Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Verkiezingen

Discussie gestart

Mrjn

Eigenlijk is dit meer een vraag aan de expats die al enige tijd in de VS wonen.
Wij hebben hier over een paar dagen de gemeenteraadsverkiezingen en naast de landelijke, provinciale en europese verkiezingen de 4e die wij in NL hebben. Ik ben persoonlijk blij dat we niet ook nog een burgemeester hoeven te kiezen, ik weet nu al niet meer waar ik op moet stemmen.
Maar in de VS kies je ook nog voor de sherrif, mayor en ik zag laatst in een boek een foto voor de verkiezingen van de coroner (lijkschouwer) notabene. Hoe ervaren jullie dat? Ik neem aan dat dit soort verkiezingen zoveel mogelijk tegelijkertijd gehouden worden, maar ik weet het niet zeker.
#1 - 01-03-2006, 16:12 uur

bgroeneveld

Sinds ik in november 2003 Amerikaans staatsburger werd (en Nederlander bleef!) ben ik een beetje de verkiezingen hier in gedoken. Leuke toestand. Neem alleen de burgemeestersverkiezingen vorig jaar hier in St. Paul (Minnesota, halverwege de VS en dan helemaal in het noorden).

De strijd begon in maart, met 'caucussen', buurtbijeenkomsten waar een aantal kandidaten (in mijn geval een stuk of zes) aan buurtbewoners duidelijk maakten dat zij de beste burgemeester zouden zijn. Gevolgd door een 'caucus' voor de hele stad, waaruit één kandidaat kwam. Die in september met een voorverkiezing meedeed waaraan ook werd deelgenomen door een vertegenwoordiger van de Groenen, plus de zittende burgemeester (een Democraat, maar die Bush actief gesteund had bij zijn herverkiesingscampagne). Met uiteeindelijk 1 winnar bij de echte verkiezingen in november.

Rechters worden hier gekozen, sheriffs, en hier geen hondenmeppers en lijkschouwers, amar dat gebeurt elders (de commissaris van politie in St. Paul wordt door de burgemeester benoemd).

We zijn nu al weer hard bezig aan de verkiezingen in november van dit jaar. Gisteren naar een forum geweest van zes kandidaten die lid willen worden van het Huis van Afgevaardigden van de staat, op 7 maart zijn er weer caucussen, in april grotere bijeenkomsten, enz., enz.

Een hoop werk, maar je leert je kandidaten wel kennen. Ik doe wat reportages als vrijwilliger voor een plaatselijk 'community' station (zeg maar Omroep Brabant, Friesland, Amsterdam). En omdat alles zo intensief is en er zo vaak bijeenkomsten en persconferenties zijn, kent de huidige burgemeester van St. Paul nu zelfs mijn achternaam. En de achternamen van een groot aantal inwoners van de stad.

En dan heb ik het nog niet eens over de kandidaten die proberen lid te worden van het nationale huis van afgevaardigden (elke twee jaar moeten die door een verkiezingsstrijd) en een derde van de nationale senaat.

Zoals ik zei, een heleboel werk, vooral voor de kandidaten. Ik ben eens een paar dagen opgetrokken met Bush senior in New Hampshire toen die voor de eerste keer president probeerde te worden. Was in oktober, toen nog niemand belangstelling voor hem had. Ik en George waren toen de beste maatjes (ja, ja, hij heeft me al lang vergeten, de politiek is hard!) Bush sr., de voormalige ambassadeur van de VS in China, het voormalige hoofd van de CIA, reisde langs alle Lions, Kiwanis en al die andere groepen, at overal een hapje mee van de lunch (koude kip meestal) en mocht af en toe de winnende lootjes uit de tombola trekken. Voordeel: de kandidaat wordt dan even op de werkelijkheid gedrukt, en hopelijk weerhoudt het hem ervan om TE hooghartig te worden (Bush jr. heeft het makkelijker gehad, en mede daardoor dat hij bepaald niet nederig is).

Maar alles bij elkaar mag ik dit systeem wel, directe democratie en daardoor heel aanspreekbare politici, vooral op plaatselijk niveau.
#2 - 01-03-2006, 16:25 uur

PetraVS

Je vergeet nog het schoolboard, dat ook verkozen wordt, die mensen bepalen alles wat met de scholen te maken heeft en stellen een superintendent aan.  Meestal zijn de plaatselijke verkiezingen voor een heel stel posities tegelijk, maar het kan ook alleen voor town council (inclusief burgemeester) zijn.
#3 - 01-03-2006, 19:50 uur

B-man

Je vergeet nog het schoolboard, dat ook verkozen wordt, die mensen bepalen alles wat met de scholen te maken heeft en stellen een superintendent aan.  Meestal zijn de plaatselijke verkiezingen voor een heel stel posities tegelijk, maar het kan ook alleen voor town council (inclusief burgemeester) zijn.

Hoe ervaren jullie al die verkiezingen? Too much of willen jullie overal wel je zegje over kunnen doen d.m.v. verkiezingen?

B-man
#4 - 01-03-2006, 20:41 uur
« Laatst bewerkt op: 01-03-2006, 20:45 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

bgroeneveld

Ik was inderdaad die schoolboard nog vergeten. Plus we hebben hier nog een paar andere boards, waar we ook over mogen stemmen (en waarvan de kandidaten ook vaak aan de deur komen, leuk dat rechtstreekse contact).

