Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Amerika is een sociaal land !

Discussie gestart

Mississippi

James Surowiecki, de economisch commentator van het weekblad The New Yorker, maakt in een recent commentaar een einde aan het idee dat West-Europa 'socialer' in elkaar zit dan de Verenigde Staten.

“Amerikanen werken een stuk harder dan West -Europeanen: gemiddeld 25 tot 30 pro¬cent meer dagen per jaar. Amerikanen genieten daarom navenant meer inkomen, maar wij hebben dus meer vakantie en vrije tijd - die wij voor een deel weer besteden aan het zelf doen van allerlei klussen die veel Amerikanen liever uitbesteden, zoals koken, schoonmaken en op kinderen passen. Amerikanen geven bijna drie keer zoveel geld uit aan buiten de deur eten als West-Europeanen, en iets soortgelijks geldt voor andere soorten diensten. Met als gevolg, schrijft James Surowiecki, dat er in de VS ook veel meer banen in die dienstensector zijn, en dat de werkloosheid onder laaggeschoolden en immigranten daar ook een stuk lager is dan bij ons.”

We moeten in NL dus langer werken en minder klussen om werkloosheid onder laaggeschoolden en immigranten te verminderen.

Is dit een goed idee?

Bron: Intermediair 15-12-05
#1 - 18-12-2005, 11:56 uur

Jez

Tja, als we langer werken, kunnen we korter op vakantie en da's slecht voor het toerisme.....................
Laat mij het toerisme maar steunen  :icon_wink:
#2 - 18-12-2005, 12:03 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Dusza

Tja, als we langer werken, kunnen we korter op vakantie en da's slecht voor het toerisme.....................
Laat mij het toerisme maar steunen  :icon_wink:

Jamaar, Jez, dat toerisme komt meestal de werkloosheid in andere landen ten goede... (en moeten we nu eerst eens niet aan onze eigenste problemen denken?)
Misschien moet je met dit in het vooruitzicht al maar een nieuw bedrijfje oprichten: een poetsbedrijf, of een kinder-oppasdienst, of een eigen restaurantje of traiteurdienst?  :icon_wink:
#3 - 18-12-2005, 12:47 uur

Jez

Tja, als we langer werken, kunnen we korter op vakantie en da's slecht voor het toerisme.....................
Laat mij het toerisme maar steunen  :icon_wink:

Jamaar, Jez, dat toerisme komt meestal de werkloosheid in andere landen ten goede... (en moeten we nu eerst eens niet aan onze eigenste problemen denken?)
Misschien moet je met dit in het vooruitzicht al maar een nieuw bedrijfje oprichten: een poetsbedrijf, of een kinder-oppasdienst, of een eigen restaurantje of traiteurdienst?  :icon_wink:

Ik las alleen maar "langer werken"  :icon_eek:
#4 - 18-12-2005, 12:52 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

We moeten in NL dus langer werken en minder klussen om werkloosheid onder laaggeschoolden en immigranten te verminderen.

Is dit een goed idee?
Bron: Intermediair 15-12-05

Nope, totaal geen goed idee!

Er is een ontzettend groot verschil tussen de manier van werken in Nederland (Euopa) en in Amerika. De Nederlanders werken vele malen efficienter dan de Amerikanen, waardoor de Nederlanders veel meer werk 'af' krijgen aan het eind van de dag. Dit komt mede door het feit dat Nederlanders vele malen gemakkelijker zelf beslissingen kunnen nemen, iets dat in Amerika bijna altijd nog via andere kanelen geregeld moet worden.

Nederlanders werken op deze manier dan ook veel effienter, omdat ze vaak multifunktioneel inzetbaar zijn. In Amerika werkt ieder individu als een klein radartje die zich alleen maar met zijn of haar opgelegde taken bezighoud en verder niet. Dit merk je als iemand ineens ziek is of niet aanwezig is. Dan valt er een radartje uit en loopt de boel 'vast', met alle vertragingen van dien.

Ik merk dan ook een ontzettend groot verschil tussen de manier van werken van mij, tenopzichte van mijn Amerikaanse kollega's. Klanten merken dit ook, met als gevolg dat er al een aantal realties alleen met mij willen praten en regelen. Dit tegen het zere been van sommige Amerikaanse kollega's...

Maar om op je vraag trerug te komen; Nee, Nederlanders werken effecienter en dat moeten we zou houden!!! Langer dagen maken heeft helemaal geen zin, tenzij je overwerkgeld nodig hebt, hahaha...
#5 - 18-12-2005, 17:47 uur

Ebelix

Ik ben het met Chiefram eens. Ik werk dagelijks met Amerikanen en ik kom tot dezelfde conclusie.

