Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wonen in de USA

Discussie gestart

Chiefram

He, het is Amerika hoor! Als je mensen naar de vakbonden gaan luisteren, dan gooi je ze gewoon op straat. Er zijn genoeg anderen die willen werken en je hebt niet zulke strenge regels voor personeel als in Nederland.  :o
#16 - 20-09-2004, 22:53 uur
« Laatst bewerkt op: 20-09-2004, 22:53 uur door Chiefram »

Sbull

Nee dat is waar
Het zelfde geldt natuurlijk voor ons als we daar straks wel werken. ???
#17 - 20-09-2004, 22:56 uur

Chiefram

 :-\ Ja, dat is waar...

Maar weet je, het is toch fijner, dat Amerikaanse systeem. Hier in Nederland zitten bedrijven (ook het bedrijf waar ik werk) te springen om personeel. We zijn zwaar onderbezet, maar ons hoofdkantoor in Duitsland (hoe kan het ook anders) heeft een personeelstop ingevoerd.

Men is bang om mensen 'gemakkelijk' aan te nemen, want als het niet de juiste keuze is gebleken, kun je na een vaste aanstelling niet zomaar iemand in Nederland dumpen. Ja, met alle financiele gevolgen van dien!  :(

Sta je hier dan op straat, dan wil een ander bedrijf je ook niet zo snel aannemen. Men wil zich niet binden, zeker niet als de markt onzeker is.

In Amerika kun je vandaag ineens je onslag krijgen, maar ben je neit vies om te werken dan kun je zo ergens anders aan de slag.

Als werkgever ben je in Amerika gewoon beter af. Als werknemer minder, maar je hebt gemakkelijker kans op een andere baan.

Als werkgever heb je in Nederland niet veel te zeggen, de regels zijn al bepaald en je 'hangt' als je een verkeerde persoon in dienst hebt genomen. Als werknemer ben je in Nederland wel heel erg overdreven beschermd.

Dit is ook de reden waarom wij in Nederland zoveel werklozen hebben. Bedrijven hebben echt mensen nodig, maar door alle regels hier en die overdreven bescherming van werknemers schrikken ondernemers af om iemand (in deze tijd) in dienst te nemen.

Ook wij (waar ik nu nog werk) moeten per persoon het werk doen dat normaal door twee of drie mensen gedaan zou moeten worden.
#18 - 21-09-2004, 09:16 uur

ejb

Inderdaad, het Amerikaanse systeem is wat dat betreft veel beter. Tuurlijk is het wel wennen voor 'ons verwende Nederlanders' 8) voor wat betreft vaste aanstellingen en ontslag bescherming, maar als je in Amerika ontslagen wordt heb je over het algemeen inderdaad veel sneller weer een baan, misschien geen 'super baan', maar toch!
#19 - 21-09-2004, 19:24 uur



heivalido

Ik ben gewoon blij als ik een inkomen heb dat voldoende is om een leuk leventje van te hebben, wat voor werk ik daarvoor moet doen vind ik niet eens zo belangrijk, al heb ik uiteraard wel mijn voorkeuren.
#20 - 21-09-2004, 21:53 uur

Chiefram

Zo zie ik dat ook!

Ik heb een keer in Wyoming (echt waar geen mens in de wijde omgeving te bekennen was) met een jongen gesproken die daar bij de roadconstructions met een vlag het verkeer (nou ja, alleen wij waren daar in een straal van 1000 mile en verder niemand) tegen moest houden.

Hij vertelde mij dat hij 2700 dollar per maand verdiende, omdat men dit al gevaarlijk werk beschouwd. Nou... het mag dan oersaai zijn, maar voor 2700 dollar wil ik ook wel onder de hete zon in de deserts met een vlaggetje staan wapperen, hahaha... Er is toch niemand die je ziet daar! LOL!

Mij maakt het ook niet uit wat voor werk ik doe. Ik zeg wel eens dat ik overdag graag in een winkel wil werken en 's avonds bij McDonalds hamburgers bakken, zolang ik maar werk en inkomen heb! Je kunt altijd nog kijken naar iets anders, maar overdag in een winkel werken zorgt er wel voor dat je de hele dag met mensen aan het praten bent. Zo kom je er wel lekker snel in natuurlijk, hihi...
#21 - 22-09-2004, 08:07 uur

Ebelix

Chiefram,

Je zal het vast wel een keer ergens op het forum geplaatst hebben, maar waar ga je wonen en werk zoeken? Of heb je al werk?
#22 - 22-09-2004, 14:36 uur
« Laatst bewerkt op: 22-09-2004, 14:37 uur door Ebelix »
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

Chiefram

Zonder dollen: ik ga een beetje tegen mijn zin in in de staat Illinois wonen en werken, omdat mijn familie daar woont en een eigen transport, verhuis en opslagbedrijf hebben. Ik ga daar de sales doen, maar ben wel van plan om na een jaar richting het zuid-westen te gaan. Ik wil graag ergens wonen waar het heet, droog en dor is, dus bij de ratelslangen, woestijnen en als het even kan ook bij de bergen!  :D ;) :P

En wat dat tegen mijn zin in betreft, dat meen ik niet helemaal natuurlijk. Maar dit is voor het begin even een gemakkelijk opstapje en vandaar uit zie ik wel weer. Voor hetzelfde geldt bevalt het mij uitstekend in Illinois en wil ik daar niet meer weg. Illinois is erg mooi ook, maar ik krijg alleen dat Amerikaanse gevoel in het echt zuid-westen en niet richting het oosten.
#23 - 22-09-2004, 16:02 uur

Ebelix

Zo te lezen ben je er helemaal klaar voor. Wellicht kan je een vestiging in Arizona opstarten voor het bedrijf waar je voor gaat werken.

