Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Amerikaans rijbewijs

Discussie gestart

Rogier

Ik heb een vraag aan mijn medeforummers.

Kan iemand mij het Amerikaanse 'rijbewijs-systeem' uitleggen? Dus wat zijn de kosten ongeveer? Hoe gaat het in zn praktijk? Theorie + rijlessen? etc etc.

Alvast bedankt.
#1 - 21-04-2005, 17:55 uur

Chiefram

Ik kan je alleen vertellen hoe dit in de staat Illinois is, want het schijnt dat dit per staat nogal kan verschillen.

Als je een Amerikaans rijbewijs wilt hebben, dan moet je naar de "Secretary of State" gaan en krijg je 3 onderdelen voorgeschoteld:

1: De ogentest
2: De theorie
3: De praktijk

Je hoeft hiervoor geen afspraak te maken, je kunt zo binnenwandelen, $10 dollar betalen en na een uurtje of anderhalf uurtje weer buiten staan met een Amerikaans rijbewijs van de staat Illinois.

Hou er wel rekening mee dat je in elke staat opnieuw je rijbewijs moet gaan halen als je je er vestigt! Ondanks dit rijbewijs van Illinois overal geldig is, moet ik wel in Illinois woonachtig zijn. Ga ik naar een andere staat verhuizen, dan moet ik daar binnen 30 dagen opnieuw de drie testen doen.

Kom je als buitenlander met een buitenlands rijbewijs in Illinois binnen, dan heb je 90 dagen de tijd om in Illinois je rijbewijs te halen.

De ogentest stelt helemaal niet veel voor. Je kijkt in een soort verrekijker en je moet dan vertellen welke letters je ziet staan. Dat is alles.

Als je dit gedaan hebt, dan krijg je een 20-tal vragen (meerkeuze vragen) die je eigenlijk niet fout kunt hebben, zo kinderlijk eenvoudig is dit. LET WEL: Haal van te voren even een gratis kursus boekje op bij dezelfde Secretary of State, waarin de verkeersregels worden uitgelegd en lees dit een of meerdere keren door. Het is niet moeilijk, maar zo leer je ook de woorden en termen kennen die met het verkeer te maken heeft. Anders zit je straks op je theorie lullig te kijken als je niet weet wat ze met bepaalde uitrdrukkingen bedoelen. Ook een paar verkeersborden krijg je voorgeschoteld.

Mocht je GEEN (buitenlands) rijbewijs hebben, dan krijg je 40 vragen voorgeschoteld. Maar ook dat stelt helemaal niets voor. Het zijn geen misleidende vragen die sterk op elkaar lijken, zoals in Nederland het geval is, want daar willen ze je graag pakken op je Nederlands woordengebruik, inplaats van op je kennis qua verkeer.

Als je de theorie gedaan hebt, dan volgt het praktijk examen, dat niets anders is dan een blokje om het gebouw, zodat ze kunnen zien of je wel weet waar het stuur zit, de rem en het gaspedaal. Ook kijken ze of je wel stopt voor rood licht en voor de bekende STOP borden op kruisingen.

Het leuke is dat je examen doet in je eigen meegenomen auto! De voorwaarde is wel dat de auto verzekerd moet zijn en voorzien is van officiele kentekenplaatsen en spiegels.

Dus zonder afspraak kun je gaan en komen wanneer je wilt en dat alles kost je slechts $10 Amerikaanse dollar. Je rijbewijs krijg je direkt mee. Er wordt ter plekke een foto gemaakt en je creditcard achtige rijbewijs is dan binnen 5 minuten gereed.

Mocht je niet slagen, dan kun je direkt weer op hetzelfde moment het onderdeel overdoen. Er is trouwens ook helemaal niemand die kijkt of je spiekt tijdens de theorie. Je zit er maar helemaal alleen en je zoekt het maar uit.

Duidelijk zo?

Misschien dat er anderen op het forum zijn die totaal andere ervaringen hebben, want zoals ik al zei: het ligt aan de staat waarin je woont.

Oeps, vergeten: Je moet wel kunnen overleggen dat je woonachtig bent in de staat Illinois en je moet je originele SSN (Social Security Nummer) bij je hebben, want zonder dit kun je geen examen doen!
#2 - 21-04-2005, 18:37 uur
« Laatst bewerkt op: 21-04-2005, 18:38 uur door Chiefram »

Rogier

 :o :o :o

Zo makkelijk is het dus echt!?!?!

Een kennis van mij had zijn rijbewijs gehaald in Texas en vertelde precies hetzelfde verhaal. Sjongejonge zeg, ik ga mijn rijbewijs halen zodra ik op stage ben in Amerika! ;D


Echt hartstikke bedankt voor je antwoorden!! ;)
#3 - 21-04-2005, 19:05 uur

Chiefram

Ja, zo gemakkelijk gaat het hier echt.