Ik vind het in Nederland ook belachelijk dat sommige mensen 45 vakantiedagen per jaar hebben maar ik vind het ook belachelijk dat in Amerika mensen werken die nooit doorbetaalde vakantiedagen krijgen.

Persoonlijk vind ik 25 dagen per jaar een net aantal. Voor zowel in Amerika als in Nederland.
#6 - 18-12-2005, 18:42 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

MiamiHeat

Ik vind het in Nederland ook belachelijk dat sommige mensen 45 vakantiedagen per jaar hebben

Dat heb ik dus volgend jaar............

27 vakantie dagen
13 ATV dagen

en ik neem er 12 mee omdat ik die dit jaar niet op kon nemen.............

52 dagen dus dat worden 3 weken in MEI (Miami) en de rest komt ook wel op...............daar ga ik wel voor zorgen..............
#7 - 18-12-2005, 20:28 uur

Verelle

Recentlijk gelezen dat de Nederlander gemiddeld meer werk verzet dan in de rest van Europa, tevens hebben we hier de minste feestdagen. Als je dat met andere landen vergelijkt komen wij in Nederland bekaaid van af. Bijvoorbeeld krijgen ze in Engeland een extra dag vrij als een feestdag op een zaterdag of zondag valt. In Nederland is dat niet het geval. Heb je de pech dat kerst op zondag valt krijg je hier geen extra dag vrij.
 :icon_cry:
In mijn sector hebben we zelfs een feestdagtoeslag, dus krijgen wij maandelijks een toeslag bij ons salaris. Lijkt leuk, maar valt een feestdag op een werkdag, dan moet ik die uren gewoon weer inhalen, anders kom ik niet aan mijn uren. Nu heb ik al heel veel gewerkt dit jaar zodat ik nu flink meeruren heb staan, maar in vorige jaren moest ik extra werken om mijn uren te halen.
#8 - 18-12-2005, 22:27 uur
In april terug naar Amerika

Jez

Volgens mij is 24-25 vakantiedagen hier in Nederland ook de norm. Mensen die méér hebben, hebben daar meestal ook extra voor moeten werken. Dit jaar had ik ca. 40 dagen vakantie. 24 van de baas, de rest door overuren. Het enige voordeel van in het weekend werken.
Als ik straks (ooit ??? ) weer een "normale" baan heb, zal ik daar ook wel even aan moeten wennen, ben ik bang..............

Wat me van Amerika zo gemeen in de oren klinkt, is dat de meesten ook hun ziektedagen van hun vakantiedagen moeten doen. Ik begrijp dat dit is om misbruik te voorkomen. Maar iedereen heeft wel eens de griep. Of wat als je in Amerika je been breekt en daardoor niet kunt werken?
#9 - 18-12-2005, 23:15 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Ebelix

Bij de overheid, grote bedrijven en in de medische sector is het heel normaal om 25 vakantiedagen en 15 ADV dagen te hebben. Dit is teveel van het goede. Probeer meer eens iemand bij de overheid te bereiken. Dat is echt een lijdensweg.

Het is een ander verhaal als je er voor werkt. Het niet uitbetalen van overuren maar deze om te zetten in vakantieuren. Dan lever je toch je arbeidsproductiviteit.

In Belgie krijgen ze ook compensatie wanneer een feestdag in het weekend valt.
#10 - 18-12-2005, 23:54 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

sweatbox

Wat me van Amerika zo gemeen in de oren klinkt, is dat de meesten ook hun ziektedagen van hun vakantiedagen moeten doen. Ik begrijp dat dit is om misbruik te voorkomen. Maar iedereen heeft wel eens de griep. Of wat als je in Amerika je been breekt en daardoor niet kunt werken?

In Nederland wordt de ziektewet vaak in arbeidsconflicten gebruikt, iets dat je in het buitenland veel minder tegenkomt. In de meeste Europese landen heeft ziek zijn wel financiële gevolgen. Niet persoonlijk bedoeld.
#11 - 19-12-2005, 07:53 uur

Frank S

Ik heb vergelijkbare ervaringen als Chiefram m.b.t. de arbeids-efficiency. Al moet ik zeggen dat ik ook veel Nederlandse (ex-)collega's heb gehad die een soort "Olympische Arbeidsethos" hadden ("meedoen is belangrijker dan winnen"), want die speelden het klaar om tussen half 9 en half 5 geen klap uit te voeren, om het vervolgens ineens heel druk te krijgen en dan overuren gingen maken tot half 8, expres heel laat emails versturen om te laten zien dat ze nog aan het werk waren of altijd tijdens vergaderingen gebeld werden door een ondergeschikte om zich even uit de vergadering te laten roepen (want ze dachten dat het wel interessant stond als ze belangrijk werden gevonden).

