WASHINGTON - Hoewel de senatoren Barack Obama en Hillary Clinton elkaar vooralsnog zo veel mogelijk proberen te ontlopen in de aanloop naar de voorverkiezingen van de Democratische partij, lijkt de strijd buiten de twee om op internet echt ontbrand te zijn.
Anonieme politieke activisten gebruiken sites als Youtube om eigenmachtig schadelijke reclameboodschappen te verspreiden onder een groot publiek.
Met beperkte middelen kunnen individuen steeds meer invloed uitoefenen op het democratische proces. Zo trok het uitermate omstreden spotje waarin Hillary Clinton optreedt als Big Brother in een setting zoals beschreven in het boek 1984 van George Orwell, veel bekijks.
Apple-reclame
De aangepaste versie van een Apple-reclame die Ridley Scott maakte voor de Super Bowl is maar liefst 1,6 miljoen keer opgevraagd.
Het spotje baarde zo veel opzien dat het kamp van Obama zich genoodzaakt zag zich er openlijk van te distantiëren en elke betrokkenheid te ontkennen.
Strategie
Een medewerker van de door de senator uit Illinois in de arm genomen firma voor het strategisch gebruik van internet erkende later dat hij achter de reclameboodschap steekt.
"Ik heb de Stem Anders-boodschap gemaakt omdat ik mijn gevoelens wilde uiten over de Democratische voorverkiezingen, en omdat ik wilde laten zien dat een individuele burger het proces kan beïnvloeden", aldus Phil de Vellis volgens The Washington Post.
Ontslag
De computerman heeft ontslag genomen bij Blue State Digital nadat zijn identiteit bekend was geworden. Het bedrijf heeft zich onmiddellijk gedistantieerd van de Vellis.
Hij maakte de video in zijn eigen tijd en zonder dat het management daarvan op de hoogte was. De '1984 clip' heeft een hausse aan kopieën losgemaakt op het net waarin ook Obama aan het kortste eind trekt.