Veel succes in Illinois.
#24 - 22-09-2004, 17:09 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

Loek

SSN heb je voornamelijk nodig om een bankrekening te openen.  En zonder bankrekening begin je niet veel.   Een huis huren is een fluitje van een cent waar men alleen wil weten of je genoeg geld hebt om de huur te betalen.  Toen ik 11 jaar geleden in Denver aankwam heb ik twee dagen in een hotel doorgebracht (zaterdag en zondag).  Maandag ging ik naar "Appartment Hunters" en kon diezelfde dag in een 2-slaapkamer appartement intrekken.  De utilities (gas, electriciteit) werden diezelfde dag aangesloten en de telefoon werkte op dinsdag al.   Zo snel kan het dus.  De rest van de week heb ik me bezig gehouden met het vinden van werk, en de volgende week werkte ik via een uitzendbureau al bij mijn eerste baantje, terwijl het eigenlijk economisch niet zo goed ging in Colorado op dat moment.

Drie maanden later verhuisden we al naar een koopwoning.  Het gaat hier allemaal een stuk makkelijker dan in NL.  Je heb vrijwel niets te maken met overheid of gemeentes als je je ergens wilt vestigen.  Inschrijven in een gemeente kent men hier niet.  Nadat je je SSN hebt gekregen zie je die mensen nooit meer terug.  

Het enige nadeel wat je hebt als je hier pas komt wonen is het feit dat je geen "history" hebt, dus alles is daardoor wat duurder voor je dan normaal.   Geen US driving history betekent hoge verzekeringspremies.  Geen credit history betekent geen leningen of alleen tegen woekerinterest.  Maar na een paar maanden gaat dat al wat soepeler en kun je een huis kopen of goederen op afbetaling.

Loek

#25 - 22-09-2004, 17:39 uur

Chiefram

Hallo Loek!

Tegenwoordig kan het Consulaat al de aanvraag voor je regelen voor een SSN-kaart, zodat je niet meer direkt na aankomst daar zelf nog achteraan hoeft te gaan met alle gevolgen van dien. Nu valt het maximaal 3 weken na binnenkomst in de states bij je op de deurmat, op het adres dat je hebt opgegeven waar men de Green Card heen kan sturen.

Wij denken er nu ook aan een huis te kopen inplaats van te huren. Mijn zwager vindt huren weggegooid geld. Wij doen een aanbetaling op het huis (wat in Amerika schijnbaar gebruikelijk is) en hij tekent als iemand die garant staat voor de hypotheek. Die moet ik natuurlijk wel zelf betalen, maar dit is om meer zekerheid te geven hij de hypotheek verstrekker.

Ik ben benieuwd... En Denver... de mooiste stad van Amerika. ben er al zovaak geweest! 16th street mall... echt gaaf! ;-)
 ;)

Hopelijk wonen wij in Fort Collins volgend jaar, daar ken ik zowat elke straat blindelings uit mijn hoofd. I love Colorado...
#26 - 22-09-2004, 18:38 uur

Loek

Ik ben het eens dat huren weggegooid geld is, maar ik vind dat je pas echt weet waar je in een stad wilt wonen als je er al een tijdje bent.  Vandaar dat ik niet meteen een huis gekocht heb.  Had ik dat wel gedaan dan had ik waarschijnlijk ergens gewoond waar ik misschien later spijt van had gekregen.

Overigens is mijn huidig adres alweer het derde adres in het Denver gebied.  Maar ditmaal denk ik dat ik hier wel blijf.   We wonen nu in landelijke gebied met een ruim huis op 10.000 m2 grond, dus buren zitten op een redelijke afstand.  En nog steeds binnen redelijke afstand van de stad (6 mile)

Loek
#27 - 22-09-2004, 19:28 uur

Chiefram

Daar heb je helemaal gelijk in. Als je daar net komt kijken dan kan een huis en straat wel leuk lijken, maar de buurt kan verschikkelijk zijn. Inderdaad weet je dat als je pas ergens een tijdje woont.

Maar dat is met huren ook zo. Volgens mijn zwager kun je alleen huren voor minimaal een jaar en dan zit je er ook aan vast, of je de buurt nu leuk vind of niet. Nu geloof ik dat verhaal van een jaar niet, want wat als je maar tijdelijk een onderkomen zoekt...
#28 - 22-09-2004, 19:46 uur

Loek

Je kunt voor kortere period huren, maar de kosten zijn hoger.  Je huur is afhankelijk van de lengte van de lease.  Een huur lease kan lopen van 6 maanden tot 3 jaar.  Gedurende die periode zitten beide partijen eraan vast, en kunnen geen prijswijzigingen plaatsvinden.  Ik had een 6 maanden lease (het kortste dat mogelijk was).  Ik ging er echter na 3 maanden al uit en hoefde niet door te betalen, omdat er al iemand klaar stond om er weer in te trekken.   Sommige appartement vereisen helemaal geen lease periode en kun je gewoon van maand tot maand iets huren.  De prijs is in dat geval het hoogst.

Loek
#29 - 22-09-2004, 22:13 uur

heivalido

Aangezien ik al heel goed weet waar ik in Florida wil gaan wonen, namelijk in Spring Hill en dan hebben we ook al een voorkeur voor een bepaalde wijk, zou ik toch het liefst een huis kopen, maar zonder enige credit historie lijkt me dat knap lastig. een hypotheek zal nodig zijn, de vraag is of we die als "nieuweling" zo makkelijk krijgen.
#30 - 01-10-2004, 11:17 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15