Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

anit-Bush regering is anti-Amerikaans?

Discussie gestart

bgroeneveld

Zoals sommigen misschien al gemerkt hebben, ben ik bepaald niet blij met de politiek van de regering van G.W. Bush.

Ik vind dat zelf erg patriottisch, in een democratie als de VS bestaat vrijheid van meningsuiting en als Amerikaans staatsburger (al ben ik daarnaast nog steeds Nederlander ook), denk ik zelfs dat je de plicht hebt om je kritiek niet onder stoelen of banken te steken.

Maar kritiek op Bush, de oorlog in Irak en nog wat andere zaken, wordt tegenwoordig (veel te) vaak als anti-Amerikaans bestempelt.

Wat vinden jullie?
#1 - 06-03-2006, 18:20 uur

usaxtreme

Ik vind dat jij nogal anti amerikaans bent. Maar ja dat hebben we al via pm besproken.
En kritiek mag je altijd hebben.

Alles hierover blijft een mening.
Zo heb jij jou mening en ik mijne.
#2 - 06-03-2006, 18:23 uur

B-man

Zoals sommigen misschien al gemerkt hebben, ben ik bepaald niet blij met de politiek van de regering van G.W. Bush.

Ik vind dat zelf erg patriottisch, in een democratie als de VS bestaat vrijheid van meningsuiting en als Amerikaans staatsburger (al ben ik daarnaast nog steeds Nederlander ook), denk ik zelfs dat je de plicht hebt om je kritiek niet onder stoelen of banken te steken.

Maar kritiek op Bush, de oorlog in Irak en nog wat andere zaken, wordt tegenwoordig (veel te) vaak als anti-Amerikaans bestempelt.

Wat vinden jullie?


Natuurlijk moet je kritiek kunnen hebben op een overheid daar ben ik het absoluut mee eens. In een democratie moet je je onvrede kunnen laten blijken. Een overheid is toch een verlengstuk van de burgers van het land en zitten daar toch als vertegenwoordigers van die burgers, dan mag je dus ook best je mening over hun besluiten hebben of die nou positief of negatief is.

Wat je natuurlijk de laatste jaren veel hoort, je gaf het zelf aan aan, is dat als je anti-Bush/anti-regering (ik druk het zwaar uit) bent je automatisch anti-Amerikaans/niet-patriotisch bent. Het grootste probleem van die stelling is dat hij is ontstaan in een tijd dat de "war on terrorism" nog een hot topic (dat is het nu nog wel maar anders) was en iedereen hard optreden wilde zien van de government. Kerry en Co hadden kritiek op het optreden in Irak waar net honderdduizenden Amerikanen heengingen die allemaal iemands broer, zus, zoon, dochter, echtgenoot, etc. waren/zijn. Het hele "we moeten elkaar steunen-gevoel" heerste toen nog ontzettend sterk en mensen wilden daar ook niks negatiefs over horen en daar hebben de Republikeinen natuurlijk handig gebruik van gemaakt door dat soort mensen als niet-patriotisch te bestempelen en de meeste mensen waren het daar ook mee eens. Wat je nu krijgt is dat zowel Democraten als Republikeinen in gaan zien dat het toch allemaal erg de verkeerde kant op aan het gaan is (understatement!) met deze overheid en dat de redenen die zij voorgeschoteld kregen om Irak binnen te vallen helemaal niet waar waren. Die willen nu eigenlijk ook hun mond opendoen maar zitten met het probleem dat ze niet weten of dat nog wel kan en of ze niet als "verraders" van Amerika worden aangekeken. Mensen zijn over de jaren heen toch langzaam een beetje gebrainwashed lijkt wel.

Je zit dus eigenlijk met een democratisch land die vrijheid hoog in het vaandel heeft staan en dat probeert democratie in de wereld te verspreiden maar waar een hoop mensen eigenlijk niet durven te zeggen wat ze werkelijk denken omdat ze er anders op aangekeken worden.

B-man
#3 - 06-03-2006, 18:46 uur
« Laatst bewerkt op: 06-03-2006, 18:47 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

sweatbox

Wat je natuurlijk de laatste jaren veel hoort, je gaf het zelf aan aan, is dat als je anti-Bush/anti-regering (ik druk het zwaar uit) bent je automatisch anti-Amerikaans/niet-patriotisch bent.

Zo werd het door GW Bush zelf gesteld. De grootste fout was om de saamhorigeid van net na 9/11 te misbruiken voor de inval in Irak.

Nee, je bent niet anti-Amerikaans als je anti-Bush bent.
#4 - 06-03-2006, 19:07 uur

B-man


Nee, je bent niet anti-Amerikaans als je anti-Bush bent.

