat je je enorm moet inspannen om zaken voor elkaar te krijgen. Als je van avontuur houdt moet je er vooral voor gaan, maar als je van zekerheden houdt moet je er vooral niet aan beginnen. Mocht je nog specifieke zaken willen weten, mail dan vooral ff! Success ermee!!
#2 - 19-05-2006, 23:14 uur
« Laatst bewerkt op: 15-06-2006, 21:13 uur door Hailie »

Jez

Door Hailie's verhaal moet ik ook opeens aan de mogelijkheid van payrol denken. Dat is wellicht een mooie oplossing, zodat je zeker weet dat voor jou alles m.b.t. belasting, premies, etc. goed geregeled is. En het Amerikaanse bedrijf hoeft alleen maar maandelijks de rekening te betalen aan degene die de payrol verzorgt. Dit wordt door uitzendburo's gedaan; je komt dan bij hun op de loonlijst, al dan niet als uitzendkracht; als vaste kracht kan ook. Zij verzorgen dus de hele rompslomp en maken de rekening op van de kosten + een gereduceerd percentage winst.

Ik heb zelf een aantal jaar als intercedente gewerkt en wij deden dit regelmatig voor bedrijven. Ik zou niet kunnen bedenken waarom dat ook niet voor buitenlandse bedrijven kan.
#3 - 19-05-2006, 23:32 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

visuar

Interessant. Ik wist dus niet dat dit soort dingen bestaan. Altijd "gewoon" in loondiest geweest hier in Nederland. Het is nog lang niet zo ver, maar ben wel aan het spreken met wat bedrijven (allemaal betrouwbaar). Ik wilde even wat voor onderzoek doen voor het geval dat dingen wel gaan gebeuren.

Mocht er wel iets gaan gebeuren (binnenkort) dan heb ik vast nog wel meer vragen en horen jullie mij wel weer ;)

Bedankt voor de reacties!
#4 - 23-05-2006, 17:15 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

visuar

Goed nieuws, als je het naast je huidige baan doent is het allemaal erg simpel. Waar het op neer komt is dat ze gewoon geld naar je bankrekening kunnen overmaken (moet je wel een IBAN nummer hebben) en je aan het einde van het belastingjaar het totale bedrag invult bij "overige inkomsten" in het aangifte programma. Je krijgt dan vanzelf een aanslag voor de belasting die je nog moet betalen.

Simpel. Dat is hoe ik het nu doe :P

Uiteraard werkt het anders als het je enig baan zou zijn want dan zit je ook nog met andere premies enzo. Misschien kom ik daar over een tijdje nog achter 2006-01
#5 - 27-06-2006, 20:18 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Jez

Simpel. Dat is hoe ik het nu doe :P

En de BTW? Daar zit ik nu mee, dat ik voor freelance werkzaamheden achteraf gezien ook btw had moeten afdragen en doorberekenen.
Naast de inkomstenbelasting dus. Gelukkig heb ik die btw met terugwerkende kracht kunnen doorberekenen aan mijn opdrachtgevers,
maar het is wel een heel gedoe. Hou daar dus ook rekening mee, zou ik willen zeggen.
#6 - 27-06-2006, 21:10 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

visuar

Dat is als je een bedrijf hebt. Dat heb ik niet, ze geven me gewoon geld (komt het op neer). Als je wel een bedrijf hebt dan komt het op het volgende neer (volgens mijn telefoontje met de belastingdienst). Als de goederen of diensten die je doet binnen Nederland (EU?) blijven wel, anders niet.

Mijn diensten gaan naar de USA, dus dat is 0% BTW tarief.

Omdat Nederland met de USA ook een belasting vedrag (ofzo) heeft hoef ik ook maar 1x inkomsten belasting te betalen (hier in NL), ipv ook in de USA
#7 - 27-06-2006, 21:23 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Jez

Dat is deels waar: ik heb ook geen bedrijf (ben niet ingeschreven bij de KvK) maar verricht voor een aantal bedrijven administratieve werkzaamheden. Dat is een dienst en ook daarvoor is BTW verschuldigd. Maar........ dit zijn Nederlandse bedrijven, die dus regelmatig geld naar me overmaken. Misschien zit daar het verschil?
#8 - 27-06-2006, 21:36 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

petratimmer

Hoi Jez, als je geen bedrijf hebt mag je geen BTW rekenen. Dit kan alleen als je een bedrijf hebt en je daardoor BTw plichtig bent. Als je werkzaamheden verricht voor een bedrijf en wordt er voor betaald is dat gewoon loon. Ook al is dat bedrijf wel BTW plichtig.
#9 - 27-06-2006, 22:10 uur

Jez

Ja, dat dacht ik dus ook. Maar blijkbaar was ik toch verplicht om een btw-nummer aan te vragen (mede op verzoek van 1 van de opdrachtgevers). Ik heb hierover contact opgenomen met de belastingdienst en mij is verteld dat ik inderdaad btw moet afdragen. Nou maakt me dat niet zoveel uit, want ik kan het toch doorberekenen, maar het is wel een hele rompslomp. En dat was eigenlijk niet de bedoeling..............
#10 - 27-06-2006, 22:29 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

visuar

Je zult het hier in Nederland in ieder geval wel moeten afdragen inderdaad. Maar het schijnt ook weer te verschillen met wat je nou precies doet. Ik hoef het zowiezo niet aangezien het "product" naar de USA gaat
#11 - 27-06-2006, 23:28 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Jez

Klopt. Ik verleen een dienst (administratieve ondersteuning) en daar moet btw over worden betaald.
#12 - 28-06-2006, 22:31 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

visuar

Hailie, ik zal je later vandaag even een berichtje sturen want ik ga ik full time werken voor het desbetreffende bedrijf. Dus dan kan ik wel een tussenbedrijf gebruiken.

Zoals het nu lijkt gaan ze me uiteindelijk ook die kant op halen!! :D ;D cheer
#13 - 11-08-2006, 12:52 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Ebelix

En als je er met Jez niet uitkomt kan je het ook bij mij proberen.

Gefeliciteerd.
#14 - 11-08-2006, 13:03 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

visuar

Hoe bedoel je Ebelix? Stuur me anders eens een mailtje als je wilt op [email protected]
#15 - 11-08-2006, 13:08 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15