25 vakantiedagen is een mooi gemiddelde. Vaak komen daar nog een aantal (voormalige) ADV-dagen bij, maar daarvoor hebben mensen ooit salaris ingeleverd, dus dat is een sigaar uit eigen koker.
#12 - 19-12-2005, 09:50 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Chiefram

Dat kwam ik er in Nederland nog goed vanaf: 35 vakantiedagen per jaar (geen ATV, want dat kenden wij niet) en 2 extra dagen als je het jaar ervoor niet ziek bent geweest.

Dit was inderdaad wel veel en ik maakte die dagen dan ook nooit op, met als gevolg dat ik aan het eind van mijn kontrakt in Nederland 6 weken 'vakantie' kan opnemen, waarvan de gehele maand December gewoon volledig doorbetaald werd, terwijl ik allang in Amerika woonde, haha.

Dit jaar (2005) was het even sikken: ik kreeg maar 1 week vakantie + 1 extra dag, buiten de feestdagen om. Volgend jaar (2006) mag ik in mijn handen wrijven: 2 weken betaalde vakantie + 1 extra dag. Als ik hier 5 jaar in dienst ben, krijg ik 3 weken betaalde vakantie!

In Amerika krijgen wij ook extra verlofdagen als er een feestdag (zoals Kerst) in een weekend zou vallen. Aan de andere kant zien wij de weekenden als 'korte' vakanties. Binnen 10 a 15 minuten zitten we in de Rocky Mountains!  ;D

Het gaat hier inderdaad even iets anders dan in Nederland. Overigens zijn de andere benefits voor het bedrijf waar ik werk heel sociaal te noemen. Ik denk dat ik er in Amerika zelfs beter af ben, dan in Nederland het geval geweest is.

Ik vind ook mijn Amerikaanse direkteur heel sociaal. Toen ik in verband met de verhuizing 1 week onbetaald verlof aanvroeg, stelde hij voor de verhuizing een weekje eerder te plannen. Dan was hij namelijk in staat mij een volle week betaald verlof te geven, in de zin van het gereedmaken van mijn home office. Ik kreeg dus volledig doorbetaald en hoefde mij niet met werk bezig te houden.

Ditzelfde had hij ook gedaan in de eerste week van februari van dit jaar, toen we ons huis in Illinois betrokken. Ik heb dus a 2 extra doorbetaalde weken gekregen in een jaar en dat in Amerika!

#13 - 19-12-2005, 16:29 uur

PetraVS


Persoonlijk vind ik 25 dagen per jaar een net aantal. Voor zowel in Amerika als in Nederland.

Vind ik ook, en dat is precies wat mijn man heeft, plus 3 persoonlijke dagen (dus eigenlijk 28 vakantiedagen) en de geijkte feestdagen: 1/1, Memorial Day, 4 Juli, Labor Day, Thanksgiving en de dag erna en Kerstavond en Kerstdag.  Prima, meer heeft hij niet nodig en zou het dan ook niet opgemaakt krijgen.  Maar ik heb het de eerste jaren hier met 10 dagen moeten doen en dat is echt bar weinig!
#14 - 19-12-2005, 18:48 uur

PetraVS



Wat me van Amerika zo gemeen in de oren klinkt, is dat de meesten ook hun ziektedagen van hun vakantiedagen moeten doen. Ik begrijp dat dit is om misbruik te voorkomen. Maar iedereen heeft wel eens de griep. Of wat als je in Amerika je been breekt en daardoor niet kunt werken?

Ten eerste hoeft dat lang niet altijd, hoor, dat het van je vakantiedagen gaat.  De meeste bedrijven geven van drie dagen tot twee weken ziekteverlof (mijn man heeft 2 weken, waarvan hij nog nooit een dag heeft gebruikt, knock on wood) en in mijn eerste baan, echte sweatshop met minimum salaris, kreeg ik zelfs drie dagen.  Als je langer dan dat ziek bent, ik bedoel echt langer, dan hebben de meeste werkgevers daar disability insurance voor of die kun je zelf afsluiten, zodat je bij arbeidsonbevoegdheid toch een percentage van je salaris krijgt uitbetaald. 
#15 - 19-12-2005, 18:59 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15