Gelukkig niet dan zouden toch heel wat mensen anti-Amerikaans zijn.  ;D

Ik ben zelf ook niet echt een grote voorstander van Bush maar ik beweer zeker niet dat alles wat hij doet fout is/was en als ik anti-Amerikaans was dan zat ik niet op dit forum!  ;)

B-man
#5 - 06-03-2006, 19:20 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

bgroeneveld

Dank, mijn edachten precies: My country right or wrong. En het citaat gaat dan verder, wat velen vaak vergeten: If it's right, keep it right, if it's wrong, make it right.

De toenmalige regering heeft indertijd ook ingezien, dat Vietnam een fout was en heeft zich uiteindelijk teruggetrokken. Leugens en valse voorspiegelingen waar Bush en zijn mensen misbruk van gemaakt hebben, en nog steeds gebruik van maken, kunnen nooit een foute politiek goedpraten.
#6 - 06-03-2006, 19:22 uur

Mrjn

Ik vind het ronduit belachelijk dat je anti-amerikaans zou zijn als je kritiek hebt op de regering. Zeker als het gaat om Amerika waar het principe "freedom" hoog in het vaandel staat. Want het lijkt me dan dat je de vrijheid van meningsuiting dan zeker moet respecteren.
Sterker nog, ik vind het eerder van enige kortzichtigheid getuigen als je alles binnen een land maar geweldig en fantastisch vindt. Er zijn namelijk altijd dingen die gebeuren die in indruisen tegen jouw principes/normen/waarden/gevoelens. Of dingen waar je je aan ergert.
De ontwikkeling (die gelukkig inmiddels een stuk minder is) dat je bijna een landverrader gevonden wordt als je commentaar hebt op Amerika, vind ik doodeng. Dat betekent namelijk ook dat mensen blind achter leiders aanlopen en dat kan nooit een goede zaak zijn.
Ik heb 2 jaar geleden in Maine staan kletsen met een oudere vrouw, oorspronkelijk kwam ze uit Duitsland, maar ze woonde al meer dan 40 jaar (dus het grootste deel van haar leven) in de VS en was ook staatsburger. Zij was het niet eens met de regering Bush en kwam daar rond voor uit. Zij vertelde mij dat haar herhaaldelijk is gezegd dat ze dan maar terug moest naar waar ze vandaan kwam.
En in Niagara Falls stond een auto met een bumpersticker: If you don't agree, call 1-800-getthefuckout (en een sticker dat deze persoon een lifetime member van de NRA was).


#7 - 06-03-2006, 19:23 uur

sweatbox

Ik vind dat jij nogal anti amerikaans bent.

Wel lachen om dat van iemand te zeggen die de Amerikaanse nationaliteit heeft angenomen. Ik neem aan dat het geen serieuze opmerking was, toch?
#8 - 06-03-2006, 19:41 uur

MiamiHeat

Zoals sommigen misschien al gemerkt hebben, ben ik bepaald niet blij met de politiek van de regering van G.W. Bush.

Ik vind dat zelf erg patriottisch, in een democratie als de VS bestaat vrijheid van meningsuiting en als Amerikaans staatsburger (al ben ik daarnaast nog steeds Nederlander ook), denk ik zelfs dat je de plicht hebt om je kritiek niet onder stoelen of banken te steken.

Maar kritiek op Bush, de oorlog in Irak en nog wat andere zaken, wordt tegenwoordig (veel te) vaak als anti-Amerikaans bestempelt.

Wat vinden jullie?


Ik ben niet Pro Bush maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik Anti - amerikaans ben. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening zolang die maar eerlijk en oprecht is.  Tis me wel een paar keer opgevallen dat je steeds aangeeft naast je Amerikaans Staatsburgerschap ook nog steeds Nederlander bent........dat begrijp ik niet helemaal. Kan je mij dat eens uitleggen.

#9 - 06-03-2006, 19:52 uur

bgroeneveld

Dat Nederlanderschap, ja. Ik ben nu net een jaar langer in de VS dan in Amsterdam (29 jaar A'dam, 30 jaar VS). Ik had 20 jaar geleden al Amerikaan kunnen worden, maar zou dan m'n Nederlanderschap zijn kwijtgeraakt.

Waarom ik zo hang aan dat Nederlanderschap? Om dezelfde reden dat ik nog steeds geen Amerikaans accent heb in m'n Nederlands (maar wel een restje van een Nederlands accent in m'n Amerikaans). Dat Nederlanderschap zit er heel diep in en dat is gewoon een stuk van me dat ik niet kwijt wil. Toen ik de kans kreeg om beide kanten van mijn persoonlijkheid te erkennen, ben ik meteen Amerikaan geworden.