Ik stem zelfs op rechters die geen tegenkandidaten hebben, ik heb nog wat in te halen van al die jaren dat ik in de VS gewoond heb, belasting heb betaald en niet heb mogen stemmen.

Ik mag dat wel, die directe democratie. Zoveel tijd kost dat stemmen nu ook weer niet.

Overigens, we hebben in Minnesota papieren stembiljetten die door een leesmachine gaat die de zwarte hokjes leest. Als je iets verkeerd doet, teveel hokjes invult bijvoorbeeld, spuugt dat ding de kaart weer uit en mag je het nog eens proberen.

Overigens, een van de kandidaten die Secretary of State wil worden (geen minister van buitenlandse zaken voor de staat, maar iemand die de kiesregisters bijhoudt -- je moet je hier opgeven om te mogen stemmen) wil komen kijken hoe ik via het internet stem voor de tweede kamer volgend jaar (ik ben immers nog steeds Nederlander).

#5 - 01-03-2006, 21:51 uur

PetraVS


Ik stem zelfs op rechters die geen tegenkandidaten hebben, ik heb nog wat in te halen van al die jaren dat ik in de VS gewoond heb, belasting heb betaald en niet heb mogen stemmen.

Ik mag dat wel, die directe democratie. Zoveel tijd kost dat stemmen nu ook weer niet.


Ik had het niet beter kunnen zeggen!  Ik stem ook op de city council, ook al zijn dat iedere keer weer dezelfde mensen, die geen tegenstanders hebben.  Ook een leuk iets vind ik "write in candidate", je kunt zelf iemand voor een positie nomineren, door hem op te schrijven.  Er zijn in het verleden mensen geweest, die zo gewonnen hebben.
#6 - 02-03-2006, 00:27 uur

Mrjn

Weten jullie ook hoe de opkomst is bij dergelijke lokale verkiezingen?
Ik zou denken dat je je natuurlijk wel moet verdiepen om een keuze te maken, en dat lijkt me een hele klus, met al die verkiezinkjes.  Maar daar denkt niet iedereen hetzelfde over. Er zijn hier in Nederland natuurlijk ook genoeg mensen die op een partij stemmen omdat vader/moeder/man/vrouw/weetikwie dat ook al jaren doet.
En moet je je voor alle verkiezingen registreren of alleen voor de landelijke verkiezingen?
#7 - 02-03-2006, 11:39 uur

bgroeneveld

De opkomst bij plaatselijke verkiezingen wisselt. Bij de voorstemming voor de echte burgemeestersverkiezingen in september vorig jaar in St. Paul, MN, was de opkomst 15%. Bij de verkiezingen zelf was het een 50% als ik me goed herinner.

Je hoeft je maar 1 keer in te schrijven (ik kreeg een kaartje om dat te doen na afloop van de naturalisatie ceremonie, maar er staat ook een formulier in het telefoonboek en online natuurlijk). Je staat dan in het kiesregister dat bij alle (voor)verkiezingen gebruikt wordt.

De politiek in de VS is meer persoons- dan partijgebonden. Ik zeg wel eens dat er 535 partijen vertegenwoordigd zijn in het Congress, 100 senatoren en 435 leden van het Huis van Afgevaardigden. Aan de andere kant: veel mensen stemmen altijd op de Democratische of Republikeinse partij, hoewel het zogenaamde "splijten van je stembiljet" ook wel voorkomt. Mensen die op een Republikeinse president stemmen (waarom kan ik me niet voorstellen, maar da's een ander verhaal) en dan een Democraat stemmen voor andere posities. Of die op een onafhankelijke kandidaat, zo hebben we in Minnesota bijvoorbeeld de ex-worstelaar Jesse Ventura vier jaar als goeverneur gehad (naar ventje, maar hij benoemde goede mensen).

Het is heel makkelijk om vooral plaatselijke kandidaten te leren kennen, ze komen vaak aan de deur, of ze willen graag uitgebreid met je praten als je ze op straat tegen komt. Verder lopen ze mee in allerlei optochten en ze worden regelmatig aan de tand gevoeld op fora, radio en tv en in de krant. Plus ze hebben natuurlijk allemaal een Web site.

Politiek is hier heel persoonlijk, vooral op plaatselijk niveau (een kandidaat voor het presidentsschap kun je wel zien, maar je wordt steeds verder van ze vandaan gehouden).

Wat natuurlijk ook helpt: iedereen vertegenwoordigt hier kiesdistricten, vrij klein voor een kandidaat voor de gemeenteraad of het staatsparlement, een hele staat voor een senator. Goed zorgen voor de mensen in je kiesdistrict is heel belangrijk en wordt zeer serieus genomen, iedere politicus heeft een plaatselijk kantoor met mensen die alleen maar de klachten van mensen in dat district moeten oplossen. Dat kan lopen van een senator die iemand helpt die problemen heeft met immigratie, bijvoorbeeld, of met de adoptie van kinderen, tot het gemeenteraadslid dat de gemeente aanspoort om het gat in je straat te dichten. Da's het voordeel van die rechtstreekse verkiezingen en de persoonlijke aanspraakbaarheid, je kunt je als kandidaat nooit achter een partij verschuilen.

#8 - 02-03-2006, 18:37 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15