Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Amerikanen vieren "Groundhog Day"

Discussie gestart

usa4all

Vergeet Billary (Hillary+Bill) en Obama, want morgen staat alles in de Verenigde Staten even in het teken van een andere ster: de bosmarmot (in het Engels groundhog) "Phil". Het diertje voorspelt dan wanneer we ons aan het einde van de winter kunnen verwachten. Zoals de traditie het wil, kijken de Amerikanen elk jaar op 2 februari - Groundhog Day - reikhalzend uit naar het moment dat de bosmarmot uit zijn winterslaap ontwaakt en zijn hol verlaat.

Phil
Ziet de bosmarmot zijn schaduw, dan keert hij terug naar zijn hol omdat hij dit als een voorteken ziet dat er nog zes weken van slecht weer te verwachten zijn. Is zijn schaduw niet te zien, dan is de lente in aantocht, zo gaat het verhaal. De bekendste bosmarmot luistert naar de naam Phil en leeft in het plaatsje Punxsutawney in de Amerikaanse staat Pennsylvania, of liever gezegd, in een nabijgelegen woud.

Elk jaar zakken zo'n 30.000 bezoekers af naar zijn hol in het woud Gobbler's Knob. Vijftien leden van de "Groundhog club" wekken de kleine "profeet" en laten hem even rondwandelen om hem vervolgens op te tillen en hem tegen het oor van de clubvoorzitter te houden. Het is dan dat Phil zijn voorspelling doet.

Oorsprong
Punxsutawney werd overigens een internationaal begrip nadat televisieweerman Phil Connors (Bill Murray) er in de film "Groundhog Day" (1993) vast kwam te zitten in een tijdlus. De traditie stamt uit de negentiende eeuw en werd Amerika binnengebracht door Duitse immigranten. Volgens anderen kent Groundhog day zijn oorsprong in een Indiaanse legende. (afp/adv)
#1 - 02-02-2009, 16:35 uur
USA4ALL brengt Amerika dichterbij Nederland!

Word lid van USA4ALL op Facebook!

MiamiHeat

Wanneer heb ik dit bericht toch eerder gezien......... ;)
#2 - 02-02-2009, 16:38 uur

Anita S

Groundhog day is toch elk jaar op 2 februari, vandaag dus?
#3 - 02-02-2009, 17:48 uur

Wop

Groundhog day is toch elk jaar op 2 februari, vandaag dus?

Je hebt gelijk... het woordje morgen had vandaag moeten zijn :-)
#4 - 04-02-2009, 18:20 uur

petratimmer

Van mij mogen die beestje fijn blijven slapen. ooit kwam ik er 1 tegen op de weg hier met een stuk karton in zijn bekl. Ik wilde  er een foto van maken endat gedaan. Tot het beest besloot dat ie geen foto model was en het stuk karton uit zijn bek gooie ne achter aan komt. Die zo sloom en vet uitzoende beesten kunnen hard lopen en hij liet zijn tanden zien en daar werd ik niet vrolijk van.. Ik blijf er bij uit de buurt ..En dat val t niet mee hier
#5 - 11-02-2009, 03:15 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15