Ik merk ook, dat ik sinds in de VS ben, ik trotser op Nederland ben geworden. Die 80-jarige oorlog van ons, de eerste keer dat een land een 'door God gegeven' koning afzwoer, dat is toch een lichtend voorbeeld geweest, ook voor de Amerikanen (al hoor je ze daar nooit over).

En ik ben op m'n eentje een soort wereldburgerschap aan het invoeren: ik heb twee paspoorten, m'n, in de VS geboren zoon, ook. Iedereen zou meerdere nationaliteiten moeten hebben, of in ieder geval: de vrijheid om veel meer te reizen, zonder visa en zo. Da's misschien (zeker!) wat wereldvreemd, maar ik vind het een mooi ideaal, zou veel problemen kunnen oplossen.

#10 - 06-03-2006, 20:54 uur

MiamiHeat

Helemaal duidelijk
#11 - 06-03-2006, 20:57 uur

kwaajknarie

Natuurlijk mag je een afwijkend standpunt t.o.v. de regerend president en zijn regering erop nahouden zonder dat je dan meteen anti-amerikaans bent. Sterker nog, kritische meningen zullen er langer zijn dan de zittende regering (ook al zit deze dan 8 jaar) 

Wel grappig dat dit een issue is op het forum. Als nederlander wordt je zo'n beetje geacht om af te geven op je regering (terwijl dat natuurlijk alleen terecht is als we kaboutertje bos en zijn vriendjes op het pluche hebben ;)) Je hoort dan nooit iemand verkondigen dat je anti-nederlands bent. Het zal toch niet zo zijn dat je op dit forum alleen Hosanna mag roepen over de USA? Amerikanen zijn terecht trots op hun land omdat ze uit een (prachtige) wildernis het meest welvarende en machtige land ter wereld hebben gemaakt. Ik zie ze niet snel trots zijn op een regering of president. (hoewel je voor een president wel ooit bewondering kunt hebben hoe dat ķe het voor elkaar krijgt dat ķe thuis wegkomt met een of nader kletsverhaal als ķe regelmatig een sigaar kwijt is)

Anti Amerikaans is Stars and Stripes verbranden en Amerikanen mishandelen, ontvoeren of anderszins kwaad doen. Anti Amerikaans is niet kritiek leveren op de zittende adminstration, lachen om Bush-grappen, al je vrienden gebruik laten maken van je refill bij Mc Donalds of terugschieten op Cheney als je je gebit weer hebt gevonden, je pacemaker gereset en je rollator weer rechtop staat.....
#12 - 06-03-2006, 21:35 uur

Mrjn

Anti Amerikaans is Stars and Stripes verbranden en Amerikanen mishandelen, ontvoeren of anderszins kwaad doen. Anti Amerikaans is niet kritiek leveren op de zittende adminstration, lachen om Bush-grappen, al je vrienden gebruik laten maken van je refill bij Mc Donalds of terugschieten op Cheney als je je gebit weer hebt gevonden, je pacemaker gereset en je rollator weer rechtop staat.....

 :hilarious:
#13 - 06-03-2006, 21:56 uur

Chiefram

Leugens en valse voorspiegelingen waar Bush en zijn mensen misbruk van gemaakt hebben, en nog steeds gebruik van maken, kunnen nooit een foute politiek goedpraten.

Dit is onzin! Bush en zijn mensen hebben hier absoluut geen misbruik van gemaakt. Dit vind ik wel zo'n laf zinnetje, zo gemakkelijk om wederom Bush op een zoveelste goedkope manier de grond in te trappen.

Bush heeft op dat moment gehandeld zoals men dacht te moeten handelen geziend de informatie welke destijds boven tafel kwam.

Dat dit achteraf grove leugens bleken te zijn, daar kun je Bush never nooit op aanspreken. Die man zit nu ook een een verdomhoekje gedrukt en dat weet hij zelf ook donders goed, alleen maakt hij er het beste van gezien de omstandigheden, ook al zien de meeste mensen het liever anders. Hij kan en mag gewoon niet terug krabbelen.

Maar niet alles op Bush en zijn mensen schuiven. Het is de schuld van de valse voorlichters van destijds.
#14 - 06-03-2006, 21:59 uur

usaxtreme

Ik vind dat jij nogal anti amerikaans bent.

Wel lachen om dat van iemand te zeggen die de Amerikaanse nationaliteit heeft angenomen. Ik neem aan dat het geen serieuze opmerking was, toch?

wel lachen dat je niet weet waar ik t over heb.
Dit is zoals ik al zei in PMs besproken.
#15 - 06-03-2006, 22:26 uur

leden:

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15