Hier heb je geen wachttijden van 4 tot 6 maanden voordat het CBR je oproept. Hier hoef je niet weer 4 maanden te wachten als je gezakt bent. Sterker nog, je mag gelijk dezelfde dag weer examen doen totdat je het haalt. l doe je het meerdere keren per dag. Ook betaal je hier geen honderden euro's voor een examen en nog eens een helehoop geld om je rijbewijs bij het stadskantoor te halen. Alles bij elkaar kost je slechts $10 dollar!!!

Succes!

PS Wel zorgen dat je een geldig SSN nummer hebt, anders kun je het wel vergeten.
#4 - 21-04-2005, 21:03 uur

Loek

Toen ik naar Colorado verhuisde had ik al een Georgia license, die "slechts" 6 jaar was verlopen.  Toen ik daarmee naar de DMV (Department of Motor Vehicles) stapte, ging het process als volgt.  

- 11:30 uur stap kantoor binnen, geen wachtenden voor me
- Georga license overhandigen
- Vraag: "Do you have any other driver's licenses?"
- Antwoord: "No"
- "Sit down there" (Flits van fotocamera)
- "That will be 12 dollars please, pay at the next counter"
- 11:36 uur kantoor verlaten

Geen ogentest, geen theorie, geen praktijk.

#5 - 22-04-2005, 19:12 uur

Chiefram

Dat was dan zeker nog voor 9/11?

Ik heb begrepen dat nadien alles niet meer zo gemakkelijk gaat.
#6 - 22-04-2005, 20:45 uur

Loek

Dat was in 1993, dus voor 9/11.  Tegenwoordig kom ik er alleen nog om het rijbewijs te verlengen, en dan wordt ik meestal door iemand uit de buurt hier geholpen, dus die maakt het me ook niet erg moeilijk  ;D
#7 - 22-04-2005, 22:59 uur

visuar

Bedankt Loek, ik lag dubbel van het lachen! ;) ;D
#8 - 22-04-2005, 23:56 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Jez

In Californië krijg je je verlenging thuis gestuurd, tenzij je veel bekeuringen op je naam hebt staan. Dan moet je opnieuw examen doen.
#9 - 24-04-2005, 12:54 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

In Californië krijg je je verlenging thuis gestuurd, tenzij je veel bekeuringen op je naam hebt staan. Dan moet je opnieuw examen doen.

Hier moet je bij elke verlenging in persoon komen, omdat je een ogentest moet doen en ze maken dan gelijk een nieuwe foto, omdat de 'oude' alweer 10 jaar oud is!

 :-\

Dus in CA hebben de bejaarden van 80 jaar nog steeds hun 'jeugd' foto op hun rijbewijs staan dan? LOL!

 ;D ;D ;D
#10 - 24-04-2005, 16:29 uur
« Laatst bewerkt op: 24-04-2005, 16:30 uur door Chiefram »

Jez

Hahaha, ik denk het! Zo begreep ik het tenminste van mijn nichtje; omdat zij een good record heeft kwa bekeuringen kreeg zij de verlenging thuis, terwijl haar man met zijn bad record opnieuw examen moest doen.
#11 - 24-04-2005, 21:13 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

Mijn schoonzus (die woont hier in dezelfde plaats als wij nu helaas), kreeg ook de verlenging thuis opgestuurd, maar voor de foto moest ze toch echt naar de Secretary of State, zodat ze gelijk haar rijbewijs kon mee nemen.
#12 - 24-04-2005, 23:59 uur

Jez

Mijn schoonzus (die woont hier in dezelfde plaats als wij nu helaas),

Oeps, wil je erover praten.................. :-X
#13 - 27-04-2005, 22:58 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

 ;)

Het valt wel mee...

We dachten dat het leuk zou zijn, bij familie in de buurt te wonen, maar we hebben er echt helemaal niets aan. Sinds we hier op ons zelf wonen heeft ze nog niet 1x gebeld om te vragen hoe het gaat of dat we misschien wat hulp konden gebruiken in een vreemd land.

Mochten we zelf wat vragen, dan krijg je van die vage antwoorden waar we toch niets aan hebben. Nee... voor de familie hoeven we hier niet te wonen. Waren we nu maar gelijk naar het Westen gegaan, inplaats van 'eventjes' hier neerstrijken...
#14 - 27-04-2005, 23:06 uur

Jez

Oh, da's wel jammer. Nou ja, weer een ervaring rijker, en nu waardeer je het westen straks des te meer, toch?!
#15 - 27-04-2005, 23:27 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15